گیمیفیکیشن
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 02/04/2024
گیمیفیکیشن چیست ؟
گیمیفیکیشن یک استراتژی است که عناصر سرگرم کننده و غوطه ور بازی را در زمینه های غیربازی ادغام می کند تا تعامل را افزایش دهد و در نتیجه رفتارهای خاصی را برانگیزد.
گیمیفیکیشن از طراحی و مکانیک بازی مانند نشانها، امتیازات و جوایز استفاده میکند تا مشارکت فعال را تشویق کند و کارها را سرگرمکننده و لذت بخش کند.
گیمیفیکیشن در زمینه های مختلفی از جمله آموزش، بازاریابی، سلامت و حتی تعامالات با افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان مثال، برنامههای آموزشی ممکن است از گیمیفیکیشن برای جذابتر کردن یادگیری برای دانشآموزان استفاده کنند، در حالی که کسبوکارها ممکن است از آن برای بهبود عملکرد کارکنان، تشویق وفاداری مشتری یا پاداش دادن به کارمندان و مشتریان استفاده کنند.
گیمیفیکیشن موفق مستلزم درک مخاطبان هدف، انگیزه آنها و زمینه ای است که استراتژی در آن اعمال می شود.
مزایای گیمیفیکیشن
افزایش تعامل
گیمیفیکیشن با لذتبخشتر و تعاملیتر کردن وظایف، تعامل فعال کاربر را افزایش میدهد.
نشان داده شده است که تلاشهای گیمیفیکیشن به طور خاص باعث افزایش تعامل مشتری میشود.
انگیزه و تغییر رفتار
سیستمهای بازی با ارائه انگیزهها، حلقههای بازخورد مثبت و حس پیشرفت، رفتارهای دلخواه را هدایت میکنند.
در زمینه های مختلف، آنها به شرکت کنندگان انگیزه می دهند، عادات سالم را تشویق می کنند و نتایج یادگیری را بهبود می بخشند.
بهبود یادگیری
گیمیفیکیشن در آموزش، تجربه یادگیری را تعاملی تر و غوطه ورتر می کند و مشارکت در یادگیری را افزایش می دهد.
تعامل اجتماعی و همکاری
گیمیفیکیشن یک ابزار موثر همکاری تیمی است که تعامل اجتماعی و همکاری را از طریق ویژگی هایی مانند لیدربورد، چالش های چند نفره و انجمن ها تقویت می کند.
افزایش وفاداری به برند و رضایت مشتری
با گنجاندن گیمیفیکیشن در کمپین های بازاریابی، کسب و کارها می توانند وفاداری به برند و همچنین رضایت مشتری را افزایش دهند.
منظور از مکانیک چیست ؟
مکانیک بازی قوانین و پاداش هایی است که در یک بازی به کاربران پس از رد کردن مراحل داده می شود.
این پاداش ها ممکن است شامل نقاط ، سطوح ، ماموریت ها ، تابلوهای راهنما ، نشان ها و پیشرفت ها باشند. مکانیک بازی نحوه مشارکت شرکت کنندگان با یک برنامه بازی و دریافت مراحل بعدی و بازخورد آنها در مورد دستاوردها است.
گیمیفیکیشن چگونه کار می کند ؟
گیمیفیکیشن به گونه ای فعالیت خواهد کرد که شما از بازی برای طی کردن یه سری از اهداف تجاری ، آموزشی ، صنعتی ، تبلیغاتی و … استفاده ی ابزاری کنید و توسط بازی به هدف خود برسید.
یک تجربه گیمیفیکیشن استاندارد و قانع کننده بر احساسات مخاطب خود برای رسیدن به اهدافش به صورت غیر مستقیم تأثیر می گذارد و به راحتی بهترین فعالیتهایی را که مخاطب می تواند انجام دهد نشان می دهد و بر اهداف مشترک متقابل تأثیر می گذارد.
