آمار بازاریابی بازی ها تا پایان سال ۲۰۲۳
فهرست مطالب
فهرست مطالب
پس از بررسی آمار و ارقام بازی ها از لحاظ درآمدی و مخاطبان هدف وقت آن رسیده است که وارد آمار بازاریابی بازی ها شویم.
در این مقاله متوجه خواهید شد که مارکتینگ بازی ها با چه ارقامی سر و کار دارد و بازی های بزرگ به چه میزانی برای بخش مارکتینگ خود سرمایه گذاری می کنند.
این اطلاعات بر اساس منابع مختلفی جمع آوری شده است و به صورت کاملا دقیق نیست اما نتیجه دهی لازم را به شما خواهد داد.
برخی از افراد تصور می کنند ساخت بازی، غول مرحله ی آخر می باشد؛ اما پس از ساخت بازی مرحله ی مهمی به نام « مارکتینگ بازی » وجود دارد که بسیار سرنوشت ساز است.
تا پایان همراه ما باشید.
در برگه ی « روش های تبلیغاتی بازی » به صورت کامل در رابطه با انواع روش های تبلیغاتی صحبت شده است.
اما در این بین تبلیغات درون برنامه ای یکی از موثرترین و متداول ترین روش هاست.
با افزایش محبوبیت بازی، شرکت ها به پتانسیل تبلیغات در بازی ها توجه می کنند.
مطالعه اخیر نشان داده است که 62٪ از گیمرها گفتند که احتمال بیشتری برای خرید یک محصول تبلیغ شده در یک بازی دارند و 77٪ گفتند که احتمالاً یک محصول جدید را امتحان می کنند.
این یک فرصت منحصر به فرد برای کسب و کارها برای دستیابی به مخاطبان بزرگ و درگیر است.
همانطور که صنعت بازی همچنان در حال رشد است، میتوان انتظار داشت کسبوکارهای بیشتری از این ابزار بازاریابی قدرتمند استفاده کنند.
صنعت بازی در سالهای اخیر شاهد رونق عظیمی بوده است و محبوبیت بازیهای معمولی و رقابتی به طور تصاعدی افزایش یافته است.
این مورد قائدتا تأثیر مثبتی بر influencer marketing داشته است، به طوری که تعداد فزاینده ای از برندها به دنبال همکاری با گیمرها و افراد تاثیر گذار (یا معروف) برای دستیابی به این مخاطبان گسترده و درگیر هستند.
طبق اطلاعات Business Insider Intelligence، اینفلوئنسر مارکتینگ در بازیها در سال 2019، 822 میلیون دلار، در سال 2021، 2.5 میلیارد دلار، و حتی در سال 2022 به بیش از 4.4 میلیارد دلار رسیده است.
ظهور پلتفرمهای استریم مانند Twitch و افزایش قدرت خرج کردن گیمرها، قطعا عاملی مهم در این آمار چشم گیر است.
هزینه بازاریابی بازی بسته به عوامل مختلفی مانند مقیاس بازی، مخاطبان هدف، کانال های بازاریابی استفاده شده و مدت زمان کمپین بازاریابی می تواند بسیار متفاوت باشد.
برای بازی های مستقل کوچک، بودجه بازاریابی ممکن است از چند صد تا چند هزار دلار متغیر باشد.
این بودجه ها اغلب استراتژی های بازاریابی آنلاین مقرون به صرفه مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی، استفاده از اینفلوئنسرها و کمپین های تبلیغاتی درون مارکت های انتشار بازی را پوشش می دهند.
از سوی دیگر، کمپین های بازاریابی برای بازی های AAA با بودجه کلان می توانند به راحتی به میلیون ها دلار برسند.
این کمپین ها شامل تبلیغات چند رسانه ای گسترده از جمله تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبوردها و تبلیغات دیجیتال در پلتفرم های مختلف است.
در نهایت، موفقیت یک کمپین بازاریابی بازی نه تنها به بودجه اختصاص داده شده بستگی دارد، بلکه به اثربخشی و ارتباط استراتژی های بازاریابی اجرا شده نیز بستگی دارد.
یک کمپین خوب اجرا شده با تخصیص بودجه مناسب می تواند به طور قابل توجهی دید بازی و جذابیت بازی را برای بازیکنان بالقوه افزایش دهد.
درک پیچیدگی ها و عوامل هزینه ای که در بازاریابی بازی دخیل هستند برای توسعه دهندگان و ناشران بازی بسیار مهم است تا بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانند و به طور موثر به مخاطبان هدف خود دست یابند.
ناشران بازی در سالهای اخیر بودجههای بازاریابی خود را افزایش دادهاند و به نظر میرسد که این امر برای آن ها نتایج بسیار خوبی را داشته است.
بر اساس گزارش جدید Newzoo، در سال 2018، آنها 4.6 میلیارد دلار برای بازاریابی هزینه کردند که در مقایسه با 4.2 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش یافته است.
این روند تا سال 2023 همچنان افزایش یافته است و ناشران در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای بازاریابی هزینه کردند.
این افزایش هزینه احتمالاً به دلیل محبوبیت و رقابت رو به رشد بازی ها در بین ناشران است.
با وجود بازیهای بیشتری در بازار نسبت به قبل، ناشران باید برای برجسته کردن بازیهای خود هزینه بیشتری بپردازند.
