معرفی سبک بازی

بازی های معمایی یکی از پر طرفدارترین سبک های بازی سازی بوده و می تواند تعرفه های بهینه ای را در بین سایر سبک های بازی دارد . 

طراحی بازی معمایی بیشتر شبیه به یک چالش ریاضی می باشد و مانند تمامی سبک های بازی سازی به دو بخش برنامه نویسی بک اند بازی و گیم دیزاین بازی تقسیم می شود . 

از ویژگی های بارزی که در طراحی بازی معمایی باید لحاظ شود این است که بازی باید مملو از معماهای پیچیده و آسان باشد و  نسبت به مراحل مختلف بازی ذهن کاربر را درگیر خود کند .

در طراحی بازی معمایی یکی دیگر از مهم ترین مسائل لول بندی برای کاربران می باشد که باید برای کاربران لول آسان تا سخت طراحی شود .

ایده های کمکی

بازی های تخته ای

بازی های تخته ای که در برگه ای جداگانه در رابطه با آن به صورت مفصل توضیحات داده شده است بازی هایی از زیر مجموعه ی بازی های معمایی می باشند که میتوانند ایده ی آن ها از بازی های فیزیکی تخته ای تا به حال منتشر شده گرفته باشد و با توسعه ی آن ها مانند مواردی به شکل آنلاین کردن بازی – تغییر قوائد و دستورات بازی و …
بازی مورد نظر را اختصاصی تر کنید و یا ایدتان به کلی همراه با به وجود آوردن یک بازی تخته ای جدیدی باشد .

( برای دریافت راهنمای ایده پردازی برای بازی سازی می توانید به مقاله ی ایده ی بازی سازی و آپشن های اختصاصی بازی مراجعه کنید.)

بازی ریاضی

بازی های ریاضی همانطور که از اسم آن ها پیداست با قائده و اصول ریاضیات ذهن شما را به چالش خواهند کشید و در دسته بندی های اعداد و اشکال این عملیات را انجام خواهند داد و یکی از متدوال ترین زیرمجموعه ها در طراحی بازی معمایی و فکری می باشد.

مانند بازی 2048.

بازی با کلمات و دانستنی ها

این سبک از بازی های معمایی که با کلمات و دانستی ها سر و کار دارد که در ایران نیز بسیار پر طرفدار و محبوب می باشد میتواند در سبک های زیر باشد :

پرسش و پاسخ و به چالش کشیدن کاربران با پاسخ دادن به سوالاتی که در دسته بندی های مختلف برای آن ها آماده کرده اید.

حدس زدنی به اینصورتکه کاربران شما بتوانند کلماتی را با کنار هم قرار دادن حروف حدس زده  و یا معمایی را حل کنند.

مانند بازی آمیرزا.

بازی های دانستنی

بازی های کارتی

بازی های کارتی به دو سبک هستند ، که یک سبک متداول آن ها به سبک بازی های استراتژیک می رود و هر کارت شما دارای نقش و ویژگی هایی می باشد که در بازی استراتژیک خود می توانید از آن استفاده کنید مانند:
بازی های ایرانی هشت خوان و پسر خوانده اما سبک دیگری که در دسته بندی های بازی معمایی مد نظر داریم بازی های با استفاده از پاسور مانند : چهار برگ – حکم و .. می باشد؛

 بازی های کارتی تنها به بازی های پاسوری خلاصه نشده و بازی هایی مانند بازی راوی ماناتاز نیز جزوه دسته بندی بازی های کارتی می باشند که دارای ایده ای نو و ایده ای توسعه یافته می باشد.

بازی های ماجراجویی

بازی های ماجراجویی نیز میتوانند در دسته بندی بازی های معمایی قرار بگیرند و این سبک بازی ها با گرافیک ، سبک دو بعدی یا سه بعدی و یا گیم دیزاین های منحصر به فرد خاص و متنوعی انتشار می یابند.
در این دسته از بازی ها داستان بازی در جریان خود ، شما را با معماهای کوچک و بزرگی همراه می کند که شما تا حل نکردن معماها نمیتوانید به مراحل بعدی صعود کنید.
لازم به ذکر است سبک معمایی نه تنها در بازی های ماجراجویی بلکه در سبک بازی های ترسناک و استراتژیک نیز میتواند لحاظ شود و چالش های معمایی شما به این شکل باشد ؛ از بازی های معمایی در سبک ماجراجویی و ترسناک در ایران می توان به بازی 41148 و در سطح جهانی به بازی های : Monument ValleyPath to Mnemosyne و Limbo اشاره کرد.

