انواع استودیوهای بازی سازی (AAA ،AA و Indie)
فهرست مطالب
بازی ها و استودیو های بازی سازی به سه دسته بندی کلی AAA ،AA و Indie تقسیم می شوند.
این دسته بندی ها بر اساس ابعاد استودیو از لحاظ تعداد نیروها، توانایی در ساخت بازی ها، بودجه و سرمایه و مواردی از این قبیل می باشد.
ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل انواع استودیوهای بازی سازی را مورد بررسی قرار دهیم و با این مفاهیم آشنا شویم.
با ما همراه باشید.
(برای آشنایی با بهترین استودیوهای بازی سازی جهان بر روی لینک کلیک کنید.)
استودیو AAA چه نوع استودیویی است ؟
در صنعت بازیهای ویدیویی، یک استودیوی AAA ( یا به عبارتی ‘triple-A’) یک ناشر یا توسعه دهنده بازی با اندازه متوسط یا بزرگ است که بودجه توسعه و بازاریابی قویتری نسبت به دیگر انواع استودیو برای تولید بازیهای بزرگ دارد.
این شرکت ها متشکل از صدها یا حتی هزاران نفر هستند که معمولاً در کشورهای مختلفی نیز دفتر دارند.
بازیهای AAA معمولاً با ناشران و توسعهدهندگان بازیهای سطح بالایی مرتبط هستند که منابع مالی، تخصص فنی و استعداد خلاق برای تولید عناوین پرفروش را دارند.
بازی های این استودیوها اغلب دارای گرافیک پیشرفته، طراحی صوتی پیشرفته، مکانیکهای پیچیده گیمپلی و جهانهای گسترده برای کاوش هستند. (اکثریت بازی های جهان باز در زیر مجموعه ی استودیوهای triple-A هستند.)
هدف آنها ارائه یک تجربه بازی برتر است که با مخاطبان گسترده ای طنین انداز می شود.
بازیهای AAA معمولاً بر روی پلتفرمهای متعدد، از جمله کنسولها، رایانههای شخصی و گاهی اوقات دستگاههای تلفن همراه منتشر میشوند تا دسترسی آنها به حداکثر برسد.
توسعه دهندگان AAA بازی هایی را در ژانرهای مختلف ایجاد می کنند، از جمله اکشن ماجراجویی، نقش آفرینی، شوتر اول شخص، جهان باز و …
نمونه هایی از بازی های AAA عبارتند از سری Assassin’s Creed، عناوین فیفا و بازی های Final Fantasy.
برخی از استودیوهای بازی AAA عبارتند از Electronic Arts، Activision، Epic Games، Nintendo، Gearbox Software، Ubisoft و بسیاری دیگر.
استودیو AA چه نوع استودیویی است ؟
استودیوهای AA مشابه استودیوهای Indie هستند و می توان آن را نام دیگر استودیوهای مستقل دانست.
اما به نحوی این استودیوها را از لحاظ ابعادی، تعداد تیم، بودجه گذاری و … می توان مابین استودیوهای AAA و استودیوهای مستقل دانست.
استودیو indie چه نوع استودیویی است ؟
عبارت Indie مخفف independent به معنای مستقل است.
به طور کلی شرکت های بازی های مستقل دو شاخصه ی اصلی دارند.
اولین مورد به وضعیت “مستقل” شرکت اشاره دارد؛ آنها متعلق به یک شرکت مادر نیستند که مسیر شرکت را تعیین کند.
مورد دیگر به ماهیت کوچک و تأمین مالی این شرکت ها اشاره دارد.
در صنعت بازیهای مستقل، استودیوها معمولاً از کمتر از ده نفر (گاهی اوقات حتی یک نفر) تشکیل شدهاند و معمولاً برای تأمین مالی بازیهای خود به تأمین مالی جمعی و کمکهای مالی وابسته هستند.
استودیوهای مستقل بسیار موفقی وجود دارند که از نظر مالی با ثبات هستند اما همچنان بازی های کوچکتری تولید می کنند.
نمونههایی از بازیهای Indie عبارتند از Transistor، Minecraft و Celeste.
برخی از استودیوهای مستقل عبارتند از Traega Entertainment، Astral Clocktower Studios، Thunder Lotus Games، Supergiant Games، FuturLab و بسیاری دیگر.
