آمار و ارقام بازی های آنلاین
فهرست مطالب
به یکی دیگر از مقالات آماری ماناتاز خوش آمدید.
در مقاله ی قبلی به شکل جامعی به ساختار «بازی های مولتی پلیر» پرداختیم.
در این مقاله قصد ارائه ی آمار بازی های آنلاین تا پایان سال ۲۰۲۳ را داریم.
محبوبیت آن ها، بهترین بازی ها، پلتفرم های مناسب، دموگرافی مخاطبان، فروش و درآمدزایی همه و همه مواردی هستند که در این مقاله برای بازی های آنلاین و مولتی پلیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
همراه ما باشید.
(لازم به ذکر است تمامی آمار و ارقامی که در این مقاله گفته می شود از منابع معتبری است که در آخر همین مقاله لینک آن ها آمده است.)
صنعت بازی های آنلاین
محبوب ترین فرمت بازی های آنلاین، بازی های چند نفره بتل رویال است.
این بازیها به بازیکنان اجازه میدهند تا برای شکست دادن دشمن مشترک با یکدیگر همکاری کنند.
بازی های موبایلی بزرگترین بخش از بازی های آنلاین است.
دسترسی منحصر به فرد بازی های موبایل به رشد آن کمک کرده است.
افزایش استفاده از گوشی های هوشمند به گیمرهای آنلاین این امکان را می دهد تا از بازی ها بدون هزینه کنسول های بازی اختصاصی، اشتراک یا رایانه شخصی لذت ببرند.
Candy crush، Roblox و Pokemon GO تعدادی از پرفروشترین بازیهای آنلاین موبایل در سالهای اخیر بودند.
اکنون که پیشینه ای دارید، بیایید وارد آمار بازی های آنلاین شویم.
آمار درآمدی بازی های آنلاین
بازی های آنلاین بخش اعظمی از بازی های ویدیویی را تشکیل می دهند.
از این میان، گیمرهای موبایل بزرگترین مخاطب بازیهای آنلاین هستند و تقریباً 60 درصد از کل گیمرهای آنلاین را تشکیل میدهند.
درآمد
درآمد بازی های آنلاین از 135.4 میلیارد دلار در سال 2020 به 176.06 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافت.
چین، ایالات متحده و ژاپن سه بازار برتر برای درآمد بازی های موبایلی هستند.
این سه کشور بزرگ از گیمرهای موبایلی در سال 2021 به ترتیب 56 میلیارد، 43 میلیارد و 20 میلیارد دلار درآمد کسب کردند.
چین سال هاست که با بیشترین تعداد گیمر و بالاترین سطح درآمد، بر بازار جهانی بازی تسلط داشته است.
صنعت جهانی بازی در سال 2021 دارای ارزش 214.20 میلیارد دلار بود که از این مبلغ 181.72 میلیارد دلار به بازی های آنلاین نسبت داده می شود.
محبوب ترین روش کسب درآمد از بازی های آنلاین، تبلیغات درون بازی است.
70.7 درصد از برنامه های بازی اندروید و 80.38 درصد از برنامه های بازی iOS حاوی تبلیغات هستند.
انتظار می رود درآمد تبلیغات درون بازی تا سال 2024 سه برابر شود و به 258.6 میلیارد دلار برسد.
60 درصد از درآمد صنعت بازیهای آنلاین در سال 2022 متعلق به موبایل است.
تعداد پلیرها
3.2 میلیارد گیمر در جهان وجود دارد و 1.17 میلیارد به صورت آنلاین بازی می کنند.
انتظار می رود تا سال 2025، مخاطبان جهانی بازی های آنلاین از 1.3 میلیارد نفر فراتر رود.
سه تا از بزرگترین مخاطبان بازی های آنلاین در چین، ایالات متحده و ژاپن هستند.
تا این سال، چین بزرگترین بازار بازی های آنلاین از نظر درآمد بود.
742.19 میلیون بازیکن در چین به صورت آنلاین بازی می کنند، در حالی که ایالات متحده تقریباً 197.16 میلیون گیمر دارد که تخمین زده می شود از هر 4 آمریکایی 3 نفر به بازی های ویدیویی می پردازند.
83.6 درصد از کاربرانی که از اینترنت نیز استفاده می کنند؛ به صورت آنلاین بازی می کنند.
فیلیپین با 96.4 درصد از کاربران اینترنت که در همه دستگاه ها بازی می کنند، بالاترین نفوذ بازی های آنلاین را دارد. بلژیک با تنها 70.5 درصد از کاربران اینترنت که به صورت آنلاین بازی می کنند، کمترین میزان گیمرهای آنلاین را داشته است.
آسیا با بیش از 1.48 میلیارد گیمر بزرگترین بازار بازی آنلاین است.
بسیاری از شناخته شده ترین شرکت های بازی سازی جهان نیز از این منطقه آمده اند.
بسیاری از گیمرها معتقدند بازی های آنلاین به آنها کمک می کند تا با دیگرانی که علایق مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند؛ پس می توان مهم ترین پارامتر بازی های آنلاین را در تعامل افراد با یکدیگر به شکل های مختلف دانست.
دموگرافی بازی های آنلاین
48 درصد از بازیکنان بازی های ویدیویی در ایالات متحده زن هستند.
این آمار جالب است و عدد بسیار بزرگی برای مخاطبان زن می باشد اما خانم ها بیشتر به بازی آنلاین با گوشی هوشمند تمایل دارند در حالی که آقایان تمایل بیشتری به استفاده از کنسول بازی یا رایانه شخصی اختصاصی دارند.
آواتارها
اجازه دهید یک آمار جالب و کمی فان در رابطه با آواتارهای درون بازی های آنلاین بگوییم.
