راه های درآمدزایی از بازی (بخش دوم)
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 12/01/2024
در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی و جامع در رابطه با راه های درآمدزایی از بازی صحبت کنیم.
ما به طور کلی از درآمد ساخت بازی در ایران و کلیت این مارکت به علاوه ی درآمد بازی های موبایلی در جهان صحبت کرده ایم اما در این مقاله بحث ما فنی است و قصد داریم بدانیم که این بازی های پر درآمد از چه راه هایی درآمد کسب می کنند.
لازم به ذکر است که این مقاله بخش دوم و توضیحات دوم از راه های درآمدزایی از بازی می باشد.
برای مشاهده ی بخش اول به صفحه سفارش بازی (بخش راه های درآمدزایی از بازی) بروید.
در بخش اول ما به صورت خلاصه توضیحاتی را در رابطه با متدهای مختلف درآمدزایی دادیم که برای یادآوری متدهای درآمدزایی شامل :
- تبلیغات درون برنامه ای
- خرید درون برنامه ای
- اشتراک
- بلاکچین
- پرداخت برای نصب
بودند.
در این مقاله ما قصد تکمیل توضیحات این متد ها و ارائه ی متدهای جدیدی برای درآمدزایی را داریم.
زیراکه این پاسخ بسیاری از کاربران و مشتریان ماناتاز است که چگونه با استفاده از بازی سازی می توانیم به درآمدزایی خوبی برسیم.
(نکته ۱ : توجه داشته باشید تمامی راه های درآمدزایی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت ، در صورتی برای شما بازدهی دارد که ، بازی شما ایده ی قابل توجه و خوبی را داشته باشد.
ما در مقاله ی ایده ی بازی سازی ، توضیحات کاملی را در رابطه با ایده ی مورد نیاز برای یک بازی داده ایم.)
تبلیغات درون برنامه ای
تبلیغات درون برنامه ای متدی است که ما در بخش اول راه های درآمدزایی از بازی نیز به آن اشاره کرده ایم و در این مقاله قصد داریم توضیحات کامل تری را در این بخش ارائه دهیم.
زیراکه این متد تبلیغاتی یکی از پر درآمدترین متدها برای بازی هایی با کاربران زیاد می باشد.
این مدل طی سالیان سال ثابت کرده است که برای توسعه دهندگان بسیار موثر است.
در این متد بازیکنان می توانند به صورت رایگان از یک بازی موبایل لذت ببرند، در حالی که توسعه دهنده از تبلیغات موبایلی که در بازی نشان داده می شود درآمد کسب می کند.
طبق بررسی های انجام شده ثابت شده است که کاربران 47 درصد از مواقع تبلیغات درون برنامه ای را در خاطر دارند.
که نشان دهنده اثربخشی آنهاست.
در تبلیغات بازی سال 2022، تاکید بر تجربه کاربر خواهد بود.
کاربران نمی خواهند تبلیغات مزاحم (تبلیغاتی که اختلال یا تاخیر در بازی کردن آنها ایجاد کند) یا تبلیغات بی ربط را ببینند.
همچنین تعداد تبلیغات و روی خط اعتدال بودن آن بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین، در سال 2022، توسعه دهندگان باید بین تعداد تبلیغات و کیفیت تبلیغات تعادل ایجاد کنند.
تبلیغات درون بازی در قالبهای مختلفی ارائه میشوند که 5 مورد از مهمترین آنها عبارتند از :
- تبلیغات با پاداش (Rewarded video ad) (تبلیغاتی که کاربر در ازای دیدن آن پاداش یا پوئنی از بازی دریافت می کند ؛ این پاداش می تواند ، امتیاز ، سکه ، اکسسوری و یا سایر ارزهای بازی باشد.)
- تبلیغات بینابینی (Interstitial ads) (تبلیغات بینابینی همانطور که از نام آن ها مشخص است ، تبلیغاتی می باشد که ما بین پروسه های مختلف بازی مانند لودینگ بازی ، رفتن به مرحله ی بعد یا در حال دریافت جایزه و حالت های دیگری به نمایش در می آید.)
- تبلیغات قابل بازی (Playable ads) (این نوع تبلیغات به کاربر این امکان را می دهد که قبل از دانلود یک بازی دموی آن را بازی کند.
بازیهای موبایلی که از نوع تبلیغات قابل بازی استفاده میکنند شاهد افزایش نرخ تبدیل، درآمد و حتی حفظ کاربر بودند.
شاید هنوز یک مقدار این مفهوم برای شما نامعلوم باشد که اصلا این متد چه ارتباطی به تبلیغات و در آمدزایی دارد.
به همین خاطر بیشتر توضیح خواهیم داد.
برخی از بازی ها اگر خریدنی باشند با استفاده از این متد به شما اجازه می دهند قبل از خرید یک دموی ویدیویی در ابتدا از بازی ببینید.
