معرفی سبک بازی اکشن

بازی های اکشن در بین گیمر ها از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد و یکی از کاربر پسندترین سبک های بازی سازی می باشد، زیرا کمتر گیمری می باشد که بازی های اکشن را تا به حال امتحان نکرده باشد. 

واژه ی اکشن به معنای حرکت می باشد اما زمانیکه می گوییم سبک اکشن، حال چه در فیلم سازی چه در بازی سازی، منظورمان عملکرد های سریع – هیجانی – مبارزه ای – درگیری  – شوتر و به طور کلی هر عملکردی در بازی که به درگیری گیمر با گیمر و یا شخصیت های بازی در سبک های مختلف منجرب بشود، می باشد. 

طراحی بازی اکشن در سبک بازی های مبارزه ای و فایتینگ، بازی های شوتر، هک اند اسلش، بازی های ترسناک و حتی بازی های ماجراجویی متداول است و ساخته می شود.

در تمامی این سبک ها، گرافیک و محوریت بازی بر اساس اول شخص یا سوم شخص میتواند متفاوت باشد که در ادامه به توضیحات تکمیلی خواهیم پرداخت.

ایده های کمکی

( طراحی بازی اکشن میتواند در سبک های زیر باشد که توضیحات هر کدام از آن ها به مختصر میپردازیم)

بازی های مبارزه ای

طراحی بازی های مبارزه ای متداول ترین سبک در بازی های اکشن می باشد و این سبک مبارزه ای بیشتر منظور بازی های فایتینگ و تقابل دو به دوی کارکتر ها به صورت سوم شخص با یکدگیر می باشد که از معروف ترین عناوین جهانی این سبک از بازی ها ، میتوان به سری بازی های Mortal Kombat و سری بازی های Taken اشاره کرد. 

لازم به ذکر است بازی های مبارزه ای می توانند در کنار تقابل های دو به دو، سبک داستانی و خط داستانی را نیز در خود جای دهند.

بازی های شوتر

بازی های شوتر نیز مانند بازی های مبارزه ای دارای محبوبیت بسیار زیاد و کابران زیادی در سرتا سر دنیا می باشند.

این سبک بازی ها همانطور که از نام آن پیداست دارای تجهیزات و کارکترهایی در بازی مانند: اسلحه، تانک، جت و … می باشد که به شما امکان تقابل با تیر اندازی و شلیک را می دهد.

سبک بازی های شوتر میتوانند به صورت تقابل شخصیت انسانی، تقابل تانک، تقابل جت، تقابل اسنایپر ها یا تقابل دریایی کارکتر های بازی با یکدیگر به صورت آنلاین و یا آفلاین با شخصیت های بازی باشد.

طراحی بازی اکشن در سبک شوتر به صورت اول شخص و سوم شخص بسیار متداول است و گرافیکی که برای طراحی بازی های شوتر استفاده می کنند وابسته به نوع سیستم عامل بازی متغیر است اما بهترین گرافیک برای این سبک از بازی سازی گرافیک سه بعدی می باشد.

از مهم ترین و بهترین عناوینی که در سبک بازی های اکشن به چشم میخورد میتوان به سری بازی های  Call Of Duty و Battlefield اشاره کرد.

بازی های ماجراجویی

بازی های ماجراجویی به طور کلی سبک مجزایی از بازی سازی می باشد.
اما در سبک بازی های اکشن همانطور که توضیحاتی در رابطه با سبک اکشن گفته شد بازی های ماجراجویی ای را میتوان زیرمجموعه ی سبک اکشن دانست که در پی طی کردن خط داستانی بازی درگیری و مبارزه هایی بین شخصیت های داستان اتفاق بیوفتد.
و شرط طی کردن داستان بازی پیروزی و غلبه ی کارکتر اصلی بازی بر شخصیت های داستان بازی می باشد.

