نسخه Pre-Launch بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
نسخه ی pre lunch، نسخه ی بتا، آلفا، آزمایشی یا نسخه ی دمو تماما نسخه های قبل از انتشار بازی می باشند که در ورژن های مختلفی انتشار پیدا خواهند کرد.
نکته و سوال اصلی در این است که نسخه ی قبل از انتشار بازی چه ویژگی هایی باید داشته باشد و اصلا چرا به نسخه های قبل از انتشار نهایی نیاز داریم ؟
در واقع ما باید چگونه جامعه ی هدف بازی خود را برای انتشار نهایی بازی و شروع روند تبلیغات آماده کنیم؟
مشکلات بازی ما چه مواردی بوده و چه باگ ها یا ایراداتی در تجربه کاربری بازی قرار دارد؟
این سوالاتی است که ما در این مقاله قصد پرداختن به آن ها را داریم که در نهایت بتوانیم بهترین بازخورد را از مارکت هدف، قبل از انتشار بازی دریافت کنیم.
با ما همراه باشید.
(با واحد مارکتینگ ماناتاز می توانید یک روند تبلیغاتی موفق را برای بازی خود داشته باشید.)
منظور از pre launch بازی چیست ؟
پری لانچ بازی به طور خلاصه یعنی انتشار یک نسخه آزمایشی از بازی قبل از انتشار نهایی آن.
یکی از اهداف این نسخه بازی تلاشهای بازاریابی است که بر ایجاد سر و صدا و هیجان برای بازی قبل از عرضه متمرکز است.
اهداف دیگری همچون یافتن باگ ها و مشکلات بازی، دریافت بازخورد از کاربران و … نیز در این نسخه نهفته است.
اما نکته ای که هست، زمانبندی مناسب می باشد.
بازی های که لانچ و پری لانچ موفقی را دارند، روی زمانبندی نیز عملکرد تقریبا دقیقی را دارند.
این به این معناست که باید زمان دقیقی را برای انتشار نهایی بازی در نظر داشته باشید و مخاطبان خود را با بیش از حد طولانی شدن فرایند انتشار، ناامید نکنید.
آماده سازی مخاطبان
در قدم اول باید قبل از انتشار نهایی بازی مخاطبان را آماده کرد.
انتشار اطلاعات بیش از حد و آشکار کردن تمام عناصر بازی، محصول نهایی شما را بی ارزش می کند.
در حالی که اطلاعات بسیار کم می تواند بازیکنان را گیج کند و آنها را متحیر کند که بازی درباره چیست؛ بنابراین، همه چیز به یافتن حد وسط بستگی دارد.
در واقع شما باید حس غافلگیری را در مخاطبان خود نگه دارید.
به طور کلی بازی هایی با داستان خطی و یک پایان مشخص نسبت به بازی های غیر خطی کمتر موفق هستند، زیرا مخاطب هرگز چیز جدیدی دریافت نمی کند و اگر کل طرح فاش شود، محصول نهایی غیر هیجان انگیز می شود.
راهحل ایدهآل برای این نوع بازیها، انتشار یک فصل پیش درآمد است، جایی که بازیکنان میتوانند با NPCها درگیر شوند و درباره جهان بازی بیاموزند.
ایده این است که تا زمانی که برنامه ای برای جذب مخاطب ندارید، وارد فضای دسترسی اولیه نشوید.
بازخورد کاربران
قطعا اولین و مهم ترین هدف انتشار نسخه ی بتای بازی، دریافت بازخورد کاربران می باشد.
شما نیاز دارید که از دید آن ها ببینید نقاط ضعف و نقاط قوت بازی چه مواردی هستند.
در مرحله ی پری لانچ باید روابط قوی تر با مخاطبان برای ایجاد دانلودهای بیشتر بازی نهایی داشته باشید.
شما باید از نظرات آنها برای ایجاد یک محصول نهایی متناسب با علاقه و ترجیحات آنها استفاده کنید.
بنابراین، هر زمان که مخاطبان شما بازخوردی را به شما ارائه کردند، پاسخ دهید و اصلاحات لازم را انجام دهید.
از هیچ اشکالی چشم پوشی نکنید، بلکه آن را تصدیق کنید و از مخاطبان خود تشکر کنید که شما را متوجه آن کرده اند.
تحلیل رقبا (Soft Lunching)
تحلیل رقبا برای دریافت نقاط ضعف بازی، مرحله ی بعدی است که در نسخه ی آزمایشی بازی باید بررسی شود.
بررسی رقبا، شما را راهنمایی می کند که چگونه بازی خود را به طور موثر برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید.
دریابید که آنها چه کارهایی را به خوبی انجام دادند و در کدام استراتژی ها شکست خوردند.
از این اطلاعات برای تنظیم استراتژی های بازاریابی قبل از راه اندازی خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که مخاطب، بازی شما را به درستی دریافت می کند.
پس از محبوبیت بازی خود با استراتژی های گفته شده در بالا، باید یک راه اندازی نرم یا همان سافت لانچینگ با کاربران خاص انجام دهید.
راه اندازی نرم به شما امکان می دهد بازی ویدیویی خود را با مخاطبان زنده آزمایش کنید و بازخورد آنها را دریافت کنید.