سپس پس از نمایش دمو یک دکمه ای برای کلیک (CTA) به شما نمایش میدهند که به صورت آنلاین روی سرورهای مجازی بازی ، ابتدا بخشی از بازی را تست و سپس بازی را خریداری کنید.
به طور خلاصه تبلیغات Playable یک قالب تبلیغاتی تعاملی است که به کاربران امکان می دهد بازی تبلیغ شده را بازی کنند.
به طور دقیق تر، یک نسخه کوچک از بازی.
به این ترتیب، بازیکنان می توانند قبل از تصمیم به نصب بازی، آن را امتحان کنند.
اصولاً تبلیغات Playable نوعی تبلیغات بینابینی هستند.
از آنجایی که آنها تعاملی و جذاب هستند، eCPM بالاتری نسبت به تبلیغات بینابینی برای ناشران به ارمغان می آورند.) - تبلیغات بنری بومی (Native ads) ( تبلیغات بنری نیز شباهتی به تبلیغات بنری سایت دارد ؛ به اینصورت که مانند یک بنر متحرک به صورت گیف ، طی زمان بندی های دلخواهی در بخش های دلخواهی از بازی شما مانند یک بنر قرار می گیرد.)
- Offerwalls (این یکی دیگر از قالبهای تبلیغاتی انتخابی است.
این قالب تبلیغاتی مانند یک فروشگاه کوچک در داخل بازی به نظر می رسد.
در Offerwalls ، بازیکنان به اصطلاح دیواری از اقداماتی را دریافت میکنند که میتوانند برای کسب جوایز درون بازی انجام دهند.
برای مثال، ممکن است از بازیکنان خواسته شود نظرسنجی را تکمیل کنند، بازی دیگری را نصب کنند یا در یک بازی دیگر خرید درون برنامه ای انجام دهند.
Offerwalls قالب تبلیغاتی است که بالاترین eCPM را برای ناشران دارد.)
انتخاب قالب مناسب تبلیغات بازی موبایلی به نوع بازی و اهداف کسب درآمد آن بستگی دارد.
همچنین مهم است که شبکه تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنید و از میانجیگری تبلیغات برای به حداکثر رساندن درآمد تبلیغاتی خود استفاده کنید.
پیشنهاد ماناتاز بین قالب های مختلف این متد درآمدزایی
قطعا تبلیغات ویدیویی با پاداش پیشنهاد ماناتاز به شما برای استفاده از این متد تبلیغاتی بوده که یکی از مؤثرترین قالبهای تبلیغاتی در سال 2022 است.
این قالب به خصوص برای بازیهای موبایلی خیلی خوب کار میکند.
همانطور که می دانید تمامی محبوبیت این تبلیغات به این خاطر است که کاربر انتخاب می کند که تبلیغ ویدیویی را در ازای دریافت جایزه درون برنامه ای تماشا کند.
در واقع، ویدیوهای دارای جایزه دارای بالاترین eCPM در بین سایر قالبهای تبلیغاتی هستند.
البته نه تنها این متد از تبلیغات ویدیویی ، بلکه تبلیغات ویدیویی، به طور کلی، نتایج بسیار خوبی ایجاد می کند.
همچنین یک مطالعه نشان داده است که تبلیغات ویدیویی درون برنامه ای 56٪ ، CTR بهتری نسبت به تبلیغات بنری دریافت می کنند.
(نکته ۲ : در کنار متد تبلیغاتی منتخب توسط ماناتاز ، سایر متدهای تبلیغاتی نیز eCPM بسیار بالایی را دارند و می تواند در کنار متد تبلیغاتی با پاداش نیز قرار بگیرد.
به عنوان مثال یکی از تبلیغاتی که می توانید به صورت ترکیبی استفاده کنید تبلیغات قابل پخش نیز می باشد.
طبق نظرسنجی Emarketer در میان متخصصان آژانس های ایالات متحده، 28٪ از آنها تبلیغات قابل پخش را موثرترین قالب تبلیغاتی یافتند.
در واقع این تبلیغات تا 8 برابر بهتر از تبلیغات بینابینی (SmartyAds) عمل می کنند.
تبلیغات قابل پخش با CPI بالاتری ارائه میشوند، اما موثر باقی میمانند زیرا به دستیابی به کاربران ارزشمند کمک میکنند.
فیس بوک و گوگل نیز این موضوع را تشخیص داده اند و تبلیغات قابل پخش را به فهرست موجودی شبکه تبلیغاتی خود اضافه کرده اند.)
(نکته ۳ : جالب است بدانید خلاص شدن از شر تبلیغات درون برنامه ای نیز یکی از روش های درآمدزایی بازی ها است که این روش نیز متداول می باشد.
بسیاری از بازی ها آیتمی را در فروشگاه خود قرار می دهند که با خرید آن، هیچ تبلیغ درون برنامه ای دیگری برای پلیر نمایش داده نمی شود.)