بهترین بازی اندروید ایرانی
Monument Valley

گرافیک – گیم پلی و سیستم عامل

گرافیک

معمولا گرافیک و گیم دیزاین در سفارش بازی معمایی اگر در سبک تخته ای، کلمات و دانستی ها، بازی ریاضی و حتی کارتی باشد ؛ به صورت دو بعدی می باشد و این شکل دو بعدی می تواند با افکت ها و گیم دیزاین فانتزی ترکیب شده و یک محصول فوق العاده و با کیفیت و گرافیک بالا را رقم بزند؛
اما در بازی های معمایی سبک ترسناک، ماجراجویی و استراتژیک میتواند سبک گرافیکی بازی هم به صورت دو بعدی و هم به صورت سه بعدی باشد؛ که این تماما وابسته به گیم دیزاین بازی ( سایه ای مانند: واقع گرایانه، کاغذی، فانتزی و…) و مهم تر از آن بودجه ی بازی سازی شما خلاصه خواهد شد.

طراحی بازی معمایی در سبک دو بعدی

گیم پلی

گیم پلی در طراحی بازی معمایی باید به گونه ای طراحی شود که همانطور که در ابتدای برگه گفته شد ؛ دارای لول بندی و سه سطح آسان، متوسط و سخت باشد که هر کاربر با هر توانایی ذهنی و تمرکزی بتواند از پس حل کردن معماهای بازی بر بیاید. 

در سبک  های معمایی : بازی ریاضی، کلمات و دانستنی ها و بازی های تخته ای معمولا خط داستانی برد و باخت بازی مشخص می باشد.
و تنها هیجان بازی در تقابل کاربران و به چالش کشیدن توانایی ذهنی هر کدام از آن ها نسبت به یکدگیر است.
اما در بازی های معمایی در سبک ترسناک، ماجراجویی و استراتژیک باید طراحی بازی معمایی شما به نحوی باشد که معماها بسیار متنوع باشند و تکراری بودن آن ها باعث دلزدگی کاربر نشود و  در مورد بعدی اینکه معماها باید به گونه ای طراحی شوند که از هیجان بازی کاسته نشود و سرعت گیم پلی بازی حفظ بشود ؛ 

یکی از بهترین متدها در طراحی معمایی این می باشد که تمام خط داستانی بازی و گیم پلی آن به شکل معمایی نباشد و بازی تلفیقی از چالش های تمرکزی و اکشن نیز باشد .

 گیم پلی بازی ها در تمامی سبک ها از لحاظ فیزیک و انیمیشن باید دارای ویژگی های زیر باشد :

بازی باید دارای انیمیشن های جذاب داستانی در بین بازی و یا معرفی مراحل بازی باشد .

تمامی عملکردهای برخوردی، حرکتی و جنبشی کارکتر های بازی از یک مهره و یا کارت در سبک های تخته ای و کارتی تا حرکت دست، پا، سر و فیزیک بدنی شخصیت ها و محیط بازی ( حرکت باد – آب – آتش – آسمان و …) باید همراه با انیمیشن های بسیار جذاب متناسب با سبک گرافیکی بازی شما باشد.
استودیو بازی سازی ماناتاز از متخصص ترین افراد در تیم بازی سازی برای سفارش بازی معمایی شما و متخصص ترین تیم انیمیشن سازی در طراحی بازی معمایی شما استفاده خواهد کرد و از این بابت شما هیچ نگرانی ای نخواهید داشت.

کنترلر بازی باید به صورت استاندارد و متناسب با سبک بازی به صورت دو بعدی و یا سه بعدی طراحی شود.
پیشنهاد ماناتاز برای اکثر بازی ها کنترلر دو بعدی می باشد. 
زیراکه اکثر سفارش بازی های معمایی که برای سیستم عامل های اندروید و  ios هستند ؛ با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش اکثر تلفن های همراه کنترلر سه بعدی میتواند ، باعث سخت تر کردن روند بازی کردن کاربران شود ، به همین خاطر پیشنهاد ما برای این سبک بازی سازی کنترلر دو بعدی می باشد .

کنترلر بازی

صداگذاری از مهم ترین رکن هر بازی و کانال ارتباطی ذهنی و احساسی  آن بازی با کاربرانش می باشد.
برای اینکه بازی شما بتواند بهترین ارتباط احساسی و فیزیکی را با کاربرانتان بر قرار کند باید متناسب با سبک بازی بهترین صداگذاری از ریز جزئیات بازی تا موسیقی متن انجام شود .

(لازم به ذکر است نکته ی آخری که باید در طراجی بازی های معمایی به خاطر داشته باشید ، هوش مصنوعی بازی می باشد.
اگر بازی شما مود سینگل پلیر نیز داشته باشد و کاربران بتوانند با سیستم نیز بازی کنند ، اهمیت هوش مصنوعی بازی دو چندان می شود.
زیرا در این حالت هوش مصنوعی باید مانند یک کارکتر واقعی به نظر رسیده و سطح بازی کردن آن نه باید به گونه ای باشد که دائم کاربر را شکست دهد و نه باید دائم شکست بخورد.
پس بعضا طراحی هوش مصنوعی بازی های معمایی می تواند بسیار پیچیده تر از حد تصور باشد.)

