آشنایی با بازی های ماجراجویی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 11/02/2024
بازی های ماجراجویی یکی از متداول ترین و پر طرفدارترین سبک های بازی سازی می باشند.
بازیهای ماجراجویی دههها است که یک سبک محبوب از بازیها بودهاند.
آنها به دلیل ترکیب منحصر به فرد داستان سرایی ، حل معما و جست و جو در یک دنیای بزرگ مورد علاقه گیمرها هستند.
شور و اشتیاق پیرامون این بازی ها به توسعه دهندگان این امکان را داده است تا به طور مداوم عناوین جدیدی را منتشر کنند و برخی از پرفروش ترین بازی های ساخته شده را تولید کنند.
بنابراین، اگر میخواهید دنیای جدیدی را امتحان کنید ، بازیهای ماجراجویی ممکن است برای شما مناسب باشند.
در این مقاله می خواهیم ریز جزئیات از ویژگی ها تا چالش های ساخت بازی های ماجراجویی را شرح دهیم.
لازم به ذکر است ما قبلا در مقاله ی طراحی بازی اکشن به صورت مختصر ، توضیحاتی را در رابطه با بازی های ماجراجویی شرح داده ایم و این به خاطر شباهت بالای بازی های ماجراجویی با اکشن می باشد.
اما در این مقاله به صورت تخصصی ، متمرکز بر بازی های ماجراجویی هستیم.
لطفا تا پایان با ما همراه باشید.
بازی های ماجراجویی چه نوع بازی هایی می باشند
به نوعی ، تعیین تعریف دقیقی از یک بازی ماجراجویی دشوار است.
ژانر ماجراجویی در رسانههای دیگر مفهومی متفاوت را دارد.
به عنوان مثال پیتر پن یک کتاب ماجراجویی و ایندیانا جونز یک فیلم ماجراجویی است ، اما با عناصر تشکیل دهنده این داستان ها لزوما نمی توان یک بازی ماجراجویی ساخت.
طبق گفته ی LiteraryTerms.net ، ماجراجویی به عنوان «سفر ، تجربه یا رویداد قابل توجه یا غیرمنتظره ای است که شخص به صورت کاملا تصادفی در آن قرار خواهد گرفت» تعریف می شود.
همچنین ، ماجراجوییها معمولاً شامل : موقعیتهای خطرناک ، فرارهای پی در پی ، معماهایی که باید از طریق هوش و مهارت حل شوند ، افراد و مکانهای عجیب و غریب و چالش های نقس گیر می باشد.
بسیاری از بازیهای ماجراجویی درباره سفر های غیرمنتظرهای هستند که بهطور تصادفی تجربه میشوند ، اما این هسته اصلی چیزی نیست که آنها را چنین میسازد.
اما تمامی این موارد گفته شده تنها یک بخش مفهومی از ماجراجویی بوده و مباحث اصلی در بازی های ماجراجویی ، مکانیک و گیم پلی نیز می باشد.
به طور کلی می توان یک بازی ماجراجویی را ترکیبی از یک بازی اکشن ، معمایی ، تفننی و حتی جهان باز دانست.
تاریخچه بازی های ماجراجویی
اولین بازی ماجراجویی که منتشر شد ، Colossal Cave Adventure در سال ۱۹۷۶بود.
در واقع ، این اولین نمونه از داستان های تعاملی محسوب می شود.
همچنین اصطلاح “بازی ماجراجویی” از بازی کامپیوتری Adventure در دهه 1970 سرچشمه می گیرد ، که پیشگام سبکی از گیم پلی بود که به طور گسترده تقلید شد و به خودی خود تبدیل به یک سبک شد.
این بازی توسط ویل کروتر ساخته شده است که سرگرمی غارنوردی خود را با تخیلات خود ترکیب کرده بود.
این یک بازی متنی بود بله درست متوجه شدید یک بازی متنی که بازی کردن با دستورات کد بود.
در دهه 1980، اولین ماجراجویی های بصری متولد شدند.
اولین مورد Mystery House از Sierra On-Line بود که همچنان به ورودی متن نیاز داشت ، اما دارای گرافیک برداری بود.
همانطور که تکنولوژی ساخت بازی ها تکامل یافت ، امکان معرفی گرافیک های بیت مپ و انیمیشن ها را نیز فراهم کرد.