شبکه ی تبلیغات
آیا نمی دانید که دقیقاً چگونه تبلیغات را در بازی خود نشان می دهید؟
ما در اینباره در بخش اول راه های درآمدزایی از بازی توضیحاتی را ارائه دادیم اما توضیحات خلاصه و تنها محدود به سرویس google admob بوده که در مقاله ای به صورت کامل به آن پرداخته و در این بخش قصد تکمیل توضیحات را داریم.
فرآیند ارائه تبلیغات از طریق یک شبکه تبلیغاتی انجام می شود.
این پلتفرمی است که ناشران و تبلیغکنندگان را به هم متصل میکند.
برخی از نمونههای شبکههای تبلیغاتی بازی موبایل عبارتند از:
و …
در یک شبکه تبلیغاتی، ناشران هر زمان که فضایی در بازی خود داشته باشند پست میکنند تا با تبلیغات پر کنند.
سپس تبلیغکنندگان برای آن مکانهای تبلیغاتی به امید برنده شدن در جایگاه آگهی پیشنهاد میدهند.
در نهایت، شبکه تبلیغاتی آگهی برنده را انتخاب می کند.
هدف شبکه های تبلیغاتی این است که تا حد امکان درآمد بیشتری برای ناشر به ارمغان بیاورند.
یک معیار بازی موبایلی وجود دارد که درآمد حاصل از تبلیغات را منعکس می کند.
این معیار eCPM نام دارد که همه ناشرانی که به دنبال کسب درآمد از کسب درآمد از تبلیغات هستند، باید این معیار را درک کنند.
ECPM مخفف هزینه موثر در هر مایل است.
اساساً میزان پولی را که یک ناشر در ازای هزار بار نمایش آگهی به دست می آورد را نشان می دهد. (هر بار که یک تبلیغ در صفحه نمایش کاربران ظاهر می شود، یک نمایش شمارش می شود.)
به طور کلی، وقتی صحبت از eCPM ها می شود، قانون این است ، هرچه بالاتر باشد، بهتر است.
حال دیگر انتخاب متدهای تبلیغاتی که در بالا گفته شده است با شماست.
و قائدتا میزان درآمدزایی از هر کدام از آن ها با دیگری یکسان نبوده و پلن مختلفی را دنبال می کند.
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (تبلیغات درون برنامه ای) به صورت خلاصه
- 1- تعداد تبلیغات باید به اندازه و از لحاظ زمانی کوتاه باشد.
- 2- متد پیشنهادی استفاده از تبلیغات با پاداش در کنار تبلیغات قابل پخش است.
- 3- شکل نمایش تبلیغات باید اختیاری و توسط کاربر پخش شود نه به صورتیکه ناگهانی در بخش های مختلف بازی پخش شود. (در صورتیکه بازی به گونه ای باشد که باید تبلیغات به صورت اتومات پخش شود ؛ نمایش تبلیغات باید در جایی باشد که مزاحمتی در روند بازی برای پلیر ایجاد نکند.)
خریدهای درون برنامه ای
ما در بخش اول معرفی راه های درآمدزایی از بازی به معرفی این متد تبلیغاتی پرداختیم و در این بخش قصد ارائه ی توضیحات کامل تری را داریم.
طبق گفته ی AppAnnie، تا سال 2022، کاربران 156.5 میلیارد در فروشگاه های اپلیکیشن و بازی هزینه خواهند کرد.
در واقع پلیر های به صورت رایگان وارد بازی خواهند شد.
اما پس از ورود به آن، این گزینه را دارند که برای آپشن های اضافی، دریافت جان های اضافی در بازی، سکه ها، سنگ های قیمتی و … پول پرداخت کنند.
یکی از چیزهایی که برای درست کردن این مدل از درآمدزایی درون بازی مهم است، داشتن یک استراتژی درست در مورد قیمت گذاری است.
معمولاً بهترین کار این است که هم فیچر های ارزان و هم فیچرهای گران در بازی داشته باشید.
همچنین پیشنهادات و پکیج های با زمان محدود نیز در بین بازیکنان بسیار محبوب هستند ، به این ترتیب آنها درآمد بسیار خوبی به دست میآورند.
به عنوان مثال حتما در بسیاری از بازی ها دیده اید که یک پکیجی با یک قیمت فوق العاده به مدت زمان یک هفته در بازی فعال می شود.
این پکیج ها چیزی شبیه به فروش فوق العاده یا تخفیف های ویژه و محدوده فروشگاه های اینترنتی در مناسبت های خاص می باشد.
(لازم به ذکر است خاص بودن پکیج های بازی هم می تواند در نوع پکیج باشد و هم در قیمت آن )
لازم به ذکر است شما باید به عنوان یک توسعه دهنده در همان ابتدای کار مشخص کنید که بازی شما خریدهای درون برنامه ای دارد.
به این ترتیب از فریب دادن کاربران جلوگیری می کنید.
یکی دیگر از استراتژی های جالب برای خریدهای درون برنامه ای، ایجاد پیشنهادات بر اساس سطح بازیکنان است.
