سبک MMORPG
فهرست مطالب
در این مقاله قصد معرفی یک سبک بازی سازی ترکیبی را داریم.
سبکی که ترکیبی از چندین ژانر بوده و جزوه پیچیده ترین و بزرگ ترین سبک های بازی سازی محسوب می شود.
MMORPG سبکی است که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم.
شاید در همین ابتدای کار متوجه شباهت نام آن با MMO و MOBA نیز شده باشید که در ادامه به مقایسه ی آن ها نیز خواهیم پرداخت.
برای آشنایی با این سبک بزرگ با ما همراه باشید.
(برای آشنایی با سایر سبک های بازی سازی کلیک کنید.)
MMORPG چه سبکی است ؟
MMORPG مخفف Massively Multiplayer Online Role-Playing Game به معنای یک بازی نقش آفرینی آنلاین انبوه چند نفره می باشد.
این سبک عناصر بازی های نقش آفرینی را با گیم پلی دنیای بازی های آنلاین چند نفره ترکیب می کند.
و خب از همین ابتدای کار می توان حدس زد که زمانیکه اسم این سبک می آید ما باید انتظار چه بازی هایی را داشته باشیم.
در بازی های MMORPG با یک دنیای آنلاین اشتراکی روبه رو می شویم که در آن بازیکنان زیادی می توانند در فعالیت های مختلف برای پیشبرد اهداف و اکتشاف خود شرکت کنند.
بازیکنان دنیای یکسانی را با بازیکنان دیگر به اشتراک می گذارند و می توانند با یکدیگر تبادل، جنگ، تعامل و هر گونه فعالیت تعریف شده ی دیگری را داشته باشند.
ویژگی اصلی MMORPG این است که بازیکن می تواند آواتار خود را سفارشی و کنترل کند.
و این دقیقا نشان دهنده ی همان بخش RPG (نقش آفرینی) این ژانر می باشد که مطابق با ویژگی های سبک نقش آفرینی شما باید کارکتر یا آواتار خود را سفارشی سازی، توسعه و پرورش دهید.
مکانیک بازی های MMORPG
بازیکنان هنگام ورود به سرور بازی MMORPG ابتدا باید یک حساب کاربری برای میزبانی یک یا چند آواتار خود ایجاد کنند.
در بازی های MMORPG فعالیت های عمومی بازی شامل کاوش در دنیای بازی، بسط و بهبود شخصیت ها و تعامل با سایر بازیکنان است.
جنبههای اصلی ژانر بازیهای MMORPG شامل گروهبندی اجتماعی است که اغلب به عنوان «guild» یا «clan» شناخته میشود.
این گروه بندی ها شامل بازیکنانی است که اغلب در دنیای بازی با هم بازی می کنند.
دو طبقه بندی در فعالیت ها و سبک های بازی به نام های (PvE) که مخفف Player vs Environment و (PvP) مخفف Player vs Player است شناخته می شود.
در بازیهای Player vs Environment، بازیکن معمولاً با NPC که مخفف شخصیتهای غیرقابل بازی هستند، مبارزه میکند.
برخی از بازی ها دارای سرورهای PvP oriented و سرورهای PvE oriented خواهند بود، در حالی که برخی از بازی ها ممکن است به صورت انحصاری اجرا شوند.
PvP نیروی محرکه دعوای بازیکنان است، به این ترتیب اگر بازیکنان بین تیمها دعوا کنند، انتظار میرود که کل تیم برای مبارزه در کنار شریک guild خود اقدام کنند.
بازیکنان ممکن است سبک های بازی متفاوتی داشته باشند، به همین دلیل معمولاً ویژگی ها و کلاس های مختلفی در انتخاب شخصیت شما برای MMORPG وجود دارد.
برخی از نمونه های استاندارد عبارتند از طبقه، جنسیت، ظاهر عمومی و حرفه.
هنگام انتخاب یک کلاس، بازیکنان میتوانند با کلاسهای سبک دفاعی، مانند هیلرها یا کلاسهای سبک تهاجمی، مانند warriors، بازی کنند.
با توجه به توضیحات، می بینید که در این سبک، ژانرهای نقش آفرینی، اکشن، ماجراجویی، جهان باز و حتی در مواقعی استراتژیک هم وجود دارد و MMORPG می تواند یک ترکیبی از تمامی این ها باشد.
بالاتر از همه موارد گفته شده، گیم پلی این سبک باید روان و بدون اشکال باشد تا بازیکنان بتوانند بدون وقفه از بازی لذت ببرند.
بازیکنان چه در حال مبارزه با دوستان خود علیه تیم های دیگر باشند و چه به تنهایی در حال کاوش در دنیای مردگان باشند، باید احساس کنند که کاملاً در دنیای بازی غوطه ور هستند.
جهان بازی
یک MMORPG خوب باید دنیایی همه جانبه و افسانه های غنی داشته باشد.
دنیای بازی باید با دقت طراحی شود، دارای مناظر عالی، موجودات منحصر به فرد و شهرهای پر جنب و جوش باشد.
داستان باید عمیق و قانع کننده باشد و به بازیکنان حس هدفمندی در دنیای مجازی بدهد.
یک MMORPG خوب همچنین باید مکانهای مختلفی را برای کاوش ارائه دهد، از خرابههای باستانی و گنجهای پنهان گرفته تا نبردها و ماموریتهای حماسی.
دنیای بازی باید مکانی باشد که بازیکنان بخواهند در آن شیرجه بزنند و کشف کنند.
