فروشگاه بازی (چه آیتم هایی برای فروش در بازی مناسب هستند؟)
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
در رابطه با اقتصاد بازی، راه های درآمدزایی از بازی، ارزهای بازی و به طور کلی خیلی از مباحث مالی و درآمدی بازی تا کنون صحبت کرده ایم.
اما الان نوبت به بررسی متداول ترین راه درآمدزایی از پرداخت های درون برنامه ای یعنی فروشگاه بازی می باشد.
بسیاری از بازی ها به درآمد حاصل از فروشگاه درون بازی متکی هستند؛
- اما آن ها چگونه از این فروشگاه درآمد کسب می کنند؟
- چه اقلامی درون فروشگاه به فروش می رسد؟
- این اقلام چگونه انتخاب شده و چه تاثیری را در بازی می گذارد؟
- قیمت گذاری آنها به چه صورت است؟
اگر شما هم کنجکاو به یافتن پاسخ این سوالات هستید، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.
منظور از فروشگاه بازی چیست ؟
شاید این بدیهی ترین تیتر این مقاله باشد، اما مجبور هستیم از ابتدایی ترین تا تخصصی ترین مفاهیم را شرح دهیم.
فروشگاه بازی یک بخشی از بازی می باشد که در آن امکان خرید و فروش اقلام موجود است.
بله هم خرید و هم فروش، شاید در ابتدا تصور کردید اشتباه تایپی است، اما واقعیتی که وجود دارد این است که در برخی از بازی ها امکان فروش و تبادل اقلام برای پلیر ها نیز وجود دارد. (این مورد خارج از بازی های NFT می باشد که بیس آن ها خرید و فروش است و منظور بازی های رایجی است که با ارزهای ریالی و غیر ریالی کار می کنند.)
اقلام درون فروشگاه هر چیز مرتبط با بازی که برای پلیر ارزش بالایی را داشته باشد است؛ که در ادامه به صورت تخصصی به آن خواهیم پرداخت.
این اقلام می تواند با ارز درون بازی یا ارزهای رایج داخلی و خارجی خریداری شود که پیشنهاد صد در صدی ماناتاز استفاده از ارز درون بازی می باشد که دلایل آن را نیز در ادامه خواهیم گفت.
اما در ابتدای کار و قبل از هر چیزی چند نکته را برای طراحی فروشگاه بازی در نظر داشته باشید:
1- ورودی فروشگاه را در جایی که کاربران هستند قرار دهید
واداشتن کاربران به ورود طبیعی به فروشگاه به عنوان بخشی از جریان بازی بسیار مهم است.
به عنوان مثال اگر بازی شما دارای بخش های مختلفی است، باید به اندازه کافی دسترسی به فروشگاه آسان باشد که کاربر در هر بخشی از بازی که قرار دارد، بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
در برخی از بازی ها که در حین بازی کردن نیز نیاز به فروشگاه پیش می آید، معمولا فروشگاه در منوی استاپ بازی نیز قرار می گیرد.
در بازی های دیگر آیکون فروشگاه در منوی اصلی و سایر صفحات منوی اصلی به عنوان یک آیکون ثابت می تواند قرار گیرد؛ هر چند که این موارد و جایگاه دقیق آن کاملا وابسته به بازی و نیاز آن به فروشگاه است، اما مواردی که گفته شد به صورت کلی و آماری است.
۲- مواردی را که بازیکنان به طور مرتب به آن نیاز دارند گزینه مناسبی برای فروشگاهند
مانند دنیای واقعی برای خرید یک چیز ابتداعا باید نیازی ایجاد شود؛ پس قبل از هر چیزی شما باید ابتداعا نیازهای پلیر را شناسایی کرده و سپس بخشی از آن ها را با استفاده از فروشگاه رفع کنید و بخشی دیگر را درون بازی به صورت اکتسابی قرار دهید؛ رعایت این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد زیراکه نباید به کاربر این حس را انتقال دهید که هدف شما تنها درآمدزایی از بازی بوده و هر عملکردی در بازی پولی باشد.
۳- توجه به جذابیت فروشگاه
باید به کاربر دلایلی برای گذراندن وقت خود در فروشگاه ارائه دهید.