برای مثال، شخصی که به تازگی بازی را شروع کرده است، یک پیشنهاد اولیه دریافت میکند و شخصی که مدت زیادی را در حال بازی کردن است و لول بالاتری دارد قائدتا پیشنهادات متنوع تری را نسبتا به لول خود دارد.
ارزهای درون بازی رایج ترین نوع اقلام مصرفی هستند که می توانیم در بازی های موبایل پیدا کنیم.
برخی از محبوب ترین ارزها جواهرات، الماس و سکه هستند.
فرض کنید بازیکنی چند جواهری از فروشگاه درون بازی خریده است.
حال قائدتا پس از مصرف تنها راه برای بدست آوردن مجدد این مقدار جواهرات، خرید مجدد آنهاست.
با این حال، ذکر این نکته ضروری است که بازی ها باید مقادیر کمی از اقلام مصرفی را نیز از طریق گیم پلی ارائه دهند.
Jovan Milenkovic ، بنیانگذار KommandoTech در مورد خریدهای درون برنامه ای می گوید :
“من فکر می کنم ما شاهد افزایش مداوم کالاهای مجازی و خریدهای درون برنامه ای به عنوان یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد از برنامه ها خواهیم بود.
مردم مدتهاست که قبل از اینکه گوشیهای هوشمند وجود داشته باشند، پول نقد واقعی خود را که به سختی به دست آوردهاند، صرف ارز مجازی کردهاند.
اکنون که کارتهای اعتباری مستقیماً به حسابها مرتبط شدهاند و میتوان با کلیک یک دکمه پاور آپها را خریداری کرد، کسب درآمد را بسیار آسانتر میکند.
همیشه می توانید روی گیمرهای رقابتی حساب کنید که هر آنچه را که برای رقابت در بالاترین سطح لازم است خرج می کنند.
چه در قالب جان اضافی، آیتم های خاص یا قدرت ها اضافی ، به نظر می رسد چند دلار برای اکثر گیمرها مهم نیست.”
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (خرید درون برنامه ای) به صورت خلاصه
- 1- قیمت گذاری معقول و مناسب
- 2- فیچرهای با ارزش برای فروش
- 3- فروش فیچرهایی که درون بازی نابرابری زیادی ایجاد نکند (توضیح این بخش را با یک مثال مشخص می کنیم ، شما یک بازی فایتینگ آنلاین را تصور کنید.
حال اگر در این بازی شما فیچر هایی مانند : جان بی نهایت یا آسیب رسانی بیش از حد را به فروش برسانید ، بازی به اینصورت می شود که همیشه افرادی که پول بیشتری دارند برنده ی بازی هستند و این الگو برداری از دنیای واقعی ، در یک دنیای مجازی که هر قشری قصد لذت بردن از آن را دارند زیبا نیست.
پس کاری که باید کرد یکی کنترل تعداد فروش فیچر ها هست.
که به عنوان مثال یک کاربر بتواند هر دو روز یکبار از این فیچر ها و در هر مسابقه از یکی از آن ها تنها استفاده کند و متدهایی از این قبیل.
دومین کار نیز این است که هر قابلیتی در بازی به فروش نرسد.
به عنوان مثال در همین بازی فایتینگ باید قابلیت هایی به فروش برسد که با خریداری آن ها نیز پلیر مقابل شانس پیروزی را داشته باشد ؛ نه قابلیت هایی که با خرید آن ها به طور کلی شانس پیروزی ازآن خریدار شود.) - 4- مورد قبلی و مثال آن نکته ی دیگری را برای ما تداعی کرد که محدودیت در تعداد فروش فیچر ها و نحوه ی استفاده از آنها است.
- 5- تنوع در ارائه ی فیچرها (به این معنا که برخی از آنها در گرافیک و دیزاین کارکتر پلیر تاثیرگذار باشند و برخی دیگر در قابلیت ها و گیم پلی آن)
پرداخت به ازای نصب
توضیحات کامل این متد نیز به صورت کامل در بخش اول راه های درآمدزایی از بازی گفته شده است.
به طور خلاصه و برای یادآوری این متد به این معناست که شما در ازای نصب بازی خود ، کاربرد را مجبور به پرداخت مبلغی می کنید.
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (پرداخت به ازای نصب) به صورت خلاصه
- 1- برای افرادی که تازه وارد این صنعت شده اند و بازی خود را به تازگی منتشر کرده و بازی دارای هیچ برند معتبر و به نامی در صنعت بازی سازی نیست ، این متد به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.
در واقع این متد در دو حالت کاربرد دارد :
حالت اول : زمانی که بازی شما به حداقل کاربرد 100.000 تا نصب رسیده باشد و بین گیمرها به محبوبیت حداقلی رسیده و پس از آن تصمیم به اینکار بگیرید.
حالت دوم : سازنده ی بازی شما غول های صنعت بازی سازی ای مانند : EA – UBISOFT – ACTIVISION و … باشند. - 2- قیمت ارائه شده برای نصب بازی ، باید معقول بوده به صورتیکه تمامی افراد توانایی پرداخت آن را داشته باشند.
