طراحی گرافیک بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 05/02/2024
ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با طراحی گرافیک بازی توضیحاتی را به شما ارائه بدهیم.
ما قبلا مقالاتی را تحت عنوان گرافیکی ترین بازی ها، تنظیمات گرافیکی بازی و انواع گرافیک بازی ها ارائه داده ایم که با این مقاله مفهوم کاملا متفاوتی را داشته و با مطالعه ی این مقاله در ادامه متوجه می شوید که گرافیک در بازی بعد های متفاوتی را شامل خواهد شد.
منظور از طراحی گرافیکی بازی (طراحی ui بازی)
منظور از طراحی گرافیکی بازی ، طراحی تمامی المان ها ، مدل های بازی و به طور کلی آرت دیزاین می باشد که ما به عنوان طراحی گرافیکی بازی از آن یاده کرده ایم.
هدف از پرداختن به این موضوع این است که برخی از مشتریان ماناتاز قصد دارند که گرافیک و تمامی ریز جزئیات بازی را خود طراحی کرده و سایر بخش های مربوط به بازی را به ماناتاز بسپارند.
و خب اینکار نیز راه حل بسیار خوبی است زیراکه در اکثریت قراردادهای شرکت، آرت دیزاین و طراحی مباحث ui وux بازی به سلیقه ی شرکت تعریف می شود و در صورت عدم مغایرت طراحی انجام شده با سلیقه ی شما نیاز به به روز رسانی مجدد می باشد.
پس قائدتا اینکار از آپدیت های زمانبر مجدد جلوگیری خواهد کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که در صورت استفاده از این راه حل شما باید به صورت کامل به مباحث گرافیکی و به خصوص UI و UX تسلط داشته باشید و همچنین بتوانید از نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز برای ساخت و طراحی آبجکت ها و مدل های مورد نیاز استفاده کنید.
در غیر اینصورت و عدم تسلط، صد در صد پیشنهاد می شود که از سلیقه و نظر ماناتاز برای طراحی گرافیکی بازی خود استفاده نمایید.
پیاده سازی بخش گرافیکی بازی توسط ماناتاز
اگر بخش گرافیکی بازی شما توسط استودیو بازی سازی ماناتاز پیاده سازی شود شما دو راه حل را در پیش رو دارید :
1- گرافیک اختصاصی :
گرافیک اختصاصی به این معناست که شما به صورت صد در صد پیاده سازی آرت دیزاین بازی را مطابق با سلیقه شرکت قرار دهید و اجازه دهید ما با استفاده از آخرین استانداردهای طراحی برای شما تمامی ریزجزئیات گرافیکی از آبجکت ها ، المان ها ، رنگ بندی ها تا انیمیشن ا را طراحی کنیم.
البته لازم به ذکر است پس از طراحی، بخش به بخش آن به تایدیه شما نیز خواهد رسید.
2- الگو برداری :
این روش که یکی از متداول ترین روش های سفارشی توسط مشتریان می باشد ، بسیار پیشنهاد می شود و به نوعی می تواند در برخی موارد بهتر از روش قبل عمل کند.
دلیل این برتری این است که در این روش واحد بازی سازی با سلیقه ی گرافیکی شما بهتر آشنا شده و طراحی بسیار نزدیک تری را مطابق با خواسته ی شما پیاده سازی می کند اما در روش قبل ممکن است سلیقه و نظر شرکت با استانداردهای شما تفاوت داشته باشد.
این روش به اینصورت است که شما یک بازی از قبل منتشر شده را برای شرکت به عنوان الگوی گرافیکی قرار می دهید که برای طراحی گرافیک و طراحی ui بازی از آن الگو برداری شود.
همانطور که گفته شد الگو برداری نه کپی برداری زیراکه ، اگر طراحی و آرت دیزاین بازی شما کاملا مشابه با آن باشد شما قانون کپی رایت را رعایت نکرده و بازی شما ارزش چندانی را ندارد.
این الگو برداری می تواند در سبک گرافیکی و یا کانسپت و عملا نوع طراحی کارکترها، محیط و … باشد.
پیاده سازی بخش گرافیکی بازی توسط خود شما
گرافیک یک بازی بخش های مختلفی را شامل می شود، تری دی آرتیست، تو دی آرتیست، انیماتور، uiux، کانسپت آرتیست و … که در مقاله اعضای تیم بازی سازی به صورت کامل به آن ها پرداختیم.
این روش همانطور که گفته شد برای زمانی است که شما خود قصد پیاده سازی بخش گرافیکی بازی را داشته باشید که در ابتدای کار پیش نیازهای آن را خواهیم گفت و سپس به جزئیاتی که برای طراحی نیاز است خواهیم پرداخت.
پیش نیازهای یک گرافیست (در دسته بندی های مختلف)
برای اینکه شما بتوانید طراحی ui بازی و ux آن را خود انجام دهید در ابتدا نیاز به یک سری پیش نیازها می باشد که به عنوان یک گرافیست باید واجد شرایط آن باشید و این پیش نیازها به شرح زیر می باشد :
1- تسلط بر مباحث ui و ux :
ما قبلا در مقاله ای به توضیحات کاملی در رابطه با مباحث ui (رابط کاربری) و مباحث ux (تجربه کاربری)
پرداخته ایم.