تفاوت های استودیو AAA با استودیو Indie
سایز تیم
یکی از تفاوت های کلیدی کار در یک استودیوی بازی سازی AAA با یک استودیوی بازی سازی indie (مستقل)، اندازه تیم است.
استودیوهای AAA معمولاً بسیار بزرگتر از توسعه دهندگان مستقل هستند و صدها یا حتی هزاران کارمند دارند.
قائدتا تقاوت در سایز تیم تفاوت در نقش ها نیز ایجاد می کند؛ به این معناکه در استودیوهای AAA ما شاهد تقسیم نقش های بیشتری هستیم.
به عنوان مثال اگر در یک استودیو مستقل گیم دیزاینر، پروسه ی طراحی، داکیومنت نویسی و مدیریت پروژه را انجام می دهد، در یک استودیو triple-A هر کدام از این تسک ها را یک نفر مجزا انجام می دهد.
بودجه
از لحاظ بودجه ای نیز مشخصا استودیوهای AAA منابع مالی گسترده تری را نسبت به استودیوهای Indie دارند.
بودجه بیشتر به استودیوهای AAA این امکان را می دهد که در فناوری پیشرفته سرمایه گذاری کنند و استعدادهای برتر در این صنعت را شکار کنند.
آنها منابع لازم برای ایجاد بازیهای پیشرفتهتر با ویژگیهای بیشتر را نسبت به اکثر بازیهای مستقل دارند.
همچنین به این معنی است که آنها می توانند ریسک های بزرگ تری را بپذیرند، زیرا حتی یک شکست در یک بازی احتمالاً تأثیر زیادی در نتیجه آنها نخواهد داشت.
اما در استودیوهای مستقل یک گام اشتباه می تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.
محیط کاری و خلاقیت
توسعهدهندگان بازی AAA دسترسی به جدیدترین فناوریها و منابع، فرصتهای شغلی پایدارتر و دستمزدهای بالاتر را دارند.
اما آنها همچنین با روزهای کاری طولانی تر، فضای کمتری برای خلاقیت و یک محل کار به شدت رقابتی همراه هستند.
از سوی دیگر استودیوهای مستقل گزینه های باورنکردنی تری برای بیان هنری، برنامه ریزی انعطاف پذیر و محیط کاری آرام تر ارائه می دهند.
با این حال، ممکن است برای آن ها ثبات کمتری در رابطه با امنیت شغلی، دستمزد و مزایا وجود داشته باشد.
تفاوت در نوع پروژه ها
استودیوهای AAA منابع لازم برای پیشرفت فناوری و ایجاد بازی هایی با بالاترین کالیبر را دارند که توسط میلیون ها بازیکن انجام می شود.
برعکس، توسعهدهندگان مستقل آزادی بیشتری برای آزمایش ایدههای جدید و تولید بازیهایی دارند که تجربههای متفاوت و هیجانانگیزی را برای بازیکنان فراهم میکنند.
ناشر
استودیوهای مستقل معمولا ناشر اختصاصی ندارند، یا اگر دارند، آزادی خلاقانه را حفظ می کنند.
در عوض بازی های استودیوهای AAA معمولاً توسط شرکتهای بزرگ و با سابقه منتشر می شود، زیراکه بودجه ی آن ها نیز از سمت همین شرکت ها تعمین می شود.
یک استودیوی AA معمولاً توسط یک ناشر پشتیبانی میشود، اما اساساً بخشی از آن ناشر نیست، و بنابراین در مقایسه با استودیوهای AAA، آزادی بیشتری برای نوآوری و آزمایش دارد.
روند توسعه
اگر یک استودیو مستقل در بازی خود موفق باشد، ممکن است استودیوی آنها خریداری شود و دنباله هایی از آن بازی با بودجه های بالاتری ساخته شود، یا در صوتریکه خود استودیو بودجه ی لازم را داشته باشد، توسعه دهندگان ممکن است خودشان دنباله ای را بسازند.
اما در استودیوهای AAA معمولاً از همان ابتدا بر روی بازی ها به عنوان یک فرنچایز سرمایه گذاری می شود.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
وقتی دری بسته میشه، پنجره ای باز میشه، وقتی خورشید میره، ماه میاد، وقتی طوفان میاد بارون هم میاد؛ پس وقتی مرحله ای قفل میشه مطمئن باش مرحله ی دیگه ای در انتظارته.