چگونه بهترین پلتفرم را برای بازی خود انتخاب کنیم ؟
فهرست مطالب
در همین ابتدای کار اجازه دهید، تیتر مقاله را شفاف کنیم.
منظور از بهترین پلتفرم برای بازی در واقع پلتفرم هدف شما برای اجرای ایده ی بازی سازی خود است.
در واقع با انتخاب پلتفرم مورد نظر، شما تصمیم می گیرید که کدام دسته از مخاطبان هدف را داشته باشید، پلیرهای موبایل، پی سی یا کنسول ؟
در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به یک مقایسه ی جامع و کامل بین پلتفرم های مختلف بپردازیم.
این مقاله به افرادی کمک می کند که قصد سفارش بازی یا ساخت یک بازی را دارند اما نمی دانند که انتخاب کدام پلتفرم هدف بهتر است.
با ما همراه باشید.
سهم پلتفرم ها از بازار
طبق گزارش Newzoo می توان گفت بخش موبایل با سهم درآمدی بالای ۵۰ درصد بر بازار تسلط دارد.
این روند طی چند سال آینده به دلیل ضریب نفوذ روزافزون گوشی های هوشمند در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.
پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر حجم مخاطبان و درآمدزایی این پلتفرم از مقاله ی «درآمد بازی های موبایلی» نیز دیدن کنید.
این آمار به این معنا نیست که شما حتما باید پتلفرم هدف خود را موبایل در نظر بگیرید؛ بلکه صرفا از لحاظ حجم مخاطب و درآمدزایی بازار را نشان می دهد.
انتخاب یک پلتفرم به غیر از حجم مخاطبان و درآمدزایی، به عوامل بسیار دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
بسیاری از پر فروش ترین بازی های جهان برای پلتفرم های کنسول و PC هستند و این کاملا بیانگر همین مورد نیاز سنجی بازار است.
بررسی پلتفرم های مختلف
در ادامه هر یک از پلتفرم ها را از لحاظ محبوبیت و هدفگذاری بررسی خواهیم کرد.
با ما همراه باشید.
پلتفرم PC
پلتفرمهای بازی کامپیوتری یکی از قویترین پلتفرمها در صنعت بازیهای ویدیویی هستند.
این را گزارش State of the Game Industry تایید می کند که تحت نظارت کنفرانس توسعه دهندگان بازی با نظرسنجی از چند هزار توسعه دهنده گردآوری شده است.
قطعا برای توسعه دهندگان بازی های گرافیکی و سنگین، PC جزوه اولین گزینه ها است.
انتخاب PC به عنوان پلتفرم هدف برای بالای ۵۰ درصد از توسعه دهندگان جزوه پلتفرم هدف محبوب است.
همچنین این پلتفرم همیشه جایگاه محکم و ثابتی را داشته است؛ از گذشته تا کنون محبوبیت آن فقط رو به افزایش بوده است؛ با اینکه کنسول ها و پلتفرم ها زیادی به مارکت در دوره های مختلف معرفی شده اند.
مزایای انتخاب این پلتفرم
- نمایش بازی ها در بهترین حالت ممکن از نظر عملکرد و جلوه های بصری
- عدم محدودیت در حجم و سنگینی بازی از لحاظ مراحل، گیم پلی، گرافیک، انیمیشن ها و …
- برخوردار شدن از فروشگاه استیم و امکان درآمدزایی از آن
- ارائه تجربیات شگفت انگیز بازی قابل تنظیم از طریق لوازم جانبی مختلف
کنسول
با بازگشت به وضعیت صنعت بازی، می بینیم که جایگاه دوم افتخار را کنسول ها به خود اختصاص داده اند.
به طور دقیق تر، پلی استیشن 5 که 44 درصد از توسعه دهندگان آن را انتخاب کردند.
پس از آن نینتندو سوییچ (38٪) و Xbox Series X/S (30٪) قرار دارند.
در ادامه به صورت جداگانه هر کدام از این پلتفرم ها را بررسی خواهیم کرد.
Play Station
کنسول های زیادی وجود دارد، اما تنها یکی از آنها توانسته است وارد کتاب رکوردهای گینس شود.
در سال 2019، سونی پلی استیشن جایزه ای را از کتاب رکوردهای گینس به عنوان پرفروش ترین برند کنسول بازی خانگی در تاریخ دریافت کردند.