به راه هایی فکر کنید که فروشگاه را برای مدت طولانی جذاب و جالب کنید؛ یکی از اصلی ترین آن تنوع اقلام و دسته بندی های متفاوت آن ها است.
اجازه دهید مثالی بزنیم، به بازی CSR racing نگاه کنید؛ آن فروشگاه بیش از 2 میلیون کالا دارد که می توانید بخرید.
۴-کنجکاو نگه داشتن کاربر
قطعا بازی هایی را دیده اید که در فروشگاه آن اقلامی وجود دارد اما این اقلام قفل بوده و یک حالت سیاه سفیدی دارند.
برخی از این قفل ها خبر از باز شدن در مراحل بالاتر را دارند و عملا کاربر را از همان مراحل ابتدایی کنجکاو می کنند که سریع تر به مراحل بالاتر رسیده و به آن آیتم دسترسی پیدا کند.
در برخی دیگر از بازی ها، پا فراتر از این گذاشته شده و قفل ها خبر از آپدیت های بعدی را دارند، یعنی سازندگان آیتم های قفلی را درون فروشگاه بازی قرار می دهند که قرار است در آپدیت های آینده ی بازی باز شود.
بهترین مثال برای این بخش، بازی شناخته شده ی Clash Of Clans می باشد که در فروشگاه آن آیتم های مربوط به تان هال های بعدی که در لول های بالاتر به آن دست پیدا خواهید کرد وجود دارد، اما قفل است که شما را تشنه ی رسیدن به آن ها بکند.
چه اقلامی در فروشگاه بازی به فروش می رسد ؟
رسیدیم به بخش مهم برای مشخص کردن اقلام مناسب برای فروش در بازی.
اگر بخواهیم به طور خیلی کلی بررسی کنیم، می توان گفت دو دسته از کالاهای درون بازی وجود دارد که می توانید بفروشید:
- اقلام درون بازی
- ارز درون بازی
ارزی که درون فروشگاه بازی به فروش می رسد، معمولا باید از نوع ارزهای سخت باشد که به راحتی درون بازی بدست نمی آید؛ به همین نسبت ارز نرم معمولا گزینه ی مناسبی برای فروش در فروشگاه بازی نیست، زیراکه به طور خودکار در طول گیم پلی بازی بدست می آید.
اما اجازه بدهید برای اقلام درون بازی چند مثال بزنیم و به واسطه ی این مثال ها دسته بندی هایی را مشخص کرده و بیشتر وارد جزئیات شویم.
آیتم های مهارتی
اولین و بدیهی ترین آیتم هایی که معمولا در فروشگاه بازی قرار دارد، آیتم هایی هستند که به روند گیم پلی بازی پلیر قدرت و سرعت می بخشند.
به عنوان مثال در بازی روگ رایدر ماناتاز که به زودی منتشر می شود، درون فروشگاه بازی یک سری آیتم هایی است که به ماشین های بازی سرعت و انعطاف حرکتی بالاتری را می دهد.
آیتم های ویترینی
نوع دوم آیتم های فروشی در فروشگاه بازی که کمتر بازی ای هست که از آن استفاده نکند آیتم های تزئینی هستند.
آیتم های تزئینی عملا قدرت و یا عملکردی را به پلیر نمی دهند و صرفا یک سری اکسسوری هایی را در اختیار آن قرار می دهند.
این اکسسوری ها می تواند در یک بازی RPG لباس و یا در یک بازی استراتژیک سازه ای برای مپ باشد.
به عنوان مثال در بازی Pou شما می توانید از فروشگاه بازی برای پو خود لباس، کلاه، عینک و هر نوع اکسسوری دیگری خریداری کنید.
آیتم های اشتراکی
آیتم های اشتراکی از دسته آیتم هایی هستند که شما می توانید با استفاده از آن ها به بخش یا ویژگی هایی از بازی که در حالت عادی قفل است، دسترسی داشته باشید.
به نوعی نام آن را می توان خرید اشتراک در بازی گذاشت.