سیستم عامل

معمولا سفارش بازی معمایی در سبک های تخته ای، کارتی و دانستنی ها به علت سبک بودن حجم گرافیکی و داستانی بازی برای سیستم عامل های اندروید و ios  منتشر می شوند اما سبک های ترسناک – ماجراجویی و استراتژیک میتوانند در سایر سیستم عامل ها مانند : PC – PS4 , X-BOX نیز موفقیت های بزرگی کسب کنند.
یکی از مزایای بزرگ رقابتی ماناتاز امکان انتشار بازی شما برای تمامی سیستم عامل ها می باشد.

توضیحات بیشتر در :

موفقیت و محبوبیت بازی های معمایی در مارکت ایرانی و جهانی

طراحی بازی معمایی و سفارش بازی معمایی معمولا در ایران بازار داغ و از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و این به چندین علت می باشد که شرح زیر می باشد :

  • معمولا بازی های معمایی از لحاظ بودجه و هزینه ی ساخت نسبت به سایر سبک های بازی سازی هزینه ی کمتری را در پیش دارند
    و به همین خاطر در ایران اکثریت به سمت ساخت این سبک از بازی سازی روی می آورند.
  • بازی های معمایی ( درسبک بازی های تخته ای، بازی ریاضی و کلمات) معمولا دارای گیم دیزاین ساده تر و پیچیدگی های کمتری می باشد و سفارش بازی معمایی بسیار ساده تر و زمان کمتری را خواهد برد.
  • بازی های معمایی معمولا کم حجم تر ، شناخته شده تر و بازی کردن و یادگیری آن برای کاربران راحت تر می باشد و این بر محبوبیت این سبک از بازی ها افزوده است.
  • ایده پردازی برای بازی های معمایی در صورتی که بخواهید از یک ایده ی کپی استفاده کنید و آن را توسعه دهید بسیار ساده تر خواهد بود و تنها با چند صفحه میتوانید سناریو و داستان بازی را اتمام ببخشید.

(برای اطلاعات بیشتر در رابطه با بازار بازی سازی در ایران می توانید به لینک مربوطه ی آن بروید.)

این ۴ مورد از متداول ترین دلایلی بود که معمولا برای کسانی که میل به سفارش بازی معمایی دارند و کاربران آن ها به عنوان یک مزیت شناخته می شود .

اما اگر شما بخواهید بازی خود را در مارکت بین المللی انتشار دهید و پروسه های تبلیغاتی لازم برای فروش آن را لحاظ کنید ؛ تحت هیچ شرایطی نمیتوانید از یک بازی معمایی با ایده ی کپی شده و حتی توسعه داده شده درامدزایی کسب کنید ، زیراکه در مارکت بین المللی رقیبان و سطح کیفی و فیزیکی بازی های بسیار گسترده تر و حرفه ای تر خواهد شد.
شما تنها زمانی میتوانید در آن مارکت به درامدزایی بپردازید که بازی شما از لحاظ ایده پردازی و کیفیت ساخت دارای درجه ی مناسبی باشد که هر دوی این موارد را شما با ماناتاز میتوانید به بهترین شکل ممکن تجربه کنید .

(اگر در انتخاب مارکت هدف خود تردید دارید، می توانید از مقاله ی مارکت داخلی یا خارجی یکی را انتخاب کنید.)

(برای آشنایی کامل با راه های درآمدزایی از بازی می توانید به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.)

۵ مورد از بهترین نمونه کارهای ثبت شده در این سبک بازی سازی در ایران و خارج از کشور ( از لحاظ تعداد نصب – محبوبیت – امتیازات – کیفیت ساخت و ایده پردازی

( برای دیدن لیست بهترین های ایرانی یا خارجی روی دکمه های تعریف شده در زیر کلیک کنید)

همین حالا بازی معمایی خود را سفارش دهید

خلاصه
طراحی بازی معمایی
نوع خدمات
طراحی بازی معمایی
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
ایران - اصفهان - خ ابوریحان بیرونی , Telephone No.03134500300
حوزه
کل کشور
توضیحات
طراحی بازی معمایی-سفارش بازی معمایی با تیم فوق تخصصی ماناتاز برای تمام سیتم عامل ها و با گرافیک دو بعدی یا سه بعدی در سبک های تخته ای - بازی ریاضی - کلمات و دانستنی - ماجراجویی و ترسناک