اعضای تیم بازی سازی
فهرست مطالب
- 1 اعضای تیم بازی سازی
- 1.0.1 ۱- طراح بازی (گیم دیزاینر) :
- 1.0.2 ۲- دولوپر بازی :
- 1.0.3 ۳- کانسپت آرتیست :
- 1.0.4 ۴- UI-UX کار :
- 1.0.5 ۵- گرافیست های دو بعدی یا سه بعدی :
- 1.0.6 ۶- انیماتور :
- 1.0.7 ۷- تکنیکال آرتیست:
- 1.0.8 ۸- مدیر پروژه :
- 1.0.9 ۹- طراح مراحل بازی :
- 1.0.10 ۱۰- نویسندگان بازی :
- 1.0.11 ۱۱- طراح صدا:
- 1.0.12 ۱۲- تستر بازی :
- 1.0.13 ۱۳- انتشار و مارکتینگ بازی :
- 1.1 سه مرحله ی کلی بازی سازی
آخرین به روزرسانی در 11/02/2024
در این مقاله با شما هستیم که اعضای یک تیم بازی سازی قوی و کامل را شرح دهیم.
بسیاری از کاربران ما پرسشی را داشتند که ما برای شروع بازی سازی و تشکیل یک تیم به چه افرادی نیاز داریم.
و یا اصلا برای اینکه یک بازی ساخته شود باید چه منابع انسانی را داشته باشیم.
با ما همراه باشید که شرح دهیم برای داشتن یک تیم بازی سازی خوب و در نهایت یک بازی خوب به چه افرادی نیاز دارید.
(لازم به ذکر است ، اولیت اول تخصص و نقش افراد است و در یک تیم بازی سازی در صورتیکه پروژه کوچک و فرجه زمانی نیز خوب باشد ، می شود یک فرد دو تا سه نقش را داشته باشد.)
عوامل موثر در تشکیل تیم
قبل از پرداختن و معرفی اعضای تیم ، اجازه دهید بررسی کنیم که چه عواملی بر تعداد و متخصصان مورد نیاز برای یک تیم بازی سازی تاثیر گذار است.
زیراکه بدیهی است شما برای هر پروژه و در هر ابعادی نیاز به داشتن تمامی این افراد در تیم بازی سازی خود ندارید.
چه بسا بسیاری از پروژه ها حتی با یک نفر استارت خورده و به پایان می رسد.
به همین علت ابعاد و پیچیدگی یک پروژه است که میزان افراد مورد نیاز برای آن را تعیین می کند.
در نقطه ی مقابل، ما بازی های بزرگی را داریم که فروش میلیون دلاری را کسب می کنند و شاهد تیم های چند صد نفره هستیم که در هر بخش آن ده ها و صد ها نفر فعالیت می کنند.
پس به طور کلی می توان عواملی که تعیین کننده ی تعداد و متخصصان یک تیم بازی سازی است را به شرح زیر دانست :
- ابعاد و پیچیدگی پروژه
- سبک ، طول مراحل و سناریوی فنی و گرافیکی بازی
- فرجه ی زمانی برای انجام پروژه
- میزان بودجه
- میزان تخصص و توانایی های افراد ( منظور از این بخش این است که شما توانایی افراد را بیازمایید که آیا آن ها توانایی فعال بودن در بیش از یک بخش را دارند یا خیر.)
واحد بازی سازی ماناتاز به شدت به شما پیشنهاد می کند ، قبل از تشکیل یک تیم بازی سازی تمامی مشاوره های لازم را دریافت و همچنین به تمامی مراحل بازی سازی آگاه باشید.
بازی سازی پیچیده ترین فیلد مربوط به نرم افزار و آی تی بوده به همین علت شما برای داشتن یک تیم متخصص و مدیریت آن ها به بهترین شکل باید تخصص لازم را در این زمینه داشته و یک آشنایی نسبتا قابل قبولی را در تمامی فیلد ها داشته باشید.
اعضای تیم بازی سازی
۱- طراح بازی (گیم دیزاینر) :
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
طراحان بازی عناصر خلاقانه یک بازی را مدیریت می کنند.
این می تواند شامل ایجاد خطوط داستانی ، شخصیت ها ، قوانین بازی ، اهداف و چالش ها باشد و ممکن است یک فرآیند مشارکتی باشد که در آن فرد در این نقش ، نقش دیگری مانند برنامه نویسی را نیز ایفا می کند.
طراحی بازی شامل انجام بازی و ارائه مفاهیم آن به سایر اعضای تیم است.