King’s Quest در سال 1984 نمونه بارز این موضوع است.
ماجراجویی های نقطه و کلیک مانند Maniac Mansion در سال 1987 به وجود آمد.
این بازی حالت تایپ نداشت ؛ در عوض ، روی صفحه ، کلیک میکنید تا کاراکتر خود را جابجا کنید و افعال (مانند “select”، “open” و “use”) را از پایین صفحه انتخاب کنید.
برخی از تاثیرگذارترین و محبوبترین بازیهای این سبک در این دوره و اوایل دهه 90 به وجود آمدند.
بازی هایی مانند : Sierra ، Secret of Monkey Island ، Leisure Suit Larry ، Broken Sword و Full Throttle همگی نمونه هایی از بازی هایی هستند که تا به امروز مورد تحسین بسیاری قرار گرفته اند.
در دهه 1990 ، بازیهای ماجراجویی با گرافیک و پازلهای پیچیدهتر تکامل یافتند.
این ژانر در حال تکامل بود و توسعه دهندگان از محدودیت های حافظه و فناوری جدید استفاده می کردند.
با انتشار Myst و چندین دنباله برای The Legend of Zelda، این محبوبیت به اوج جدیدی رسید.
در دهه 2000 ، موج جدیدی از توسعه دهندگان شروع به آزمایش کردند و فرنچایزهای خلاقانه ای را منتشر کردند که مرزهای یک بازی ماجراجویی را جابجا کردند.
این توسعه دهندگان تحت تأثیر کلاسیک ها قرار گرفتند ، اما دیدگاه منحصر به فرد خود را نیز به ارمغان آوردند که در نتیجه موج جدیدی از نسخه های بازی های ماجراجویی به وجود آمد.
اگرچه برخی میگویند که این دوره نوآوری کمی داشت و میتوان آن را ضعیف تلقی کرد ، اما با تمامی این اوصاف بسیاری از فرنچایزهایی که امروز میبینیم در این دهه زنده شدند.
بازیهای تاثیرگذاری مانند The Longest Journey، Lara Croft: Tomb Raider، God of War و Uncharted به دلیل داستانهای پیچیده و احساسی و همچنین گیمپلیشان به محبوبیتهایی تبدیل شدند.
در دهه 2010 ، این ژانر یک تولد دوباره را پشت سر گذاشت.
موفقیت فرنچایزهای قبلی و پلتفرمهای جدید به توسعهدهندگان اجازه داد تا با کاوش در جهانهای بزرگتر، مکانیکهای جدید گیمپلی و تکنیکهای داستانگویی آزمایش کنند که عناوین جدیدی مانند The Walking Dead و Red Dead Redemption 2 یکی از محبوبترین و بهترین عناوین ماجراجویی تمام دوران یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را به ارمغان آورد.
امروزه بازیهای ماجراجویی قویتر و متنوعتر از همیشه هستند.
توسعه دهندگان به انتشار دنباله هایی برای موفقیت های قبلی و معرفی عناوین جدید ادامه می دهند.
در حال حاضر بازیهای ماجراجویی برای هر نوع بازیکنی وجود دارد، از آنهایی که ترجیح میدهند با یک بازی سادهتر استراحت کنند تا کسانی که میخواهند با یک داستان پیچیده و قابل تامل به چالش کشیده شوند.
محبوبیت سبک ماجراجویی
بازی های ماجراجویی در همه ی دوران ها دارای محبوبیت بالایی بوده اند.
اما اجازه دهید این مورد را ریز تر مورد بررسی قرار دهیم.
بازی Myst که در سال 1993 منتشر شد ، به یکی از بزرگترین و پرفروش ترین بازی های ویدیویی در تمام دوران تبدیل شد.
این بازی روایت آزادتری داشت و بر روی کاوش اول شخص و حل پازل تمرکز داشت ، که The Witness در سال 2016 به شدت از آن الهام گرفته بود.
با پیشرفت دهه 90 ، محبوبیت بازی های ماجراجویی کاهش یافت.
یکی از دلایل اصلی این امر این بود که رایانههای خانگی میتوانستند گیمپلی پیشرفتهتری را انجام دهند که منجر به عناوین اکشن فوقالعادهای مانند Doom شد.