- 3- با استفاده از این متد شما باید استفاده از سایر متدهای درآمدزایی از بازی را در بازی خود محدود کنید ، زیراکه با اینکار پلیر ها تصور می کنند تنها هدف شما چپاول کردن پول آنها می باشد.
دریافت اشتراک
دریافت اشتراک در بازی ها یک متد درآمدزایی قدیمی است که جدیدا استفاده از آن در بازی ها نیز مرسوم شده است.
دریافت اشتراک در بازی مانند ، اشتراک های مربوط به وبسایت ها می باشد که شما در ازای دریافت اشتراک ، طی مدت زمان مشخص شده برای آن اشتراک قادر خواهید بود به امکانات بازی های مورد نظر دسترسی داشته باشید.
نکته ای که وجود دارد این است که برخی از اشتراک ها به طور خودکار قابل تمدید هستند ، در حالی که برخی دیگر غیر قابل تمدید هستند.
یکی از محبوب ترین نوع اشتراک های موجود battle passes می باشد.
battle passes اشتراکهایی هستند که تمدید نمیشوند و تنها برای مدت زمان مشخصی در بازی وجود دارند.
در اکثریت مواقع این متد به صورت رویداد در بازی های بزرگ می آید.
اگر خاطرتان باشد ما در قسمت پرداخت های درون برنامه ای توضیحات کاملی در رابطه با رویدادهای بازی دادیم.
و یکی از فیچرهایی که در رویدادهای ماهانه یا هفتگی بازی می توانید بیابید دقیقا همین اشتراک های موقت برای دستیابی به بخش های مختلف یک بازی است.
اما اجازه دهید با مثالی این متد را بهتر و کامل تر شرح بدهیم :
یک بازی به بازیکنان یک طرح battle passes برای خرید، به عنوان مثال، با قیمت 5 دلار ارائه می دهد.
با پرداخت این هزینه، بازیکنان به جوایز مختلفی دسترسی پیدا می کنند.
با این حال، برخلاف خریدهای درونبرنامهای، آنها تمام پاداشها را فورا دریافت نمیکنند.
در عوض، آنها باید بازی کنند و در طول بازی پیشرفت کنند تا جوایز را به دست آورند.
همه اینها برای مدت زمان مشخصی طول می کشد.
مثلا 15 یا 30 روز.
این دوره ها معمولاً فصل های battle passes نامیده می شوند.
اگر بازیکنان بخواهند در یک فصل دیگر battle passes شرکت کنند، باید دوباره هزینه را پرداخت کنند.
با این حال، همه battle passes نیاز به پرداخت ندارند.
پاس های نبرد معمولاً در دو نسخه ارائه می شوند : رایگان و پولی.
نسخه رایگان یک تجربه محدود battle passes را به بازیکنان ارائه می دهد، در حالی که نسخه پولی یک تجربه ممتاز را ارائه می دهد.
این متد امروزه در انواع بازیها و سبکها، از Fortnite و PUBG Mobile گرفته تا Archero و Homescapes حضور دارد.
اشتراک ها بیشتر به عنوان یک مدل درآمدزایی اضافی استفاده می شوند.
(اگر یک مثال از بازی های ماناتاز نیز بزنیم می توان به بازی Million Ball ماناتاز اشاره کرد که از این متد درآمدزایی استفاده می کند.)
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (دریافت اشتراک) به صورت خلاصه
- 1- سعی کنید اشتراک های بازیتان با استفاده از متد battle passes باشد.
- 2- جذاب تر است اگر اشتراک ها به صورت رویداد درون بازی اضافه شوند.
- 3- به مدیریت ، قیمت و مدت زمان اشتراک ها بسیار توجه کنید.
NFT
NFT را می توان به جرئت یکی از داغ ترین و جذاب ترین راه های درآمدزایی بازی در چند سال اخیر دانست.
در واقع این مفهوم و درآمدزایی بازی با استفاده از ارزهای دیجیتال به صورت متداول از سال 2020 در بین زبان ها چرخیده و به صورت رسمی وارد دنیای بازی ها شده است.
اما نکته اینجاست که منظور از درآمدزایی از ارزهای دیجیتال صرفا یک واحد ارزی درون بازی نیست ، بلکه دقیقا مفهوم NFT است.
ما به صورت کاملا تخصصی و جامع در مقالاتی اختصاصی به توضیحات مربوط به NFT و بازی های بلاکچین و همچنین مقاله ی بازی های P2E و سیستم درآمدازیی NFT پرداخته ایم.
اما اگر بخواهیم به طور خلاصه توضیحاتی را ارائه دهیم این متد بیشتر در این پروسه ی بازی سازی درآمدزایی ایجاد می کند که شما می توانید کارکتر ها و آبجکت های مورد نظر بازی خود را به صورت دو بعدی و سه بعدی علاوه بر بازی در دنیای خارج از بازی و فروشگاه اینترنتی نیز به فروش برسانید.
و این فروش نیز با استفاده از ارزهای دیجیتال اتفاق می افتد.