این درگیری های وابسته به سبک بازی میتواند به صورت فایتینگ، با اسلحه های سرد یا گرم، با اسلحه های تخیلی و یا آپشن ها و کارکترهای تخیلی باشد زیراکه به طور کلی در طراحی بازی اکشن سبک های تخیلی و واقع گرایانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بازی های اکشن در سبک ماجراجویی معمولا و به متداول ترین شکل به صورت سوم شخص و آفلاین طراحی میگردند.
زیراکه تقابل اصلی کارکتر داستان با شخصیت ها داستانی بازی می باشد و گرافیک آن ها وابسته به سبک بازی میتواند دو بعدی یا سه بعدی باشد.

از معروف ترین عناوین در سبک بازی های ماجراجویی می توان به سری بازی های God Of War و Assassin’s Creed اشاره کرد.

برای آشنایی کامل تر با سبک بازی های ماجراجویی به مقاله ی آن بروید.

بازی ماجراجویی

بازی های ترسناک

بازی های ترسناک از دیگر زیر مجموعه ها در طراحی بازی اکشن می باشد که این سبک طرفدارن خاص خود را دارد و مانند سبک ماجراجویی میتواند در زیر دسته ی بازی های معمایی نیز قرار بگیرد.

بازی های ترسناک همانطور که از نام آن پیداست دارای رویداد های دلهره آور و ترسناک در جریان داستان بازی می باشد و اگر رخ دادن این رویدادها بازی با کارکترهای بازی همراه با حل کردن معماهایی مانند بازی 41148 باشد، بازی ترسناک در زیر مجموعه ی بازی های معمایی قرار میگیرد.
اما اگر طی کردن داستان بازی همراه با درگیری و مبارزه با شخصیت های ترسناک و تخیلی مانند سری بازی های resident evil باشد بازی در زیر دسته ی بازی های اکشن قرار می گیرد. ( لازم به ذکر است بازی های ترسناک خود در یک دسته بندی مجزایی قرار دارند).

این بازی ها اکثرا به صورت تخیلی و محوریت سوم شخص می باشند اما گرافیک آن ها به هر دو شکل دو بعدی و سه بعدی در سیستم عامل ها متداول است.

( همچنین لازم به ذکر است که سبک بازی های ترسناک به طور معمول برای درجه سنی بزرگسال انتشار می یابند. )

( برای آشنایی بیشتر با سبک بازی های ترسناک کلیک کنید.)

بازی های هک اند اسلش

شاید هیجان انگیز ترین و پر اکشن ترین دسته بندی بازی ها در زیر مجموعه ی بازی های اکشن ، بازی های هک اند اسلش باشد.
بازی های هک اند اسلش تجربه ی یک بزن بکش به تمام معنا را برای شما رقم خواهد زد.
در این بازی ها سر و کار شما تنها با خون و کشتن است.

از متداول ترین و معروف ترین مثال های موجود در این دسته بندی می توان به بازی Doom Eternal اشاره کرد که به شما یک تجربه ی فوق العاده هیجان انگیز ، خشن ، سریع و در برخی جاها ترسناکی را به بهترین شکل ممکن می دهد که از ویژگی های اصلی هک اند اسلش می باشد.

برای آشنایی بیشتر با بازی های هک اند اسلش کلیک کنید.

doom یک هک اند اسلش کامل

گرافیک – گیم پلی و سیستم عامل

گرافیک

معمولا گرافیک و گیم دیزاین در سفارش بازی اکشن در تمامی سبک های بازی های اکشن از مبارزه ای تا ترسناک برای سیستم عامل های PC – Play Station , X-Box  به صورت سه بعدی می باشد زیراکه این سبک بازی ها دارای کارکتر پردازی گسترده – محیط های متنوع و سطوح انیمیشنی و عملکردی بسیار زیادی در خط داستانی و مبارزه ای بازی را دارا هستند.
در نتیجه هر چه گرافیک و سخت افزار بازی قوی تر باشد، کاربر میتواند ارتباط بهترو کامل ترین را با بازی برقرار کند.