به صورت خلاصه وظیفه اصلی گیم دیزاینر این است که بخش های مختلف پروژه را برای چه بخش برنامه نویسی و فنی و چه بخش مربوط به آرت مشخص و به آن ها RoadMap لازم را برای انجام پروژه بدهد.
معمولا داکیومنت و سناریوی کلی بازی نیز توسط گیم دیزاینر نوشته می شود.
۲- دولوپر بازی :
درآمد ماهیانه: ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان
برنامه نویس یا همان دولوپر بازی یکی از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین نقش ها در تیم بازی سازی می باشد.
در واقع پر چالش ترین و زمانبرترین بخش مربوط به بازی ، مربوط به برنامه نویسی می شود.
و متخصص ترین و پر سابقه ترین افراد معمولا در این بخش ها فعال خواهند بود.
دلیل این موضوع نیز این است که خود برنامه نویسی در هر فیلیدی پیچیدگی ها و مشکلات خود را دارد.
اما در فیلد بازی سازی ، علاوه بر وجود چالش ها ، الگوریتم ها نیز حرف اصلی را می زنند.
الگوریتم های بازی سازی به اینصورت است که برای هر پروژه شما با چالش های جدیدی رو به رو هستید.
و هر بازی برای تکمیل بخش بک اند خود به یک الگوریتم نیاز دارد.
حال تمامی این چالش ها در بازی های آنلاین و سبک های سنگین مانند اکشن – ماجراجویی بسیار پیچیده تر است.
(بازی ها معمولاً بر روی یک موتور بازی از قبل موجود مانند Unity یا Unreal ساخته می شوند.
موتورها بلوکهای ساختمانی اساسی ، ابزارها و ویرایشگرهایی را فراهم میکنند که تیمها میتوانند از آنها به عنوان مبنای پروژه خود استفاده کنند.
برخی از توسعه دهندگان مستقل برای بازی های بزرگ تصمیم می گیرند که موتورهای بازی سازی اختصاصی خود را بنویسند، اما این معمولا مختص کمپانی های بزرگ بازی سازی می باشد.)
نکته ای که وجود دارد در اختلاف قابل توجه حقوق یک دولوپر از ۱۵ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان است، که این اختلاف به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله سینیور یا جونیور بودن دولوپر، سابقه و نمونه کارهای آن و …
۳- کانسپت آرتیست :
درآمد ماهیانه: ۸ تا ۱۵ میلیون تومان
شروع بخش گرافیکی یک بازی با کار کانسپت آرتیست می باشد.
کانسپت آرتیست وظیفه دارد تا رودمپ لازم از لحاظ بصری را به اعضای تیم گرافیکی بازی بدهد.
به عنوان مثال یک بازی ریسینگ را تصور کنید که قائدتا در نگاه اول نیاز به طراحی یک سری ماشین و مپ دارد.
اما گرافیست های بازی هیچ ایده ای ندارند که ماشین ها و مپ ها باید چه شکل و شمایلی داشته باشند و چه ویژگی های ظاهری در آن ها رعایت شود.
اینجاست که کانسپت آرتیست وارد کار شده و طرح اولیه را یا به صورت دیجیتالی و یا روی کاغذ می زند و سپس گرافیست ها شروع به اجرا و پیاده سازی آن خواهند کرد.
کانسپت آرتیست قلب ایده پردازی بخش گرافیکی یک تیم بازی سازی است.
۴- UI-UX کار :
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
بخش مهم بعدی که در هر تیم توسعه نرم افزاری از سایت و اپلیکیشن تا بازی مهم است، بخش مربوط به رابط کاربری و تجربه کاربری بازی می باشد.
خب در همین ابتدای کار اگر با رابط کاربری بازی و تجربه کاربری آن آشنایی ندارید، ابتداعا به مقالات مربوطه ی آن ها بروید.
طراحی منوها، آیکون ها، پس زمینه ها، فونت ها، دسترسی ها و نمای کلی بازی با این بخش می باشد.
در واقع برای اینکه بخش دولوپ بازی، بتواند کار خود را شروع کند، باید ابتداعا بخش مربوط به UI-UX یک وایر فریم کلی از بازی را ارائه دهد؛ که اعضای تیم متوجه بشوند بازی دارای چه بخشی هایی است و این بخش ها به چه صورت به یکدیگر دسترسی داشته یا کدامیک زیر مجموعه ی دیگری است.
۵- گرافیست های دو بعدی یا سه بعدی :
درآمد ماهیانه: ۱۲ تا ۲۵ میلیون تومان
شاید این نقش برای بسیاری از شما آشنا باشد زیراکه از نام آن مشخص است که چه کاری را انجام می دهد.
