بازی سازی یکی از پردرآمد ترین و محبوب ترین فیلدهای حوزه ی نرم افزار و ای تی می باشد.
امروزه بازی به یک امر جدا نشدنی از مارکت ایران و جهان تبدیل شده است و جامعه ی بسیار بزرگی را تشکیل می دهد.
درآمد از بازی برای توسعه دهندگان و همچنین درآمد از بازی درون مارکت های داخلی و مارکت های بین المللی ، روز به روز در ایران و جهان در حال رشد بوده و ما به صورت کامل به این موضوع در مقاله های مربوطه ی آن پرداخته ایم.
به همین علت ، می تواند یکی از بهترین گزینه های ممکن برای سرمایه گذاری باشد.
در این صفحه قصد داریم مراحل بازی سازی را برایتان بیان کنیم.
گام اول : مفاهیم اولیه طراحی بازی
برای شروع آموزش بازی سازی ، بد نیست با برخی اصطلاحات موجود در بازی سازی آشنا شویم و درمورد کاربردهای طراحی بازی بدانیم.
چراکه درک درست این زمینه و امکانات آن به ما این فرصت را میدهد تا هدف خود را بهتر درک کرده و نیازسنجی مناسبی انجام دهیم و در مسیر درستی گام برداریم.
چرا در بازی سرمایه گذاری کنیم ؟
همانطور که در بخش بالا نیز گفته شد بازی سازی یکی از پر مخاطب ترین و سودآوترین صنعت های موجود می باشد.
به همین علت چه مارکت هدف شما داخلی باشد یا خارجی ، می توانید با سرمایه گذاری در آن درآمد فوق العاده ای را داشته باشید.
اگر سری به مقاله ی درآمد بازی در مارکت های بین المللی و درآمد بازی در مارکت داخلی بزنید، متوجه خواهید شد که درآمد بازی سازی در ایران سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد و در سطوح بین المللی بیش از صدها هزار میلیارد است.
همچنین مارکت بازی های موبایلی داخلی نیز روز به روز در حال رشد و توسعه می باشد و این امر نشان از آینده ی درخشان تر این صنعت در داخل کشور نیز دارد.
بازی ها در چه سبک هایی هستند ؟
سبک های بازی سازی زیادی در مارکت وجود دارد، که برخی از آن ها محبوب تر از دیگری هستند.
پیچیدگی های هر کدام، هزینه های ساخت، درآمدزایی، مخاطبان و پلتفرم هدف برای هر یک از این سبک ها متفاوت است.
به عنوان مثال بازی های کژوال بیشتر برای دیوایز موبایل مناسب است و برای کنسول انتخاب درستی نیست؛ یا برعکس بازی هایی در سبک های MMORPG بیشتر مناسب کنسول هستند تا موبایل.
برای آشنایی با سبک های متفاوت بازی مانند : اکشن – معمایی – استراتژیک و … به مقاله انواع سبک های بازی سازی مراجعه فرمایید.
ایده ی بازی سازی
ایده ی بازی سازی قطعا یکی از مهم ترین مراحل ساخت بازی می باشد و شما باید یک سناریو و داکیومنت دقیقی را در این دسته تنظیم کنید.
برای اینکه بتوانید بهترین داکیومنت و ایده پردازی را برای این قسمت داشته باشید به مقالات : ایده ی بازی سازی ، آپشن های اختصاصی بازی و داکیومنت بازی مراجعه کنید.
سیستم عامل
مرحله ی مهم بعدی انتخاب سیستم عامل در بازی سازی است.
به اینصورت که شما باید تعیین کنید که بازی شما برای چه پلتفرمی و چه سیستم عامل یا چه سیستم عامل هایی قرار است منتشر شود.
زیرا همانطور که گفته شد مخاطبان هدف و سبک های بازی سازی به علاوه ی مارکتینگ و نحوه ی درآمدزایی برای هر دیوایز و سیتسم عامل متفاوت است.