طبق دادههای سالهای 1994 تا 2019، مجموع فروش هر چهار نسل کنسولهای بازی خانگی شامل پلیاستیشن اصلی، PS2، PS3 و PS4 از 450 میلیون دستگاه فراتر رفت.
راز محبوبیت این کنسول را می توان در چند نکته بیان کرد
- لیست بزرگی از بازی های انحصاری (مانند Spider Man, God Of War, the Last Of Us و …)
- برتری قابل توجه زمانیکه Play Station 4 منتشر شد در مقابل Xbox One
- تعهد مستمر آن به نوآوری فناورانه
- پاسخ حساس به بازخورد کاربر
- طراحی شیک و زیبا در مقایسه با سایر کنسول ها
X Box
ایکس باکس جایگاه سوم را در بین کنسول های بازی دارد.
ایکس باکس توسط شرکت آمریکایی مایکروسافت در سال 2001 ساخته و منتشر شد.
زمان حضور این کنسول، زمان پرمخاطره بود، رقبایی در قالب پلی استیشن 2 و نینتندو، تهدید بزرگی برای تازه واردها به بازار بودند.
تا پایان سال 2001، ایکس باکس بیش از یک و نیم میلیون کنسول فروخت.
موفقیت آن همچنین به دلیل علاقه شدید عمومی به بازی شوتر مولتی پلیر Halo: Combat Evolved که توسط Bungie به طور انحصاری برای Xbox توسعه یافته بود، تقویت شد.
یکی از ویژگی های Xbox سازگاری با نسل های قبلی خود است.
کنسولهای جدید از بازیهای قدیمی اولین Xbox نیز پشتیبانی میکنند.
برخی از این بازیها حتی برای Xbox One X با وضوح بالاتر و نرخ فریم بالاتر نسبت به نسخه اصلی بازی بهبود یافتهاند.
به طور کلی می توان گفت در رقابت بین ایکس باکس و پلی استیشن در هر دوره ای همیشه پلی استیشن به دلایل متعددی که به برخی از آن ها اشاره شد برنده بوده است.
NINTENDO SWITCH
نینتندو در سال 1889 تأسیس شد.
با این حال، محبوبترین کنسول آن، نینتندو سوییچ، کاملاً جوان است و در سال 2017 منتشر شده است.
از آن زمان، سر و صدای زیادی به راه انداخته است زیرا توانسته است یک کنسول حامل به تمام معنا را راه اندازی کند.
و کنسول های خانگی هیچ کدام به بازیکنان این فرصت را نداد که از بازیهای AAA مانند Doom: Eternal در هر مکان و شرایطی لذت ببرند.
نینتندو لیست بازی های انحصاری خود را دارد: Zelda، Splatoon، Super Mario Bros و غیره.
بسیاری از بازی های محبوب نینتندو مانند Animal Crossing: New Horizons یا Pokémon Sword and Shield هر کدام بیش از 20 میلیون نسخه فروخته اند.
بازی های این کنسول بر روی کارتریج های مخصوص توزیع شده و یا از فروشگاه اینترنتی نینتندو دانلود می شوند.
از اکتبر 2020، بیش از 4400 بازی برای نینتندو سوییچ در دسترس بود و قطعا تا الان این عدد خیلی بیشتر شده است.
پلتفرم موبایل
همانطور که در همان ابتدای کار گفتیم، پلتفرم موبایل اکنون بر بازار تسلط دارد.
دسترسی به گوشی هوشمند برای اکثر مردم گزینه بسیار راخت تر از دسترسی به کنسول ها و رایانه های شخصی گران قیمت است.
گسترش دستگاه های تلفن همراه در سراسر جهان و علاقه روزافزون مردم به بازی های موبایل باعث شده است که بسیاری از عناوین معروف رایانه های شخصی نیز به گوشی های هوشمند منتقل شوند (اما معمولا برعکس آن اتفاق نمی افتد).
Grand Theft Auto، Call of Duty Mobile و البته بازیهای بتل رویال مانند Fortnite و PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile از این عناوین هستند.
با توسعه فناوری پر کردن گوشیهای هوشمند، بازیهای موبایل جذابیت بصری و قابلیتهای عملکردی بیشتری پیدا میکنند.
بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند شروع به عرضه دستگاه هایی کرده اند که به طور خاص بر روی بازی ها متمرکز شده اند.
و در نهایت، چند آمار جالب موبایل از منابع معتبر:
- Newzoo می گوید که تا پایان سال 2024، تعداد بازیکنان موبایل در سراسر جهان از 3.7 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت.
- Statista می گوید که تا پایان سال 2022، کل درآمد جهانی بازی های پازل از 21 میلیارد دلار فراتر رفته است.
- SensorTower می گوید که تا سال 2025، 71٪ از درآمد Google Play از بازی های تلفن همراه (42٪ برای اپ استور) خواهد بود.
AR/VR
خب به راحتی می توان این موضوع را متوجه شد که بازی های VR و AR نسبت به سایر پلتفرم ها از مخاطب هدف و محبوبیت کمتری برخوردار هستند.
قائدتا زمانی که نام این پلتفرم ها به میان می آید، ما وارد یک کاربری خاصی خواهیم شد و اولیت اول ما قطعا بحث درآمدزایی و مارکتینگ نیست؛ زیراکه برای این پلتفرم این پروسه سخت تر خواهد بود.
به عنوان مثال کارایی هایی مانند پزشکی، آموزش، ورزش و …
البته در لیست بهترین بازی های VR شاهد بازی های وی آری خواهید بود که توانسته اند با محبوبیت و فروش خود در مارکت درآمد میلیاردی را کسب کنند؛ اما خب شما باید حواستان به جامعه مخاطبان محدود این پلتفرم به خصوص در ایران هم باشد.
وب
وب نیز یکی از محبوب ترین پلتفرم ها می باشد و طرفداران خاص خود را دارد.
ما در مقاله ی بازی های تحت وب به صورت کامل به بررسی این پلتفرم پرداخته ایم.
وب پلتفرمی است که برای تمامی کاربران با تمامی دیوایز ها قابل دسترس است.
اما خب در انتخاب وب محدودیت های حجمی و سنگینی بازی نیز از لحاظ گرافیک تا لول دیزاین به میان می آید؛ مخصوصا با سرعت اینترنت داخلی.
از لحاظ مارکتینگ و تعداد مخاطبان نیز وب قطعا نسبت به پی سی، موبایل و کنسول از مخاطبان کمتری برخوردار است اما در عوض بازار رقابتی آسان تری را نیز داشته و می توان با آن به موفقیت رسید.
در ابعاد داخلی می توان به بازی زولا اشاره کرد که در چند سال اخیر توانست توجه بسیاری از پلیرهای داخلی را به خود جلب کند.
همچنین آزادی و عدم محدودیت های مارکت های دیگر، از مزایای فوق العاده ی دیگر وب است.
انتخاب بهترین پلتفرم
در این قسمت بررسی خواهیم کرد، که برای انتخاب بهترین پلتفرم مناسب بازی خود، چه پارامترهایی را باید اندازه گیری کنیم.
بررسی ایده بازی
اولین قدم این است که ایده بازی خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که چه نوع بازی می خواهید بسازید، به چه ژانری تعلق دارد، چه مکانیک ها و ویژگی های اصلی دارد و چه حالت و سبکی را منتقل می کند.
این جنبه ها به شما کمک می کند تا انتخاب پلتفرم خود را بر اساس تناسب و سازگاری آن با ایده بازی محدود کنید.
به عنوان مثال، اگر بازی شما یک اکشن ماجراجویی سریع با گرافیک و کنترل های پیچیده است، ممکن است بخواهید یک پلتفرم کنسول یا رایانه شخصی را انتخاب کنید که بتواند عملکرد و نیازهای ورودی را انجام دهد.
از طرف دیگر، اگر بازی شما یک معمایی معمولی با گرافیک ساده و تعاملات مبتنی بر تاچ است، ممکن است بخواهید یک پلتفرم موبایل یا وب را انتخاب کنید که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
تحقیق درباره بازار و مخاطبان هدف
گام بعدی این است که در مورد مخاطبان و بازار هدف خود تحقیق کنید و دریابید که آنها چه پلتفرم هایی را ترجیح می دهند، چه بازی هایی را انجام می دهند، چه ویژگی هایی را انتظار دارند و با چه چالش هایی روبرو هستند.