اجازه بدهید برای درک کامل تر و بهتر این مفهوم دو مثال از کاربر گیمیفیکیشن در زمینه ی تبلیغات و آموزش بزنیم :
تبلیغات : فرض کنید شما در حال تجربه ی یک بازی سوم شخص یا اول شخص در هر سبک دلخواهی هستید و در مرحله ای از بازی کارکتر بازی به یک کافه یا رستورانی می رود و به نوشیدن یک نوشیدنی می پردازد و در نیم نگاهی از سکانس بازی برند آن نوشیدنی مشخص می شود که به عنوان مثال پپسی یا کوکاکولا می باشد ؛ در نتیجه این برند به صورت ناخودآگاه و غیر از مستقیم خارج از بستر تبلیغات عینی بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبتی را راجب آن برند گذاشته و در واقع یک گیمیفیکیشن تبلیغاتی می باشد .
آموزش : فرض کنید مجموعه ای قصد یاد دادن کلمات و تلفظ آن ها را به کودکان دارد ، این مجموعه جذاب ترین کاری که برای این گروه سنی می کند ؛ سفارش یک بازی معمایی کودکانه می باشد که با ایجاد چالش های کلماتی و تلفظ صوتی توسط کودک، آن را به مرحله ی بعدی راهی می کند و اینگونه باعث می شود این یادگیری در قالب یک بازی بسیار موثرتر ، هدفمندتر و جذاب تر برای کودک ایفای نقش کند ؛ به علت اینکه این بازی نیز با یک هدف آموزشی ساخته شده است می توان آن را نیز جزوه صنعت گیمیفیکیشن دانست .
پویانمایی در بازی به چه منظور است ؟
پویایی بازی به مجموعه ای از احساسات ، رفتارها و خواسته های موجود در مکانیک بازی اشاره دارد که برای مردم طنین انداز بوده و ارتباط بهتر و کامل تری را با بازی برقرار کنند.
این پویانمایی ممکن است شامل رقابت از طریق تابلوهای راهنما ، همکاری با تکمیل ماموریت های تیمی ، داستان ها و انیمیشن های بازی ، جزئیات بازی و شگفتی های منحصر به فرد با باز کردن قفل ماموریت های جدید باشد.
پویایی بازی با مکانیک بازی برای تقویت تعامل و ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان استفاده می شود.
دسته بندی های گیمیفیکیشن
دسته بندی بازاریابی
بازی سازی به طور گسترده ای در بازاریابی کاربرد دارد.
در سال 2013 ، فوربز تخمین زده بود که بیش از 70 درصد از لیست “شرکتهای جهانی 2000” در یک نظرسنجی ثبت شده است که آنها قصد دارند از بازی برای اهداف بازاریابی و حفظ مشتری استفاده کنند. با توجه به این موارد ، 3 نوع اصلی بازاریابی گیمیفیکیشن وجود دارد.
۱- Transmedia
Transmedia به معنای استفاده از یکی از انواع رسانه ها برای بالا بردن سطح تعامل و محبوبیت بازی می باشد ، به عنوان مثال فرض کنید برای یک بازی یک فیلم تولید شود و یا برای یک بازی یک موسیقی تولید شود که تمامی این موارد جزوه این دسته بندی قرار می گیرند .
از بهترین مثال ها برای این نوع بازاریابی می تواند به فیلم Mortal Kombat برای بازی مورتال کمبت ، فیلم Warcraft برای بازی وارکرفت و در جدید ترین عنوان سریال The Last Of US برای بازی ای با همین نام اشاره کرد.
عجیب نیست که 20 سال بعد صنعت بازی های ویدئویی ، 4 برابر بزرگتر از صنعت فیلم است.
شاید به زودی شاهد تبلیغات بازی های ویدئویی در فیلم ها باشیم .
۲- برند سازی
برندسازی در ساده ترین شکل شامل تبلیغات درون بازی برای محصولات و خدمات واقعی است.
این می تواند شبیه پیام ها ، تصاویر یا فیلم هایی باشد که یک نام تجاری ، محصول یا خدمات را در دنیای بازی های ویدئویی تبلیغ می کند.
