به روزرسانی بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 06/10/2023
به روزرسانی بازی یکی دیگر از مهم ترین مباحث حوزه ی بازی سازی و توسعه ی بازی است که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم.
قطعا یکی از مواردی که باعث رضایت و دلگرمی کاربران به یک بازی می شود ، به روزرسانی آن است.
زمانی کاربران یک بازی به آن وفادار می شوند که از پیگیری و رسیدگی توسعه دهندگان بازی در پشت کار ، مطمئن باشند.
پس می توان نتیجه گرفت به روزرسانی بازی قدرت و اهمیت یک بازی را برای توسعه دهندگان و پلیر ها به نمایش می گذارد.
با ما در ادامه همراه باشید تا اصول کاملی را از به روزرسانی بازی شرح دهیم.
به روزرسانی بازی به چه معناست
قبل از هر چیزی اجازه دهید بررسی کنیم که اصلا به روزرسانی بازی به چه معنایی می باشد.
به روزرسانی بازی به معنای ارائه ی ورژن جدیدی از بازی پس از انتشار ورژن اصلی بازی است.
همانطور که در قسمت بالا گفته شد ارائه ی به روزرسانی باعث افزایش رضایت و دلگرمی کاربران می شود ، زیرا این موضوع خبر از وجود یک تیم توسعه دهنده در پشت بازی می دهد و اهمیت بالای آن را می رساند.
به روزرسانی بازی می تواند بر حسب عوامل مختلفی باشد.
به عنوان مثال می تواند برای رفع باگ ها ، افزودن فیچرهای جدید ، اضافه کردن مودهای بازی ، افزایش میزان بخش های گرافیکی و مواردی از این قبیل باشد.
در پروسه ی به روزرسانی بسیار مهم است که شما به بازخوردها و نظرات کاربران بازی خود اهمیت داده و بر حسب نظرات آن ها به روزرسانی هایی را ارائه دهید.
چه بسا به روزرسانی های زیادی بوده است که به جای افزایش رضایت و ایجاد تنوع در بازی ، باعث نارضایتی کاربران شده اند.
اما سوال اینجاست این به روزرسانی ها در چه بازه ی زمانی و با چه محتواهایی باید ارائه شود ؟
با ما در ادامه همراه باشید که به پاسخ دقیقی برای این سوالات بپردازیم.
بازه ی زمانی به روزرسانی و منظم بودن آن
استودیوهای بازی سازی به بهروزرسانی مکرر بازیهای خود برای بهبود گیمپلی و اطمینان از اجرای روان آنها متکی هستند.
با افزایش رقابت در دسته بندی های بازی شما ، انتشار محتوای جدید منظم در طول چرخه عمر بازی برای تشویق گیمرها به ادامه بازی ، بیش از هر زمان دیگری مهم می شود.
معمولا طی تجربه ی واحد بازی سازی ماناتاز استانداردترین زمان به روزرسانی برای بازی های موبایلی بین ۱ تا ۲ ماه است.
و برای سایر پلتفرم ها می تواند این زمان بیشتر نیز بشود.
به عنوان مثال بازی های ورزشی کمپانی ea به صورت سالیانه آپدیت می شوند.
پس به طور کلی ، اینطور می توان نتیجه گرفت که به روزرسانی بازی باید منظم باشد و طی هر بازه ی زمانی که شما برای ارائه ی آپدیت بازی در نظر می گیرید ؛ باید متناسب با همان بازه ی زمانی به صورت مرتب برای بازی خود آپدیت های جدید ارائه دهید.
اهداف به روزرسانی
برای اینکه بیشترین بهره را از به روز رسانی خود ببرید ، باید با فکر کردن در مورد اهدافی که می خواهید به آنها برسید شروع کنید.
در برخی از به روزرسانی های قصد دارید مشکلاتی را که بازیکنان مطرح کردهاند یا در حین تست بازی پیدا کردهاید، برطرف کنید.
اما شما همچنین میخواهید به بهروزرسانیهای طولانیمدت محتوایی فکر کنید که بازیکنان شما را درگیر کرده و دوباره به بازی بازگردند.
چه بهروزرسانی شما بزرگ باشد یا کوچک ، هر کدام نوعی ارتباط با پلیر ها است که نشان میدهد به بازخورد بازیکنان گوش میدهید و به بهبود تجربه بازیکن اهمیت میدهید.
در زیر ما به مهم ترین اهداف به روزرسانی اشاره کرده ایم :
۱- رفع مشکلات بازی
شاید یکی از متداول ترین و مهم ترین نوع به روزرسانی ها ، مربوط به رفع مشکلات بازی می شود.
اگر در مورد پلیرهایی که مشکلاتی را با بازی شما تجربه می کنند می شنوید ، هیچ پاسخی بهتر از رفع مشکل در سریع ترین زمان ممکن با ارائه ی یک آپدیت وجود ندارد.
به همین خاطر برای این مورد باید شدیدا به بازخوردهای کاربران اهمیت دهید و در درجه ی اول پلتفرمی را برای ارائه ی بازخورد ها و نظرات آن ها اختصاص دهید.