برای سیستم عامل های اندروید و IOS نیز به صورت معمول برای بازی های اکشن از سبک هم دو بعدی و هم سه بعدی استفاده می کنند؛ و ما عناوین بزرگ مانند Call Of Duty Mobile را داریم که در سبک بازی های شوتر برای اندروید به صورت سه بعدی ساخته شده اند.

اما در مبحث گرافیک پردازشی که منظور نحوه و افکت طراحی کارکتر ها، محیط ها و به طور کلی انیمیشن ها تا جزئیات بازی می باشد ؛ معمولا دو سبک تخیلی و شبیه سازی از متداول ترین سبک ها در طراحی بازی اکشن می باشند و بهترین ارتباط را با کاربر برقرار می کنند.

گرافیک سه بعدی در بازی های اکشن
طراحی چهره در انیمیشن سازی بازی

گیم پلی و مکانیک بازی در تمامی سبک های بازی سازی و به خصوص در سبک بازی های اکشن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد. 
در طراحی بازی اکشن وابسته به سبک پردازشی گرافیک یعنی تخیلی و یا شبیه سازی بودن بازی است.

اگر بازی به صورت شبیه سازی تولید شده باشد گیم پلی بازی – کارکتر ها – محیط و اشیا مانند :
شلیک گلوله – مبارزه ی کارکترها و عملکردهای حرکتی آن ها – بک گراند ها و صحنه های بازی و .. هر چه که به واقعیت نزدیک تر باشد بازی را از لحاظ رتبه و ارزشی بالاتر خواهد برد.

اما در سبک تخیلی شما برای عملکردهای بازی و اشیا بازی بسیار دست باز تری دارید و می توانید تقابل شخصیت های داستان و قابلیت های آن ها را متناسب با تخیل سناریو نویس و کارگردان بازی پیاده سازی کنید؛ مهم ترین نکته ای که در آن باید به یاد داشته باشید رعایت فیزیک حرکتی قابل درک و جذابی برای کاربران می باشد.
اگر بخواهیم منظور خود از فیزیک حرکتی قابل را درک را کامل تر شرح دهیم میتوان به مبارزه ی کارکتر های بازی با یکدگیر پرداخت که چه در سبک گرافیکی تخیلی و چه در سبک واقع گرایانه یک سری قوائد فیزیکی کلی در تقابل و درگیری کارکتر ها وجود دارد، که باید آن ها را رعایت کنید، به عنوان مثال در بازی های شوتر برخورد یا شلیک گلوله از مهم ترین رکن های گیم پلی بازی می باشد.
باید در هر دو سبک به صورت طبیعی طراحی شود زیراکه شلیک از یک اسلحه و بر خورد آن با یک جسم جاندارد یک فیزیک و قائده ی کلی دارد و در هر دو سبک تخیلی و شبیه سازی باید نحوه ی شلیک و زمانیکه گلوله با شخصیت های داستان برخورد می کند ، فیزیک و عملکرد قابل درکی را از آسیب دیدن آن شخصیت تا نحوه ی برخورد گلوله به کاربر القا کند.

 گیم پلی در تمامی سبک های اکشن از لحاظ فیزیک و انیمیشن باید دارای ویژگی های زیر باشد :

بازی های اکشن نسبت به سایر سبک های بازی سازی باید دارای حجم انیمیشن های بین مرحله ای  به منظور معرفی داستان بازی – مراحل – محیط ها و کارکتر های بیشتری می باشند.
زیراکه معمولا بازی های اکشن گیم پلی طولانی تری را دارا هستند.

