اصول طراحی کارکتر بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 11/02/2024
طراحی کارکتر بازی یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های سازنده ی یک بازی می باشد.
ما این مقاله را اختصاص دادیم به اصول طراحی کارکتر بازی ، دسته بندی های آن و تمامی جزئیات بزرگ و کوچکی که شما باید در ساخت این کارکترها رعایت کنید.
طراحان و نویسندگان بازی معمولاً داستان و انگیزه های شخصیت های بازی را ارائه می کنند.
هنرمندان و کانسپت آرتیست ها ، مفهوم شخصیت و طرح های اولیه را برای شخصیت ها و دشمنان بازی ایجاد می کند.
سپس مدل ساز (دو بعدی یا سه بعدی) ، asset های هنری را تولید می کند که به ابجکت های متحرک در دنیای بازی تبدیل می شوند.
نیاز شما به این مقاله : اگر شما قصد سفارش بازی را دارید یا یک طراح بازی یا حتی یک علاقه مند به مباحث بازی و بازی سازی هستید ، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.
زیراکه شما را در قلب ، کارکترهای بازی و پروسه ی طراحی آن خواهد برد.
ویژگی های کارکترهای خوب در بازی (از بُعد مفهومی)
ما در این بخش قصد داریم یک سری ویژگی هایی را تعیین کنیم که قائدتا شخصیت های اصلی یک بازی باید دارنده ی این ویژگی ها باشند.
۱- داشتن backstory (داستان پیش زمنیه) :
ما در مقاله ی داستان نویسی بازی به صورت کامل در رابطه با داستان نویسی ، اصول آن و همچنین backstory برای شخصیت های اصلی بازی صحبت کردیم.
اما در این بخش به علت اهمیت این موضوع مجدد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.
یک کارکترخوب در یک بازی ویدیویی قائدتا دارای شخصیت است و داستان آنها به اندازه کافی جزئیات دارد که پلیر بتواند به خوبی متوجه شود که چه کسی هست و چه در بازی می خواهند.
حتی شخصیتهای اسرارآمیز و تخیلی نیز اطلاعات کافی را برای برانگیختن حس کنجکاوی در پلیر فاش میکنند.
۲- داشتن تعامل با پلیر:
کارکتر باید با بازیکن طنین انداز شود ، همدلی و احساسات را برانگیزد و فردی باشد که گیمر بتواند ریشه اش را پیدا کند و خودش را در آن ببیند.
بدون این عناصر ، شخصیت ها می توانند کم عمق ، کلیشه ای یا خسته کننده شوند که می تواند منجر به تجربه بازی ویدیویی منفی برای پلیر شود.
چگونه کارکتر بازی طراحی کنیم ؟
۱- ایده پردازی :
قائدتا اولین و بدیهی ترین مرحله ی طراحی کارکتر بازی ایده پردازی آن می باشد.
نوع شخصیت مورد نیاز داستان را دریابید.
قبل از اینکه به جزئیات طراحی آن بپردازید ، با ایده پردازی گسترده تر شروع کنید.
آیا شخصیت اصلی یک صلح طلب خیرخواه است یا آنها یک ضد قهرمان خشن هستند؟
شما باید سوالاتی را مانند سوال بالا از خود در پروسه ی ایده پردازی برای طرح کارکتر از خود بپرسید.
از سایر هنرمندان بازی و شخصیتهای اصلی نمادین آنها الهام بگیرید تا به خلق ایده های تازه در روند خلق خود کمک کنید.
مثل همیشه استودیو بازی سازی ماناتاز در این مسیر هم همراه شما خواهد بود.
۲- الگو برداری :
در این مرحله شروع به تجسم ظاهر شخصیت خود با طرح ها و تصاویر مرجع کنید.
شاید شخصیت شما پیرمرد خردمندی باشد که در نزدیکی دریا زندگی می کند و نمادی از بی زمانی و ابدیت است.
یا شاید هم کارکتر شما شرور باشد و ممکن است با زره سیاه پوشیده شده باشد که نمادی از قدرت، عذاب و تاریکی است.
سایتهای خارقالعاده زیادی وجود دارد که میتوانید به صورت رایگان الهامبخش بصری عالی مانند Dribbble ، Pinterest یا Google Images پیدا کنید.
۳- تعریف موقعیت مکانی :
این اغلب یکی از مهم ترین قدم ها در طراحی کارکتر بازی است.
سبک لباس پوشیدن ، قد ، صدا و ظاهر یک شخصیت باید با قسمت خاصی از جهان هماهنگ باشد.