در طول دهه 2000 ، بازی های ماجراجویی طبق توضیحات بالا وارد دنیای جدیدی از تجربه ی ماجراجویی شدند.
ارتباط بازی های ماجراجویی با سایر سبک ها
چالشهای مبارزهای و اکشن در بازیهای ماجراجویی محدود هستند یا وجود ندارند ، بنابراین آنها را از بازیهای اکشن متمایز میکند.
در کتاب اندرو رولینگ و ارنست آدامز در مورد طراحی بازی ، نویسندگان بیان میکنند که این تاکید کمتر بر مبارزه به این معنی نیست که در بازیهای ماجراجویی درگیری وجود ندارد.
فقط مبارزه ، چالش اصلی پلیر نیست ؛ یا حداقل تنها چالش اصلی آن نیست.
برخی از بازی ها هستند که اکشن و ماجراجویی را در طول تجربه بازی ترکیب می کنند که بسیار هم محبوب هستند.
این بازیهای اکشن-ماجراجویی ترکیبی چالشهای فیزیکی بیشتری نسبت به بازیهای ماجراجویی خالص و همچنین سرعت سریعتری دارند.
بازیهای ماجراجویی از بازیهای نقش آفرینی که شامل محوریت توسعه و مرحله ای پیش رفتن ، محوریت بر کارکتر و داستان و … می باشند نیز متمایز هستند.
بازی های ماجراجویی فاقد هرگونه سیستم مهارت ، مبارزه یا «حریفی است که باید از طریق استراتژی و تاکتیک شکست بخورد.»
با این حال، برخی از بازیهای ترکیبی وجود دارند ، که در آن بازیهای نقشآفرینی با روایت قوی و عناصر پازلی به عنوان ماجراجویی RPG در نظر گرفته میشوند.
ویژگی بازی های ماجراجویی
استفاده از اقلام درون بازی و چالش های معمایی
بسیاری از بازی های ماجراجویی از سیستم مدیریت موجودی در بازی به عنوان حالت گیم پلی مجزا استفاده می کنند.
بازیکنان فقط قادر به برداشتن برخی از اشیاء در بازی هستند ، بنابراین بازیکن معمولاً می داند که قطعا اشیایی که می توان از آن ها استفاده کرد ، از اهمیتی در بازی برخوردار هستند.
پلیر ها اغلب هر صحنه از بازی را برای یافتن آیتم ها جستجو می کنند.
این آیتم ها درون بازی ها می توانند به رشد توانایی های کارکتر ، باز شدن مراحل ، افزایش میزان سکه یا xp و مواردی از این قبیل کمک کنند.
لازم به ذکر است که بعضا نیاز می باشد که حتی استفاده از این آیتم ها بلافاصله پس از بدست آوردن آن ها نباشد.
یعنی پلیر بتواند در همان لحظه آیتم را بدست آورد اما این آیتم ذخیره شده و در یک جای خاص بتوان از آن استفاده کرد.
ممکن است که اقلام برای مدت طولانی در موجودی پلیر ها حمل شوند تا اینکه مفید واقع شوند.
بنابراین طبیعی است که بازی های ماجراجویی حافظه یک بازیکن را آزمایش کنند که در آن چالش ، تنها با یادآوری بخشی از اطلاعات قبلی کافی است.
انواع معماها
در ادامه قصد داریم انواع حالت های دیگر معماهایی که در بازی های ماجراجویی به چشم می خورد را شرح دهیم.
معماهای موجودی :
جمع آوری موجودی از اقلام که سپس برای حل پازل استفاده می شود.
برخی از آنها به سادگی استفاده از یک مورد بر روی مورد دیگر در محیط هستند، اما برخی دیگر بسیار پیچیده تر هستند. (توضیحات کامل تر این نوع در بالا گفته شد.)
معماهای مبتنی بر گفتگو :
تعامل با npc ها برای جمع آوری سرنخها و جهتها ، یا متقاعد کردن آنها برای کمک به هدف شما.
معماهای محیطی :
در این دسته بندی بازی هایی قرار دارد که شما را با محیط خود سردرگم می کند.