طبق آمار منتشر شده در حال حاضر ۵۱ درصد کل درآمد مارکت بازی سازی از بازی های موبایل و مابقی آن برای سایر دیوایز ها است.
مارکت هدف
انتخاب مارکت هدف، تاثیر به سزایی در فرایند بازی سازی دارد، از سطح کیفی تا سناریو.
بسیاری از بازی های ایرانی هستند که اگر در مارکت بین المللی منتشر می شدند یک شکست بزرگ به حساب می آمدند، اما با انتشار در مارکت داخلی توانسته اند موفقیت خوبی را بدست بیاورند.
هر بازی پتانسیل انتشار در مارکت بین المللی را نخواهد داشت و این انتخاب یک امر حیاتی برای موفقیت بازی است.
پیشنهاد می کنیم برای توضیحات کامل تر این بخش به مقاله ی «انتشار بازی در مارکت داخلی یا بین المللی» بروید.
گام دوم : معرفی همهی مراحل و ابزارهای بازی سازی
مشخص کردن هدف و نوع مخاطبان
طراحی بازی میتواند با اهداف مادی، آموزشی و … ساخته شود.
توجه داشته باشید که همواره قرار نیست با هدف درآمدزای از بازی ، بازی بسازید ؛ ابتدا باید هدف شما ارائه ی یک بازی متمایز و با کیفیت باشد که در پس آن قطعا درآمدزایی نیز به وجود خواهد آمد.
چیزی که مهم هست ، مشخص کردن هدف و نوع مخاطبان بازی است ؛ چراکه ساخت یک بازی کامل حداقل سه ماه به صورت شبانه روزی زمان میبرد و فرد در این راه، سختیهای زیادی را تحمل می کند.
مشخص کردن هدف باعث ادامه دادن میشود.
در درجه ی دوم مشخص شدن نوع مخاطبان نشان می دهد که بازی شما برای چه گروه سنی و یا بیشتر برای خانم ها می باشد یا آقایان.
مشخص کردن بودجه و زمان در بازی سازی
بعد از اینکه هدف خود را درک کردید، باید برآورد کنید که چه میزان بودجه برای طراحی بازی دارید.
برآورد هزینه کمک میکند تا تصمیم گیری درست و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.
حتما باید براساس بودجه اقدام به تشکیل تیم کنید؛ و در نهایت ابعاد بازی بکنید؛ وگرنه بازی سازی چیزی جز اتلاف وقت و پول نخواهد بود.
هر زمانی که برای ساخت بازی در نظر گرفتید ؛ حداقل حدود سه ماه برای مسائل تست ، بازاریابی و انتشار بازی نیز باید به این زمان اضافه شود.
(البته در رابطه با بودجه ی ساخت بازی، تیم های بسیاری هستند که به صورت سهامی به ساخت بازی می پردازند، به اینگونه که به اعضای تیم در ازای حقوق آن ها، سهام می دهند؛ که البته این متد به دلایلی، پیشنهاد ماناتاز نمی باشد.)
ژانر بازی
بسته به اینکه بازی شما یک بازی پلتفرمر ساده است یا یک شوتر آنلاین، ممکن است به افراد متخصصی در زمینه های مختلفی نیاز داشته باشید.
ژانر و سبک بازی ، تاثیر مهمی در انتخاب تیم بازی سازی ، سیستم عامل تا حتی انتخاب موتور بازی سازی دارد.
آرت دیزاین بازی
دوبعدی یا سهبعدی، نوع گرافیک، نوع طراحی های کارکتر و محیطی و خیلی از موارد دیگر گرافیکی در انتخاب موتور بازی سازی تاثیر دارد ، زیرا برخی از موتورهای طراحی بازی براساس آن امکانات خود را ارائه میدهند.
برای مثال گیم میکر به سختی از بازیهای سه بعدی پشتیبانی میکند ، اما دارای امکانات زیادی برای ساخت بازیهای دوبعدی است.
مهارتهای هنری
برای ساخت گرافیک یک بازی نیازی نیست تا به تمامی جنبههای هنر آگاه باشید.
