بازی های موبایلی چقدر درآمد دارند ؟ (بررسی مارکت بازی جهان تا ۲۰۲۳)
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
در این مقاله قصد داریم به سراغ بررسی مارکت جهانی بازی های موبایلی برویم.
هدف از این بررسی، دریافت یک سری اطلاعاتی شامل:
و سایر آمارهای مرتبط تا پایان سال ۲۰۲۳ است.
در سال 2023، تقریباً 700/000 بازی در کل مارکت های اصلی یعنی گوگل پلی و اپ استور موجود است، که از این آمار حدود 500/000 بازی برای Google Play و 200/000 بازی برای App Store می باشد.
با دریافت این آمار و اطلاعات شما می توانید قدمی محکم تر و مطمئن تر در زمینه ی سرمایه گذاری برای بازی سازی و ورود به این مارکت بردارید.
همانطور که بارها و بارها در مقالات مختلف گفته شده است، بازی سازی یکی از پر درآمدترین حوزه های مربوط به نرم افزار و آی تی می باشد که در صورت ورود درست و اصولی به آن، می تواند خروجی فوق العاده ای را داشته باشد.
در این مسیر استودیو بازی سازی ماناتاز همراه شماست.
(لازم به ذکر است، این مقاله مارکت بین المللی بازی و درآمد حاصل از آن را مورد بررسی قرار می دهد و قبلا به صورت مستقل در مقاله ی درآمد از بازی در ایران، مارکت داخلی و اطلاعات آماری مورد نیاز از آن نیز بررسی شده است.)
(برای آشنایی با راه های درآمدزایی از بازی نیز می توانید از لینک مربوطه به مقاله ی آن مراجعه کنید.)
(در نظر داشته باشید آمار و ارقام ارائه شده در این مقاله بر اساس منابع مختلف و معتبری می باشد و طبق بررسی ماناتاز هر منبع با اختلاف کمی در ارائه ی آمار و ارقام متفاوت است، به همین علت شما بر حدود اعداد ارائه شده بسنده کنید.)
اجازه بدهید در ابتدا از مقایسه ی بازی های موبایلی با سایر دیوایزها و سیستم عامل ها شروع کنیم.
اگرچه بازیهای موبایل هنوز از نظر دامنه و هزینه توسعه از بازی های کنسولی و رایانههای شخصی عقب هستند، اما جالب است بدانید موبایل در تولید درآمد بسیار جلوتر است.
درآمد بازی های موبایلی در سال 2018 از رایانه شخصی و کنسول پیشی گرفت و سهم آن 51 درصد کل درآمد بازار بازی تا پایان سال 2021 می باشد و پیش بینی می شود این برتری تا پایان سال ۲۰۲۳ و سالیان بعد نیز ادامه داشته باشد.
موبایل همچنین تعداد گیمرهای بیشتری نسبت به رایانه شخصی یا کنسول دارد و این قائدتا به علت دسترسی پذیری و عمومی تر بودن موبایل نسبت به سایر دیوایز ها می باشد.
اکثریت بازیهای موبایلی به صورت رایگان قابل بازی کردن هستند و از سایر متدهای درآمدزایی مانند خریدهای درونبرنامهای برای درآمدزایی خود استفاده می کنند، در حالی که تقریبا تمامی بازی های کنسول و رایانه شخصی هزینه ی خرید بازی را دارند.
به رسم مقالات آماری اگر بخواهیم همان ابتدای کار به صورت خلاصه تمامی آمار و ارقام را در اختیار شما بگذاریم، به شرح زیر می باشد.
بازی های موبایل در سال ۲۰۲۱ از هر دو سیستم عامل اندروید و ios، طبق آمار ۸۹.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کردند که این تا کنون پردرآمدترین سال برای بازی های موبایلی بوده است و رشد ۱۲.۷ درصدی را نسبت به سال های گذشته داشته است.(لازم به ذکر می باشد که در سال ۲۰۲۲ کمی افت داشته و در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر بوده و تا پایان سال مقدار آن قابل اندازه گیری نیست.)
iOS مسئول 52.3 میلیارد دلار از این درآمد بود و گوگل پلی از این سهم 37.3 میلیارد دلار درآمد داشت.
که در همینجا می توان نتیجه گرفت در مارکت بین المللی درآمد سیستم عامل ios بیشتر از اندروید می باشد.
گیمرهای چینی در سال 2021 بیشترین هزینه را برای بازی های موبایلی انجام دادند و 34 درصد از کل هزینه مصرف کنندگان را به خود اختصاص دادند.
سبک RPG پرفروش ترین سبک بازی بود و پس از آن استراتژی و معمایی.
طبق بخش بالا موبایل مسئول 51 درصد از کل درآمد بازی ها بود که بیشتر از مجموع رایانه های شخصی و کنسول ها است.
