اصول نریشن و صداگذاری در انیمیشن
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 01/12/2023
در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی در رابطه با نریشن و اصول صداگذاری در انیمیشن سازی صحبت کنیم.
ما در ادامه به مباحث مهمی در رابطه با اصول صداگذاری ، اولویت آن و نکات مهمی که در آن باید رعایت شود خواهیم پرداخت.
با ما همراه باشید.
نریشن چیست ؟
به طور کلی و خلاصه نریشن یعنی دوبله و گویندگی بر روی یک فیلم یا انیمیشن.
صدایی که توسط گوینده برای یک ویدیو ضبط می شود ، اصطلاحا نریشن نامیده می شود.
اما این دوبله و صداگذاری یک سری اصول و قواعدی را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
همچنین صداگذاری و دوبله نیز دسته بندی های متنوعی دارند ، مانند گویندگی تبلیغاتی ، انفرادی یا جمعی ، همزمان یا غیر همزمان و مواردی از این قبیل که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
ویژگی های یک نریشن خوب
۱- صدایی شیوا ، رسا و دلنشین :
این بدیهی ترین و ابتدایی ترین نکته برای یک نریشن است.
قطعا خود شما یا فرد یا افرادی که برای نریشن ، فیلم یا انیمیشن انتخاب می شوند باید صدایی کاملا شیوا ، رسا و دلنشین داشته باشند.
زیراکه حرفه ای بودن یک نریشن در درجه ی اول و قبل از هر چیزی به زیبایی صدای گوینده و مجذوب شدن شنونده به صدای آن بستگی دارد.
۲- تمرین نوشتن و خواندن :
در مرحله ی دوم برای یک گویندگی خوب باید تمرین نوشتن و خواندن خود را تقویت بخشید.
باید مو به مو ، سناریویی که قصد خواندن آن را دارید بنویسید.
حال پس از نوشتن باید به بهترین شکل ممکن و با تسلط کامل آن را بخوانید.
با توجه به سناریو ممکن است متن محاوره ای یا کتابی باشد در هر دو حالت نکته ای که بسیار مهم است این می باشد که به گونه ای متن خوانده شود که شنونده متوجه ی این موضوع نشود که شما در حال روخوانی کردن از متن هستید.
همچنین یک دوبله ی حرفه ای زمانی اتفاق می افتد که در کنار ادای کلمات بتوانید همزمان از کلمات فلبداهه نیز استفاده کنید و تنها دوبله ی خود را خلاصه به متن نکنید.
۳- انتخاب صدای درست :
لازم به ذکر است در انتخاب صداها و جنس آن ها به شدت باید دقت کرد ، زیراکه انتخاب صدا وابسته به سناریوی یک فیلم یا انیمیشن می تواند تغییر کند.
هر کدام از شخصیت های یک داستان با توجه به سناریویی که برای آن تعریف شده است ، یک صدا روی آن ها می نشیند.
پس در انتخاب صداها و مرتبط بودن آن ها با داستان و سناریوی شخصیت ها و انیمیشن خود بسیار دقت کنید ؛ زیراکه یک انتخاب اشتباه می تواند به راحتی ارتباط و حس انیمیشن را از کاربر بگیرد.
۴- لحن و حس صدا :
چه بسا بسیاری از افراد هستند که صدای خوب و شیوایی دارند اما به علت نداشتن تمرین، لحن خوبی را ندارند.
لحن و حس صدا به هیچ عنوان شاخصه ی ثابتی نیست.
در واقع در هر سناریویی تغییر می کند.
در برخی از سناریوها نیاز است نریشن با نهایت هیجان در برخی از سناریوها با نهایت آرامش و در برخی دیگر با لحنی رسمی ، برداشت شود.
و رعایت لحن مرتبط با سناریو بسیار بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.
۵- لهجه :
متداول ترین و پر استفاده ترین شکل استفاده از نریشن با استفاده از زبان معیار و بدون لهجه است.
اما در انیمیشن های فان و کمدی ، بعضا در برخی از موارد شاهد این بوده ایم که بر روی برخی از کارکتر ها صداهایی با لهجه های شیرین و محلی گذاشته شده است که باعث جذابیت چندین و چند برابری آن کارکتر شده است.
به همین علت این موضوع بیشتر در انیمیشن ها و فیلم های کمدی متداول است و معمولا در سایر دسته بندی ها از زبان معیار استفاده می شود.
۶- تلفظ درست :
تلفظ درست یکی دیگر از بدیهی ترین موارد در یک نریشن است.
تلفظ واژگان و کلمات استفاده شده باید کاملا درست و اصولی باشند.
و یک گوینده ی خوب باید بتواند تمامی کلمات و واژگان را به درستی و با اصول پایه تلفظ و ادا کند.
۷- مکث و توقف در زمان مناسب :
یک گوینده باید تونایی مکثهای به جا با توجه به متن را داشته باشد.