به عنوان مثال در بازی ایران مافیا، برای دسترسی به یک سری اموجی ها و اشاره گر ها به علاوه ی دسترسی به بازی کردن با دوستان و موارد دیگر، پلیرها باید اشتراک CIP را خریداری کنند.
آیتم های رفع محدودیت
یکی از روش های درآمدزایی از بازی که در مقاله ی راه های درآمدزایی از بازی به آن پرداخته شد، محدودیت روزانه بود.
با استفاده از آن شما می توانستید پلیر را محدود کنید که تعداد بازی مشخصی را می تواند به صورت متوالی بازی کرده و پس از آن باید صبر کند تا امکان بازی مجدد را داشته باشد.
حال همچین ویژگی درون بازی، خود می تواند یک آیتمی را نیز در فروشگاه بازی به وجود آورد، به اینصورتکه کاربر برای بازی کردن متوالی بیشتر از مقدار تعریف شده بتواند جان دوباره در فروشگاه خریداری کند.
به عنوان مثال در بازی کندی کراش، هر کاربر به صورت ۵ بار متوالی می تواند بازی کند و در صورتیکه ۵ بار آن تمام شده و قصد داشته باشد دفعات بیشتری را بازی کند باید از فروشگاه اقدام کند.
آیتم های جایزه ای
جالب است بدانید جوایز در بازی ها نیز می توانند در فروشگاه به فروش برسند.
اما خب قائدتا این جوایز دارای یک قالب خاصی می باشد.
نوع و تعداد این جوایز که کاملا به نوع بازی بستگی دارد اما قالب آن معمولا به شکل صندوقچه ای در بازی ها دیده می شود.
به عنوان مثال در بازی Clash Royale شما می توانید صندوقچه های آبی، طلایی، چوبی، الماسی و … را از فروشگاه بازی خریداری کرده و از اقلامی که درون آن ها به صورت رندوم وجود دارد استفاده کنید.
عملا آیتم های جایزه ای همان نقش موارد یک و دو، یعنی آیتم های گیم پلی و تزئینی را دارند با این تفاوت که به صورت رندوم و غافلگیرانه به شما اعطا می شود.
خرید درون فروشگاه با چه ارزی است
همانطور که در بالا اشاره شد، خرید اقلام درون بازی به صورت اصولی باید با استفاده از درون خود بازی باشد.
و معمولا کاربران برای ارز درون بازی حاضر به پرداخت پول می شوند که ارزش بسیاری داشته باشد (اصطلاحا تحت عنوان ارز سخت شناخته می شود.)
وابسته به سیستم پرداخت بازی این ارز می تواند به صورت ریالی یا ارزهای بین اللملی و در صورتیکه بازی شما مبتنی بر بلاکچین باشد با ارزهای دیجیتال خریداری شود.
یک فروشگاه چه قابلیت هایی را می تواند داشته باشد ؟
برای یک فروشگاه نمی توان قابلیت های خیلی پیچیده و خاصی در نظر گرفت چراکه ماهیت آن مشخص و مربوط به خرید و طبق توضیحات بالا در برخی موارد فروش نیز می شود.
اما وابسته به سیستم اقتصاد بازی، در برخی از بازی ها امکان چنج در فروشگاه بازی نیز وجود دارد.
این به این معناست که کاربر می تواند سکه ها یا هر ارز یا آیتمی که از بازی بدست آورده را با ریال یا هر ارز واقعی دیگر چنج کند.
به این سبک بازی ها، بازی های P2E می گویند که برای کاربران نیز درآمدزایی ایجاد می کند.
در نظر داشته باشید که این سبک تنها مبتنی به NFT و بازی های بلاکچین نبوده و هر بازی با هر ارزی می تواند از این سیستم استفاده کند؛ اما نکته ی مهم در پیاده سازی اقتصاد بازی است که شما را در این حالت دچار ضرر نکند.
نگران آن مورد نیز نباشید زیراکه استودیو بازی سازی ماناتاز در ایده پردازی های لازم برای این مسیر همراه شماست.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور، سناریو نویس بازی
ثروت فراوان از کار سخت بدست نمی آید بلکه از تقاضا و پافشاری سخت و بر پایه ی اصول سخت بدست می آید.