البته این پروسه به همین سادگی نبوده و زمانی که شما سمت درآمدزایی به شکل NFT خواهید رفت باید در نظر داشته باشید که بازی شما از لحاظ ایده ، سبک ، سناریو و گرافیک کاملا اختصاصی باشد و خاص باشد.
زیراکه به عنوان مثال هیچ شخصی در استفاده از یک بازی ، حاضر نمی شود کارکترهای را خریداری کند که در بازی های دیگر به صورت رایگان می تواند از آن ها استفاده کند.
اگر بخواهیم از دیدگاه واحد بازی سازی شرکت ایرانیان ماناتاز نیز به این بازار نگاه کنیم تنها کافی است بگوییم اکثریت سفارشات جدید دریافت شده توسط واحد بازی سازی با محوریت NFT می باشند که برخی از آن عبارتند از :
- بازی بیلیارد
- بازی ساکر استار
- بازی Cronos Fighting
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (NFT) به صورت خلاصه
- 1- برای استفاده از این متد پیشنهاد می شود که ایده ، سناریو ، سبک و تمامی جزئیات مربوط به گیم پلی و گرافیک بازی باید کاملا اختصاصی و نو باشد.
- 2- در متد NFT باید فیچر ها ، کارکترها و آبجکت هایی به فروش برسد که کامل ارزش خرید را داشته باشد.
- 3- پیشنهاد می شود برای ورود به NFT یک پلتفرم فروش مجزا از بازی مانند یک سایت فروشگاه اینترنتی نیز داشته باشید.
ارتقا به نسخه حرفه ای
این متد درآمدزایی در دل متدهایی که در بالا گفته شد به خصوص توضیحات درون تبلیغات درون برنامه ای نهفته است.
قطعا متد جدیدی نیست اما به علت اینکه بسیار در بین بازی های بزرگ متداول است ما آن را به صورت مجزا معرفی می کنیم.
این متد شباهتی با پرداخت به ازای نصب دارد اما دارای یک تفاوت بزرگ است که به تازه کاران در صنعت بازی سازی کمک می کند.
اگر خاطرتان باشد در متد پرداخت به ازای نصب شما در ازای نصب بازی خود پولی دریافت می کردید که خب قائدتا در انتخاب این متد شما باید به نکات پیشنهادی ماناتاز نیز توجه ویژه ای بکنید.
اما این متد به شما کمک می کند که اگر بازی یا برند شما ناشناخته است نیز بتوانید درآمدزایی ای را به این سبک داشته باشید.
کلیت کار اینگونه است که شما ابتداعا نسخه ی سبکی از بازی خود یا به عبارتی دمویی از بازی خود با تعداد مراحل محدود به صورت رایگان منتشر می کنید.
و سپس برای تجربه ی کامل بازی کاربران را مجبور خواهید که مبلغی را پرداخت کنند که به تمامی مراحل بازی دسترسی داشته باشند.
از متداول ترین و جدید ترین بازی های در این سبک درآمدزایی بازی IT TAKES TWO می باشد که بهترین بازی سال 2021 نیز شناخته شد.
شما در نسخه ی آفلاین این بازی تنها می توانید دو تا سه مرحله ی محدود را بازی کنید و برای دسترسی به کل مراحل بازی باید نسخه ی اورجینال و آنلاین بازی را خریداری کنید.
( لازم به ذکر است شما حتی می توانید بازی خود را در چند دسته بندی اشتراک گذاری کنید.
به عنوان مثال یک حالت پایه تعداد 10 مرحله با یک سری فیچر ها به صورت رایگان باشد و حالت های بعدی هر کدام دارای یک سری مرحله و فیچرها و به صورت پولی باشند.
که البته این متد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا برای این متد ، توضیحات بالا صدق خواهد کرد.)
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (ارتقا به نسخه ی حرفه ای) به صورت خلاصه
- 1- بخش رایگان بازی شما باید به قدری جذاب باشد که کاربر را مجذوب به خریداری کل بازی بکند ؛ پس اگر جذابیت بازی شما در این نهفته است که حتی 10 مرحله از بازی خود را رایگان کنید ، قطعا اینکار را بکنید زیراکه همانطور که گفته شد تمامی شانس خرید کاربر در این نهفته است که دموی بازی شما آن را مجذوب خود کند.
- 2- سعی کنید در کنار خرید کل بازی فیچر های دیگری را نیز در اختیار کاربر بگذارید و تنها پرداخت کاربر به باز شدن مراحل خلاصه نشود.
برای اینکار می توانید از مقاله ی آپشن های اختصاصی بازی کمک بگیرید.
وارد شدن به تورنومنت ها
همانطور که گفته شد مهم ترین مبحث در بازی سازی ایده پردازی آن است.
اما این تنها به ساخت گیم پلی ، فیزیک و سایر بخش های فنی و بصری بازی نمی شود ؛ بلکه به ایده پردازی در درآمدزایی نیز نیاز دارد.
در این بخش ایده پردازی بیشتر از سایر بخش ها می باشد.