۲- تنوع و ابعاد به روزرسانی
قائدتا برای جلوگیری از تکراری نشدن بازی شما باید برای کاربران خود باید بتوانید به روزرسانی های متعددی را ارائه دهید.
تا بازی برای کاربران شما یکنواخت نشده و حداکثر میزان تنوع را بتوانید به آن ها ارائه دهید.
مورد بعدی که در به روزرسانی حائز اهمیت می باشد ، ابعاد به روزرسانی و رعایت ترتیب آن می باشد.
به روزرسانی ها می توانند بزرگ و کوچک باشند.
منظور از به روزرسانی های بزرگ ، به روزرسانی هایی می باشد که تغییرات اساسی و اصلی ای را در بازی اضافه کند و به نحوی ساختار بازی را تغییر دهد.
و به روزرسانی های کوچک به روزرسانی هایی هستند که تغییرات جزئی و کوچکی را در بازی اضافه می کنند.
حال شما در ارائه ی به روزرسانی ها باید به صورت سالیانه ۱ تا ۲ به روزرسانی بزرگ نیز داشته باشید.
و همین تعداد به روزرسانی های کوچک و بزرگ نیز در تجربه کاربری موثر است.
۳- ارائه فیچر های جدید
این یکی دیگر از مشخص ترین اهداف به روزرسانی بازی ها می باشد ، به اینصورت که قابلیت های کوچک و بزرگی را به بازی خود اضافه می کنند.
این قابلیت ها می تواند در ساختار و بک اند بازی تاثیر گذار باشد یا می تواند در مباحث گرافیکی باشد.
مسئله ی مهم در ایجاد تغییر و ارائه ی موارد جدید به هر نحوی است.
۴- حذف
در برخی موارد ممکن است بازی شما دارای قابلیت هایی باشد که کاربران آن ، بازخورد منفی ای را به آن نشان دهند.
در این موارد حتی می تواند قابلیت و آپدیت در گرو حذف یک فیچر باشد.
۵- افزودن مود های بازی
منظور از اضافه شدن مودهای بازی ، حالت هایی می باشد که در آن در کلیت ساختار بازی تغییراتی ایجاد شود.
به عنوان مثال یک بازی آفلاین می توان در قالب یک آپدیت بخش آنلاین به آن اضافه شود و یا برعکس این موضوع.
یا به عنوان مثال در بازی های سبک بتل رویال معمولا در آپدیت مود های جدید بازی به شکل های مختلف برای ایجاد تعامل کاربران ایجاد می شود.
۶- متدهای پرداختی
در بازی ها ما شامل به روزرسانی های برای بخش های پرداخت نیز هستیم.
این سیستم پرداخت هم می تواند با اضافه شدن المان های جدیدی برای خرید کاربران باشد ؛ هم می تواند با افزودن متدهای پرداخت باشد.
۷- سیستم عامل
به روزرسانی می تواند برای سیستم عامل نیز باشد ؛ اما این به چه معناست ؟
این به معنای اضافه شدن پلتفرم های جدیدی برای بازی می باشد.
یعنی اگر بازی شما برای وب منتشر شده باشد ، یک به روزرسانی می تواند برای اضافه شدن سیستم عامل اندروید نیز برای بازی باشد.
برنامه ریزی برای به روزرسانی
نکته ای که برای به روزرسانی بازی وجود دارد این است که همه چیز را اول کار ارائه نکنید.
این به این معناست که بازی شما باید قابل توسعه باشد و فازهای متعددی را داشته باشد.
ایده پردازی این توسعه ها می تواند همان ابتدای کار ارائه شود اما ارائه ی همه ی این فازهای توسعه در ابتدای کار درست نیست.
به طور کلی شما باید دائم در حال ایده پردازی برای توسعه ی بازی خود باشید و روند توسعه هیچگاه نباید متوقف شود.
و همانطور که گفته شد این توسعه ها باید مرحله به مرحله ریلز شود.
همچنین در کوچک و بزرگ بودن این آپدیت ها به نکاتی که در بالا و پایین گفته شد توجه ویژه ای را داشته باشید.
مجبور کردن کاربران به روزرسانی
زمانیکه شما یک به روزرسانی ای را برای بازی ارائه میدهید ، باید مطمئن شوید که آیا این به روزرسانی مورد پسند کاربران است یا خیر.
در درجه ی اول که این اطمینان می تواند از بازخورد ها و نظرات کاربران به وجود بیاید.
اما این کافی نیست.
در این وهله یکی از مواردی که نیاز است انجام تست A/B می باشد.
تست A/B در این نوع از دسته بندی به این معنا می باشد که شما پس از ارائه ی آپدیت همچنان به کاربران اجازه می دهید از نسخه ی قبلی بازی شما استفاده کنند.
در نتیجه شما دو نسخه دارید ، نسخه ی اول و قبلی بازی و نسخه ای که به عنوان آپدیت ارائه شده است.