گرچه هر چقدر که دانش شما بیشتر باشد ، نتیجهی بهتری میگیرید ، اما موتورهای ساخت بازی با قدرت گرافیکی زیاد خود به اجرای طرحهای گرافیکی کمک میکنند.
همانطور که گفتیم در بسیاری از موتورهای طراحی بازی امکان طراحی کاراکتر به صورت دوبعدی و سهبعدی، مدل سازی و… وجود دارد که کار را برایتان آسان میکند.
امکانات مربوط به برنامه نویسی
هر یک از موتورهای ساخت بازی از زبان برنامهنویسی خاصی پشتیبانی میکنند.
زبانهای برنامه نویسی مختلفی وجود دارند که یادگیری و کدنویسی با آنها میتواند سخت یا آسان باشد.
علاوه بر این، کدنویسی بصری یک ویژگی در موتورهای ساخت بازی است که به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا جنبههای بازی را به جای عملیات خستهکنندهی کدنویسی ، به صورت بصری دستکاری کنند.
تشکیل تیم
توسعهی بازی یا بازی سازی یک کار تیمی و تخصصی است.
یک بازی بنابر نوع محتوای خود نیاز به طراحی مکانیزمها و چالشهای بازی ، کارکتر بازی ، محیط سازی ، صداها و موسیقی ، داستان ، پیادهسازی ، تست و در نهایت تبلیغات و بازاریابی دارد.
موفقیت یک تیم بازی سازی در گرووه ، همکاری هماهنگ و یک مدیریت پروژه ی دقیق است.
تیم های بازی سازی می توانند وابسته یا مستقل باشند.
برخی از بازی های بزرگ دارای چند استودیو برای ساختن آن می باشند که وابسته به یکدیگرند.
برخی از اعضای مهم یک تیم بازی سازی عبارتند از:
- دولوپر و برنامه نویسی سمت انجین
- کانسپت آرتیست
- گیم دیزاینر برای طراحی مراحل و چالش های بازی
- VFX کار
- مدل ساز سه بعدی یا دو بعدی ( متناسب با نوع بازی شما)
- ui-ux کار
- تستر
- بازاریاب
تیمهای بزرگتر معمولا از چند طراح هنری، چند برنامه نویس و چندین طراح بازی، یک متخصص موسیقی و صدا، تستر و … بهره میبرند.
(برای آشنایی کامل تر با اعضای تیم بازی سازی کلیک کنید.)
طراح بازی ( گیم دیزاینر)
در هر پروژهی بازی سازی (در واقع، در همهی پروژههای برنامه نویسی) همه چیز با یک ایده شروع میشود.
اما بدون اجرا و سازماندهی مناسب ، این ایده بیارزش است و هیچ سودی ندارد.
به عنوان یکی از مهمترین نقشهای یک تیم بازی سازی ، گیم دیزاینر (روی لینک کلیک کنید تا به صورت کامل وظایف این نقش را دریابید) فردی است که قادر به وارد کردن ایدههای خود به بازی و تکمیل جزئیات در تمامی لحظات ساخت آن است.
یک طراح بازی باید مهارتهای سازمانی بسیار قوی داشته باشد تا تمام داراییها و اسناد ایجاد شده توسط سایر اعضای تیم بازی سازی را حفظ کرده و سازماندهی کند.
او باید این اسناد را مطالعه کند و سعی کند بهترین ایدهها را با اعضای تیم در میان بگذارد و بعد از تایید، آنها را به طراح بازی و طراح مرحله بدهد تا روند پیاده سازی آن ایدهها در بازی ادامه پیدا کند.
طراح داستان
اگر بازی شما پیچیده تر از یک بازی هایپر کژوال ساده است ، احتمالا به یک داستان نویس نیاز دارید.
داشتن یک داستان در ساخت بازی به معنی داشتن یک روایت از این می باشد که بازی شما چطور و چگونه از کجا رخ داده و به کجا می رود.