Statista پیش بینی می کند که درآمد بازار بازی های موبایل تا سال 2027 به 419 میلیارد دلار افزایش یابد.
iOS دارای 58 درصد از کل درآمد بازی های موبایل در سال 2021 بود.
درآمد آن 52.3 میلیارد دلار بود که 9.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
علیرغم مارکت بزرگتر گوگل پلی نسبت به اپ استور، طبق آمار گوگل پلی هنوز هم از نظر درآمدزایی از iOS عقب تر است.
در سال 2021، درآمد این مارکت برابر با 37.3 میلیارد دلار بود که 16.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
بازی های نقش آفرینی مانند Honor of Kings، Genshin Impact و Fate/Grand Order تقریباً 25 میلیارد دلار از مجموع 89 میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده اند.
(نکته ی جالب در اینجاست که نصب این سه بازی به ۱۰۰ میلیون نمی رسد اما این حجم از درآمد مارکت را به خود اختصاص می دهند و این نشان دهنده ی این است که تنها تعداد نصب یک بازی نشان دهنده ی میزان درآمد آن نیست.)
78 درصد از بازیهای موبایلی دانلود شده در سال 2020، بازیهای معمولی و ساده مانند Among Us می باشند و ۲۰ درصد بازیهای سنگین و سطح بالا و 2 درصد بازیهای کازینویی هستند.
بازی Battle Royale PUBG از پردرآمدترین بازی های اپ استور می باشد و بازیکنان آن تا فوریه 2021 در مجموع 250 میلیون دلار برای آن هزینه کرده اند.
در بازار اندروید، Genshin Impact پر درآمدترین بازی است که تا فوریه 2021 بیش از 2 میلیون دانلود و درآمد جهانی 47 میلیون دلاری داشته است.
Subway Surfers با ثبت 191 میلیون دانلود، پر دانلود ترین بازی موبایل سال 2021 بود؛ جالب اینجاست که این بازی در می 2012 منتشر شد و همچنان در صدر جدول قرار دارد.
حتی در سه ماهه چهارم 2022، Subway Surfers همچنان با 59 میلیون نصب، پر دانلودترین بازی موبایل بود.
به این نکته هم توجه داشته باشید که تنها 18 درصد از بازی های موبایل برای هر دو بازیکن اندروید و iOS در دسترس هستند.
میزان کاربران فعال روزانه و ماهانه ی برترین بازی های موبایل از لحاظ تعداد کاربر و درآمد
طبق آمار ارائه شده توسط udonis، از بالای ۱۷۰میلیارد دلاری که در سال 2022 توسط انواع بازی ها درآمد ایجاد شد، سهم بازار بازی های موبایل حدودا ۵۰ درصد، بازیهای کنسولی حدودا ۲۵ تا ۳۰ درصد، بازیهای رایانهای ۱۸ تا ۲۱ درصد و بازیهای تحت وب تنها ۱ درصد درآمد داشتند.
بازیهای موبایلی از سال 2020 از نظر میزان درآمد از رایانههای شخصی و کنسولها پیشی گرفتند و به نظر میرسد پیشروی آنها همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
(هزینه ی ساخت پایین تر، درآمد بالاتر، چه چیزی بهتر از این)
اندازه مخاطبان بازی های موبایلی
اگر به کل بازار جهانی بازی نگاه کنیم، در سال 2022 حدود 2 میلیارد بازیکن وجود داشت، طبق پیش بینی ها این تعداد تا سال 2025 به 3.5 میلیارد خواهد رسید.
جمعیت گیمر موبایل
بازیهای موبایل در مارکت بین المللی تقریباً بین مردان و زنان محبوبیت یکسانی دارند.
به طور دقیق تر، 53.6 درصد از کل مخاطبان بازی های موبایل را مردان و 46.4 درصد را زنان تشکیل می دهند.
افراد در هر سنی بازی های موبایلی انجام می دهند.
5 درصد از گیمرهای موبایل 25 تا 34 سال و 28.3 درصد 16 تا 24 سال سن دارند.
نسلهای کمی قدیمیتر نیز به بازیها علاقه دارند؛ 23.1 درصد از مخاطبان بازیهای موبایلی 35 تا 44 ساله، 12.8 درصد 45 تا 54 ساله و 6.3 درصد از 55 سال و بالاتر هستند.
دفعات بازی کردن
43 درصد از گیمرهای زن و ۳۸ درصد از گیمرهای مرد بیش از پنج بار در هفته بازی می کنند.
به طور متوسط، گیمرها دو تا پنج بازی موبایلی در ماه انجام می دهند.
کاربران روزانه سه ساعت و نیم از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند و 11 درصد از این زمان صرف بازی های موبایلی می شود.