هر بازی دارای تورنمونت ها و مودهای مختلفی می باشد.
به عنوان مثال یک بازی مانند FIFA دارای مودهای مختلفی از جمله Career تا مسابقات خیابانی و مسابقات قهرمانی دارد.
یا یک بازی شوتر ممکن است مودهای سینگل پلیر و مولتی پلیر به صورت تیمی در شکل های مختلفی داشته باشد.
و هر بازی می تواند متناسب با سبک خود چندین گیم پلی و مود مختلفی را برای کاربرانش قرار دهد.
حال موردی که وجود دارد این است که شما می تواند برای ورود به این مود ها و تورنومنت ها از کاربران خود مبلغی را دریافت کنید.
به طور کلی می تواند چندین مود از بازی شما رایگان و یک سری مودهای خاص به صورت پولی باشد.
در نمونه بازی های ماناتاز ، بازی وجود دارد به نام چهاربرگ که در داخل فیچری وجود دارد تحت عنوان فیچر قرعه کشی.
این فیچر به صورت یک گردونه ی شانسی می باشد که به چرخش در آمده و به صورت رندومایز جوایزی از پیش تعیین شده را به کاربران می دهد.
اما برای ورود به این قرعه کشی کاربر باید مبلغی را پرداخت کند.
و به اینصورت یک منبع درآمد حاشیه ای برای فرد ایجاد می شود.
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (وارد شدن به تورنومنت ها) به صورت خلاصه
- 1- تورنومنت های باید به گونه ای طراحی شوند و در حدی قابل توجه و جذاب باشند که ارزش پرداخت مبلغ توسط کاربر را داشته باشند.
- 2- تورنومنت ها باید دارای یک خط داستانی مجزا از بازی شما باشد و فیچر ها ، گیم پلی و محیط بصری ای را در اختیار کاربران شما بگذارد که کاربر وارد شدن به آن تورنومنت کاملا تجربه ی جدیدی را از بازی شما دریافت کند.
محدودیت بازی روزانه
محدودیت بازی روزانه، راه درآمدزایی است که معمولا در بازی های آنلاین و رقابتی دیده می شود.
در این متد برای کاربران، تعداد مشخصی دفعات بازی کردن تعریف می شود، به این معناکه کاربر بیشتر از این تعداد در روز نمی تواند بازی کند.
البته این محدودیت ها معمولا روزانه نیست، بلکه ساعتی است؛ به این معناکه پس از اینکه کاربر دفعات بازی تعیین شده برای آن، در روز را کامل کرد، چند ساعت باید صبر کند تا مجدد بتواند بازی کند.
اما درآمدزایی این روش در کجاست ؟
درآمدزایی این روش دقیقا در آنجایی خلاصه می شود که کاربر برای سریع تر رسیدن به بازی مجدد حاضر می شود ، ارزی را پرداخت کند.
اگر تا اینجای توضیحات متوجه این روش نشده اید به هیچ عنوان نگران نباشید، چراکه در ادامه مثالی از یک بازی می زنیم که کاملا برای شما واضح باشد.
بازی Quiz Of Kings برای بسیاری از شما آشنا است، زیراکه توانسته در مارکت داخلی نصب +۵ میلیونی را از آن خود کرده و به موفقیت خوبی برسد.
در این بازی شما ۵ قلب دارید که نشان دهنده ی این است که شما می توانید ۵ بار به صورت متوالی با رقبای خود به رقابت آنلاین بپردازید؛ حال اگر این ۵ بار به اتمام رسید باید دقایقی را منتظر بمانید تا یکی از قلب های شما مجدد پر شود و امکان بازی مجددی برای شما وجود داشته باشد.
در این حالت شما می توانید برای تسریع این روند از ارزهای درون بازی استفاده کنید.
نکات پیشنهادی ماناتاز در استفاده از این متد درآمدزایی (محدودیت بازی روزانه) به صورت خلاصه
- ۱- معمولا استاندارد است که در این متد درآمدزایی از ارز درون بازی (سکه، الماس، اکسیر و …) استفاده می شود، نه از پرداخت ریالی یا غیر ریالی مستقیم، که به این شکل به طور غیر مستقیم برای بازی درآمدزایی ایجاد می کند.
- ۲- تعداد محدودیت هایی که برای بازی کردن اعمال می شود باید یک تعداد استاندارد و منطقی باشد در غیر اینصورت و در حالتیکه شما محدودیت ها را بیشتر کنید، قطعا نارضایتی کاربران را به همراه داشته و آن ها را از بازی دلسرد می کند.
- ۳- زمان پر شدن فرصت های بازی مجدد نیز به صورت طبیعی نباید زیاد باشد و معمولا زیر ۱۲۰ دقیقه است، زیرا در غیر اینصورت شما کاربر را مجبور به استفاده از ارز می کنید که این مورد نیز درست نیست.
- ۴- این روش مناسب برای بازی های آنلاین و رقابتی است و برای بازی های سینگل پلیر و آفلاین پاسخگو نیست.