این برای یک دوره کوتاه اتفاق می افتد، که در طی آن شما بازخوردهایی را جمع آوری خواهید کرد که از آنها برای بهبود بازی استفاده خواهید کرد.
همچنین به شما کمک میکند تا نحوه کسب درآمد از بازی خود را برنامهریزی کنید و بهترین استراتژیهای بازاریابی برای ارتباط با مخاطبان هدف خود را به شما نشان دهد.
تفاوت Soft Launch و Hard Launch
هارد لانچ را می توان به عنوان یک فشار بزرگ در یک دوره زمانی کوتاه در نظر گرفت؛ در این مدت، هزینه زیادی برای تبلیغات پولی مصرف میشود و سعی میکنید در بازار سروصدا کنید.
در عوض یک سافت لانچ در مقیاس بسیار کوچکتر اتفاق می افتد و هدف اصلی آن آزمایش بازی موبایل شما و ایجاد به روز رسانی های مختلف است.
آنچه برای سافت لانچ اهمیت دارد انتخاب یک بازار هدف مناسب است.
این تضمین می کند که دقیق ترین نتایج را دریافت کنید.
به خاطر داشته باشید که در حین سافت لانچ نباید هزینه زیادی را صرف تبلیغات کنید.
در طول این مدت، شما هنوز در حال آزمایش بازی موبایل خود هستید، بنابراین هنوز منطقی نیست که میلیون ها تومان خرج کنید.
قبل از هارد لانچ، تغییرات لازم را در بازی موبایل خود ایجاد کنید.
در طول سافت لانچ، داده های زیادی در مورد جنبه های مختلف بازی خود دریافت خواهید کرد.
نکته کلیدی این است که داده ها را به درستی تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید چه چیزی را باید تغییر دهید.
به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که نرخ حفظ کاربر در هنگام سافت لانچ بسیار کم است.
مارکت هدف
انتخاب مارکت هدف و نوع مخاطبان هدف شما بسیار مهم است.
در مرحله ی پری لانچ بازی، شما با بازخورد مثبت یا منفی که دریافت می کنید، می توانید به طور کلی متوجه شوید که مخاطبان هدف شما در چه گروه سنی و در چه مارکتی بیشتر فعالیت می کنند.
موفقیت راه اندازی بازی ویدیویی شما بستگی به این دارد که چقدر می توانید به کاربران هدف خود دسترسی پیدا کنید.
شما باید بدانید که چه کسی را هدف قرار می دهید، کجا آنها را هدف قرار دهید و چرا.
این چیزی نیست که شما باید حدس بزنید و به همین دلیل است که باید برای تحقیق در مورد بازار هدف خود وقت بگذارید.
همچنین، بازیهای مشابه موجود در بازار را مرور کنید تا افرادی را که با محتوای بازاریابی خود هدف قرار میدهند شناسایی کنید. اینها افرادی هستند که ممکن است از بازی شما لذت ببرند و شما می توانید این جمعیت را به بازار هدف خود تبدیل کنید.
تریلر بازی
یکی از متداول ترین و محبوب ترین روش های جذب مخاطب قبل از انتشار نهایی بازی، استفاده از تریلر است.
تریلر بازی در واقع یک تیزر تبلیغاتی برای بازی می باشد که مخاطبان را با جلوه های انیمیشنی و سینماتیک از بازی، جذب خواهد کرد.
بازی های بزرگ قبل از انتشار خود معمولا چندین تریلر برای نمایش دارند، که برخی از آن ها عبارتند از:
- تریلر گیم پلی بازی (برای نمایش جذابیت های گیم پلی)
- تریلر داستانی بازی (معرفی بخش داستانی بازی)
- تریلر بخش آنلاین بازی (برای بازی هایی که بخش آنلاین نیز دارند)
- تریلر سینماتیک بازی (مناسب برای بازی هایی که قصد دارند مانند یک فیلم نیز خود را به نمایش بگذارند)
معمولا تریلر های بازی در هر نوعی، بزرگ نمایی های قابل توجهی را انجام می دهند و همین امر باعث جذب مخاطبان بازی با نرخ تبدیل بسیار بالا می شود.
تبلیغات
در قدم نهایی این مقاله می رسیم به تبلیغات بازی.
قائدتا یکی دیگر از مهم ترین کارها زمانیکه در نسخه ی بتای بازی قرار داریم، استفاده از تبلیغات است.
شاید بگویید دقیقا تبلیغ چه چیزی را و در کجا باید بکنیم؟
پاسخ ساده است، تبلیغاتی که باید انجام شود، حول محور بازی می باشد و شامل: تریلر بازی، تصاویری از بازی، تجربه ی بخشی از گیم پلی بازی، توضیحاتی متنی و آنالیزی در رابطه با بازی، پوستر بازی و … می باشد.
و اما در پلتفرم هایی که نسخه ی آزمایشی بازی می تواند تبلیغ شود، می توان به شبکه های اجتماعی، سایت و پلتفرم های انتشار ویدیو تا انجمن های گفت و گو اشاره کرد.
مهرسا امینی
برنامه نویس سایت و بازی
بخواهید تا به شما داده شود از طریق مراقبه و تلقین