بنابراین، ابتدا تصمیم گیری در مورد اینکه شخصیت باید از کجا و چه موقعیت مکانی باشد ، یک گام اساسی در تعریف این ویژگی ها است.
۴- تاثیرگذاری شخصیت های داستان بر یکدیگر :
بعد از اینکه فهمیدید شخصیت شما از کجا شروع می شود و کجا به پایان می رسد، می توانید شروع کنید به تعیین اینکه چگونه آنها در طول مسیر تغییر خواهند کرد.
یک سفر احساسی و فیزیکی برای آنها ایجاد کنید و توجه داشته باشید که چگونه این عناصر هم بر قهرمان داستان و هم بر شخصیتهای اطرافشان تأثیر میگذارند.
نحوه واکنش شخصیت شما به مشکلات یا درگیری به تعیین اینکه آنها برای بازیکن هستند کمک می کند و منجر به درک و همدلی بیشتر رفتار آنها در طول بازی می شود.
اگر بخواهیم مثال هایی از این تغییرات بزنیم ، می توانیم به تغییرات در لباس ، در ریش و مو ، استایل ، تجهیزات و اکسسوری ها و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
به عنوان مثال در max pain 3 شخصیت اصلی داستان برای ورود به باند خلافکاران و فروپاشی آن ها در بخشی از داستان کاملا مدل موی آن و پوشش آن تغییر خواهد کرد.
۵- افزودن ویژگی ها و خلق و خوی شخصیت :
در این مرحله ویژگی های شخصیت بازی خود را اضافه کنید.
قطعا ویژگیهای شخصیت داستان شما یکی از جنبههای بسیار مهم خلق شخصیت است.
فهرستی از خصلتها ، رفتارها و هر چیز دیگری که باعث میشود کارکتر ، خود را نشان دهد ، تهیه کنید.
آیا آنها در صحبت کردن مشکل دارند؟ آیا آنها تنها هستند یا به شدت می خواهند بخشی از یک تیم باشند؟
ویژگیهای شخصیتی خود را که برای شخصیتی که میسازید منطقی است، ارائه دهید.
ایجاد احساس در شخصیت های خود مانند افراد واقعی (حتی اگر آنها در واقع مانند انسان طراحی نشده باشند) می تواند به آنها کمک کند تا برای بازیکن زنده شوند و به پویایی کارکتر قوی تر و تجربه بازی بهتر منجر شود.
لازم به ذکر است در طراحی این مرحله قطعا یکی از مهم ترین و بدیهی ترین چیز ها استفاده از رنگ ها در بخش های مختلف کارکتر می باشد که شما برای آشنایی با مفاهیم رنگ ها می توانید به مقاله ی اصول رنگ بندی بازی بروید.
۶- روابط را تعریف کنید :
حال نوبت به تعریف روابط شخصیت ها درون بازی است.
طراحی شخصیت شما فراتر از ظاهر و صدای آنها است.
شخصیتهای شما نیز با روابطشان با دیگران تعریف میشوند که بر نحوه درک بازیکن از آنها تأثیر میگذارد.
آیا آنها نسبت به هم تیمی ها و شخصیت های غیربازیکن خود (NPC) ساینده هستند یا با همه دوستانه هستند؟
آیا زیاد حرف می زنند یا ضد اجتماعی هستند؟
همه این روابط به شما کمک می کند تا مشخص کنید که شخصیت شما چه کسی است و چگونه در دنیای خود عمل می کند و به بازیکن اجازه می دهد تا درک بهتری از رفتار و اعمال خود داشته باشد.
۷- ایجاد ارتباط آن ها با گیم پلی :
در ابتدای کار برای این بخش اگر نمی دانید گیم پلی چیست به مقاله ی گیم پلی بازی بروید.
اکنون زمان آن است که به نحوه حرکت آنها ، حمله به دشمنان و دفاع از خود فکر کنید.
وزن، سرعت و سبک آنها را در نظر بگیرید.
آیا آنها سنگین هستند یا چابک ، چگونه حرکت آنها با ظاهر فیزیکی آنها مطابقت دارد ؟ (شاید این مهم ترین سوالی باشد که باید از خود بپرسید)
آیا آنها قدرت فوق العاده ای دارند یا می توانند پاورآپ های خاصی را بدست آورند که توانایی های آنها را متحول کند؟
نحوه تعامل آنها با دیگر شخصیت های بازی را در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، اگر شخصیت شما قدرتمندتر است، شاید بتوانید با کندتر کردن آنها نسبت به حریفان خود، این را متعادل کنید.
کلاس های شخصیتی متفاوت
در این قسمت ما قصد داریم به عنوان مثال ۵ سری کلاس های شخصیتی محبوب را در بازی های مختلف و در سبک های مختلف معرفی کنیم.