داستان نویسی برای بازی یکی از مراحل مهم در طراحی بازی می باشد و مانند یک فیلمنامه برای فیلم است.
داستان نویسی به بازی شما هویت و اصالت می دهد که این بازی از کجا شروع ، با چه موانع و رویدادهایی روبه رو شده و به کجا می رود.
طراح مرحله
تقریبا هر بازی شامل چندین مرحله است که باید رفته رفته سختی آنها افزایش یا کاهش یابد.
مکانیکهای جدید نیز باید به گونهای به بازیکن معرفی شوند که او را دچار دلزدگی نکرده و جذاب باشند.
کار طراح مرحله به معنای واقعی، آوردن جهان طراحی شده توسط طراح بازی و طراح داستان به دنیای برنامه نویسی بازی است.
(ما در مقاله ی طراحی مراحل بازی به صورت کامل در رابطه با این بخش توضیح داده ایم.)
برنامه نویس بازی
تیمهای مختلف طراحی بازی از موتورهای بازی سازی مانند موتور یونیتی (Unity) یا موتور آنریل (Unreal) استفاده میکنند، چراکه این موتورها با یک فریمورک بسیار بزرگ و نسبتا ساده، کمک میکنند تا بازی سازان بخشهای مختلف بازی را با زحمت کمتری به یکدیگر وصل کنند.
میتوان گفت هر فردی در تیم ساخت بازی که در برنامه نویسی و کار با این موتورهای بازی سازی مشارکت کند، یک توسعه دهندهی بازی یا برنامه نویس بازی نامیده میشود.
توسعه دهندگان ، مسئول ایجاد منطق و رفتار موجودیتهای بازی هستند که توسط تیم طراحی بازی در نظر گرفته شده است.
آنها وظیفه دارند تا هر ابزاری که در این فرآیند مورد استفاده قرار میگیرد، پیاده سازی کنند.
توجه کنید که ممکن است بیش از یک برنامه نویس در تیم بازی سازی وجود داشته باشد.
در حقیقت تعداد توسعه دهندگان بازی براساس میزان پیچیدگی بازی و فناوریهای مورد استفاده در ساخت بازی مانند واقعیت افزوده و… مشخص میشود.
(برای آشنایی بیشتر با نقش دولوپر بازی کلیک کنید.)
تکنیکال آرتیست
تکنیکال آرتیست به نحوی هم یک نقش هنری – گرافیکی است هم یک نقش برنامه نویسی.
اما می تواند در این نقش ها تنها دانش مفهومی داشته باشد نه دانش فنی برای پیاده سازی.
به صورت کلی تکنیکال آرتیست برای ایجاد ارتباط درست بین گرافیست ها و دولوپر ها می باشد.
به همین خاطر خیلی مهم است که زبان و علوم هر دو طرف را از بر باشد که بتواند یک ارتباط درست و منطقی را بدون به وجود آمدن مشکل رقم بزند.
این تنها تسک تکنیکال آرتیست نیست و برای توضیحات کامل این نقش و تسک های آن به مقاله ی تکنیکال ارتیست بروید.
کانسپ آرتیست
کانسپ آرتیست وظیفه دارد که طرح اولیه را برای گرافیست ها به صورت نقاشی یا دیجیتالی آماده کند.
در یک بازی هر نوع asset که مشاهده می کنید از کارکتر تا آبجکت و محیط، دارای یک ایده و کانسپتی در پشت خود می باشد.
که این طرح توسط کانسپت آرتیست داده شده و توسط گرافیست های دو بعدی یا سه بعدی اجرا می شود.
مهم ترین رکن این تسک در یک تیم بازی سازی داشتن خلاقیت است.
نقش کانسپت آرتیست معمولا در تیم های بزرگ مطرح است و در تیم های کوچک تر بعضا گرافیست ها نیز کانسپت مورد نظر را پیاده سازی می کنند.
گرافیست ها
هر بازی دارای یک گرافیک مخصوص به خود می باشد.