گاهی اوقات بازی های ماجراجویی ، معماهای خود را در قالب یافتن محیط و ادامه ی راه ارائه می دهند.
داستان و محیط
بازیهای ماجراجویی تجربههای تکنفرهای هستند که عمدتاً داستان محور هستند. (البته این قانون نیست و بازی های ماجراجویی دو نفره ای مانند a way out نیز وجود دارد.)
بیش از هر سبک دیگری ، بازیهای ماجراجویی به داستان و محیط خود برای ایجاد یک تجربه تکنفره متقاعدکننده بستگی دارد.
آنها معمولا در یک دنیای فانتزی یا شبیه سازی شده ، قرار دارند که سعی می کنند محیط را مرحله به مرحله تغییر دهند تا تازگی و علاقه به تجربه ی کاربری بازی اضافه کنند.
یکی از مهم ترین شباهت های بین سبک rpg با ماجراجویی در نوع پرورش و رشد کارکتر بازی در طول سپری شدن مراحل می باشد.
این رشد کارکتر تنها به معنای افزایش میزان مهارت ها یا فیچرهای مختلف آن نمی باشد ؛ در بازی های ماجراجویی این رشد می تواند در قالب درونی و ارتباط با احساسات پلیر باشد.
حتی در برخی از موارد این رشد درونی می تواند خط داستانی و گیم پلی بازی را نیز تغییر دهد.
دیالوگ ها و تعاملات داستانی
بازیهای ماجراجویی دارای داستانهای قوی با دیالوگهای قابل توجه هستند و گاهی اوقات از دیالوگهای ضبطشده یا روایت صداپیشگان استفاده مؤثری میکنند.
در این حالت پلیر در حین طی کردن مراحل بازی در داستان بازی نیز غرق شده و با npc ها به گفت و گو می پردازد.
در بازی های مانند call of duty (البته سری های جدید آن مانند modern warfare 3) حتی شما می توانید دیالوگ کارکتر را از بین دیالوگ های تعریف شده ، خود انتخاب کنید و این در برخی موارد باعث تغییر در داستان بازی نیز می شود.
مکالمه با کارکتر ها میتواند سرنخ هایی را در مورد نحوه حل معماها و چالش های بازی آشکار کند ؛ و در کنار آن باعث شفاف سازی و روایت داستان بازی نیز بشود.
ماجراجویی ها به صورت کلی از لحاظ تعاملی انواع مختلفی را دارند.
ماجراجوییهای اکتشافی اول شخص مانند Myst دارای جهانهای گرافیکی غوطهوری پر از معماهای آزاردهنده هستند.
اما اغلب همراه هستند با توسعه داستان بسیار کم و شخصیتهای کمی برای صحبت کردن.
معاها اغلب ماهیتی مکانیکی یا کمی ریاضی دارند و در این نوع بازی ها بیشتر با چالش های غیر متنی مواجه خواهید شد.
ماجراجوییهای سوم شخص مانند Sam & Max و King’s Quest بیشتر بر روی تعامل و روایت کارکتر تمرکز دارند.
معماها معمولا از نوع موجودی یا دیالوگ هستند.
دیدگاه سوم شخص معمولاً جزئی از تجربه است و به شما این امکان را می دهد که شخصیت اصلی را روی صفحه ببینید و با آن همذات پنداری کنید.
اهداف موفقیت و شکست
هدف اصلی در بازی های ماجراجویی ، تکمیل ماموریت تعیین شده است.
شرط شکست اولیه در بازی های ماجراجویی ، که از بازی های اکشن گرا به ارث رسیده است، مرگ بازیکن است.
البته لازم به ذکر است در تمامی بازی های ماجراجویی شکست به مرگ کارکتر خلاصه نمی شود و ما بسیاری از ماجراجویی ها را داریم که پیروزی در آن ، تنها وابسته به حل کردن معماها می باشد.
اما یک نکته ی مهم را در نظر داشته باشید که این اهداف نباید مشخص باشد.
این به این معناست که وقتی در حال انجام یک بازی ماجراجویی هستید ، هرگز نمی دانید که چه چیزی انتظار شما را می کشد.
تفاوت های اصلی بین بازی های اکشن و ماجراجویی
تشخیص بین بازی های اکشن و ماجراجویی اغلب دشوار است.