حال شما با تعداد کاربرانی که به نسخه ی آپدیت ورود پیدا کرده اند و بازخورد آن ها متوجه ی مقایسه ی بین نسخه ی به اصطلاح A و B خود که همان نسخه ی جدید و قدیمی است می شوید.
به طور کلی ، استانداردی که وجود دارد این است که اکثریت بازی ها پس از ارائه ی آپدیت ، کاربر را مجبور به آپدیت کردن بازی خود در همان ابتدای کار نخواهند کرد و این به دلیل دقیقا دریافت بازخورد ها برای آپدیت و همچنین رفع مشکلات و باگ های احتمالی آن است.
پس همیشه پس از ارائه ی نسخه ی جدید بازی به کاربران ۲ تا ۴ هفته همچنان اجازه ی استفاده از نسخه های قبلی را بدهید.
اعتدال در تعداد به روزرسانی ها
به روزرسانی ها همانطور که می توانند باعث رشد بازی و رضایت کاربران باشند به همان نسبت در صورتیکه اصل تعادل در آن ها رعایت نشود ، می توانند باعث نارضایتی کاربران شوند.
منظور از تعادل ، تعداد به روزرسانی ها است.
اگز بازی شما در مدت زمان های کوتاه و مرتبا آپدیت بدهد این مورد نیز می تواند باعث کلافه شدن و نارضایتی کاربران نیز شود.
پس سعی کنید ، در بازه زمانی های استاندارد ، آپدیت های مفید و کاربردی را ارائه دهید.
همچنین توجه داشته باشید آپدیت ها باید به گونه ای ملموس و قابل توجه باشند ؛ پس برای موارد کوچک و تغییرات ابتدایی ورژن مجزایی را ارائه ندهید.
اندازه ی به روزرسانی
ما در بخش مربوط به اهداف به روزرسانی توضیحات کلی ای را در رابطه با به روزرسانی های بزرگ و کوچک دادیم که در این بخش قصد تکمیل آن را داریم.
به صورت کلی ما دو نوع به روزرسانی داریم که عبارتند از :
- به روزرسانی کوچک :
به روزرسانی های کوچک معمولا همراه با ارائه ی یک سری آپدیت های جزئی و گرافیکی همراه هستند.
اجازه دهید با چندین مثال این مورد را بهتر شرح دهیم.
در برخی از آپدیت های بازی Fortnite یک سری کارکترهای جدید افزوده می شود.
در بازی spider man بعضا در آپدیت ها لباس های جدیدی برای شخصیت اسپایدر من ارائه می شود.
در برخی از بازی های آنلاین مانند clash of clans نزدیک کریسمس ، مد گرافیکی کریسمس و بارش برف و زمستان به بازی اضافه می شود.
در مثال دیگری از clash of clans می توان به اضافه شدن یک اسپل یا یک شخصیت جدید در بازی اضافه کرد.
- به روزرسانی بزرگ :
به روزرسانی های بزرگ بر خلاف بالا ، تغییرات اساسی و مهمی را در بازی ایجاد می کنند.
به مثال های زیر توجه کنید
در بازی clash of clans طی یک به روزرسانی سرزمین دیگری به بازی اضافه شد که شما درون آن سرزمین یک سری کارکتر ها و المان های متفاوتی با گیم پلی مستقل را دارید.
در بازی street fighting ۵ در طی یک به روزرسانی مود داستانی به بازی اضافه شد.
اگر بخواهیم به طور کلی مثال هایی را در این رابطه بزنیم برای آپدیت های بزرگ می توان به موارد زیر اشاره کرد :
اضافه شدن تعدادی مرحله به بازی
اضافه شدن مودهای جدید به بازی
افزودن بخش آنلاین ، آفلاین یا داستانی به بازی
افزودن گیم پلی و گرافیک جدید به بازی
اضافه شدن فیچرها و المان هایی به بازی که تغییرات اساسی را در روند بازی ایجاد می کند
و …
آپدیت هایی در ابعاد نسخه های مستقل
بسیاری از بازی ها به ویژه بازی های کنسول و کامپیوتر هستند که آپدیت های آن طی یک نسخه ی جداگانه و مستقل ارائه می شود.
که دیگر نام آن را نمی توان آپدیت گذاشت ، بلکه بیشتر شبیه به یک بازی مستقلی است که صرفا خط داستانی ، سبک و کارکترهای اصلی آن مرتبط با نسخه های قبلی است.
مثال های زیادی وجود دارد که ما برخی از آن ها را به عنوان نمونه خواهیم گفت :
- بازی god of war rangnarok ادامه ی بازی god of war 4
- سری بازی های mortal kombat و ورژن های مستقل آن
- سری بازی های فیفا
- سری بازی های Doom
- سری بازی ها forza horizon
و …
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
نوآوری از چيزهای پيچيده ای که تأثير کمی دارند به دست نمی آید ، از چيزهای ساده ای می آيد که تاثير بالايی روی همه چيز دارد