بازی ها دارای سبک های گرافیکی زیادی هستند.
اما در نهایت به دو دسته بندی کلی دوبعدی و سه بعدی تقسیم خواهند شد.
وابسته به نوع گرافیک پروژه قائدتا گرافیست هایی برای پیاده سازی بخش های بصری پروژه، طراحی محیط ها، کارکترها، آبجکت ها و … نیاز است.
انیماتور
انیماتور کسی است که باید تصاویر دوبعدی و یا مدلهای سهبعدی ساخته شده را حرکت گذاری کند تا انیمیشن ساخته شود.
هرچند که بسیاری از مدلهای سهبعدی میتوانند به صورت مستقیم در موتورهای بازی سازی انیمیشن داده شوند و نیاز به انیماتور نباشد، اما توجه داشته باشید که این حرکات و قابلیتهای انیمیشن ساخته شده در موتورهای ساخت بازی بسیار محدود هستند.
بیشتر انیمیشن های روایتی و داستانی در بین بازی در خارج از موتورهای بازی سازی و توسط تیم مجزایی ساخته می شود.
بنابراین بسیاری از انیمیشنهای پیچیده با نرمافزارهای حرفهای مانند انیمه استودیو (برای تصاویر دوبعدی) و مایا (برای مدلهای سهبعدی) ایجاد میشوند.
UI-UX
بازی دارای رابط کاربری و تجربه کاربری می باشد.
وظیفه ی بخش UI-UX در درجه ی اول ایجاد یک کانسپت و نقشه ی راه برای دسترسی به بخش های مختلف است.
سپس نوبت به پیاده سازی طرح ها، صفحات، آیکون ها، پس زمینه ها و … خواهد رسید.
مهندس صدا
هیچ یک از بازیهایی که در حال ساخت آن هستید، نمیتوانند بدون افکتهای صوتی و صدای بازی باشند.
در طراحی بازی صداهای زیادی مانند صدای انفجار، صداهای محیطی، صدای اشیا و… وجود دارد.
اگر میتوانید در اینترنت به دنبال صداهای مورد نیاز در بازی بگردید، اما باید بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید.
(البته این نقش معمولا برای پروژه های کوچک توسط انیماتورها، گرافیست ها و یا گیم دیزاینر پوشش داده شده و نیاز به نقش مجزایی برای آن نیست، زیراکه اکثریت بازی های کوچک از صداهای آماده استفاده می کنند.)
مدیر پروژه
به منظور نظارت دقیق بودجه ، پایبند بودن به برنامههای زمانی ساخت بازی و هماهنگی عملکرد نقشهای مختلف در تیم بازی سازی ، نیاز به فردی متعهد و دلسوز است که کمابیش با تمامی بخشهای بازی سازی آشنا باشد.
بله تمامی این کارها را مدیر پروژه انجام میدهد.
در استودیو ماناتاز نقش گیم دیزاینر وظیفه مدیریت تیم را نیز بر عهده خواهد داشت؛ زیراکه با توجه به شرح وظایفش بهترین گزینه برای مدیریت است.
مدیر پروژه فردی با مهارتهای سازمانی بالا است.
چرا که باید با تمامی نقشهای معرفی شده در این مقاله در تماس باشد.
اگر مدیر پروژه فردی کم حوصله و فاقد اخلاق کاری مناسب باشد یا با اعضای تیم رفتار خوبی نداشته باشد ، طراحی بازی برای تمامی اعضای تیم به یک کابوس تبدیل میشود و ساخت بازی هرگز تمام نمیشود.
مدیر پروژه باید جلسات منظم هفتگی یا ماهانه با اعضای تیم برگذار کند تا روند ساخت بازی یکپارچه بماند.
پس حتما در انتخاب فرد مناسب، دقت و توجه کافی داشته باشید.
مستندسازی پروژه
یکی از مراحل بسیار مهم در روند بازی سازی که معمولا نادیده گرفته میشود، بحث مستندسازی و تهیهی سند قبل از شروع کار است.
