گرافیک بازی ها
آخرین به روزرسانی در 26/04/2024
در این مقاله از ماناتاز می خواهیم به بررسی سبک های مختلف گرافیک بازی ها به صورت دو بعدی و سه بعدی بپردازیم تا شما بهتر و با دید کامل تری بتوانید برای بازی خود سبک گرافیکی مناسب را برگزینید . ( لازم به ذکر است شما با مطالعه ی این مقاله می توانید برای سفارش انیمیشن نیز الگو بگیرید زیراکه تمامی این سبک های گرافیکی درانیمیشن نیز در مدل سازی کاکتر ها و محیط انیمیشن، قابلیت پیاده سازی را دارا هستند.)
اجازه بدهید در ابتدا با معرفی سبک های گرافیکی دو بعدی شروع کنیم و سپس به سراغ سبک های گرافیکی سه بعدی خواهیم رفت.
ما در مقاله ی سفارش انیمیشن دو بعدی و سه بعدی به صورت کامل در رابطه با مبحث دو بعدی و سه بعدی صبحت کرده ایم اما الان مجددا برای شروع معرفی گرافیک بازی ها به تعاریفی از این دو دسته بندی خواهیم پرداخت .
دو بعدی به چه معناست ؟
2D مخفف 2 بعدی است و به طور کلی با اشکال و اشیا flat ( مسطح) مرتبط است.
دو بعد در این حالت عرض و ارتفاع هستند ، در حالی که عمق / طول بعد بعدی است که در اشیا 3D و یا همان سه بعدی استفاده می شود.
محبوبیت سبک های گرافیک دو بعدی
بازی های ویدئویی برای اولین بار در دهه 1970 محبوب شدند و کمی بیشتر از 10 سال طول کشید تا اولین عناوین محبوب 3D ظاهر شوند.
چنین عناوینی به سرعت به پرفروش ترین بازی ها تبدیل شدند و مردم خیلی زود پایان بازی های دو بعدی را پیش بینی می کردند.
با این حال ، این زمانی است که اتفاق غافلگیر کننده ای رخ داد.
در حالی که عناوین سه بعدی همچنان بهبود و ظهور می یافتند، برای عناوین 2 بعدی نیز همین اتفاق افتاد.
در طول 40 سال گذشته، عناوین بازی ها و انیمیشن های 2 بعدی با پیشرفت روز افزون خود در سبک های متنوع مورد پسند میلیون ها بازیکن قرار گرفته اند و حتی برخی از آنها به قدری پر فروش و محبوب بوده اند که از عناوین رقیب سه بعدی خود پیشی گرفته اند.
سبک های گرافیک دو بعدی بازی ها
۱- 2D Pixel Art
این یکی از محبوب ترین سبک های گرافیک دو بعدی در این زمینه است.
پیکسل نشان دهنده شکل مربع یا شکل اصلی است که بخشی کوچک از یک شخصیت، شی یا تصویر دیجیتالی را تشکیل می دهد ؛ به طور معمول، صدها یا هزاران عدد از این پیکسل ها برای تشکیل یک شی واحد ترکیب می شوند.
بیشتر افراد انیمیشن هنری پیکسل را با بازی های ابتدایی و از دوران گذشته مرتبط می دانند ، اما توجه به این نکته مهم است که حتی تا به امروز نیز از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است.
به عنوان مثال، هنر پیکسل Pokemon مانند گذشته برجسته نیست ، اما مردم هنوز نوستالژی و علاقه ی زیادی به آن دارند ، در حالی که تعداد زیادی نسخه مدرن نیز مانند Minecraft وجود دارد که هنوز هم از این سبک استفاده می کنند.
نمونه بازی هایی با گرافیک 2D Pixel Art :
- Fez
۲- Vector art
این یک سبک گرافیک دو بعدی مهم دیگر است.
به طور مشابه ویکتور آرت با سبک پیکسلی در بازی های خاصی استفاده می شوند.
