ارز های اختصاصی درون بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 12/02/2024
با یکی دیگر از مقالات مربوط به اقتصاد بازی همراه شما هستیم.
در این مقاله قصد داریم در رابطه با ارزهای اختصاصی درون بازی صحبت کنیم.
قطعا بازی هایی که در آن ها تبادلاتی انجام می شود ، نیازمند ارز هایی درون بازی برای انجام آن تبادلات می باشند.
ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل در رابطه با این ارزها ، انواع آن ها ، اصول استفاده و تاثیر هر کدام در بازی صحبت کنیم.
با ما همراه باشید.
( پیشنهاد می کنیم در کنار این مقاله از مقاله ی سیستم پرداخت بازی نیز دیدن کنید.)
دسته بندی ارز ها
ارز را می توان به عنوان عنصری تعریف کرد که به خودی خود ارزش مصرفی ندارد، بلکه هدف و ارزش اصلی آن از توانایی آن برای مبادله با چیز دیگری است که بدست می آید.
به طور کلی ارزها درون بازی برای افزایش سرعت میزان پیشرفت و کشف تجربه های جدید پلیر است.
ارزهای درون بازی نباید باعث ایجاد نابرابری شوند ؛ بلکه باید به شکل عادلانه به پلیر ها کمک کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا انواع ارزها را معرفی کنیم.
۱- ارز سخت (Hard currency-AKA cash )
ارز سخت یک ارز با ارزش بالا است که در درجه اول از طریق IAP به دست می آید و ارتباط نزدیکی با کسب درآمد دارد.
اغلب به پلیر امکان دسترسی به محتوای با ارزش و منحصر به فرد را می دهد.
به عنوان مثال می توان به جواهرات در Brawl Stars یا میله های طلا در Candy Crush Saga اشاره کرد.
ارز سخت ، نزدیکترین چیز به یک وسیله مبادله جهانی است ، زیرا نه تنها به بازیکنان امکان خرید محتوا را میدهد، بلکه میتواند با بسیاری از ارزهای دیگر مبادله شود.
به عنوان مثال الماس ها در بازی Brawl Stars به بازیکنان این امکان را می دهد که اقلام مربوطه ی بازی را مستقیماً خریداری کنند یا آنها را با سکه مبادله کنند.
همچنین پلیر میتواند باکس هایی بخرد که به جنگجویان بیشتر و ارتقاء سرعت آن ها دسترسی می دهد.
منابع ارز سخت معمولاً اندک هستند و تحت کنترل دقیق می باشند ؛ این منبعی است که معمولاً در طول پیشرفت بازی دچار تورم نمی شود.
یک راه خوب برای بررسی سلامت اقتصاد درون بازی ، بررسی منابع ارز سخت و مبالغ ذخیره شده توسط کاربران پرداخت کننده و غیر پرداختی است.
افزایش پس انداز ارز پلیر ممکن است نشان دهنده عدم تعادل در جوایز، یا شاید فقدان محتوای ارزشمند برای خرید باشد.
با این وجود ، اگر عاقلانه و با سنجش استفاده شود، ارز سخت یک پاداش عالی است زیرا برای همه بازیکنان، صرف نظر از پیشرفت یا مبلغی که خرج میکنند، بسیار ارزشمند است.
۲- ارز نرم (Soft currency-AKA coins )
ارز نرم یک ارز کم ارزش و همه منظوره است که در درجه اول به صورت رایگان یا با بازی یا فقط انتظار به دست می آید.
نمونههایی از این اعتبار میتواند در Call of Duty Mobile (پاداش اصلی برای تکمیل مسابقات) یا سکهها در Idle Miner Tycoon (که بهطور خودکار در طول زمان تولید میشوند) باشد.
سری بازی های Playrix scapes و Matchington Mansion دارای یک ارز واحد هستند که تقریباً روی هر چیزی که قابل خرید است استفاده میشود. ( در واقع ارز این بازی ها تنها ارز نرم است.)
این امر مستلزم کنترل دقیق تری بر درآمدها و نتایج است تا از کاهش ارزشی که به نیاز بازیکنان برای کسب درآمد آسیب می رساند ، جلوگیری شود .
۳- Medium currency
طبیعتاً ، ارزهای نرم را می توان به راحتی کاهش داد و این می تواند بر اقتصاد بازی تأثیر منفی بگذارد.
اگر این موضوع شما را آزار می دهد، بهتر است به جای ارز نرم، یک ارز متوسط (Medium ) را معرفی کنید.
همانطور که از نام آن پیداست ، این ارز چیزی بین ارز نرم و ارز سخت است.
ارز متوسط را می توان از طریق گیم پلی بازی به دست آورد.