چه بسیار که بازی در ایده و قبل از شروع کار بسیار جذاب بوده ، اما به دلیل مستند نکردن همه چیز از کنترل خارج شده است.
انتخاب موتور بازی سازی
موتور بازی سازی یک برنامه یا فریمورک است که بازی سازان با کمک آن میتوانند بخشهای مختلف بازی خود را سریعتر ساخته و همزمان تمامی فرایندهای توسعه ی بازی را پیش ببرند.
موتورهای بازی سازی قدرت گرافیکی بالایی دارند و در واقع ترکیب چند نرم افزار با یکدیگر هستند.
برای آشنایی با انواع موتور بازی سازی به مقاله آشنایی با انواع موتورهای بازی سازی مراجعه کنید.
کدام موتور بازی سازی را باید انتخاب کنید؟
برخی فکر میکنند موتور بازی سازی که دارای بیشترین امکانات ممکن باشد یک موتور بازی سازی عالی است.
اما این تصور در بسیاری از موارد اشتباه است.
به طور کلی اینکه کدام یک از این موتورهای بازی سازی را انتخاب میکنید، براساس مواردی مشخص میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
کنترل کیفیت و تست
با نگاهی به تعداد باگهای موجود در عناوین امروزی ، میتوان نتیجه گرفت که حتی شرکتهای بزرگ از فرآیندهای بد کنترل کیفیت رنج میبرند.
مساله این است که بازیکنان به چنین نگرشی عادت کردهاند که بازی باید بدون هیچ خطایی باشد.
این نگرش هرچند هرگز به طور کامل ممکن نیست ، اما بهتر است که به آن احترام بگذارید و عوامل تاثیرگذار در کنترل کیفیت را به دقت برنامهریزی کنید.
معمولا مدت زیادی طول میکشد تا ساخت بازی تمام شود. پس بهتر است که تمامی معایب آن را برطرف کنید و با صبر و حوصله یک نسخهی کامل و کم خطا از بازی را منتشر کنید.
بنابراین، یک متخصص کنترل کیفیت باید با اصول QA آشنا باشد و برای ژانر بازی که در آن دخیل هستند، شور و شوق کافی داشته باشد.
در تیمهای بازی سازی، کنترل کیفیت بر عهدهی تست کنندههای بازی است.
این افراد علاوه بر موارد گفته شده در بالا، باید تجربهی خوبی به عنوان بازیکن داشته و دارای ذهنی انتقادی باشند.
آنها باید در تمامی فرآیند طراحی بازی، به بررسی جنبههای بازی مشغول باشند تا مشکلات بازی در هر مرحله بهدست آید و انباشته نشود.
همچنین پیشنهاد می شود بازی قبل از انتشار ، صد در صد در مرحله ی بتا و نسخه ی آزمایشی خود در اختیار کاربران قرار گیرد تا بازخوردهای مثبت و منفی از آن دریافت شود.
گام سوم : مدیریت تیم و پروژه
گام سوم و بسیار مهمی که وجود دارد؛ مدیریت تیم و پروژه است.
همانطور که در بخش بالا به آن اشاره شد؛ این تسک می تواند به مدیر پروژه یا حتی اعضایی مانند گیم دیزاینر سپرده شود؛ اما در تیم های بزرگ تر همان مدیر پروژه است که وظیفه ی انجام اینکار را بر عهده خواهد داشت.
روش های مدیریتی زیادی برای پروژه ها وجود دارد؛ که یکی از متداول ترین آن ها اسکرام است.
هر استودیویی متناسب با نیاز خود باید از یک نرم افزار مدیریت پروژه به همراه فردی برای مدیریت تسک ها و زمانبندی ها استفاده کند؛ که نظم سازمانی لازم از لحاظ حجم کار و زمان انجام کار برقرار شود.
در نهایت گزارشات کاری از روند پیشرفت پروژه ها به صورت سلسه مراتبی ارسال خواهد شد.