میانگین زمان بازی کردن پلیر ها برای سبک های مختلف بازی
(طبق این آمار می توان نتیجه گرفت که چقدر سبک بازی هایپر کژوال بین پلیر ها محبوب بوده و زمان زیادی را برای آن صرف خواهند کرد.)
میانگین زمان بازی کردن پلیر ها بر اساس سن
(جالب اینجاست که کاربران بالای 50 سال بیشترین زمان را صرف بازی های موبایلی می کنند.
میانگین آنها 7.7 دقیقه در روز است.)
اگر با بازی های بلاکچین آشنایی ندارید، قبل از هر چیزی اطلاعات لازم در رابطه با این سبک بازی ها را از مقاله ی بازی های بلاکچین بدست آورید.
طبق آمار udonis می توان گفت که حدود 2.5 میلیارد دلار به ترتیب در سه ماهه اول و دوم سال 2022 در بازی های بلاک چین سرمایه گذاری شده است.
در سه ماهه دوم سال 2022، 52 درصد از ولت های فعال منحصربهفرد (UAW) که با dApps تعامل داشتند، در بازیهای بلاک چین فعال بودند.
وقتی به همه گیمرها نگاه می کنیم، توزیع جنسیتی بسیار برابر است.
با این حال، گیمرهای بلاک چین به سمت مردان متمایل هستند (60٪ مرد و 40٪ زن).
اکثر گیمرهای بلاک چین دارای سطوح درآمد متوسط تا بالا هستند.
گیمرهای موبایل بر اساس منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین ترافیک خود را دارا هستند.
هر روز کاربران جدیدی به بازی های آنلاین اضافه می شوند که منجر به افزایش دانلود اپلیکیشن های بازی می شود.
بر اساس برخی برآوردها، در حال حاضر بیش از 300 میلیون پلیر در هند وجود دارد که بیشتر به دلیل دسترسی آسان به گزینه های پرداخت بازی و سهولت در دسترس بودن تلفن های هوشمند است.
انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۳ تعداد کاربران دو برابر شود.
بنابراین، آسیا با بیشترین تعداد گیمر در جدول توزیع گیمرهای موبایلی در جهان پیشتاز است.
تقریباً 1.3 میلیارد گیمر تنها از قاره آسیا، اروپا حدود 551.7 میلیون، آمریکای لاتین حدود 309.2، آمریکای شمالی حدود 207.7 میلیون، منطقه MENA حدود 145.8 میلیون، صحرای آفریقا حدود 126.2 میلیون و اقیانوسیه حدود 25.3 میلیون گیمر موبایل دارند.
میانگین درآمد یک بازی موبایل با حدود 36/000 بار دانلود 549/630 دلار است.
اینها محاسباتی از وب سایت BSG هستند که نشان دهنده میانگین ایده آل هستند اما همانطور که گفته شد نمی توان بر اساس تعداد پلیر آمار دقیقی را بدست آورد و درآمدزایی یک بازی به عوامل بی شماری بستگی دارد؛ بعضی از بازی ها خیلی بدتر هستند و بعضی خیلی بهتر.
طبق محاسبات دیگری از آنها، از یک بازی با کمتر از 50/000 کاربر می توان انتظار درآمد حدود 12500 دلار را داشت که بسیار کمتر می باشد.
82 درصد از ناشران برنامه های بازی موبایل می گویند تبلیغات درون برنامه ای از نوع ویدیویی، محبوب ترین راه برای کسب درآمد از برنامه های بازی است. ( که ما در مقاله میزان درآمد از تبلیغات درون برنامه ای به صورت کامل به درآمد حاصل از آن پرداخته ایم.)
حدود 33 درصد از ناشران بازی های موبایلی که از تبلیغات و خریدهای درون برنامه ای استفاده می کنند معتقدند تبلیغات قابل پخش موفق ترین قالب آنها است.
تبلیغات قابل پخش به کاربران این امکان را می دهد که یک بازی را قبل از دانلود در یک تبلیغ انجام دهند.
بازیهای موبایلی ساده و معمولی ۹۴.۰۹ درصد از درآمد خود را از تبلیغات و تنها ۵.۹۱ درصد را از خریدهای درون بازی دریافت میکنند.
از سوی دیگر، بازی های نقش آفرینی (RPG) بیشترین درآمد خود را از تراکنش های خرد درون بازی به دست می آورند (80.94 درصد) در حالی که 19.06 درصد از تبلیغات است.
(پس همانطور که در مقالات پی در پی گفته ایم نوع متد درآمدزایی از یک بازی کاملا وابسته به سبک بازی سازی آن می باشد.)
مدرس سئو، طراح سایت، انیماتور، سناریونویس بازی
ذهن های ثروتمند به دنبال سرمایه گذاری و ذهن های فقیر به دنبال پس انداز کردن هستند.