اگر بازی دو بعدی باشد قائدتا از گرافیست های دو بعدی استفاده شده و اگر سه بعدی باشد از گرافیست های سه بعدی استفاده می شود.
البته برخی از بازی ها هستند که به هر دوی این نقش ها نیازمند هستند، زیراکه برخی از قسمت های بازی نیاز به طراحی دو بعدی و برخی دیگر طراحی سه بعدی می خواهد.
مشخصا فعالیت آن ها در طراحی کارکترها، آبجکت ها، محیط و هر شی دو بعدی یا سه بعدی می باشد؛ که اشاره کردیم که می تواند توسط کانسپت آرتیست طرح آن شده شده و توسط گرافیست دو بعدی یا سه بعدی مدل سازی شود.
تفاوت بازه ای زیاد حقوق نیز دقیقا مانند بخش مربوط به دولوپر بازی متناسب با تجارب و کیفیت کاری گرافیست می باشد.
۶- انیماتور :
درآمد ماهیانه: ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان
انیمیشن سازی برای بازی، چالش بر انگیزترین بخش گرافیکی مربوط به بازی می شود.
در مقاله ی طراحی انیمیشن بازی توضیحاتی به صورت کامل در رابطه با فرایند طراحی انیمیشن های بازی گفته شده است.
اما نکته ای که وجود دارد این است که برخی از انیمیشن ها درون خود موتور بازی ساخته شده و برخی دیگر باید توسط انیماتور طراحی شود؛ که به این موضوع نیز به صورت مفصل درون مقاله ی «ساخت انیمیشن در موتور بازی سازی یا نرم افزار انیمیشن سازی ؟» پرداخته شده است.
توجه داشته باشید انیماتورها نیز وابسته به بازی انتخاب می شوند، زیراکه برخی از افراد در ساخت انیمیشن های دو بعدی برخی دیگر در سه بعدی و برخی از افراد نیز متخصص جلوه های ویژه هستند که انتخاب تمامی آن ها وابسته به نیاز پروژه است.
۷- تکنیکال آرتیست:
درآمد ماهیانه: ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان
شاید نام این نقش را تا به حال نشنیده باشید و خب حق هم دارید.
تکنیکال آرتیست از آن دسته نقش هایی هست که معمولا در پروژه های بازی سازی بزرگ به آن نیاز پیدا می شود.
زیراکه در پروژه های کوچک این نقش می تواند توسط گرافیست ها و یا انیماتور ایفا شود.
به طور کلی یک تکنیکال آرتیست از دانش برنامه نویسی و هنر خود برای ادغام محتوای بصری یک آرتیست یا انیماتور در یک بازی ویدیویی استفاده می کند.
در واقع تفاوت اصلی که تکنیکال آرتیست ها با سایر نقش های گرافیکی دارند در این است که دانش برنامه نویسی را نیز در کنار دانش هنری خود دارند که بتوانند بهترین ارتباط را میان بخش دولوپ بازی و بخش هنری ایجاد کنند.
۸- مدیر پروژه :
درآمد ماهیانه: ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان
دقیقاً مانند طراح بازی ، نقش مدیر پروژه را معمولاً شخصی بر عهده می گیرد که استعداد متفاوت و کامل تری را نسبت به بقیه را ارائه می دهد.
در واقع در بسیاری از تیم ها نقش مدیر پروژه همان نقش گیم دیزاینر است اما در برخی موارد این نقش توسط شخص دیگری ایفا می شود.
هر کسی که باشد ، مسئولیت مدیر پروژه این است که مطمئن شود تیم سریع و کارآمد کار می کند.
مدیر پروژه کسی است که نقاط عطف را برای تیم تعیین می کند و مراقب است که آنها در یک بازه زمانی معقول به دست آیند.
این شامل انگیزه دادن به اعضای تیم است که عقب مانده اند و مطمئن شوید که همه وظایف خود را انجام می دهند.
چه یک نفر به عنوان تنها مدیر پروژه به صورت مستقل در تیم داشته باشید یا یک نفر از قبل در تیم این نقش را ایفا کند ، آنها باید همه را با انگیزه و طبق برنامه نگه دارند.
۹- طراح مراحل بازی :
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
مراحل بازی یکی از خلاقانه ترین بخش ها در بازی سازی می باشد.
(اگر قصد آشنایی کامل با طراحی مراحل بازی را دارید به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید.)
مراحل بازی تمامی چالش ها و داستانی است که پلیر در هر مرحله از بازی طی می کند.