با این وجود ، تصاویر را به پیکسل تقسیم نمی کند ، در عوض به الگوریتم های ریاضی متکی است و داده ها را در پولیگان ها، نقاط، خطوط و همچنین داده های رنگی ذخیره می کند.
هنر وکتور را می توان به سبک های منفرد طبقه بندی کرد ، با ویژگی کلی و داشتن کیفیت و وضوح بالا.
نمونه بازی هایی با گرافیک Vector art :
- Steamworlds Heist
۳- Cutout art
سبک گرافیکی Cutout عمدتا در انیمیشن ها استفاده می شود.
همانطور که از نامش پیداست ، این سبک از تصاویر روی کاغذ تقلید می کند که بریده شده و در محیط جدید در کنار یکدیگر وارد می شود که میتوان با استفاده از تعریف عملگرهای حرکتی و جلوه های ویژه از آن در صنعت گیم نیز بهره برد.
نمونه بازی هایی با گرافیک Cutout art :
- Paper Mario
۴- Monochromatic art
وقتی آثار هنری و نقاشی از یک پالت رنگی محدود استفاده می کنند و معمولاً فقط دارای ۱ یا ۲ رنگ هستند ، تک رنگ خوانده می شوند.
با این حال ، طیف گسترده ای از سایه ها و رنگ ها نیز برای تمایز بین اشیا، ، نورها و قسمت های مختلف تصویر استفاده می شود.
سیاه رایج ترین انتخاب برای چنین هنری است ، به اینصورت که بیشتر عناصر با این رنگ و بقیه از طریق سفید یا سایه های خاکستری متمایز می شوند.
این سبک گرافیک بازی در بازی های ترسناک و معمایی بسیار رایج می باشد.
نمونه بازی هایی با گرافیک Monochromatic art :
- Limbo
۶- Flat art
سبک گرافیکی flat در بازی ها ، اشیا، ، شخصیت ها و تمام جزئیات گرافیکی بازی را بدون عمق و حجم ارائه می دهد.
معمولا در این سبک از بازی ها قوانین فیزیک و سبک رئالیسم ( سبک واقع گرایانه) وجود ندارد و همه چیز به صورت فانتزی می باشد.
لازم به ذکر است خلاقیت و طراحی فانتزی در این سبک گرافیکی حرف اول را می زند به اینصورت که طرح ها و مدل های تخت معمولاً ظاهری منحصر به فرد و بدون ویژگی مشترک دارند.
نمونه بازی هایی با گرافیک Flat art :
- Alto’s Odyssey
۷- Doodle art
دودل شاید تنها سبک هنری باشد که نه با مشخصه های خاصی که یک ظاهر منحصر به فرد را تعریف می کند بلکه با محتوای واقعی کار تعریف شده است.
دودل یعنی کشیدن چیزی در حالی که توجه شما به سایر امور معطوف است.
بنابراین ، تصاویر دودل تمایل دارند که ترکیبی کاملاً انتزاعی ، عجیب و پیچیده باشند.
همچنین برای دودل معمول است که کلاژ شخصیت ها و اشیا نامرتبط با هم ظاهر می شوند و فضای موجود را اشغال می کنند.
در زمینه بازی های رایانه ای و ویدئویی ، هنر doodle گاهی قبل از اینکه به عنوان یک سبک گرافیکی وارد شود ، با دست طراحی وارد می شود.
نمونه بازی هایی با گرافیک Doodle art :
- Doodle Jump
سبک های گرافیک سه بعدی بازی ها
حال که به توضیحات کامل و معرفی متدوال ترین و محبوب ترین سبک های گرافیک بازی های دو بعدی پرداختیم نوبت به آن رسیده است که ۵ تا از محبوب ترین سبک های گرافیکی سه بعدی را نیز به شما معرفی کنیم ( لازم به ذکر است این سبک های گرافیکی به سبک های بازی سازی سه بعدی نیز معروف هستند).