همچنین برای هر کدام از این کلاس های شخصیتی یک سری ویژگی هایی را شرح خواهیم داد.
لازم به ذکر است ما بی شمار کلاس شخصیتی داریم و همانطور که گفته شد ما ۵ نمونه را صرفا به عنوان مثال برای شما شرح خواهیم داد.
جنگنده ، سرباز ، جنگجو :
اینها معمولاً قوی ترین کلاس های شخصیت در بازی های ویدیویی هستند.
این شخصیتهای قدرتمند در حملات و نبرد به خوبی تثبیت شدهاند، قویترین مجموعهای از asset ها را برای پشتیبانی از آنها دارند.
به عنوان مثال، آنها بهترین سلاح ها و زره ها ، قدرت سلامت بالا به علاوه ی حمله و دفاع را دارند.
این کلاس شخصیت ها معمولا توسط گیمرهایی انتخاب می شود که گیم پلی به سبک هک اند اسلش را ترجیح می دهند.
نمونه ای از کارکترهای طراحی شده توسط ماناتاز برای بازی شوتر اول شخص
Assassin / Ninja :
این کلاس شخصیت بر خلاف نیروی بی رحمانه جنگجو ، رویکرد ظریف تری دارد.
آنها از مهارت های خاصی مانند دزدی برای انجام ماموریت ها استفاده می کنند.
توانایی های آنها حول سلاح های کوچکتر و سریعتر می چرخد.
شخصیت های Assassin/Ninja به راحتی می لغزند و مشکلی برای یافتن مکان هایی برای پنهان شدن ندارند.
بازیکنانی که این کلاس شخصیت را انتخاب می کنند، سبک گیم پلی محتاطانه تر اما در عین حال پر هرج و مرج را ترجیح می دهند.
Mage / Wizard :
این شخصیت ها معمولاً سلاح های سنتی ندارند اما از جادوها برای مبارزه یا دفاع از خود در برابر حملات استفاده می کنند.
آنها معمولا ضعیف ترین زره را دارند زیرا نقطه قوت آنها مبارزه از راه دور با پرتاب طلسم است.
جادوگران میتوانند هم طلسم حمله و هم دفاع و بازسازی انجام دهند.
زیرمجموعههای کلاس شخصیتی Mage نیز شامل روحانیون / کشیشان / افسونگران، نکرومانسرها / شوالیههای سایه، احضارکنندگان، و … هستند.
Berserker :
این کلاس شخصیت توسط برخی از هیولاها نشان داده می شود که از ضربات ویرانگری استفاده می کنند که به سرعت پیش می روند و آسیب فاجعه بار به بازیکنان دیگر وارد می کنند.
Summoner :
این شخصیت ها می توانند چندین آسیب را به طور همزمان انجام دهند.
آنها هم برای حمله و هم برای دفاع استفاده می شوند و همچنین یک زیر کلاس از Magiclor نیز می باشند.
۷ تا از بهترین کارکترهای ساخته شده
در این بخش قصد داریم ۵ نمونه از بهترین کارکترهای ساخته شده در بازی های ویدیویی را نام ببریم.
۱- Lara Croft – Rise of the Tomb Raider
لارا کرافت را قطعا می توان یکی از بهترین طراحی کارکتر های تاریخ بازی های ویدیویی دانست.
که شاید توجه بسیاری که به آن می شود به علت شخصیت زن محور بودن است که برای اولین بار به این شکل و با این جزئیات به عنوان نقش اول طراحی شده است.
زخم های موجود بر روی بدن اون ، لباس های فوق العاده ی هماهنگ با محیط ، جزئیات صورت ، تناسب اندام و … دلایل تبدیل شدن این کارکتر به بهترین هاست.
۲- Kratos: God of War
کریتوس یک شخصیت فوق العاده و پر اباهتی در دنیای بازی های ویدیویی است.
این کارکتر سرشار از خشونت ، شهوت و قدرت طلبی می باشد ، که برای رسیدن به اهداف خود همسر و برادر خود را نیز به قتل می رساند.
در آخرین سری این بازی طراحی صورت و ریش های این کارکتر بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت.
همچنین قدرت های فوق العاده ی این کارکتر به همراه اکت های آن مانند فریاد زدن و تغییر حالات صورت در مبارزه با دشمنان و غول ها بسیار جذاب و دیدنی است.
۳- Trico – The Last Guardian
ستاره سریال Trico ، یک نوزاد غول پیکر نیمه پرنده نیمه پستاندار است که شما سعی می کنید او را به امنیت راهنمایی کنید.
