کانسپت آرتیست
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
کانسپت آرتیست یکی از نقش هایی است که چه در انیمیشن سازی و چه در بازی سازی وجود دارد.
در واقع کانسپت آرتیست هسته ی ابتدایی برای شروع کار بخش گرافیکی می باشد.
رود مپ و مسیری که برای تیم گرافیکی یک بازی یا انیمیشن مشخص می شود توسط کانسپت آرتیست می باشد.
ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل با این نقش مهم آشنا شده و وظایف و مهارت های لازم تا حقوق آن را مورد بررسی قرار دهیم.
با ما همراه باشید.
(لازم به ذکر است ما قبلا در مقاله تیم بازی سازی در رابطه با نقش کانسپت آرتیست توضیحاتی را به صورت خلاصه ارائه داده ایم و در این مقاله قصد تکمیل توضیحات را داریم.)
کانسپت آرت به طور کلی نقشی است که وظیفه ی دادن ایده و طرح به تیم گرافیکی یک بازی و یا انیمیشن را دارد.
در یک بازی هر نوع asset که مشاهده می کنید از کارکتر تا آبجکت و محیط، دارای یک ایده و کانسپتی در پشت خود می باشد.
که این طرح توسط کانسپت آرتیست داده شده و توسط گرافیست های دو بعدی یا سه بعدی اجرا می شود.
کانسپت آرتیست ها تا حدی آزادی دارند تا مقدار زیادی از شخصیت و خلاقیت خود را در کار خود قرار دهند، اما باید مطمئن شوند که طرح مورد نظر کاملاً با دیدگاه بقیه تیم طراحی نیز سازگار است.
این نوع هنرمندان می توانند در زمینه های مختلفی نیز تخصص داشته باشند، به عنوان مثال در پروژه های بزرگ معمولا یک کانسپت آرتیست مخصوص صرفا طراحی محیط ها، دیگری مسئول طراحی کارکترها و فرد دیگری نیز برای طراحی آبجکت ها در نظر گرفته می شود.
کانسپت آرتیست ها به ایدههای همه گوش میدهند، توسط مدیر بخش هنری (یا تکنیکال آرتیست و یا گیم دیزاینر) یک خلاصه کتبی با دستورالعملهای دقیق درباره آنچه تیم میخواهند به آنها داده میشود، و از آن برای ترسیم برخی از طرحهای اولیه برای asset مورد نظر استفاده میکنند.
حتی در آن زمان، بیشتر هنرمندان مفهومی یک کتابخانه بصری از مدل ها، متریال، تکسچرها و عکسها ایجاد میکنند تا به آنها در خلق آثارشان کمک کند.
این به این معنی است که پس از دریافت حسی نسبت به سبک پروژه، ممکن است مجبور شوند برای یافتن بهترین تصاویر مرجع مطابق با نیازهای خود تحقیقاتی انجام دهند.
پس از مشاهده طرحهای اساسی که هنرمند مفهومی ارائه میدهد، تیم ممکن است نظر خود را در مورد آنچه دقیقاً میخواهد تغییر دهد.
کانسپت آرتیست با استفاده از نرمافزارهای مدل سازی دو بعدی یا سه بعدی مانند ZBrush یا Photoshop، آثار هنری دقیقی ایجاد میکند، اما اغلب میتواند انتظار داشته باشد که تا زمانی که طرح نهایی به توافق برسد، اصلاحاتی انجام دهد. (البته از آنجایی که طرح اهمیت بالایی را دارد؛ یک کانسپت آرتیست می تواند حتی روی کاغذ طرح مورد نظر را پیاده سازی کند و همانطور که گفته شد، وظیفه ی اجرا با گرافیست های تیم می باشد.)
به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشید که یک کانسپت آرتیست می تواند حتی ایده پردازی در رابطه با سبک گرافیکی بازی نیز داشته باشد.
می توان گفت این مهم ترین ویژگی است.
در واقع تا زمانیکه خلاقیت و ایده پردازی نباشد، نمی توان طرح مناسبی را ارائه داد.
به همین خاطر این امر یک ویژگی ضروری برای کانسپت آرتیست است.
یک نکته ی بسیار مهم در طراحی مفهومی این است که خودتان را نباید در جزئیات گم کنید، به خصوص در ابتدای کار.
مانند مدل سازی یک سنگ، با اشکال بزرگ شروع کنید و زمانی که آنها تایید شدند، سپس می توانید روی جزئیات کار کنید.
همکاری تیمی، کاربردی که دارد به اینصورت است که هنرمند مفهومی بتواند بازخوردهای لازم را از تیم دریافت کند.