برای جمع آوری این اطلاعات می توانید از روش های مختلفی مانند نظرسنجی، مصاحبه، گروه های متمرکز، انجمن های آنلاین و … استفاده کنید.
با درک پلیرهای خود، می توانید انتخاب پلتفرم خود را با نیازها، ترجیحات و رفتارهای آنها هماهنگ کنید.
به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما کودکان خردسالی هستند که بازیهای آموزشی را دوست دارند، ممکن است بخواهید تبلت یا پلتفرم موبایلی را انتخاب کنید که استفاده آسان، در دسترس و ایمن باشد.
از طرف دیگر، اگر مخاطبان هدف شما گیمرهای هاردکور هستند که بازی های رقابتی را دوست دارند، ممکن است بخواهید یک پلتفرم کنسول یا رایانه شخصی را انتخاب کنید که گرافیک با کیفیت، چند نفره آنلاین و ویژگی های از این قبیل را ارائه می دهد.
پلن درآمدزایی
با راه های درآمدزایی از بازی اگر آشنایی ندارید، قبل از هر چیزی به این مقاله بروید.
برخی از راه های درآمدزایی بازی مختص به استفاده از یک پلتفرم خاصی هستند و اگر اقتصاد بازی شما بر مبنای همان متد درآمدزایی باشد، قائدتا در انتخاب پلتفرم هدف باید بسیار محتاط باشید.
به عنوان مثال تبلیغات درون برنامه ای مختص بازی های موبایل است و استفاده از آن در پی سی یا کنسول به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
یا پرداخت به ازای نصب و یا همان خرید بازی، درست است که برای بازی های موبایلی هم وجود دارد اما بالای ۹۰ درصد بازی های مارکت رایگان هستند و استفاده از این متد می تواند به شکست بازی منجرب شود؛ به همین خاطر این متد، در واقع متد اصلی درآمدزایی بازی های PC و کنسول می باشد.
چرا در بازار داخلی بیشتر بازی ها برای موبایل انتشار داده می شود ؟
خب البته این موضوع مختص تنها بازار داخلی نیست و در سطوح بین المللی نیز بالغ بر ۵۱ درصد سهم بازار گیم برای پلتفرم موبایل است.
اما این آمار قطعا در داخل کشور بالاتر بوده و سهم بسیار بیشتری از آن موبایل است.
اما چرا ؟
خب یک سری دلایل آن همان مواردی است که در توضیحات پلتفرم موبایل داده شد، مانند حجم مخاطبان زیاد، در دسترس بودن این پلتفرم در هر جا و …
اما این دلایل کلی بود که چه در داخل و چه در خارج از کشور صادق است.
اما دلایل داخلی مربوط به تحریم ها می شود.
به علت تحریم های بین امللی امکان قرار دادن یا فروش بازی در استورهای پلی استیشن و ایکس باکس وجود نداشته و یا بسیار نیازمند ارتباطات پی در پیی است.
از طرفی در استیم که بزرگ ترین استور فروش بازی های پی سی است؛ امکان دریافت مبلغ در صورتی می باشد که شما دارای یک حساب ارزی بین المللی باشید؛ و قائدتا همین موارد می تواند نقش پررنگی در انتخاب موبایل نسبت به سایر دیوایز ها باشد. (هر چند که موبایل نیز برای فعالیت در مارکت های بین المللی گوگل پلی و اپ استور مشکلات تحریم هارا دارد؛ اما حداقل مارکت های داخلی نیز برای انتشار آن ها هستند.)
و نکته ی دیگر نیز مربوط به سرمایه گذاری و تکنولوژی می شود؛ متاسفانه در صنعت بازی سازی در ایران سرمایه گذاری لازم نمی شود و در نتیجه نمی توان بازی های سطح بالای AAA را ساخت تا بتواند با نمونه های خارجی رقابت کند و این عدم سرمایه گذاری لازم و همچنین محدودیت های منابع انسانی متخصص باعث می شود که توسعه دهندگان گزینه های ارزان تر مانند موبایل را انتخاب کنند.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
یکی از بزرگ ترین مشکلات ما مطرح کردن سوالات اشتباه از اشخاص اشتباه است؛ زمانیکه یاد بگیرید سوال درست بپرسید، به پاسخ های درست نیز خواهید رسید.