29 درصد از مردان در بازی های نقش آفرینی نقش شخصیت های زن را ترجیح می دهند در حالی که تنها 9 درصد از زنان، شخصیت های مرد را در بازی های نقش آفرینی ترجیح می دهند.
این نشان میدهد که اهمیت خلق شخصیتهای زن، علیرغم اینکه گیمرهای آنلاین مرد جمعیت بزرگ تری هستند کاملا برابر و یا حتی بیشتر است.
میانگین سنی
میانگین بیشتر گیمرهای امروزی مرد هستند.
جالب اینجاست که زنان بین 18 تا 35 سال نسبت به مردان گیمرهای فعالتری دارند.
به صورت کلی 36 درصد از گیمرها بین 18 تا 34 سال سن دارند.
هر چه جوان تر باشد، احتمال خرج کردن بیشتری برای بازی های ویدیویی دارد و زمان بیشتری را صرف بازی می کند.
طبق آمار منابع، جالب است بدانید که ایران بالاترین نرخ اعتیاد به بازی های رایانه ای را در جهان دارد.
اعتیاد به بازی های ویدیویی یک مشکل رو به رشد است که در عین حال به طور گسترده ای اشتباه درک شده است.
به گفته کارشناس جهان در زمینه اعتیاد به بازی های رایانه ای، ایران با 22.8 درصد، بیشترین درصد اعتیاد به بازی را دارد.
محبوب ترین ژانرهای بازی های آنلاین
با وجود اینکه تنوع زیادی از ژانرهای بازی آنلاین وجود دارد، تعداد کمی از آنها در لیست محبوبیت قرار دارند.
از بازی های آنلاین همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، بازی های بتل رویال با زیر مجموعه های زیر در صدر فهرست قرار دارند
بازیهای نقشآفرینی آنلاین چندنفره (MMORPG)
البته محبوبیت بازی های مسابقه ای به لطف شبیه سازهای مسابقه آنلاین مانند Assetto Corsa و iRacing را نمی توان نادیده گرفت.
کدام بازی آنلاین بیشترین بازیکن را دارد؟
PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) با 3,257,248 بازیکن، بیشترین تعداد بازیکن تاریخ استیم را دارد.
Lost Ark با 1,325,305 بازیکن در رتبه دوم قرار دارد که تعداد بسیار کمتری است.
بررسی چند بازی آنلاین معروف دیگر
World of Warcraft
World of Warcraft، که مسلماً محبوبترین بازی رایانههای شخصی MMORPG در جهان است، از اکتبر 2010 تاکنون به اوج تعداد مشترکین خود نرسیده است.
در آن زمان، این بازی 12 میلیون مشترک داشت، اما تا سال 2015، این تعداد به 5.5 میلیون کاهش یافت.
بلیزارد پس از کاهش تعداد مشترکین بازی به 5 میلیون، اشتراکگذاری ارقام سالانه را متوقف کرد.
World of Warcraft در چند سال گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است.
سرعتی که می توانستید تجهیزات کمیاب به دست آورید بسیار کاهش یافته است، خط داستان دیگر آنقدر متمرکز بر بازیکن نیست، و بلیزارد حتی چیزی را به نام “time gating” معرفی کرد که به این معنی است که شما نمی توانید برای مدت زمان مشخصی کارهای خاصی را انجام دهید.
همه این موارد به احتمال زیاد باعث شد تا بازیکنان به سمت عناوینی مانند Final Fantasy XIV و اخیراً Lost Ark حرکت کنند.
Minecraft
Minecraft تا آوریل 2021 بیش از 238 میلیون نسخه فروخته است.
این بازی در مجموع روی 22 پلتفرم در دسترس است و اکنون تا 173 میلیون بازیکن فعال ماهانه دارد.
بهترین پابلیشرهای بازی های آنلاین
بر اساس آمار، درآمد بازی های آنلاین شرکت بازی های موبایلی Tencent در سال 2022 بیش از 8 میلیارد دلار درآمد بوده است.
تیم سازنده بازی هایی مانند PlayerUnknown Battlegrounds، در کنار League of Legends و Call of Duty Mobile، درآمدی 4.6 میلیارد دلاری بیشتر از انتشارات سونی داشته است. (3.515 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲)
بررسی بر اساس دیوایز
ارقام آخرین گزارش بازی های آنلاین نشان می دهد که در سال 2022، بازی های موبایل قوی ترین ارقام درآمد بازار را در بین هر بخش بازی در سطح جهان داشتند.
بازی های موبایلی نشان دهنده صنعتی به ارزش 92.2 میلیارد دلار است که بیش از 40 میلیارد دلار بیشتر از بازی های کنسولی است.
با این حال، صنعت جهانی بازی های موبایلی از سال 2021، 6.4 درصد کاهش یافته است.
بازیهای کنسولی در سال 2022 ارزش صنعت جهانی 51.8 میلیارد دلار داشتند که بسیار کمتر از بازیهای موبایلی بود.
با این حال، بازار بازیهای کنسولی نسبت به بازیهای موبایلی با کاهش 4.2 درصدی نسبت به سال 2021 کاهش یافته است.
بازیهای رایانههای شخصی دانلود شده/باکسشده تنها بخشی در سال 2022 بودند که رشد سال به سال بازار را نشان دادند.
درآمد سال 2022 برای بازی های رایانه شخصی 38.2 میلیارد دلار در سطح جهانی بود که 1.8 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشت.
بازی های تحت وب بیشترین درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان میدهند؛ درآمد آن ها در سال 2022، 2.3 میلیارد دلار بود که 16.7 درصد کاهش داشت.
منابع
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
زندگی اتفاقی نیست، زندگی برای تو اتفاق میوفته و بدترین اتفاقات زندگی، بهترین درس ها هستند.