بسیار مهم است که شما مراحل بازی را به گونه ای طراحی کنید که یک رشد صعودی را در بازی چه از لحاظ سختی و چه از لجاظ هیجانی و جذابیت های بصری و موقعیتی داشته باشید.
طراحان لول بازی روی ساخت سطوح پیچیده و سرگرم کننده در بازی تمرکز می کنند و در عین حال بازیکنان را با هر مرحله درگیر نگه می دارند.
آنها تعیین می کنند که هر سطح چقدر دشوار خواهد بود و در عین حال اطمینان می دهند که تغییرات در بازی به راحتی قابل پیگیری است و به دستورالعمل های طراحی اولیه بازی پایبند هستند.
یک Level Designer سطوح را به گونهای ترتیب میدهد که چالشهای مناسب را برای بازیکن و فرصتهایی برای به نمایش گذاشتن مکانیکهای بازی فراهم کند، در حالی که ممکن است سیستمهای گیمپلی خاصی را برای کار روی آنها در اختیار داشته باشند.
(طراحی مراحل بازی نیز می تواند توسط نقش گیم دیزاینر انجام شود.)
۱۰- نویسندگان بازی :
درآمد ماهیانه: ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان
این نقش نیز زمانی به میان می آید که بازی دارای یک خط داستانی و انیمیشن های داستانی ما بین آن باشد.
نویسندگان بازی متنی را می نویسند که بازیکنان می خوانند و همچنین فیلمنامه هایی را برای بازیگرانی می نویسند که اجرا کننده ی آن هستند.
نویسنده ی یک بازی شباهت بسیاری را به نویسنده ی یک فیلم دارد.
همانطور که در یک فیلم دیالوگ ها و داستان بازی نوشته می شوند ، درون یک بازی نیز همچین سیستمی وجود دارد.
این شامل توسعه یک استوری بورد، شخصیت ها و دنیایی است که بازی در آن جریان دارد.
شخصیت ها دیالوگ می گویند و روایتی وجود دارد که به بازی ساختاری منطقی می دهد.
یک بازینویس باید بتواند شخصیتها را از طریق دیالوگها یا روایتشان به نمایش بگذارد و متن باید با بازی و ماهیت آن هماهنگ باشد.
لازم به ذکر است که شما نقش نویسنده را با نقش طراح مراحل بازی اشتباه نگیرید.
طراح بازی همانطور که گفته شد بیشتر متمرکز بر روی چالش های فنی ، هیجانی و موارد مربوط به گیم پلی بازی و ایجاد هیجان همراه با سختی است.
اما نویسنده سناریوی داستانی بازی و دیالوگ های مربوط به بازی را می نویسد.
۱۱- طراح صدا:
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
ما در مقاله ای به صورت کامل در رابطه با صدای بازی ، اهمیت و جزئیات آن صحبت کرده ایم.
به طور کلی مهندسان صدای بازی های ویدیویی تمام جنبه های صدا را در طول توسعه کنترل می کنند.
صدا می تواند بر احساسات بازیکن تأثیر بگذارد ، تنش ایجاد کند و بر هیجان بازی بیفزاید.
وظایف یک مهندس صدا ممکن است شامل ایجاد فضای پسزمینه ، ترکیب موسیقی متن و ویرایش صدا برای مطابقت با حرکت باشد ، مانند همگامسازی صدای ضبط شده با دهان و حرکات کارکتر بازی.
۱۲- تستر بازی :
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
طبق تجربه استودیو بازی سازی ماناتاز تست بازی بر خلاف چیزی که به نظر می رسد بسیار فرایند زمانبری را دارد.
تست یک بازی وابسته به ابعاد یک بازی می تواند زمان کوتاه یا بلندی را داشته باشد.
همچنین وابسته به دقت بخش دولوپ بازی، فرایند تست می تواند چالش بر انگیز باشد.
هیچ بازی بدون باگی وجود ندارد و این یک امر کاملا طبیعی است، پس وجود بخش مربوط به تست یک امر کاملا ضروری است.
تا وارد شدن یک بازی به مرحله ی انتشار، ده ها و ده ها نسخه ی دمو از آن خروجی گرفته می شود و باگ های آن توسط تستر ها گرفته خواهد شد.
حتی برخی از باگ ها در مرحله ی انتشار، توسط پلیر ها مشخص می شوند و تیم تستر در مرحله ی پری لانچ بازی متوجه آن نمی شوند.
۱۳- انتشار و مارکتینگ بازی :
درآمد ماهیانه: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
در مرحله ی نهایی می رسیم به نقش انتشار دهنده و مارکتینگ بازی.