تریکو بسیار قدرتمند و در عین حال بد ، آسیب پذیر و به راحتی ترسیده می شود، مراقبت زیادی را می طلبد و می تواند به شدت بین کاملاً دوست داشتنی و کاملاً خشمگین تغییر کند.
تریکو را می توان به انجام برخی اقدامات تشویق کرد، اما این مانند گله کردن یک بچه گربه ده تنی است.
او شخصیت خاص خود را دارد و اغلب با وظایفی که میخواهید انجام دهید در تضاد است، شما را به حواس پرتی سوق میدهد، اما در نهایت باعث میشود با حضور آن در بازی موفقیت بیشتری احساس شود.
زیبایی این کارکتر دو شخصیتی بودن آن و احساساتی است که برخی از آن ها با ظاهرش تضاد زیبایی را ایجاد می کند.
۴- Joel and Ellie – The Last of Us
این بازی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است ، بهترین شخصیت پردازی را در یک بازی ویدیویی یا در هر رسانه ای دارد ، رابطه بین جوئل و الی به قدری خوب اجرا شده است که این بازی تقریباً تا حد امکان به یک فیلم نزدیک است تا یک بازی .
Ellie به طور خاص برای نزدیک ماندن به پلیر و تکرار تجربه آنها در دنیای بازی طراحی شده است.
این طرح همچنین برای تقویت رابطه بین الی و جوئل ساخته شده است، که بهترین شکل ممکن این دو کارکتر یکدیگر را پوشش دهند.
۵- Max Pain
مکس پین از خاطره انگیزترین و محبوب ترین کارکترهای دنیای گیم است.
چهره ی این کارکتر از روی سم لیک نویسنده و خالق آن الهام گرفته شده است.
و زیباترین ویژگی ها در این کارکتر تغییر چهره و پوشش آن در روند داستان ، برقراری ارتباط فوق العاده ی کارکتر با بخش های مختلف داستان بازی و تاثیر پذیری آن از حوادث است.
۶- Vaas Montenegro – Far Cry 3
احاطه شدن توسط مواد مخدر ، اسلحه و طبیعیتی مانند بهشت این کارکتر را کمی دیوانه کرده است.
اگرچه او هرگز مستقیماً در بازی دیده نمیشود اما صحنههای برشخورده او از بهترین بازیها و به یاد ماندنیترین صحنهها هستند.
این کارکتر واقعاً نمونه فوق العاده ای از مردی بود که نمی خواهید با او درگیر شوید.
۷- Master Chief and Cortana – Halo series
Halo (2001) بازی ای بود که روزهای اولیه ایکس باکس مایکروسافت را تعریف کرد و از آن زمان تاکنون این کار ادامه داشته است.
داستان فقط به خوبی شخصیتهایش است و بانجی دو شخصیت کلاسیک را خلق کرد : Master Chief، سرباز اسپارتی که نبرد علیه Covenant Armada را رهبری میکند، و Cortana، هوش مصنوعی تیز هوش که رئیس را در بازیها راهنمایی میکند.
این شوخی آنها و رابطه در حال توسعه آنها است که آنها را به یکی از نمادین ترین شخصیت های بازی تبدیل می کند.
نمایش کارکتر درون بازی
پس از اتمام تمامی مراحل بالا ، زمان آن رسیده که آن را در دنیای بازیتان نمایش دهید.
نکته ای که بسیار مهم است ، این می باشد که شما قرار نیست تمام اطلاعاتی و ویژگی های کارکتر را به صورت یکجا نمایش دهید.
خیلی از ویژگی های کارکتر باید توسط مخاطب کشف شود و نباید تمامی آن ها جلوی چشم مخاطب باشد و در طی داستان بازی است که این ویژگی ها خود را نشان می دهند.
این پروسه دقیقا مانند ما انسان ها می باشد.
شخصیت همه ما انسانها نیز بر اساس تغییرات و چالشها تغییر میکند و واکنشهای متفاوتی بر اساس ویژگیهای درونی خودمان نشان میدهیم.
در بازی نیز باید تغییراتی در شخصیت ، پوشش ، قدرت ها ، سلاح ها و مواردی از این قبیل در طول پروسه ی طی شدن داستان بازی اتفاق بیوفتد.
به طور کلی کاراکتر بازی با چهار پارامتر اصلی در بازی نمایش داده میشوند.
- رابطه با خودش
- رابطه با دیگران
- رابطه با فعالیتها و ماموریت ها
- رابطه با زمان
توسعه ی کارکتر
یکی از بدیهی ترین و مهم ترین مسائل در اصول طراحی کارکتر بازی ، روند توسعه پذیری آن است.
