اگر شما قصد ورود به عرصه ی انیمیشن سازی را در هر سبکی دارید و نمی دانید که از کجا و چطور باید شروع کنید، این مطالب برای شما کاربردی می باشد.
انیمیشن سازی یکی از صنعت های در حال رشد در کشور می باشد و در عرصه های مختلف می تواند بسیار کاربردی و حائز اهمیت واقع شود.‍
تبلیغات، انیمیشن های داستانی، تریلر بازی، آموزش، صنعت و … همه و همه وابسته به صنعت انیمیشن سازی هستند.
ما به صورت کامل در رابطه با مراحل انیمیشن سازی و چالش هایی که با آن رو به رو هستید، در ادامه توضیج خواهیم داد.

مراحل انیمیشن سازی

مرحله اول
  • ایده 

قائدتا اولین مرحله و قبل از هر چیزی ایده است ؛ که در نظر بگیرید چه چیزی می خواهید بسازید.
پیدا کردن یک ایده کار راحتی نیست.
یادتان باشد که همیشه یک خودکار و قلم کنارتان داشته باشید، مسخره ‌ترین نکات، روزی به کارتان خواهند آمد.
باید آن‌ها را با نوشتن و پروراندن از سرتان استخراج کنید ، ویرایششان بکنید، تا به آن ایده‌های خوب برسید. 

یکی از راه‌های شروع کردن برای ایده‌یابی : تحقیق، مشاهده و جمع‌آوری اطلاعات درباره موضوعات مختلف است.
نگاهتان را به مسائل مختلف عوض کنید ، از دغدغه‌های شخصی شروع کنید ، همه چیز را با هم ترکییب کنید، امتحان کنید و از انجام این کار نترسید.

  • سبک 

اگر ایده خود را انتخاب کرده‌اید و آن را پرورانده‌اید ، قطعاً بخش‌هایی از کار را در ذهن خود تجسم کرده‌اید و حالا به مرحله ‌ای رسیدید که می‌توانید سبک کار خود را برای پروژه انیمیشن سازی انتخاب کنید.

در مرحله ی اول شما باید انتخاب کنید که در چه سبکی می خواهید انیمیشن سازی کنید : دو بعدیسه بعدی – موشن گرافیک – استاپ موشن یا سایر سبک های انیمیشن سازی.

(برای آشنایی با سبک های انیمیشن سازی به دو مقاله ی پر طرفدارترین سبک های انیمیشن سازی و سبک های انیمیشن سازی متفاوت بروید.)
 تقلید و الگوبرداری برای شروع هر کاری بسیار کمک‌ کننده است.
سعی کنید از میان نمونه‌کارهایی که دیده‌اید ، روی اثری که به پتانسیل‌ های ایده شما نزدیک‌تر است دست بگذارید.  

سبک های انیمیشن سازی

  • زمان 

 زمان شما محدود‌کننده شماست.
قطعاً شما برای تحویل یک پروژه انیمیشن سازی به یک سفارش‌دهنده زمان تحویل ارائه دادید.
اگر هم کار برای خودتان است و محدودیتی در این زمینه ندارید؛
توصیه ما به شما این است که همیشه برای خودتان ددلاین مشخصی تعریف کنید.
درست است این پارامتر برای شما اهرم فشار نخواهد شد اما به هیچ وجه آن را حذف نکنید.

سناریو نویس متن داستان 

فرایندی به وسعت پیدا کردن ایده تا نوشتن دیالوگ‌ها و توصیف فضا؛ در این قسمت شما باید تمامی جزئیات متنی ، تصویری و دیالوگ ها را بر روی کاغذ بیاورید.
(برای آشنایی با مراحل کامل این فرایند از مقاله ی فیلمنامه نویسی انیمیشن دیدن کنید.)