۱- Realism
گرافیک واقع گرایانه قصد دارد بازآفرینی کند که جهان در زندگی واقعی بر روی یک بستر دیجیتال به نظر ما می رسد. این بدان معنا نیست که این سبک متکی به صرف مقدار زیادی از قدرت پردازش برای ایجاد همانند سازی های صورت انسان است.
درعوض ، جهانی را توصیف می کند که در آن احساس و جو کاملاً مبتنی بر چگونگی درک واقعیت است.
وقتی صحبت از داستان و شخصیت ها به میان می آید ، رئالیسم بدون شک یک نیروی اصلی در بازی های ویدیویی است.
وقتی داستانی را که به شما گفته می شود باور کنید، سبک هنری آنقدر مهم نیست.
لزومی ندارد که رئالیسم در همه چیز وجود داشته باشد ، اما ادغام آن در داستان بسیار مهم است.
بدون آن، شما بدون فکر از یک بازی به بازی دیگر سرگردان میشوید بدون اینکه لذتها و دردهایی را که گیمرها در هنگام انجام یک بازی میدانند و به آن عشق میورزند، تجربه کنید.
۲- Unreal
بازی های فانتزی ، علمی تخیلی و استیم پانک اکثریت محبوب ترین بازی های ویدیویی موجود در بازار را تشکیل می دهند.
هر کدام از آنها با سبک های خاص خود ارائه می شوند.
فانتزی و علمی تخیلی غالباً شامل کارکترها ، تجهیزات و محیط هایی می شوند که اگرچه “واقعی” نیستند ، اما در دنیای بازی به صورت واقعی نشان داده می شوند.
۳- Cartoony
به عنوان یک اصطلاح طبقه بندی ، “کارتونی” فاقد تعریف مشخصی است اما به صورت کلی می توان به نوعی جزوه دسته بندی سبک غیر واقعی دانست با این تفاوت که گرافکی و سبک کارکتر سازی بازی به یک شکل کارتونی و انیمه مانندی خواهد بود که با یک رنگ و لا آب فانتزی خود را نشان میدهد.
مثال : Crash
۴- Cel Shading art
Cel Shading یکی از سبک های گرافیکی نسبتاً جدید است که در سفارش بازی از نفوذ زیادی برخوردار است.
بیشتر بازی های در این سبک به یک تم رنگی آبرنگ مانندی به نظر می رسند.
این سبک گرافیکی سه بعدی به عنوان یکی از سبک های گرافیکی فانتزی شناخته می شود.
و می توان محیط ها و کارکترهای به شدت خلاقانه با آن خلق کرد.
مثال: Borderlands
۵- low poly
در سبک low poly، همه چیز در یک بازی از اشکال هندسی ساخته شده است.
این سبک نیاز به شدت کار بالایی دارد زیرا هر کارکتر یا شی منحصر به فرد است و به صورت جداگانه ایجاد می شود.
هنر Low poly هیچ تسکچر خاصی ندارد اما تمرکز زیادی روی اشکال، متریال و نور دارد.
نام این سبک به این معنی نیست که آبجکت مورد نظر دارای تعداد پولیگان کم است.
اغلب تعداد پولیگان ها در چنین آثاری می تواند بیش از یک میلیون باشد.
به طور کلی هنر low poly را نباید با مفهوم low poly مربوط به مدل سازی که برای کم کردن جزئیات است اشتباه گرفت.
این سبک گرافیکی می تواند در هر سبک بازی مورد استفاده قرار گیرد از اکشن ماجراجویی تا معمایی.
مثال: Morphite
۶- stylized
به طور کلی با گرافیک stylized ، دارایی ها ، محیط ها و شخصیت های معمولی را با جزئیات کمتر و تاکید بر شکل، رنگ و فرم به پلیر منتقل کند.
stylized یک تصویر بصری از یک شی ، بدون تلاش کافی برای نمایش دقیق آن می باشد.