قطعا پس از طی شدن تمامی مراحل بازی سازی از پروسه ی برنامه نویسی و گرافیکی تا تست آن ، نوبت به انتشار آن و مارکتینگ می رسد.
تیم انتشار دهنده در درجه ی اول وابسته به سیستم عامل بازی، مارکت هایی را مورد هدف قرار می دهد.
در قدم بعدی بازی در مارکت های هدف انتشار داده شده و استراتژی تبلیغات وابسته به بودجه ی اختصاص داده شده ، تعیین می گردد.
نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این می باشد که تیم مارکتینگ معمولا سرمایه ی موجود برای تبلیغات را در مارکت های مختلف تقسیم می کند و برای شروع با مبالغ کمی تبلیغات استارت می خورد.
و این مورد به این خاطر است که تیم نیاز دارد که در درجه ی اول ببیند بازخورد هر مارکت نسبت به بازی چگونه است و سپس در مارکت هایی که بیشترین بازخورد را دارند ، بیشترین سرمایه گذاری صورت بگیرد.
سه مرحله ی کلی بازی سازی
پیش تولید :
فرآیند پیش تولید جایی است که تمام جنبه های اصلی یک بازی ویدیویی مانند مخاطب هدف ، بودجه ، تک نفره یا چند نفره بودن بازی و مدت زمانی که برای تولید یک بازی طول می کشد تصمیم گیری می شود. .
همانطور که گفته شد ، یک هنرمند مفهومی (Concept artist) بازی های ویدیویی به تیم توسعه ملحق می شود تا تصاویر اولیه را برای شخصیت ها یا محیط ایجاد کند، در حالی که تهیه کننده تدارکات را پیگیری می کند.
تیم باید یک داکیومنت طراحی بازی (GDD) ایجاد کند، که مختصری برای کل پروژه است که تمام جزئیات اصلی مانند مکانیک بازی، سبک، جهانسازی، داستان و استراتژی بازاریابی را مشخص میکند.
GDD شما باید به هر سوالی که ممکن است مخاطبان بالقوه در مورد بازی داشته باشند، از مفهوم سطح بالا گرفته تا جزئیات انتخاب های زیبایی شناختی در طراحی بصری و صوتی پاسخ دهد.
این داکیومنت با اضافه شدن (یا حذف) پیشرفت ها یا ایده های جدید از مفهوم اولیه ، به طور مداوم به روز میشود.
پس از ایجاد اصول اولیه بازی ، توسعه دهندگان یک نمونه اولیه از بازی ایجاد خواهند کرد تا قابلیت اجرای ایده و تجربه کاربری را آزمایش کنند.
نمونه اولیه یک نسخه خشن اما قابل بازی از یک بازی است که در مراحل اولیه طراحی ایجاد شده است.
نمونه سازی به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد تا ببینند که آیا ایده بازی آنها به همان اندازه که تصور می کردند سرگرم کننده یا جذاب است یا خیر، و می تواند قطعات گم شده یا چالش هایی را که ممکن است نیاز به رسیدگی داشته باشند را نشان دهد.
تولید :
مرحله تولید پس از اینکه یک بازی از ساخت نمونه اولیه عبور کرد شروع می شود.
فرآیند تولید طولانی ترین مرحله توسعه است و می تواند چندین سال طول بکشد.
مرحله تولید جایی است که تمام ویژگی ها و asset های بازی – شخصیت ها ، دنیای بازی ، اشیاء و … تعریف می شوند.
در طول این مرحله ، توسعهدهندگان بازی شروع به شکلدهی بازی به شکل واقعی خود میکنند و داستان با ساخت سطوح بیشتر ، با آزمایشهای مداوم برای اطمینان از اینکه هر عنصر آنطور که نیاز دارد کار میکند ، اصلاح میشود.
پس تولید :
مرحله پس از تولید بازی های ویدیویی بیشتر یک مرحله تعمیر و نگهداری است تا یک مرحله پرداخت.
پس از ارسال بازی ، محتوای قابل دانلود اضافی (DLC) ممکن است نیاز به توسعه یا آزمایش هایی برای اشکال زدایی داشته باشد.
پس از اعمال تغییرات کافی ، توسعهدهندگان پکیجی از بهبودها را بهعنوان وصلهای منتشر میکنند که میتواند اسکریپت بازی را تغییر داده و آن را به نسخهای بهتر بهروزرسانی کند.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
شکست شما از زماني شروع مي شود که تصوير کنيد ، همه چيز را مي دانيد