و در نهایت بازی را به سمتی پیش ببرد که مورد تایید همه ی اعضای تیم باشد.
حضور کانسپت آرتیست در یک تیم دقیقا به همین منظور است که بتواند، مسیردهی و سازماندهی درست را برای اعضای تیم گرافیکی داشته باشد.
در واقع هر جایی تیم گرافیکی در ایده پردازی گیر می کند و نمی داند که باید چه چیزی و به چه صورتی پیاده سازی کند، اینجاست که نقش آن مشخص می شود.
مهارت طراحی و نقاشی از دیگر ویژگی های مهم برای آرتیست است.
یک هنرمند مفهومی باید بتواند به بهترین شکل ممکن طرح مورد نظر را روی کاغذ یا در نرم افزار پیاده سازی کرده تا بتواند برای گرافیست ها کاملا مشخص و مفهوم باشد.
برای ایجاد یک هنر مفهومی عالی، لازم نیست یک هنرمند شگفت انگیز باشید.
برخی از بهترین asset ها با طرح های ساده ایجاد می شوند.
این به این دلیل است که به شما این امکان را می دهد که به سرعت ایده های خود را بدون گرفتار شدن در جزئیات ثبت کنید. (که در بخش ویژگی ها نیز به آن اشاره شد.)
به زیبایی شناسی و لحن کلی بازی که برای آن اثر هنری خلق می کنید فکر کنید.
این به شما کمک می کند رنگ ها، تکسچرها و سبک های مناسب را برای هنر مفهومی خود انتخاب کنید.
شخصیت های بازی شما یکی از مهم ترین عناصر هنری هستند.
آنها باید به یاد ماندنی و از نظر بصری جذاب باشند.
قبل از اینکه به طرح های نهایی بپردازید، طوفان فکری طرح های شخصیت های مختلف را در نظر بگیرید.
اضافه کردن جزئیات، روح مدل ها را تکمیل می کند و کار را در نتیجه برای گرافیست ها ساده تر خواهد کرد.
در واقع هر چقدر طرح ها دارای جزئیات بیشتری باشند کار برای گرافیست ها ساده تر است.
قائدتا یک سری عوامل بدیهی برای تعیین حقوق یک کانسپت آرتیست مانند کیفیت کاری، حجم کاری، نمونه کارها، استودیوی هدف و … وجود دارد.
اما به غیر از این موارد سبک کاری و نوع ایده پردازی که کانسپت آرتیست برای بازی انجام می دهد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.
به صورت میانگین و بر اساس آمار کلی که استودیو بازی سازی ماناتاز دارد، حقوق یک کانسپت آرتیست می تواند بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه باشد.
هنر مفهومی بازی های ویدیویی نه تنها برای توسعه دهندگان بازی بلکه برای بازیکنان نیز مهم است.
این به بازیکنان کمک می کند تا بازی را بهتر درک کنند و به آنها فرصتی می دهد تا بازی را قبل از انتشار ببینند.
در اینجا برخی از دلایل اهمیت این نقش در بازی های ویدیویی به عنوان جمع بندی نهایی آورده شده است:
۱- هنر مفهومی به بازیکنان این امکان را میدهد تا حسی از دنیای بازی پیدا کنند.
می تواند به آنها ایده ای از محیط و نحوه عملکرد آن بدهد.
این امر مخصوصاً برای بازیهایی در جهانهای باز که کاوش، یک جزء حیاتی است، مهم است.
۲- هنر مفهومی همچنین می تواند به بازیکنان در درک شخصیت های بازی کمک کند.
بازیکنان میتوانند با دیدن شخصیتها، ویژگیهای شخصیتی و داستانهایشان بیشتر احساس ارتباط کنند.
این برای بازی هایی با روایت ها و شخصیت های قوی که بازیکنان می توانند با آنها همدلی کنند، مهم است.
۳- هنر مفهومی می تواند به کاهش خطاها در روند توسعه بازی کمک کند.
با داشتن یک ایده واضح از ظاهر بازی، توسعه دهندگان می توانند از اشتباهاتی که می تواند بازی را خراب کند، جلوگیری کنند.
۴- یکی از مهم ترین جنبه هایی که هنر مفهومی بازی های ویدیویی پوشش می دهد، ایجاد حال و هوای خود بازی و صحنه های خاص است.
تصاویر باید لحن را برای اقداماتی که بازیکن انجام می دهد تنظیم کند و احساسات خاصی را القا کند.
برنامه نویس سایت و بازی
یک رودخانه نه به دلیل قدرت بلکه به دلیل دوام صخره را از بین می برد.