تولید کننده محتوا باید سعی کند شفاف موارد لازم را در متن بگنجاند تا از نظر گفتاری مشکلی ایجاد نشود.
گاهی وقتها به خاطر یک مکث نا بجا یا کم، مفهوم کل نریشن تبلیغاتی تغییر میکند.
دسته بندی های گویندگی
نریشن به دسته بندی های متنوعی تقسیم می شود.
هر کدوم از این دسته بندی ها نیز دارای یک شاخه اصلی هستند.
در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
لحن و حس بیان
همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم ، لحن بیان و حس القایی توسط آن بسیار مهم است.
و هر انیمیشن یا فیلمی وابسته به دسته بندی و نوع آن نیازمند یک لحن است.
به عنوان مثال به دسته بندی های زیر توجه کنید :
- انیمیشن روایتی
- انیمیشن کمدی
- انیمیشن ترسناک
- انیمیشن تبلیغاتی
و …
در مثال های بالا شاهد این خواهیم بود که هر کدام از این نوع انیمیشن ها یک دسته بندی خاص خود را داشته و نیاز به یک گویندگی با لحن مربوطه به خود را دارند.
فردی یا جمعی
نکته ی مهم بعدی در فردی یا جمعی بودن نریشن است.
اگر انیمیشن شما تبلیغاتی باشد یا بدون کارکتر بوده و یک جنبه ی روایتی را دارد ، قائدتا شما می توانید یا یک گوینده نیاز خود را بر طرف کنید.
اما اگر انیمیشن شما دارای کارکترهای متنوعی باشد قائدتا نیاز به گوینده های بیشتری دارید.
(لازم به ذکر است برخی از گویندگان حرفه ای با تغییر صدای خود می توانند در یک انیمیشن به جای چندین کارکتر دوبله کنند.)
نحوه تولید نریشن
۱- در ابتدای کار متن توسط نویسندگان و با لحن و جزئیات مورد نظر نوشته می شود.
۲- سپس نریتور متن را در استودیو و یا محیطی که کیفیت صدا مطلوب باشد گویندگی می کند.
۳- فایل صوتی آماده شده به دست صدابردار می رسد و او با اضافه نمودن افکت ها، قرار دادن تیتراژ در ابتدا و انتها، گرفتن صدای هوا و تغییرات دیگر فایل خام را به یک فایل صوتی با کیفیت تبدیل می نماید.
۴- بعد از آن در صورت نیاز و برای افزایش جذابیت خروجی ، موسیقی دلخواه و متناسب با اوج گیری و فرود صدای نریتور توسط آهنگساز ساخته می شود. (البته این مورد ضروری نبوده و می تواند وابسته به نیاز یک انیمیشن یا فیلم تنظیم شود.)
تفاوت گویندگی با نریشن
در واقع نریشن یکی از شاخه های شش گانه گویندگی است.
نوعی از گویندگی که با سرعت ثابت و لحنی عاری از هیجان و احساس مرتبط با سناریوی انیمیشن اجرا می شود.
اما در سایر شاخه های گویندگی، گوینده با صمیمیت بیشتر، احساس بیشتر، و با فراز و فرود بیشتری گویندگی میکند.
همچنین سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که تفاوت دوبله با نریشن چیست ؟
در نریشن معمولا یک گوینده یک داستانی را روایت می کند و توضیحات کلی ای را در رابطه با انیمیشن یا فیلم به عنوان یک راوی می دهد.
اما در دوبله معمولا صدای هر گوینده پشت یک کارکتر داستان می نشیند و از دیدگاه های اول شخص ، دوم شخص یا سوم شخص صداگذاری و دوبله انجام می شود.
گوینده آقا یا گوینده خانم
آقا یا خانم بودن گوینده بستگی بسیار زیادی به سناریوی شما ، موضوع مورد نظر، حیطه فعالیت، جامعه هدف و البته سلیقه شما دارد.
اما به طور کلی توجه به یک سری استانداردها نیز در این زمینه ضروری است.
به عنوان مثال کسب و کارهایی که در حوزه صنعت فعالیت دارند بهتر است که از گویندگان آقا استفاده کنند.
یا کسب و کارهایی که در حوزههای خدماتی فعالیت دارند بهتر است از صدای خانم بهره ببرند.
همچنین در کسب و کارهایی که صرفا مربوط به قشر خانم ها می شود باید از صدای خانم و اگر مربوط به تنها قشر آقایان می شود باید از صدای آقا استفاده کرد.
توصیه برای قبل از انجام تست گویندگی
- صدای خود را گرم کنید
- به چندین پادکست و کتاب صوتی گوش دهید تا با بیان های مختلف بهتر آشنا شوید
- چندین نوشته و متن بخوانید و طرز تلفظ صحیح کلمات را با خود تمرین کنید
- صدای خود را ضبط نمایید و با دقت به آن گوش دهید
- درباره اصول فن بیان تحقیق کنید
کیفیت یک صدا از دیدگاه هنری
۱- حجم صدا :
حجم صدا به معنای رسایی و شیوایی صدا می باشد که شناسه ای بسیار مهم در کیفیت یک صدا می باشد.