یک MMORPG خوب همچنین باید یک دنیای بازی به سبک sandbox داشته باشد که در آن بازیکنان می توانند آیتم ها را پیدا کنند، شخصیت های دیگر را ملاقات کنند و ماموریت ها را کامل کنند.
بهروزرسانیها و بسطها برای بازیهای MMORPG ضروری هستند زیرا دنیای بازی را تازه و هیجانانگیز نگه میدارند.
آنها محتوای جدیدی مانند ماموریت ها و مناطق مختلفی را اضافه می کنند که چالش ها، پاداش ها و تجربیات جدیدی را برای بازیکنان ارائه می دهد.
MMORPG همچنین کیفیت و تنوع گیم پلی و غوطه وری را بهبود می بخشد.
نمونه ای الهام بخش از سبک MMORPG
یکی از اصلی ترین و الهام بخش ترین بازی های مرتبط با سبک MMORPG را می توان World of Warcraft دانست که طبق آماری که تا سال 2021 از این بازی ثبت شده است؛ بیش از 5 میلیون بازیکن در ماه دارد.
این بازی تا به الان به مدت ۲۰ سال در حال اجرا بوده است و پس از عرضه آن در نوامبر 2004 تحولی عظیم در دنیای بازی سازی و سبک MMORPG به وجود آورد.
این بازی دارای ویژگی های منحصر به فرد بسیاری است که آن را برجسته می کند.
برخی از ویژگیها مانند هشت مچ موجود که یک بازیکن میتواند انتخاب کند.
بازی همچنین دارای شخصیتهای ترکیبی است که ترکیبی از دو یا چند نژاد و تواناییهای آنها هستند.
هنگام شروع بازی شما همچنین باید از بین دو جناح، Alliance یا Horde انتخاب کنید.
برخی از نژادها در انتخاب آزاد هستند، با این حال نژادهای دیگر به یکی یا دیگری مقید هستند.
در World of Warcraft سرورها به PvP و PvE تقسیم می شوند.
طبق تحقیقات انجام شده، نشان میدهد که بسیاری از بازیکنان از بازی کردن شخصیتهای مبتنی بر اکشن بیشتر لذت میبرند و میتوانند به صورت تک نفره یا با گروه بازی کنند.
تفاوت بین MMO، MMORPG و MOBA
همانطور که گفته شد، MMO مخفف Massively Multiplayer Online است.
این به معنای بازی ای است که می توانید به صورت آنلاین با یا در برابر بسیاری از بازیکنان دیگر بازی کنید.
اما MMO به خودی خود یک ژانر نیست.
مثل این است که بگوییم یک بازی چند نفره است که خب این نشان دهنده ی ژانر آن بازی نبوده و تنها یک ویژگی از آن را شرح می دهد.
در واقع می توان اینطور گفت که تمامی بازی های MMORPG به گونه ای MMO نیز هستند اما بازی تمامی بازی های MMO را نمی توان MMORPG دانست.
و اما سبک MOBA.
در رابطه با این سبک در مقاله ی «بازی های MOBA» توضیحاتی را ارائه داده ایم و اگر از مقاله ی آن دیدن کرده باشید متوجه خواهید که این سبک ترکیبی از سبک های RPG، استراتژیک و اکشن است.
به همین خاطر می توان آن را شبیه ترین سبک به MMORPG دانست؛ اما یک تفاوت ریزی در اینجا مطرح است.
در بازی های MOBA نمونه هایی مانند World of Tanks قرار می گیرند که در آن عناصر RPG دیده نمی شود یا بسیار کمرنگ است اما در بازی های MMORPG وجود عناصر RPG جزوه اولین اولویت است و می توان این تفاوت ریز بین این دو سبک را در تاکید بر ژانر RPG دانست؛ زیراکه در هسته ی نام MMORPG دقیقا این مورد ذکر شده است.
کسب درآمد منصفانه
یک مدل کسب درآمد منصفانه و متعادل برای بازیهای MMORPG مهم است زیرا بر درآمد، شهرت و تجربه کاربر بازی تأثیر میگذارد.
بازیهای MMORPG ممکن است بسته به مخاطبان هدف، ژانر، پلتفرم و ویژگیهایشان به مدلهای کسب درآمد متفاوتی نیاز داشته باشند.
به عنوان مثال، برخی از MMORPG ها ممکن است برای دسترسی به بازی، قیمت premium یا هزینه اشتراکی دریافت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک مدل رایگان یا فریمیوم را با خریدهای درون برنامه ای اختیاری ارائه دهند.
برخی از MMORPG ها همچنین ممکن است از یک مدل ترکیبی استفاده کنند که چندین روش کسب درآمد را ترکیب می کند.
انتخاب مدل کسب درآمد باید با طراحی بازی مطابقت داشته باشد و مطابق با ترجیحات و انتظارات بازیکنان باشد.
یک مدل درآمدزایی منصفانه و متعادل باید اقتصاد بازی متعادلی را نیز ایجاد کند، بهویژه برای بازیهایی که متکی به خریدهای درون برنامهای هستند.
در اقتصاد بازی موفق باید از اقداماتی که می تواند به شهرت بازی یا تجربیات کاربر آسیب برساند، مانند مکانیک های پرداخت به برد، تبلیغات بیش از حد، یا قیمت گذاری ناعادلانه، اجتناب شود.
۴ نمونه از بازی های MMORPG
Final Fantasy XIV
World Of Warcraft
Guild Wars 2
Eve Online
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
ذهن های قدیمی می میرند تا ذهن های جدید و ایده های جدید متولد شوند؛ در زمانه ی خودمان چیزی جدید به جهان ارائه کنیم.