اما روند توسعه پذیری کارکتر دقیقا به چه معناست ؟
توسعه پذیر بودن کارکتر یعنی اینکه کارکتر نباید در طول کل بازی ثابت باشد.
در بخش های مخلتف داستان بازی و طی کردن مراحل بازی ، کارکتر نیز باید متناسب با هر مرحله یک سری ویژگی ها و مهارت های جدیدی را دریافت کند.
به عنوان مثال شما در بازی بزرگی مانند rise of the tomb raider دقیقا این موضوع را خواهید دید که در مراحل اولیه شخصیت اصلی بازی یعنی لارا تنها می تواند از موانع طبیعی عبور کند.
پس از آن در مراحل جلوتر به آن تیر و کمان داده می شود برای مقابه با حیوانات و دشمنان ابتدایی.
و در مراحل بعد تر به آن قابلیت های دیگری مانند اسلحه و نارنجک حتی داده می شود.
لازم به ذکر است توسعه ی این کارکتر فقط به ابزار آلات خلاصه نمی شود.
شما می توانید مهارت های آن شامل : میزان آسیب پذیری و جان ، میزان آسیب رسانی ، سرعت و دقت آسیب و … را نیز توسعه دهید.
همچنین در مراحل مختلف پوشش ها و لباس های جدیدی برای کارکتر نیز باز می شود که شما می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.
شما باید دو نکته ی بسیار مهم را در این توسعه پذیری رعایت کنید :
۱- چه زمانی توسعه ی کارکتر را برای پلیر امکان پذیر کنید :
خیلی مهم است که شما بدانید در چه مرحله ای و چه زمانی امکان توسعه را به کاربر بدهید.
و همچنین حال امکان چه نوع توسعه ای را به کاربر بدهید.
۲- دسترسی پلیر به توسعه :
نکته ی مهم بعدی این می باشد که شما به چه صورتی امکان توسعه را به پلیر خود بدهید.
قطعا نمی توانید همه ی توسعه های کارکتر را به راحتی و بدون هیچ چالشی در اختیار کاربر بگذارید.
برخی از توسعه های درون بازی به شکل ساده ای باشد و برای برخی دیگر باید چالش طراحی کنید.
مهم ترین چالشی که معمولا در توسعه های مهارتی وجود دارد ، پرداخت پول یا xp به ازای ارتقای مهارت است که خود بدست آوردن پول در بازی ، داستان خود را دارد.
یا چیزی که در توسعه ی پوشش یا ابزارآلات شخصیت بسیار متداول است ، یافتن و جست و جو کردن است.
به اینصورتکه کارکتر در طول طی کردن داستان بازی ، نباید به راحتی از محیط های بازی عبور کند و پس از رد شدن از دشمنان باید در محیط بازی به جست و جو بپردازد که مبادا چیز مخفی ای در آن وجود داشته باشد.
جمع بندی
به طور کلی برای طراحی هر کاراکتر لازم است که یک سیستم طراحی شود که این سیستم در ۴ بخش تقسیم میشود :
- ۱- شی/کاراکتر
- ۲- خصوصیات
- ۳- رفتارها
- ۴- روابط
برای واقعگرا بودن کاراکتر خود باید برای آنها نقطه ضعفهای انسانی قرار دهید.
گذشته و خاطراتی بد ، عذاب وجدان ، عصبانیت و .. میتوانند از ضعف های درونی کارکتر باشند.
همچنین باید بر اساس ویژگیهای درونی کاراکتر مانعی برای هدف او وجود داشته باشد که میتواند ترس شخصی ، بیماری، محدودیت یا.. باشد.
در کنار تمامی این موارد قطعا نقاط قوت و ویژگی های مثبتی نیز باید در هر کارکتر گنجانده شود.
به عنوان مثال این نقاط مثبت عبارتند از قدرت های کارکتر در حمله یا دفاع خود ، ابزارها و نیروهایی که برای آن طراحی می شود ، فرم های خاص و پوشش متمایز آن و مواردی از این قبیل.
در نهایت می توان گفت طراحی یک کارکتر مانند ساخت یک انسان می باشد و شما باید در طراحی آن هم ویژگی های درونی آن را در نظر بگیرید و هم ویژگی های بیرونی آن را.
زیراکه به صورت کاملا مستقیم ویژگی های درونی یک کارکتر بر ظاهر و شکل و شمایل بیرونی آن تاثیر گذار می باشد.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
پس از هر سختی آسانی و پس از هر آسانی سختی در انتظار شماست