شامل تصویر کردن قصه‌ ، به شکلی که هر کس بتواند بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
بخاطر مزیت‌هایی که این کار در کم کردن اشتباهات و یکپارچه کردن ذهن اعضای تیم داشت ، تصمیم بر آن شد که  ارائه کردن ، به عنوان بخشی از مراحل انیمیشن سازی، به فرآیند کلی اضافه شود و قبل از نهایی شدن هر ایده ، آن را برای بقیه ارائه دهند.
به لطف پیشرفت تکنولوژی ، امروزه با نرم ‌افزارهای پایه‌ای مثل فتوشاپ ، می‌توان تصاویر را به صورت دیجیتال نقاشی کرد و با رعایت زمانبندی پشت هم چید و به صورت ویدیو به نمایش درآورد؛ درنتیجه افراد می‌توانند داستان را با جزییاتی کمتر، قبل از ساختن، ببینند و تست کنند.

استوری بورد در انیمیشن سازی

بدون شک پس از مشخص شدن داستان و سناریوی انیمیشن، مهم ترین نقشی که به چشم می آید کارگردان انیمیشن است.
کارگردان انیمیشن تشابه هایی را با کارگردان در حوزه ی فیلم سازی دارد؛ اما یکی از مهم ترین تفاوت های آن این است که اکثر کار آن با ابزارهای دیجیتالی – نرم افزاری می باشد.
کارگردان، بر تمامی بخش های انیمیشن، از طراحی کارکتر و مدل سازی تا انیمیت، دوبله و خروجی نظارت دارد و تیم را در جهت پیش بردن درست کار سازماندهی و بین آن ها ارتباط مناسب را ایجاد خواهد کرد.

  • انیماتیک

برخی افراد یا استودیوها برای ارائه‌ی کار به مشتری یا افراد تیم تولید خودشان، از این فرآیند استفاده می‌کنند.
به پشت هم چیدن تصاویر استوری‌برد با رعایت زمانبندی واقعی آن در داستان ، انیماتیک گفته می‌شود.
انیماتیک کمی زمان شما را می‌گیرد اما مزایای آن بسیار زیاد است.

انیماتیک و ترکیب تصاویر

اگر اثر شما دیالوگ یا مونولوگ داشته باشد، می‌توانید در مرحله انیماتیک ، این صداها را ضبط کنید و به کار اضافه نمایید.
مهم ترین نکته ای که در نرییشن و دوبله گذاری وجود دارد این است که بر خلاف تصور عموم این مرحله باید قبل از انیمیت انجام بپذیرد زیراکه خیلی مهم است که انیمیشن لب زدن کارکتر ها دقیقا مشابه با دوبله ی آن ها باشد.

صدا برداری در طراحی انیمیشن

  • طراحی کانسپت

در مرحله ی کانسپت باید طرح اولیه ی کارکترها، محیط ها، آبجکت ها و هر چیزی که درون انیمیشن قابل نمایش است، زده شود.
کانسپت آرتیست می تواند به صورت دیجیتالی یا حتی بر روی کاغذ طرح های اولیه را زده و در نهایت توسط آرتیست ها در انیمیشن پیاده سازی شود.

طراحی کارکتر در انیمیشن

مرحله دوم
  • طراحی کارکتر،  بک‌گراند، آبجکت‌ها و محیط

پس از اینکه کانسپت آرتیست طرح های اولیه را زد نوبت به پیاده سازی آن ها توسط آرتیست های دو بعدی و سه بعدی در این مرحله است.
مرحله‌ای که در آن، رفته رفته دنیایی که تصور کردید، واقعی میشود.
باید در این مرحله کمی آینده‌نگری کرد.
چون شخصیت‌هایی می‌سازید که قرار است با آن‌ها داستان‌های متنوعی تعریف کنید.

برخی چیزها درون کار، حرکت بخصوصی ندارند، مثلاً پس ‌زمینه‌ها که ممکن است با حرکت دوربین در آن‌ها، از جایی به جای دیگر برویم، یا اشیایی که در صحنه با آن‌ها کار داریم، مثلاً لیوان آبی که دست شخصیت داستان ماست و آن را مینوشد!
پس ممکن است در هر قسمت هم تغییر کنند و آنها را به صورت جدا طراحی می‌کنیم.
البته محیط ها در یک کار می تواند شامل انیمیشن هایی مانند : تکان خوردن درخت ها ، جاری بودن آب ، ریزش سنگ ها ، بارش برف و باران ، تابش خورشید و … باشند.