و این در تمامی پروژه ها یک تسک جداگانه ای در نظر گرفته می شود.
اصل تسلط و تخصص یافتن در این مباحث به صورت کاملا تجربی می باشد و شما تا زمانیکه به صورت کاملا تجربی و عملی به استفاده از این مباحث در قالب پروژه های مختلف نپردازید نمی توانید تسلط کامل را در آن ها پیدا کنید ؛ پس راه حل استفاده از این مباحث درگیر شدن در پروژه های مختلف به صورت عملی می باشد.
2- تسلط بر نرم افزارهای طراحی گرافیکی دو بعدی و سه بعدی :
تخصص بعدی که یک گرافیست و به خصوص گرافیست گیم باید داشته باشد ، تسلط کامل به نرم افزارهای طراحی گرافیک دو بعدی و سه بعدی است.
کاری که با استفاده از این نرم افزارهای انجام می شود ائم از :
- طراحی منوها
- آیکون ها
- بک گراندها
- آبجکت ها
- تا طراحی کارکترها و محیط های بازی می باشد .
معمولا متداول ترین نرم افزارهای گرافیکی دو بعدی برای طراحی نرم افزارهای Addobe Photoshop و Illustrator می باشد.
و متداول ترین نرم افزارها برای طراحی سه بعدی، نرم افزارهای 3D Max ، Maya و Zbrush می باشد.
لازم به ذکر است هیچ الزامی نیست که شما به تمامی این نرم افزارها تسلط کامل را داشته باشید.
اما نکته ای که وجود دارد این است که شما از هر دسته به یک نرم افزار که نیز به صورت کاملا حرفه ای تسلط داشته باشید می تواند کافی باشد.
3- آشنایی با سبک های مختلف گرافیک :
مباحث رابط کاربری و تجربه ی کاربری و همچنین تسلط به نرم افزارهای گرافیکی تنها بخشی از کار می باشد و هنوز شما را از یک گرافیست سایت یا اپلیکیشن با گرافیست بازی مجزا نمی کند.
شما برای اینکه به یک گرافیست بازی تبدیل بشوید باید به سبک های مختلف گرافیک بازی ها نیز آشنا بشوید.
(در مقاله ای تحت عنوان انواع سبک های گرافیکی توضیحات کاملی را در رابطه با شکل های مختلف گرافیک بازی داده ایم.)
نکته ای که در دانستن تمامی این سبک ها وجود دارد ، درک تفاوت گرافیک فانتزی ، تخیلی و خلاقانه در بازی سازی با طراحی ui یک اپلیکیشن یا سایت است.
شما در طراحی ui اپلیکیشن یا سایت دست بسته ای را دارید و نمی توانید بی حد و مرز به دنبال خلاقیت های خود بروید اما این موضوع در بازی سازی وجود ندارد.
در بازی سازی دنیاهای گسترده ای را دارید که مملو از کارکترهای تخیلی و فانتزی می باشد که آن ها را با هر ایده و تخیلی از ذهن خود می توانید پیاده سازی کنید.
در واقع در بازی سازی هر چقدر دنیای گرافیکی شما خلاقانه تر و خاص تر باشد شانس موفقیت شما بیشتر است ، چیزی که دقیقا در اپلیکیشن ، سایت و هر پلتفرم دیگری متفاوت بوده و شما تنها دارای یک سری منوها و محتواهای بسته ای هستید.
پس باز تکرار می کنیم شما به عنوان یک گرافیست بازی باید کاملا با سبک های مخلتف بازی سازی ، انواع گرافیک بازی ، گرافیک دو بعدی و سه بعدی ، کارکتر سازی و محیط سازی فانتزی و تخیلی و مباحثی از این قبیل را تسلط کامل داشته باشید. (که البته باز تکرار می کنیم دانستن اینکه کدام یک از این موارد برای شما ضروری است کاملا متناسب با نوع تخصصی است که انتخاب می کنید.)
4- انیمیشن سازی و نرم افزارهای آن :
این بخش قطعا در بازی های بزرگ و حتی متوسط بخش کاملا مجزایی می باشد و یک گرافیست با یک انیماتور کاملا بخش جداگانه ای را دارد.
اما در بازی های کوچک که دنیای محدودی با انیمیشن های خیلی ریزی را دارند ممکن است گرافیست نیز بتواند بخش انیمیشن سازی کار را نیز انجام دهد که این انیمیشن ها شامل یک سری انیمیشن هایی از منو ، کارکترها ، محیط و … می تواند باشد.
به طور کلی انیمیشن سازی بخشی کاملا مجزا و پیچیده ای است و این بخش توسط واحد بازی سازی ماناتاز و با استفاده از موتورهای بازی سازی پیاده می شود و شما در صورت تسلط بر انیمیشن سازی می توانید تنها با استفاده از انیمیشن های کوتاه ایده ی خود را بهتر شرح دهید.