علاوه بر این، با ظهور پلتفرمهای جدیدی مانند کنسولهای نسل بعدی و سرویسهای استریم، آنها باید برای دستیابی به مخاطبان جدید بیشتر در بازاریابی سرمایهگذاری کنند.
قطعا این ارقام در ایران بسیار پایین تر بوده و همانطور که در مقاله ی بودجه ی بازی و مارکتینگ گفته شده است، سرمایه گذاری در بخش بازاریابی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شروع شده و می توان در بازه های پایین نیز نتایج خوبی را رقم بزند.
اجازه بدهید به عنوان مثال به سراغ یکی از بزرگ ترین ناشران دنیای گیم برویم.
در سال 2021، ELECTRONIC ARTS (EA) حدود ۶۹۰ میلیون دلار آمریکا را صرف فعالیت های بازاریابی و فروش کرد.
این رقم نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش داشته است.
در سال 2020، این شرکت 567 میلیون دلار آمریکا برای این فعالیت ها و 461 میلیون دلار آمریکا در سال 2019 هزینه کرد.
(و قطعا در سال ۲۰۲۳ این رقم نیز بالای ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.)
EA به طور قابل توجهی هزینه های تبلیغاتی خود را در طول دوره های مختلف افزایش داده است.
بخش عمده ای از هزینه های بازاریابی و تبلیغات این شرکت به کانال های آنلاین مانند رسانه های اجتماعی، تبلیغات نمایشی و جستجوی پولی اختصاص دارد.
EA همچنین در سالهای اخیر روی اینفلوئنسر مارکتینگ، ورزشهای الکترونیکی و live events سرمایهگذاری کرده است.
این استراتژیها به شرکت کمک کرده است تا به بخشهای جدید مخاطب دست یابد و فروش کلی خود را افزایش دهد.
قدرت بازاریابی را دست کم نگیرید.
مخاطبان هدف یک بازی تاثیر بسزایی بر هزینه های بازاریابی دارند.
بازیهایی که برای مخاطبان خاص طراحی شدهاند ممکن است در مقایسه با بازیهایی که مخاطبان وسیعی را هدف قرار میدهند، به تلاشهای بازاریابی کمتری نیاز داشته باشند.
اندازه و جمعیت شناسی مخاطبان هدف بر انتخاب کانال های بازاریابی و هزینه های مرتبط تاثیر می گذارد.
استراتژی بازاریابی انتخاب شده می تواند تا حد زیادی بر هزینه کلی تأثیر بگذارد.
خواه شامل تبلیغات آنلاین، کمپین های رسانه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، روابط عمومی یا ترکیبی از روش های مختلف باشد، هر استراتژی ملاحظات هزینه خود را دارد.
اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر و برنامه ریزی شده معمولاً هزینه های بیشتری را به همراه دارد.
انتخاب پلتفرم های تبلیغاتی نیز بر هزینه های بازاریابی تاثیر می گذارد.
پلتفرمهای مختلف مانند سایتها، رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدیو یا وبسایتهای مخصوص بازی، استورهای بازی مانند گوگل پلی، اپ استور، استیم و … گزینههای تبلیغاتی مختلفی را ارائه میدهند که هر کدام ساختار قیمتگذاری خاص خود را دارند.
انتخاب پلتفرم ها به مخاطب هدف، بودجه بازاریابی و اهداف کمپین بستگی دارد.
ژانر بازی و سطح رقابت در بازار از عوامل اساسی در تعیین هزینه های بازاریابی است.
ژانرهای بسیار رقابتی اغلب به تلاشهای بازاریابی تهاجمیتر و گستردهتر برای متمایز شدن از رقبا نیاز دارند که منجر به هزینههای بالاتر میشود.
در مقابل، ژانرهای رقابتی کمتر ممکن است امکان یک رویکرد بازاریابی متمرکزتر و مقرون به صرفه را فراهم کنند.
قبل از تخصیص بودجه، تحقیقات بازار دقیق بسیار مهم است.
این شامل شناسایی مخاطبان هدف، درک روندهای بازار و ارزیابی میزان رقابت است.
توسعه یک استراتژی بازاریابی قوی بر اساس این تحقیق به حداکثر رساندن ROI شما کمک می کند.
بخشی از بودجه خود را برای انجام تحقیقات بازار و توسعه استراتژی اختصاص دهید.
تبلیغات دیجیتال روشی موثر برای دستیابی به مخاطبان گسترده است.
بخش قابل توجهی از بودجه خود را به کانال هایی مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و استورهای بازی و اپلیکیشن اختصاص دهید.
این استراتژی ها می توانند به افزایش دید و افزایش دانلود یا فروش بازی کمک کنند.
سرمایه گذاری در تولید محتوای با کیفیت بالا، مانند تریلرها، ویدیوهای گیم پلی و پست های وبلاگ، برای جذب مخاطبان هدف ضروری است.
تخصیص بودجه به تلاش های بازاریابی محتوا، از جمله بهینه سازی سئو و کمپین های رسانه های اجتماعی، به ایجاد حضور آنلاین قوی و جذب بازیکنان بالقوه کمک می کند.
برنامه نویس بازی و انیمیشن
فردی که از بلندی پرواز می ترسد باید با تاریکی سقوط کنار بیاید.