یکی از اولین بازی هایی که این کار را به خوبی انجام داد ، Counter-Strike بود ؛ یکی از محبوب ترین بازی های شوتر سوم شخص در تاریخ ، Counter-Strike به تبلیغ کنندگان اجازه داد تا پوسترهای فیلم را بر روی دیوارهای داخل بازی مانند Smokin ‘Aces”” در سال 2006 در میان فیلم های دیگر تبلیغ کنند.
جدیدترین نمونه برندسازی را می توان تبلیغات تسلا در Player Unknown’s Battlegrounds (PUBG) به عنوان بستری برای بازاریابی خودروهای خود دانست .
PUBG یکی از بازیهای ویدئویی است که در حال حاضر بیشترین بازی را داشته و بیشترین بازدید را دارد.
تسلا از ژوئیه 2020 اتومبیل های خود را در بازی به عنوان وسایل نقلیه قابل رانندگی برای بازیکنان قرار داد.
۳- Advergames
بازی های ویدئویی آنلاین هستند که با ادغام یک نام تجاری ، محصول یا پیام بازاریابی خاصی را در قالب بازی ، که به صراحت برای اهداف تبلیغاتی ایجاد شده است ، تبلیغ می کنند.
Advergames برای اولین بار با “پپسی من” در اواخر دهه 90 محبوبیت پیدا کرد. در سال 2019 ، بازی های تلفن همراهی مانند “Candy Crush” و “Temple Run” با نام تجاری شرکت و موضوعاتی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود منتشر شدند .
این کارها از طریق شرکت هایی مانند Gamify یا سیستم عامل های محبوب وب سایت DIY مانند WIX یا Shopify انجام می شود. ثابت شده است که بازی Advergames نسبت به تبلیغات سنتی بیشتر از میزان مشارکت و محبوبیت بالاتری برخوردار است.
دسته بندی سلامت و ورزش
نایک ، Nike+Run را در سال 2010 به عنوان یک پلتفرم گیمیفیکیشن راه اندازی کرد که زمان اجرا ، مسافت طی شده ، سطح سلامتی شما را ردیابی و پخش می کند و خود را با ضبط های قبلی خود و دیگران در زمینه اجتماعی شما مقایسه می کند.
آنها دارای تابلوی امتیاز ، امتیاز و نشان هستند.
این یک مثال کلاسیک از بازخورد زنده و اندازه گیری خرد پیشرفت برای کمک به دوندگان برای بهبود و پیشرفت در اهداف شخصی است.
دسته بندی آموزشی
Math Blaster و Treasure Mountain برخی از اولین نمونه های بازی های آموزشی محبوب هستند ، با این حال ، یکی از بهترین و جدیدترین نمونه های یادگیری مبتنی بر بازی Minecraft: Education Edition است.
این بازی به دانش آموزان می آموزد که چگونه از طریق یکی از محبوب ترین فرمت های بازی در جهان کد نویسی کنند.
اگر معلم هستید ، می دانید که بسیاری از دانش آموزان شما عاشق این بازی و مکانیزم های آن هستند.
یکی دیگر از بازی های یادگیری مبتنی بر برنامه “خواندن همراه” توسط Google است.
این برنامه از فناوری صدای گوگل برای تشویق بچه ها به خواندن و دنبال کردن داستان ها استفاده می کند.
تنها عیب فعلی این اپلیکیشن این است که در حال حاضر فقط با اندروید سازگار است.
Kahoot یکی دیگر از ساده ترین و تعاملی ترین نمونه های ایجاد انگیزه در افراد در کلاس درس است.
Kahoot به شما امکان می دهد از طریق اشتراک گذاری سریع پیوند وب سایت ، یک مسابقه چند گزینه ای ایجاد کنید. این به دانش آموزان اجازه می دهد تا از تلفن های خود به نحو احسن استفاده کنند و در انتخاب یا تایپ پاسخ های خود در آزمون های کلاس در زمان واقعی شرکت کنند
نمونه های یی از گیمیفیکیشن های موفق
Foldit
در سال 2011، گروهی از گیمرها از بازی آنلاین Foldit برای ایجاد ساختار یک پروتئین ویروسی مهم استفاده کردند.