- ۵- اگر قصد استفاده از این روش را دارید بازی شما باید خیلی جذاب باشد که کاربران تحمل صبر کردن برای بازی مجدد را نداشته باشند.
جمع بندی
تمام توضیحات بالا و تمامی راه های درآمدزایی بازی را شرح دادیم اما بیاید یک جمع بندی کلی داشته باشیم که از این راه چطور و در چه حدی استفاده کنیم.
در حال حاضر بیشتر بازی های موجود در بازار رایگان هستند.
و این بازیها با قرار دادن بازیکنان در معرض ریزتراکنشها و یا تبلیغات درون بازی درآمد کسب میکنند.
طبق توضیحات بالا نوع دیگری از بازیهای موجود در بازار، بازیهای پولی هستند که برای نصب یا بازکردن مراحلشان نیز پول دریافت می کنند.
در ابتدای امر اپ استور، بر بازی های پولی بازار حکومت می کردند.
اما امروزه ، اکثر بازیکنان انتظار دارند که بازیهای موبایل رایگان باشند.
به همین دلیل، در این جمع بندی ، تمرکز اصلی ما بر روی استراتژیهای کسب درآمد برای بازیهای رایگان موبایلی (معروف به بازیهای F2P) است.
بزرگترین چالش در کسب درآمد از بازی های تلفن همراه F2P این است که آنها را برای هر دو طرف در این فرآیند ؛ توسعه دهندگان بازی و بازیکنان کارآمد کنید.
توسعه دهندگان می خواهند تا جایی که ممکن است درآمد کسب کنند، در حالی که بازیکنان می خواهند از بازی ها به صورت رایگان لذت ببرند.
اینجاست که کار مشکل می شود.
بسیاری از توسعه دهندگان درآمدزایی و هدف آن را تا جایی دنبال می کنند که بازیکنان خود را نادیده می گیرند.
آنها تجربه کاربری خود را خراب می کنند، پیشرفت بازیکنان را مسدود می کنند، و سایر مشکلات.
و با این روش قطعا پلیر ها تا جایی که بازی را حذف نصب می کنند، ناامید و عصبانی می شوند.
چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟
یک کلمه – تعادل.
یعنی تمام این جمع بندی به این کلمه خلاصه می شود.
بازیکنان می دانند که توسعه دهنده نیاز به کسب درآمد دارد.
به همین دلیل، آنها انتظار دارند که فیچر های کسب درآمد را در بازی های موبایل ببینند.
به شرطی که توسعه دهندگان با آنها زیاده روی نکنند، می توانند بازیکنان خود را حفظ کرده و کسب درآمد کنند.
پس در یک کلام تعادل را رعایت و به نکات پینشهادی ماناتاز پس از هر متد تبلیغاتی بسیار دقت کنید.
واحد بازی سازی ماناتاز به ما کدامین متدهای تبلیغاتی را پیشنهاد می دهد ؟
متأسفانه نمی توانیم پاسخ این سوال را به شما بدهیم.
با این حال، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا متوجه شوید چه چیزی برای بازی شما مفید است.
هنگام انتخاب مدل کسب درآمد، باید ژانر بازی خود را در نظر بگیرید.
ژانرهای مختلف رویکردهای متفاوتی برای کسب درآمد دارند.
برای مثال، بازیهای تفننی تقریباً همیشه بر درآمدزایی از تبلیغات متکی هستند.
چرا؟
این به این دلیل است که بازیکنان این بازی ها را برای از بین بردن زمان و سرگرمی انجام می دهند.
آنها مدت زیادی در چنین بازی هایی نمی مانند.
به همین دلیل، توسعه دهندگان غیر معمولی تبلیغاتی را به سمت کاربران پرتاب می کنند تا در اسرع وقت از آنها درآمد کسب کنند.
برای چنین بازیهایی، خریدهای درونبرنامهای به سادگی معنا ندارند.
از سوی دیگر، بازیهای جهان باز و ماجراجویانه تقریباً همیشه به خرید درونبرنامهای متکی هستند.
این بازی ها محتوای بیشتری برای ارائه دارند و بازیکنان تمایل دارند آنها را برای مدت طولانی تری بازی کنند.
در نتیجه، شانس بیشتری وجود دارد که بازیکنان برای این بازی ها پول خرج کنند.
علاوه بر این، شما باید رقبای خود را نیز در نظر بگیرید.
بزرگترین رقبای شما بازی های درون سبک شما هستند.
باید به بازی های موفقی که شبیه بازی های شما هستند توجه ویژه ای داشته باشید.
به سادگی این بازی ها را انجام دهید و احساس خود را در مورد آنها به عنوان یک بازیکن در نظر بگیرید.
با تجزیه و تحلیل استراتژی های کسب درآمد رقبا، باید ایده ای در مورد آنچه می تواند برای بازی شما مفید باشد به دست آورید.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور ، طراح و سناریو نویس بازی
قهرمان زندگی شما در چند سال آینده ی شما می باشد