این شامل ساده سازی از نظر شکل ، خطوط ، رنگ ، الگو ، جزئیات سطح ، عملکرد و ارتباط با سایر اشیاء در صحنه است.
به همین دلیل است که سبک گرافیکی stylized اغلب برای توصیف یک سبک هنری استفاده می شود که ویژگی های کارتونی بیشتری نسبت به سبک نیمه واقع گرایانه دارد که معمولاً به جای ساده سازی به جزئیات واقع گرایانه پایبند است.
از آنجایی که گرافیک های stylized بسیار متنوع هستند، هیچ دستورالعمل واحدی برای ایجاد سبک های هنری بازی وجود ندارد.
به طور کلی یک شی stylized دارای جزئیات کمتر و اشکال بزرگتر است ، به این معنی که ایجاد متریال در آن آسان تر است.
در stylized ، میتوانید جزئیات را افزایش دهید، مانند اضافه کردن برجستهها و شکافها در متریال برای تأکید بر عمق.
به طور خلاصه ، بازی هایی با گرافیک stylized اغلب زیبایی شناسی منحصر به فردی دارند و تمایل دارند عبارات و حرکات را به روش خود برجسته کنند.
برای مثال میتوانید با نگاه کردن به چشمهای غیرطبیعی بزرگ اما زیبای مرغ در «هی دی» متوجه این موضوع شوید.
(لازم به ذکر است که شاید به خود بگویید اینکه در واقع همان گرافیک کارتونی است و خب بله این سبک گرافیکی شباهت زیادی را به سبک کارتونی دارد.
اما تفاوت کوچکی که با سبک کارتونی وجود دارد در این است که سبک stylized کمی به واقعیت و فانتزی تر شدن نزدیک تر است.)
مثال : Clash Of Clans
۷- اغراق آمیز
سبک بصری اغراقآمیز اساساً مبتنی بر رئالیسمی است که در بالا توضیح دادیم ؛ در واقع این سبک هنری برای نمایش چیزی است که میتواند واقعگرایانه باشد، اما به شدت زیادهروی شده است،
در بسیاری از بازی های توسعه یافته ژاپنی ، این سبک بصری در بازی هایی مانند Tekken که بیش از حد عضلانی با مدل موهای بزرگ و ظالمانه هستند به کار گرفته شده است.
همانطور که در این بازی های میبینیم همه چیز بیش از حد اغراق آمیز است و در سری Final Fantasy آنها دارای سلاح ها ، مدل مو و سطوح گرافیکی اغراق آمیز هستند.
همچنین برخی از بازی های غربی مانند : Batman: Arkham City و Devil May Cry نیز از سبک بصری اغراق آمیز، استفاده کرده اند.
یک مثال خوب از گرافیک اغراقآمیز ، Batman Arkham City Rocksteady است ، چیزی که این صحنه را اغراقآمیز میکند ، بدن بیش از حد مردانه و عضلانی بتمن است.
اگرچه او طوری طراحی شده است که شبیه یک انسان واقعی به نظر برسد اما ویژگیهای او اغراقآمیز است تا او را قویتر نشان دهد.
هیچ یک از اعضای بدن او نشان دهنده ی یک انسان واقعی نیست و این عمداً ساخته شده است تا همه چیز را بولد تر نشان دهد.
جمع بندی
در این مقاله سعی بر معرفی تمامی سبک های گرافیکی بازی شد.
چالشی که دقیقا بسیاری از کاربران ما با آن روبه رو هستند دقیقا همین موضوع می باشد که برای بازی خود چه سبک گرافیکی را داشته باشند.
قائدتا سناریو و سبک بازی شما ، گیم پلی آن تا مواردی مانند بودجه ای که دارید در انتخاب این سبک گرافیکی تاثیرگذار است.
اما باید نهایت ظرافت در انتخاب آن را داشته باشید ، زیراکه از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده ی بازی ، گرافیک آن بوده و می تواند بر کاربر تاثیر مستقیمی را بگذارد.