با این حال ، بر خلاف ارز نرم ، با محدودیت استفاده یا جمع آوری همراه است.
اعمال این محدودیت ها به سه روش زیر متداول است :
۱- محدود کردن فضای ذخیره ارز
به عنوان مثال ، میتوانید محدودیت سختی برای میزان ذخیره ارز توسط بازیکنان تعیین کنید.
یا می توانید پس از یک نقطه خاص ، ذخیره ارز را دشوارتر کنید.
۲- محدود کردن خرید ارز
در این رویکرد ، مقدار ارزی را که پلیر ها می توانند در یک بازه زمانی خاص به دست آورند ، محدود می کنید.
به عنوان مثال، هنگامی که بازیکنان در طول روز به نقطه خاصی رسیدند، می توانید آن را کاملا متوقف کنید.
۳- محدودیت در استفاده از ارز
شما می توانید محدودیتی برای استفاده از ارز ایجاد کنید.
به عنوان مثال ، شما می توانید تعیین کنید که بازیکنان قبل از استفاده از آن به یک مقدار X ارز نیاز دارند.
ارز متوسط در کلش اف کلنز
اقتصاد کلش اف کلنز از دو ارز جم و طلا تشکیل شده است.
در نگاه اول به نظر می رسد طلا یک ارز نرم معمولی است.
اما اگر آن را به درستی تجزیه و تحلیل کنید، متوجه خواهید شد که در واقع یک ارز متوسط است.
این به این دلیل است که بازی فضای ذخیره سازی خود را محدود می کند.
ظرفیت ذخیره سازی حداکثر مقدار طلایی که بازیکنان می توانند داشته باشند را تعیین می کند.
اگر بازیکنان می خواهند فضای ذخیره سازی خود را ارتقا دهند و طلای بیشتری ذخیره کنند، باید در طول بازی پیشرفت کنند.
بدیهی است که این ترفند نه تنها به ارز ارزش بیشتری می بخشد، بلکه تعامل بازیکنان را نیز بهبود می بخشد.
۴- ارز پریمیوم
در برخی از بازی ها ، بازیکنان می توانند تنها یک ارز را با استفاده از پول واقعی خریداری کنند.
این همان چیزی است که ما به آن ارز پریمیوم می گوییم.
اگر یک ارز پریمیوم در یک بازی وجود داشته باشد ، مهم ترین ارز بازی نیز می باشد.
با آن ، پلیر ها معمولاً می توانند هر چیزی را که می خواهند بدست آورند.
اکنون ، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بین ارز پریمیوم و ارز سخت چیست ؟
آنها عملا یک چیز هستند ، اما با یک تفاوت کلیدی.
همه چیز بستگی به این دارد که آیا بازیکنان می توانند ارز دیگری به جز آن ارز خریداری کنند یا خیر.
وقتی ارز سخت وجود دارد ، یک ارز نرم برای خرید با پول واقعی نیز وجود دارد.
اما وقتی یک ارز پریمیوم وجود دارد، هیچ چیز دیگری وجود ندارد که بازیکنان با پول واقعی بخرند.
اگر تصمیم دارید یک ارز پریمیوم را به بازی خود معرفی کنید، باید این کار را به صورت استراتژیک انجام دهید.
این ارز باید برای بازیکنان غیر قابل تعویض باشد.
به همین دلیل ، مانند ارزهای سخت، نباید با آن خیلی سخاوتمند باشید.
ارز پرمیموم در EverMerge
اگرچه EverMerge دو ارز مختلف دارد ، اما تنها یکی را می توان با پول واقعی خرید.
این ارز پریمیوم بازی است ؛ یعنی یاقوت.
پلیر ها می توانند از یاقوت سرخ برای خلاص شدن از درد اصلی خود در بازی استفاده کنند ؛ یعنی زمان انتظار.
آنها همچنین می توانند آیتم های مختلفی را خریداری کنند و حتی پاس نبرد بازی را خریداری کنند.
از آنجایی که یاقوت ها بسیار ارزشمند هستند، بازی خیلی سخت و بخیلانه آن ها را می بخشد.
همه اینها باعث میشود بازیکنان EverMerge مشتاق باشند تا پیشنهاد ارز ممتاز بازی را بررسی کنند.
(اگر بازی شما قصد ایجاد درآمدزایی برای کاربران خود نیز داشته باشد؛ بهترین ابزار همین ارز پریمیوم است؛ می توانید در بازی امکان تبادل این ارز را با پول واقعی (مانند ریال) برای پلیر مهیا کنید.
همچنین برای آن سقف برداشت نیز مشخص کنید که به عنوان مثال پلیر باید به ۱۰۰ الماس برسد که بتواند آن را با ریال مبادله کند یا محدودیت های برداشت دیگر که تعداد آن ها کم نیست.)