۲- رنگ صدا :
رنگ صدا به معنای انتقال حسی است که گوینده با صدای خود به مخاطب خود می دهد.
رنگ صدا برای هر فردی متفاوت و منحصر به فرد می باشد.
۳- وسعت صدا :
در این توانایی باید فرد توانایی ادای صحیح کلیه اکتاوها و فواصل موسیقی را داشته باشد و بیشترین استفاده آن در بحث خوانندگی است.
با توجه به اینکه شمار زیادی از این ویژگی ها به صورت ذاتی در افراد وجود دارد، تنها از طریق تمرین کردن صدا برای دوبله و دوبلور شدن نمی توان به موفقیت رسید.
به همین علت است که بسیاری از پیشکسوتان هنر توصیه بر علاقه مندان در ابتدای این امر دارند که با استفاده از تست دوبلوری به ارزش یابی توانایی ها و خصوصیات ذاتی افراد پرداخته و درصورت داشتن قابلیت های مورد نیاز به ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی دوبله نمایند.
متداول ترین افکت های صدا
در ادامه قصد داریم به معرفی یک سری افکت هایی بپردازیم که بسیار متداول بوده و بیشترین استفاده را بر روی صدا ها دارند.
در واقع هر کدام از این افکت ها طبق توضیح داده شده یک اثری از خود بر روی صدا خواهند گذاشت.
افکت های داینامیک
افکتهای داینامیک بر اساس حجم فرکانس و سطح دامنه تغییرات سیگنال صوتی به تغییر آن میپردازند که عبارتند از موارد زیر :
Compressors
کمپرسورها با فشرده کردن دامنه داینامیکی سیگنال صوتی، باعث کاهش حجم صداهای بلند یا تقویت صداهای آرام میشوند.
کمپرسورها غالباً با کنترل سطوح اوج صدا و حفظ بلندی در بازهای متوسط به دنبال تولید اصوات و میکسهای جمع و جور هستند.
از فشرده سازی میتوان برای ایجاد تغییرات ظریف در ترک استفاده کرد تا صدای بسیار طبیعیتر و قابل فهم تری از آن شنیده شود و به میکس بهتری برسیم.
Limiters
لیمیترها میتوانند سطح سیگنال را به آستانه خاصی محدود کنند.
با این که کمپرسور، کم کم تقویت صدای بالاتر از سطح آستانه را کاهش میدهد، ولی لیمیتر به طور کامل از هرگونه تقویت بالاتر از آستانه جلوگیری میکند.
آنها به طور کامل برای افزایش بلندی صدای ادراک شده یا به عنوان محافظی در برابر اوج گرفتن سیگنال به کار میروند.
Noise Gate
این دسته بندی از افکت ها همانطور که از نام آن مشخص است کمک می کند تا شما بتوانید نویز صدا را بگیرید.
به صورت کلی با استفاده از این مجموعه افکت ها می توان نویز و نوسانات صدا را به بهترین شکل کنترل کرد.
افکتهای مبتنی بر زمان
این افکتها ، زمانبندی صدا را تغییر میدهند که باعث تند شدن یا آرام شدن پخش صدا می شود.
آنها برای شکل دادن به عمق و بعد صداهای درون میکس نیز به کار میروند.
افکتهای تایم بیس متداول عبارتند از :
- delays
- echoes
- reverbs
- choruses
- flangers
- phasers
- pitch transposers
- harmonizers
افکتهای فیلتر
از افکت های فیلتر برای تأکید یا سرکوب فرکانسهای سیگنال استفاده شده و باعث تغییر رنگ و لعاب صوت میشوند.
انواع افکتهای مبتنی بر فیلتر و پیشرفته برای اصلاح خلاقانه صدا وجود دارند.
همچنین انواع فیلترها از جمله Lowpass، highpass، bandpass، notch و فیلترهای مورفینگ خاص وجود دارند که در نرم افزارهای تدوین مانند Primire می توان از آن ها استفاده کرد.
Lowpass
فیلتر Lowpass میتواند حجم صدای بالاتر از فرکانس قطع (cutoff frequency) را تعدیل کند و به فرکانسهای پایینتر اجازه عبور از فیلتر را بدهد.
Highpass
فیلتر Highpass (HPF) میتواند محتوای صوتی پایینتر از فرکانس قطع را تعدیل کند تا فرکانسهای بالاتر بتوانند از فیلتر عبور کنند.
Bandpass
فیلتر Bandpass میتواند فرکانسهای قرار گرفته بین دو فرکانس قطع را عبور میدهد، در حالی که فرکانسهای خارج از این محدوده را تعدیل میکند.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
زندگي در حين گرفتن چيزهايي از تو موقعيت هاي جديدي را مي بخشد