بخش های مورد نیاز برای طراحی
حال نوبت به آن رسیده است که بگوییم شما با تمام شرایط بالا چه مواردی را باید طراحی کنید و به چه شکل هایی در اختیار شرکت بگذارید.
اما سوال اولی که پیش می آید این است که آیا طراحی ها باید دو بعدی باشد یا سه بعدی ؟
قطعا پاسخ به این سوال وابسته به سبک بازی شما می باشد و اگر بازی شما دو بعدی است قطعا طرح های شما نیز باید دوبعدی باشد و یا در سه بعدی نیز طرح های شما باید سه بعدی طراحی شود. (البته در بازی های سه بعدی نیز در ابتدای کار کانسپت طرح ها به صورت دو بعدی زده خواهد شد.)
اما بازی شما می تواند حتی تلفیقی از مدل سازی دو بعدی و سه بعدی را نیز در خود داشته باشد.
نیازمندیهای طراحی به شرح زیر می باشد :
1- منوها و محتوای داخل آن ها :
طراحی یک منو و تمامی محتویات داخل آن شامل موارد زیر می باشد :
- فونت نوشته ها
- رنگ بندی ها (شامل رنگ نوشته ها ، بک گراند و آیکون ها)
- آیکون ها
- قالب منو
- ابعاد
- بک گراندها
- کاردها و تصاویر موجود در منو
- نحوه ی چیدمان
- نحوه ی دسترسی
- آبجکت های منو
(لازم به ذکر است فایل های تحویل داده شده برای این بخش پیشنهاد می شود با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و با فرمت psd باشد.)
2- کارکترها و محیط های بازی :
کارکترها که خب تعریف مشخصی را دارند و قطعا هر بازی کارکترهایی را وابسته به سبک آن بازی به صورت جاندار ، انسان ، جانور یا بی جان دارد که این کارکترها متناسب با دو بعدی یا سه بعدی بودن بازی شما باید به صورت کامل پیاده سازی شوند.
این کارکترها می توانند حتی تخیلی ، فانتزی یا واقع گرایانه باشند که باز این مورد وابسته به سبک بازی شما می باشد.
محیط ها در بازی نیز دقیقا مکان هایی می باشد که گیم پلی کارکترها در آن جریان دارد پس نهایت دقت در طراحی محیط بازی و سازگاری آن با کارکترها نیز می تواند از موارد مهم درون بازی باشد.
(لازم به ذکر است فایل های تحویل داده شده برای این بخش در صورتیکه کارکترهای شما دو بعدی باشد با همان فرمت psd و در صورتیکه کارکترهای شما سه بعدی باشد با فرمت obj تحویل داده شود.)
3- انیمیشن ها :
انیمیشن ها در بازی دسته بندی های مختلفی را دارند. انیمیشن در بازی می تواند از انیمیشن هاور بر روی دکمه های منو شروع شروع شود و تا انیمیشن های داستانی بین بازی نیز برود که تمامی این ها وابسته به نیاز بازی شما می باشد.
این بخش همانطور که گفته شد نیازمند تسلط شما بر نرم افزارهای انیمیشن سازی می باشد در غیر اینصورت واحد بازی سازی این عملیات را به بهترین شکل برای شما پیاده سازی می کند.
بخش های مورد نیاز برای انیمیشن شامل موارد زیر می باشد :
۳.۱ – انیمیشن های منوها :
انیمیشن های منو می تواند حرکت دکمه ها ، بک گراند منو یا تغییر حالت دکمه ها پس از هاور بر روی آن ها باشد.
۳.۲- انیمیشن های کارکترها :
شامل انیمیشن های کارکتر بازی.
۳.۳- انیمیشن های آبجکت ها و محیطی :
مانند حرکت درختان و یا آب در محیط بازی یا انیمیشن شلیک یک اسلحه
۳.۴ – انیمیشن های بین داستانی :
انیمیشن های بین داستانی انیمیشن هایی هستند که بین داستان و یا در ابتدای مراحل برای معرفی های لازم طراحی می شوند . ( انیمیشن های بین داستانی به بهترین شکل توسط واحد انیمیشن سازی ماناتاز پیاده سازی می شود.)
(برای آشنایی بیشتر باطراحی انیمیشن های بازی کلیک کنید.)
جمع بندی
گرافیک و آرت دیزاین یک بازی از قابل توجه ترین بخش های یک بازی می باشد.
و این طراحی از منوها و hud ها می شود تا کارکترها ، محیط ها و انیمیشن های بازی.
طبق توضیحات شما دو راه برای طراحی گرافیک بازی خود دارید.
یا طراحی را به واحد بازی سازی ماناتاز بسپارید و یا خود این پروسه را انجام دهید.
هر دوی این راهکار ها کاربرد و مزایای خود را دارند.
اما فراموش نکنید که اگر خود قصد انجام اینکار را دارید باید به اصول گرافیکی و طراحی کاملا مسلط باشید.
و در اینصورت پیشنهاد می شود که از گرافیک الگوبرداری استفاده کنید.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
قهرمان زندگی شما در چند سال آینده ی شما می باشد