  • طراحی محیط و بک گراند در انیمیشن سازی
  • آپتیمایزیشن

شاید در انیمیشن سازی مبحث آپتیمایزیشن مانند بازی سازی مطرح نباشد؛ اما به هر حال پروسه ی بهینه سازی هر چند کمتر نیز باید انجام شود.
زیراکه می تواند در سرعت کار و به خصوص رندر تاثیر به سزایی را بگذارد.
این پروسه نیز پروسه ی نسبتا زمانبری متناسب با حجم بهینه سازی می باشد و در تیم های انیمیشن سازی بزرگ بخش مجزایی از تیم آرت، تنها فرایند بهینه سازی را انجام می دهد؛ در تیم های کوچک تر این تسک متوجه خود آرتیست می باشد.

ریگ ‌بندی فرآیندی در طراحی انیمیشن است که در آن اسکلت دهی ، چارچوب گذاری و در نهایت استخوان‌گذاری برای متحرک کردن (انیمیت) شخصیت‌هاست. 

ریگ بندی در مراحل انیمیشن سازی

  • انیمیت

اصل ماجرا در انیمیشن ‌سازی اینجاست !

فرآیندی وقت‌گیر ، حیاتی و صدالبته جذاب ! در برخی کارها که به افکت و جلوه‌های ویژه نیاز داریم ، بخشی مجزا به آن قرار می‌دهیم ولی فعلاً شما این فرآیند را می‌توانید در مرحله انیمیت ببینید ، مگر آنکه این جلوه‌ها را مجبور باشید در نرم ‌افزاری دیگر مانند افتر افکت یا بلندر بسازید.

در طراحی انیمیشن در بخش انیمیت ، فقط نیاز است اصول را بدانید و مهم هنر بکارگیری آن‌هاست.
در انیمیت قواعدی ثابت وجود دارد.
اما میزان حوصله و وقتی که شما می‌گذارید تا انیمیت خود را بهبود ببخشید، نتیجه را فوق‌العاده می‌کند.

پس حتماً سعی کنید خودتان یا انیماتورهایتان بدانید دارید چه کار می‌کنید و برای این کار، زمان بگذارید.

 تست کنید و از اصلاح کردن ترسی نداشته باشید.
چرا که دقیقاً فرق شما با بقیه، در همین مرحله خواهد بود.

انیمیشن سازی

مرحله ی تدوین از مراحل نهایی انیمیشن سازی است.
در این مرحله می توانید به ویرایش انیمیشن بپردازید.
منظور از ویرایش، حذف یا ادیت بخش های مختلف انیمیشن، برش و یا ادغام است.
همچنین بخش تنظیم صداها، موسیقی های پس زمینه و … نیز در مرحله ی تدوین اتفاق می افتد.

  • صداگذاری

منظور از صداگذاری قراردادن افکت‌های صوتی روی کار و همگام‌ سازی آن با دیالوگ ‌هاست.
البته بسته به اینکه چقدر کار شما منابع مالی داشته باشد ، می‌توانید به جای استفاده از موسیقی‌های آماده از ساخت موسیقی اختصاصی برای کار خود استفاده کنید که در این صورت این فرآیند در بخشی مجزا تحت عنوان آهنگ‌
سازی قرار خواهد گرفت.
صداگذاری یکی از فرآیندهایی ‌ست که قبل و بعد از اثرتان تغییراتی به سزایی ایجاد می کند، طوری که نخواهید شناخت ، تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که در این مرحله بی‌نهایت خلاق باشید.
مشکلی که وجود دارد کمبود صداهای اورجینال و با کیفیت رایگان در اینترنت برای طراحی انیمیشن است.