۵- ارز انرژی
بسیاری از بازی های موبایل شامل سیستم های انرژی هستند.
در این سیستم ها ، حضور پلیر ها ، همراه با مصرف شدن انرژی است.
یعنی پلیر نمی تواند به صورت ۲۴ ساعته در بازی باشند و باید برای بازی کردن ، به اصطلاح از انرژی های خود استفاده کند.
انرژی ها درون بازی ، همراه هستند با ایجاد محدودیت حضور پلیر.
اگر یک پلیر بیشتر از انرژی مورد نظر قصد بازی کردن را داشته باشد ، بازی آن را با انتخاب های زیر رو به رو می سازد :
- صبر کنید تا انرژی تجدید شود
- خرید ارز انرژی
- درخواست ارز انرژی از دوستان (در صورت وجود همچین فیچری در بازی)
- تماشای تبلیغات ویدیویی با پاداش (در صورت وجود همچین فیچری در بازی)
همانطور که می بینید، سیستم انرژی گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید در بازی خود بگنجانید.
این وظیفه شماست که آنهایی را پیدا کنید که به بهترین وجه برای بازی شما مناسب هستند. ( و قطعا در این مسیر استودیو بازی سازی ماناتاز کامل ترین مشاوره ها را به شما می دهد.)
ارز انرژی در Homescapes
در این بازی ارز انرژی تحت عنوان live دیده می شود.
بازیکنان بازی را با پنج جان شروع می کنند.
وقتی از همه آنها استفاده می کنند، یک تایمر انتظار ظاهر می شود.
بازیکنان میتوانند برای شارژ مجدد (20 دقیقه) یا برای پر کردن کامل (1 ساعت و 40 دقیقه) منتظر بمانند.
البته، بازیکنان می توانند به جای صبر کردن ، جان خریداری کنند یا از دوستان خود قرض بگیرند.
۶- ارز ویژه
اگر بازی شما دارای مود های مختلفی باشد که هر کدام به اندازه های مختلفی پاداش می دهند ؛ قائدتا پلیر به دنبال مودی می رود که بیشترین جایزه را می دهد.
این یک قابلیت خیلی جذاب است، زیرا هر یک از این مود ها ممکن است از پلیر ، خواستههای موجودی متفاوتی داشته باشد و سبکهای بازی متفاوتی را از پلیر بخواهد، که بازی را جذابتر میکند و همچنین بازیکنان را تشویق میکند تا بیشتر روی آن خرج کنند.
ارزهای ویژه کاربرد بسیار خاصی در بازی دارند و منحصراً به یک فعالیت خاص بازی مرتبط هستند.
برخی از اهداف ممکن است :
- برای وادار کردن کاربر به انجام یک بخش خاص از بازی به منظور دسترسی به مجموعه ای از پاداش ها، پیشرفت یا ارتقاء محور.
- برای جداسازی کل سیستم از بقیه اقتصاد درون بازی، به منظور آسانتر کردن مدیریت، تعادل و تجزیه و تحلیل.
- محدود کردن دسترسی به یک ویژگی خاص ، که استفاده بیش از حد بدون درآمد آن ممکن است برای اقتصاد مضر باشد.
بازیهای RPG مانند Idle Heroes دارای نمونههای بسیاری از ویژگیها هستند که ارزهای جدید و یکبار مصرف را معرفی میکنند که بازیکن را مجبور میکند تا فعالیتهای خاصی را برای جمعآوری آنها انجام دهد.
به عنوان مثال ، Brave Trial تنها راه برای به دست آوردن Dragon Scales است، تنها ارز مورد قبول در Trial Shop، که دارای محتوای انحصاری جالبی است.
۷- ارز اجتماعی/PvP
آیا ویژگیهای اجتماعی در بازی شما نقش مهمی دارند؟ یا دوست دارید اهمیت بیشتری پیدا کنند؟
اگر اینطور است، باید یک ارز اجتماعی را در بازی خود در نظر بگیرید.
طبق تعریف ، ارز اجتماعی نوعی ارز است که می توان از طریق نوعی فعالیت اجتماعی به دست آورد.
به عنوان مثال ، شرکت در رویدادهای چند نفره ، بازی کردن مودهای PvP ، کمک به همتایان و …
بنابراین ، اگر بازیکنان بخواهند این ارز را کسب کنند، باید اجتماعی تر شوند.
اگر این اتفاق بیفتد، می توانید انتظار نرخ تعامل و حفظ بهتری داشته باشید.
ارز اجتماعی تنها زمانی معنا پیدا میکند که تعداد بازیکنان بسیار فعالی داشته باشید.