در واقع این آنزیم برای بلوغ و تکثیر ویروس ایدز ضروری است.
این ساختار پیچیده برای چندین دهه دانشمندان را گیج کرده بود.
خوشبختانه، یک تجربه یادگیری مبتنی بر بازی توانست پیشرفت قابل توجهی را تسهیل کند.
Microsoft
مایکروسافت، یکی از بزرگترین شرکت های جهان، نیز وارد عمل گیمیفیکیشن شده است.
آنها از مکانیک بازی برای پاداش دادن به عوامل پشتیبانی و معرفی تغییرات رفتاری مهم استفاده کردند.
در واقع، به عنوان بخشی از یک ابتکار بزرگتر به نام «Making Agents Great»، آنها سرمایه گذاری قابل توجهی در راه حل های گیمیفیکیشن تعاملی، leaderboards و شاخص های عملکرد کلیدی جدید انجام داده اند.
این نتایج چشمگیر به همراه داشته است:
نمایندگان شروع به دریافت 10٪ تماس بیشتر کردند.
غیبت 12 درصد کاهش یافته است.
Nike Run Club
برنامه Nike Run Club با هدف ایجاد انگیزه در افراد برای سازگاری بیشتر با تمرینات خود است.
در کنار ویژگیهایی مانند ردیابی GPS، تمرینهای هدایتشده و برنامههای مربیگری سفارشی، این برنامه مکانیکهای بازی را برای افزایش تعامل کاربر در خود جای داده است.
نایک همچنین چالشهای درون برنامهای ایجاد کرده است که به کاربران اجازه میدهد با دوستان خود یا سایر کاربران برنامه رقابت کنند.
با هر اجرای کامل، کاربران قفل دستاوردها و جوایز را باز می کنند که می توانند در حلقه اجتماعی خود پخش کنند.
بر اساس گزارشها، این تجربه اپلیکیشن جذاب به افزایش فروش کفش نایک کمک کرده است.
گوگل سطوح مختلفی از گیمیفیکیشن را در مجموعه محصولات خود اضافه کرده است.
به عنوان مثال، Google Pay Stamps یا هجوم آنها به دنیای واقعیت افزوده را در نظر بگیرید.
با درک پتانسیل گیمیفیکیشن، گوگل به دنبال بهبود ثبات و به موقع بودن ارسال هزینه سفر کارکنان بود.
به این ترتیب، آنها یک پلتفرم تعاملی را پیاده سازی کردند که فرآیند مدیریت هزینه ها را بازی می کرد.
این منجر به یک دستاورد قابل توجه شد: انطباق 100٪ کارمندان در عرض شش ماه پس از راه اندازی.
جمع بندی
گیمفیکیشن یکی از متدهای تبلیغاتی است که بسیار مورد توجه کاربران و توسعه دهندگان می باشد.
این متد بسیار تاثیرگذاری بالایی را دارد ، زیراکه به صورت غیر مستقیم خود را نشان داده و در ناخودآگاه کاربر جای می گیرد.
همچنین نکته ای که لازم به ذکر است در تنظیم تاثیرگذاری آن می باشد.
به این صورت که شما می توانید یک برند سازی را در بازی به شکل خیلی گسترده تری داشته باشید.
و این به این معناست که کاربر را بیشتر مجبور به بر قراری ارتباط با برند خود بکنید.
به عنوان مثال فرض کنید ، برند شما برند یک اتوموبیل است که و اتوموبیل شخصیت اصلی داستان نیز از برند شما باشد.
خب در این حالت قطعا کاربر در طول کل گیم پلی دائم در حال برقراری ارتباط با آن برند بوده و آن برند به صورت کاملی به خاطرش خواهد ماند.