تمامی عملکردهای برخوردی – درگیری و جنبشی کارکتر های بازی از حرکت گلوله – اتوموبیل – جت – کشتی یا هر جسم جاندار یا بی جان بازی اسلحه ها – آسیب رسانی شخصیت ها – تعریق –  تا حرکت دست – پا – سر و فیزیک بدنی شخصیت ها و محیط بازی ( حرکت باد – آب – آتش – آسمان و …) باید همراه با انیمیشن های بسیار جذاب و تا جای ممکن واقع گرایانه و با جزئیات بسیار بالایی باشد.
ماناتاز با دو واحد خود در زمینه ی بازی سازی و انیمیشن سازی کامل ترین و شبیه سازی شده ترین انیمیشن های محیط تا کارکتر های بازی را برای شما پدید خواهد آورد.

بازی های اکشن در تلفیق شدن با سایر ژانرها مانند RPG و استراتژیک نیز بسیار متداول هستند؛ به عنوان مثال در بازی های MOBA یا MMORPG ما شاهد تلفیق این ژانرها به بهترین شکل ممکن خواهیم بود.

کنترلر بازی :

کنترلر بازی باید به صورت استاندارد و متناسب با سبک بازی به صورت دو بعدی و یا سه بعدی طراحی شود.
همانطور که در سبک بازی های معمایی توضیحات داده شده است پیشنهاد ماناتاز برای سفارش بازی استفاده از کنترلر دو بعدی در سیستم عامل های اندروید و Ios می باشد.
 این توصیه به دلایل مربوط به اندازه ی صفحه نمایش است ؛ اما در سفارش بازی اکشن معمولا بازی به خصوص در سبک بازی های مبارزه ای – ماجراجویی و شوتر دارای کنترلر های هدایتی زیادی برای کارکتر داستان می باشد و در این موارد تنها راه استفاده از کنترلر سه بعدی می باشد.

صداگذاری از مهم ترین رکن هر بازی و کانال ارتباطی ذهنی و احساسی  آن بازی با کاربرانش می باشد و برای اینکه بازی شما بتواند بهترین ارتباط احساسی و فیزیکی را با کاربرانتان بر قرار کند باید متناسب با سبک بازی بهترین صداگذاری از ریز جزئیات بازی تا موسیقی متن انجام شود.

طراحی محیط در بازی سازی

توضیحات بیشتر مراحل بازی سازی در لینک زیر :

سیستم عامل

معمولا سفارش بازی اکشن برای تمامی سیستم ها متداول است و اگر طبق توضیحات داده شده بازی شما از لحاظ حجم گرافیکی و داستان بازی دارای گستردگی و کیفیت بالایی باشد؛ که برای این امر محدودیتی در انتخاب سیستم عامل نیست اما قطعا بین تمامی سیستم عامل ها، استفاده از وب گزینه ی عاقلانه ای نیست.
برای این امر شما باید بودجه ی بالایی را برای طراحی بازی اکشن خود در نظر بگیرید؛ اما شما با انتخاب سبک گرافیکی دو بعدی – فانتزی – تخیلی و … با داستان و گیم پلی کوتاه تر میتوانید برای وب نیز بهترین نتیجه را در محبوبیت بازی خود در سبک اکشن کسب کنید.

موفقیت و محبوبیت بازی های اکشن در مارکت ایرانی و جهانی

بازی های اکشن از دسته بازی هایی هستند که موفقیت و فروش آن ها در مارکت داخلی و خارجی بسیار خوب و قابل توجه می باشد، اما متاسفانه در ایران بازی های سبک اکشن در دسته بندی بازی های ماجراجویی – مبارزه ای و شوتر موفقیت چندانی کسب نکرده و اصلا عناوین قابل توجهی در این زمینه چه از لحاظ ایده پردازی و چه از لحاظ سطح گرافیکی و کیفیتی وجود ندارد و از مهم ترین دلایل این موضوع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سفارش بازی های اکشن معمولا جزوه گران ترین دسته بندی ها بین سایر سبک های بازی سازی می باشد و در صورتیکه بازی شما از لحاظ داستان پردازی – سطح گرافیکی و کیفیتی و در نهایت ایده پردازی دارای سطح بین المللی و قابل توجهی باشد، بودجه ی هنگفتی را باید در نظر بگیرید که متاسفانه سرمایه گذاران کمتر به دنبال سرمایه گذاری در فیلد بازی سازی می باشند.
    و هنوز بسیار از آن ها از درآمد میلیاردی که یک بازی موفق می تواند برای شما رقم بزند بی خبر هستند.
  • به صنعت بازی سازی در ایران کمتر توجه می شود و کمترین سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد و متاسفانه ایران در بین کشورهای آسیایی و در سطح بین المللی در زمینه ی بازی سازی هیچ حرفی برای گفتن نداشته و اکثر بازی های موفق ما در سطح داخلی نیز به سبک بازی های معمایی – تخته ای و استراتژیک بوده و بازی های اکشن و حتی سبک های ریسینگ اصلا عناوین قابل قبولی از لحاظ گرافیکی و داستانی نیستند؛ چه برای سیستم عامل های اندروید و چه برای PC و بازی های تحت وب.