گام چهارم : بحث درآمدزایی و اقتصاد بازی
پس از طی کردن مراحل بالا حال نوبت به آن می رسد که بررسی شود ، بازی شما از چه راه هایی می تواند درآمدزایی کند.
به طور کلی راه های درآمدزایی از بازی در مقاله ای مجزا معرفی شده است :
- پرداخت های درون برنامه ای
- تبلیغات درون برنامه ای
- اشتراک ها
- پرداخت به ازای نصب
- NFT
- ارتقا به نسخه حرفه ای
و …
اما در انتخاب هر متد به شدت توجه به اقتصاد بازی و تنظیم ارزهای بازی نیز حائز اهمیت است که توضیحات آن ها به صورت کامل در مقالات مربوطه ی آن ها گفته شده است.
گام پنجم : مارکتینگ بازی
طبیعتا گام چهارم و نهایی در بازی سازی ، انجام فرایند تبلیغات و مارکتینگ بازی می باشد.
در این گام شما باید ابتداعا بودجه ی خود را برای تبلیغات مشخص کنید ؛ زیراکه با توجه به مقاله ی بودجه ی تبلیغات و بازی ، این بودجه می تواند متغیر باشد.
پس از مشخص کردن بودجه نوبت به تعیین مارکت های هدف می رسد ، که در این زمینه واحد تبلیغاتی ماناتاز مشاوره های لازم را به شما می دهد.
در نهایت نوبت به مدیریت تبلیغات و راه اندازی کمپین های مربوطه برای دریافت حداکثر بازدهی خواهد رسید.
بازار کار بازی سازی
به خاطر داشته باشید که هر هنری در حوزهی ساخت بازی داشته باشید ، میتوانید عضو یک تیم بازی سازی شوید.
بازی سازها به شیوههای مختلف کار میکنند :
- مستقل : تمامی وظایف برعهدهی خود بازی ساز است و درآمد حاصل نیز به خودش تعلق میگیرد.
- درصدی : هنگام تشکیل تیم بازی سازی، مشخص میشود که هر نقش از درآمد نهایی بازی چه درصدی دریافت میکند. این درصد با توجه به درآمدزایی بازی میتواند کم یا زیاد باشد.
- پروژهای : براساس ویژگیهای موردنیاز و بدون توجه به درآمد بازی، مبلغی ثابت برای یک پروژه در نظر گرفته میشود.
- ساعتی : براساس ویژگیهای موردنیاز و پیادهسازیهای لازم، بازی ساز زمان مورد نیاز خود برای پیاده سازی بازی را اعلام میکند و مبلغی بابت هر ساعت کار دریافت میکند.
- استخدامی : در فرآیند استخدام برنامه نویس در شرکتهای بازی سازی، بازی ساز حقوق ثابت و ماهانه میگیرد و موظف است در طول مدت استخدام، بدون محدودیت در تعداد بازی، بازی بسازد.
برای آشنایی کامل تر بازار کار بازی سازی در ایران به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.
مدت زمان لازم برای یادگیری بازی سازی
توصیه میشود که در شروع بازی سازی ، با ساخت یک بازی ساده ، در سبک بازی های هایپر کژوال وارد این عرصه شوید.
مدت زمان توسعهی این بازی حدود دو هفته است.
برای بازیهای کمی پیچیدهتر این زمان متغیر است :
اصول اولیهی بازی و آشنایی مفهومی با بخشهای مختلف یک بازی : حداقل دو هفته
یادگیری ابتدایی موتور بازی سازی و برنامه نویسی : حداقل یک ماه
تسلط بر ابزارهای مرتبط گرافیک (مانند فتوشاپ و …) : در سادهترین حالت ۱۵ روز
ساخت یک مینی گیم اولیه : حداقل یک ماه
پس از شروع به ساخت یک بازی کوچک و پشت سر گذاشتن چالش های آن شما می توانید به سمت بازی هایی با ابعاد بزرگ تر و بعضا آنلاین نیز رفته و شروع به یادگیری دوره های آموزشی آنها بکنید.