دوبله و صدا گذاری در انیمیشن

مرحله سوم
  • رندر : خب رندرگیری نیز یکی از مراحل بسیار مهم و تعیین کننده در انیمیشن سازی می باشد.
    رندر ها می توانند در سبک های مختلف ، با موتورهای مختلف و با کیفیت های متنوعی گرفته بشوند.
    ما در برگه ی موتورهای رندرگیری انیمیشن ، انواع مختلفی از آن ها با خروجی های متنوعی را شرح دادیم.

معمولا رندرگیری نیز در کنار سایر بخش های انیمیشن سازی یک تخصص مجزا محسوب می شود و به شدت مهم است که شما وابسته به سبک انیمیشن خود تنظیمات رند و نوع موتور مورد نظر را انتخاب کنید.

رندر گرفتن در انتهای مرحله تدوین و پس از صداگذاری اتفاق می‌افتد.
اثر شما ممکن است از لایه‌های مختلف (شامل صوت، ویدیو، عکس و…) تشکیل شده باشد. 

مضاف بر آن وقتی شما انیمیت می‌کنید، یعنی برای شکل‌هایی که طراحی کرده‌اید، در طول زمان تغییراتی را ذخیره می‌کنید ؛ مانند «تغییر مکان مچ پا» در بازه 2 تا 5 ثانیه. 

اگر این تغییرات را برای همه اجزای بدن و اشیا در نظر بگیریم، حجم بالایی از اطلاعات وجود دارد که فقط درون نرم‌ افزاری که با آن کار کردید قابل مشاهده است که بعضاً بخاطر حجم بالای پردازش سیستم، نمایش آن با لگ و پرش سیستم همراه است.

 در این راستا، پس از پایان انیمیت، از نماها خروجی می‌گیرند که به  آن رندر گرفتن میگویند.
رندر فرآیندی است که همه‌ی لایه‌ها با هم یکی می‌شوند و تبدیل به یک فریم می‌گردند تا ثانیه‌های فیلم ما را تشکیل دهند.

نکته ی مهم دیگر در نیازمندی شما به سیستم های قوی از لحاظ گرافیکی و پردازشی در این مرحله برای گرفتن خروجی است.

(فرایند رندرگیری نیز فرایندی زمانبر بوده و می تواند وابسته به کیفیت و سطح پیچیدگی انیمیشن، روزها زمانبر شود.

رندرگیری

مراحل چهارم
  • امکانات فنی

محدودکننده بعدی می‌تواند امکانات فنی شما باشد.
اینکه شما تازه شروع به طراحی انیمیشن کردید و مثلاً به جای یک سیستم خوب برای انجام این کار، یک لپ‌تاپ معمولی دارید؛
یا اینکه همه اعضای تیمتان دسترسی به سیستم‌های خوبی ندارند؛ امکانات ضبط صدای باکیفیت را در اختیار ندارید و یا حتی محیط مناسبی ندارید که بتوانید اعضای تیم خود را کنار هم جمع کنید. 

  • نیروی انسانی

قائدتا نیاز مهم دیگر در انیمیشن سازی داشتن یک تیم متخصص و خلاق است.
در انیمیشن سازی خلاقیت و کار تیمی حرف اول را می زند.
یک تیم انیمیشن سازی تشکیل شده از مدل سازان در دسته بندی های: طراحان کارکتر ، محیط و آبجکت تا انیماتور ها و متخصصین جلوه های ویژه.
برای آشنایی کامل با اعضای تیم انیمیشن سازی و درک وظایف هر یک از آن ها به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.

  • منابع مالی

برای انجام پروژه انیمیشن سازی  به چه مقدار منابع مالی احتیاج دارید ؟

شما می‌توانید بسته به شرایط خودتان، منابع و محدودکننده‌های خودتان را مشخص کنید.
نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که شما با لیست کردن این محدودیت‌ها و منابع ، تمرکز خود را بر انجام اهدافتان می‌گذارید و موانع را پیش‌بینی می‌کنید تا هدف خود را محقق نمایید.

بازار کار انیمیشن سازی