این مسئله دقیقا به علت نبود سرمایه گذاری در این بخش و در نتیجه نبود تکنولوژی و استودیوهای بازی سازی معتبر برای بازی سازی در سبک اکشن در سطح بین المللی می باشد. ( اما نگران نباشید داستان بازی سازی شما با ماناتاز در هر سبکی متفاوت است.)

 
  • اگر دقت کنید بازی های اکشن در سطح بین المللی دارای انیمیشن های جذاب داستانی و با تکنولوژی ساخت بسیار بالایی هستند.
    معمولا بازی های رده بالا تیم های چند صد نفره را در پشت صحنه ی خود دارند که هر کدام از آن ها وظایفی را در پیش دارند؛
    که استودیو انیمیشن سازی ماناتاز یکی از مهم ترین بخش های در برگیرنده ی  طراحی بازی اکشن می باشند.
    متاسفانه استودیوهای انیمیشن سازی ما نیز از سطح بین المللی بسیار دارای کیفیت و رده ی پایین تری هستند.

این سه مورد را میتوان بزرگ ترین علل عدم موفقیت بازی های سبک اکشن – ماجراجویی – مبارزه ای و شوتر در ایران دانست.
اما داستان به اینجا ختم نمی شود و ماناتاز این سه مورد را بزرگ ترین علل ثبت سفارش بازی اکشن برای شما می داند.
زیراکه ماناتاز در تیم فوق تخصصی و جامع خود تمامی پروسه های بازی شما از برنامه نویسی و گیم دیزاین بازی تا انیمیشن ها و تبلیغات بازی را با واحد های متمرکز و فنی مهندسی خود به بهترین شکل پیاده سازی می کند.
پس اگر شما در نقش یک سرمایه گذار در حال خواندن مطالب ما هستید این سبک یکی از بهترین سبک های انتخابی برای سرمایه گذاری می باشد زیراکه شما در ایران رقبای جدی ای نداشته و در صورت داشتن یک ایده ی مناسب و استثنائی ، یا استفاده از پکیج طراحی بازی خاص ما میتوانید به موفقیت های بزرگی برسید.

بهترین نمونه کارهای ثبت شده برای سیستم عامل های اندروید - Pc - Ps -X-Box - Ios در سبک اکشن ماجراجویی - مبارزه ای و شوتر ( از لحاظ تعداد نصب – محبوبیت – امتیازات - کیفیت ساخت و ایده پردازی )

(برای نمایش بهترین ها باید بر روی دکمه های تعریف شده در زیر کلیک کنید)

همین حالا بازی اکشن خود در دسته بندی دلخواهتان را سفارش دهید

خلاصه
طراحی بازی اکشن
نوع خدمات
طراحی بازی اکشن
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
ایران - اصفهان - خ ابوریحان بیرونی , Telephone No.03134500300
حوزه
کل کشور
توضیحات
طراحی بازی اکشن - سفارش بازی اکشن در سبک های ماجراجویی - مبارزه ای- ترسناک و شوتر برای تمامی سیستم عامل ها و ساخت تمام انیمیشن های داستان بازی