ویژگیهای کلیدی آنها متفاوت است ، اما با ترکیب شدن آن ها با یکدیگر خیلی سخت می توان فهمید که کدام بازی اکشن و کدام ماجراجویی است.
اگر میخواهید این دو ژانر را بهتر درک کنید ما در ادامه به مهم ترین تفاوت های این دو ژانر خواهیم پرداخت.
۱- بازی اکشن شما را از نظر فیزیکی به چالش می کشد اما بازی های ماجراجویی با ذهن شما طرف هستند
همانطور که از نام آن پیداست ، بازی های اکشن پر هیاهو تر و فیزیکی تر هستند.
در بازی های اکشن ، تمرکز بازی روی مبارزات است و این مبارزات می تواند وابسته به بازی با استفاده از هر نوع ابزارهایی باشد.
در حالی که ممکن است هر از گاهی با معماها و تلاشهای جانبی آرامتر مواجه شوید ، هدف نهایی این سبک ، به چالش کشیدن هماهنگی چشم و دست ، زمان واکنش و توانایی شما برای غلبه بر موانع تحت فشار است.
در بازی های ماجراجویی مقداری اکشن وجود دارد ، اما آنقدرها در بازی قابل حس نیست.
دلیلش این است که تمرکز این ژانر بر روی داستان تعاملی است نه مبارزه.
بنابراین ، یک بازی ماجراجویی شما را با طرح خود جذب می کند و تنها با حل چالش های آن پیشرفت می کند.
اینها می توانند معما های واقعی یا ترکیبی از اقدامات و آیتم هایی باشند که باید از آنها استفاده کنید تا چیزی را اصلاح کنید و به جلو حرکت کنید.
۲- کارکتر در بازی های اکشن و ماجراجویی
انجام بازیهای اکشن فقط برای تکمیل ماموریتها و شکست دادن محدودیتهای زمانی نیست.
شما همچنین به شخصیت خود کمک می کنید تا از کل مرحله جان سالم به در ببرد.
این فشار اضافی یک ویژگی کلیدی است که بازی های اکشن و ماجراجویی را از هم متمایز می کند.
چالش زنده ماندن نیز به هیجان بازی می افزاید.
سختی بازی های ویدیویی با پیشرفت شما افزایش می یابد و برخی از عناوین توجه کامل شما را برای غلبه بر نبردها و دشمنان خاص می طلبند.
مهارت های شما را در معرض آزمایش قرار می دهد و در هنگام برنده شدن به شما احساس رضایت می دهد.
با این حال، ممکن است در نهایت احساس خستگی کنید، به خصوص زمانی که در یک بازی بسیار محرک بازی می کنید.
۳- جزئیات گرافیکی و پیچیدگی ها
God of War و Call of Duty نمونه های خوبی هستند که نشان می دهد بازی های اکشن چقدر هیجان انگیز و پیچیده هستند.
در مقایسه با ماجراجویی، جزئیات بسیار بیشتری به گرافیک ، گیم پلی و کنترلر ها می رود.
برخی از توسعه دهندگان سعی می کنند طرح های خود را به همان اندازه قوی کنند ، اما حرکت یکپارچه از یک سطح به سطح بعدی اولویت است.
به MMO ها و Battle Royales فکر کنید.
اگر آنها بازیهای اکشن نبودند، برای بازیکنان و طراحان به طور یکسان سرگرمکننده نبودند.
۴- روایت داستان
داستان پردازی در بازی های ماجراجویی یکی از مهم ترین ویژگی های این ژانر است.
توسعهدهندگان بازیهای ماجراجویی از شما میخواهند از دنیایی که ساختهاند ، از جمله کارکتر ها ، عمق روایت و طراحی گرافیکی آن لذت ببرید.
حتی اگر بازی اول شخص باشد ، درگیر سفر و محیط اطراف او می شوید.
بدون مبارزه و تهدید دائمی به مرگ،
فقط با آرامش از همه چیز لذت می برید و با سرعت خود پیشرفت می کنید.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور ، سناریو نویس بازی
زمانی که در تاریک ترین لحظات زندگی قرار دارید ، تصور می کنید در آن لحظه دفن شده اید : در صورتیکه شما کاشته شده اید.