اگر بازیکنان حتی به بازی شما پایبند نباشند، به سختی به ارز اجتماعی شما اهمیت می دهند.
ارز اجتماعی در Marvel Contest of Champions
این بازی اکشن / ماجراجویی درباره ابرقهرمانانی است که با شروران مبارزه می کنند.
برای هیجان انگیزتر کردن همه چیز، بازی دارای ویژگی های مختلف PvP است.
اگر بازیکنان با ویژگیهای PvP درگیر شوند، میتوانند Battle Chip ها را کسب کنند ؛ و این دقیقا همان ارز اجتماعیPvP بازی است.
بازیکنان برای اجرای نسخه اصلی بازی به این ارز نیاز ندارند ؛ اما اگر میخواهند قفل Arena های انحصاری را باز کنند، باید رقابت کنند و چند Battle Chip برای خود به دست آورند.
۸- ارز رویداد
اگر اطلاعی در رابطه با رویدادهای درون بازی ندارید حتما از مقاله ی رویدادهای بازی دیدن کنید.
امروزه تقریباً هر بازی موجود در بازار شامل نوعی رویداد درون بازی است.
در بیشتر موارد ، این رویدادها با زمان محدود هستند.
علاوه بر گنجاندن آنها ، مهم است که پلیر ها از لحاظ درآمدزایی نیز بیشترین بهره را از آنها ببرید.
رویدادها این قدرت را دارند که در خارج از گیم پلی اولیه ، اقتصاد بازی شما را تقویت کنند.
برای رسیدن به این هدف ، باید پلیر ها را تشویق کنید تا با رویدادهای درون بازی خود درگیر شوند.
بهترین راه برای تشویق آنها برای انجام این کار ، دادن پاداش به آنها با ارز است.
ممکن است برخی از بازیکنان ارز کافی و مورد نیاز خود را داشته باشند ؛ بنابراین نیازی به شرکت در رویدادهای شما احساس نخواهند کرد.
برای جلوگیری از این امر، می توانید ارزهای ویژه رویداد را معرفی کنید.
آنها یک نوع ارز ویژه هستند و کاملاً روی رویدادهای محدود زمانی متمرکز هستند.
این ارزها همچنین دارای محدودیت زمانی هستند، بنابراین وقتی رویداد به پایان می رسد، آنها نیز ناپدید می شوند.
اما با این ارزها چه کاری می توان انجام داد ؟
به عنوان مثال، می توانید به پلیر ها اجازه دهید مجموعه ای از جوایز را با آنها خریداری کنند.
در مجموع ، اگر می خواهید به رویدادهای درون بازی خود عمق بیشتری بدهید و آنها را پایدار کنید، باید ارزها و یا جوایزه ویژه ی رویداد را به بازی خود اضافه کنید.
ارز رویداد در Simpsons: Tapped Out
Simpsons: Tapped Out به طور منظم میزبان رویدادهای خاص و با زمان محدود است.
این اتفاقات برای بازی بسیار مهم است.
آنقدر بزرگ که رویدادها معمولا با ارزهای اختصاصی خود ظاهر می شوند.
بازیکنان میتوانند ارزهای رویداد را برای دریافت جوایز انحصاری که از رویدادی به رویداد دیگر متفاوت است خرج کنند.
این بازی از زمان انتشار در سال 2012 ،100 رویداد برگزار کرده است.
این به این معناست که بیش از صد ارز رویداد مختلف را نشان داده است.
دلیل معرفی این تعداد ارز چیست
وقتی یک بازی دارای چندین ارز باشد، مدیریت اقتصاد آن آسانتر میشود و ارزش هر ارز واضحتر و راحتتر کنترل میشود.
علاوه بر این ، با کنترل ارزش و در دسترس بودن هر ارز، ناشران بازی می توانند بر رفتار بازیکن در جهتی که می خواهند تأثیر بگذارند.
ارزهای اضافی نیز انتخاب های بیشتری به بازیکنان می دهند و باید بازی را جالب تر یا پیچیده تر کنند.
به عبارت دیگر ، ارزها میتوانند گیمپلی منحصربهفردی ایجاد کنند، که میتواند بازی شما را از بقیه متمایز کند.
نقطه ضعف اصلی داشتن این تعداد ارز بازی این است که بازیکنان جدید ممکن است گیج و سرگردان شوند.
که البته تجربه کلی کاربر بستگی به این دارد که چگونه همه ارزها را به خوبی پیاده سازی کرده اید.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور ، سناریو نویس بازی
خودت را با کسی که دیروز بودی مقایسه کن نه با الان دیگران ، تو باید خود قبلیت را شکست بدهی.