مایا یا بلندر، انتخاب کدامیک ؟
فهرست مطالب
در یک مقاله ی مقایسه ای دیگر با شما همراه هستیم و اینبار قصد پرداختن به دو غول دنیای مدل سازی و انیمیشن سازی را داریم.
بلندر در مقاله ی 3Ds Max یا Blender، یکبار به رقابت با تری دی مکس رفته و در آن مقاله ما به صورت کاملا تخصصی تفاوت ها و بخش های مختلف این نرم افزارهارا با پارامترهای مختلف بررسی کردیم.
اما در این مقاله نوبت به رقابت و مقایسه ی بلندر با مایا است، دو نرم افزاری که به عنوان غول های دنیای مدل سازی و انیمیشن سازی سه بعدی شناخته می شوند.
با مطالعه ی این مقاله می توانید با توجه به نیازمندی خود انتخاب درست تری را داشته باشید و تفاوت های این دو نرم افزار را بهتر بشناسید.
با ما همراه باشید.
کمی درباره بلندر
خب اجازه دهید قبل از شروع مقایسه در رابطه با هر کدام از این نرم افزارها کمی توضیح دهیم.
Blender یک برنامه رایگان و متن باز است.
این نرم افزار یکی از سریعترین جوامع در حال رشد در دنیای فناوری امروز را دارد.
Blender معمولاً به عنوان یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی استفاده می شود و به شما امکان می دهد صحنه ها و مدل های سه بعدی را برای صنایع مختلف بسازید.
در انیمیشن، طراحی بازی، طراحی معماری، جلوه های بصری، موشن کپچر، طراحی لوگو، موشن گرافیک و غیره نیز از این نرم افزار استفاده می شود.
علاوه بر این، قابلیت مدلسازی، UV Mapping، تکسچر، شیدرینگ، نورپردازی، ریگینگ، انیمیشن، شبیهسازی، رندر، compositing، ویرایش ویدئو و بسیاری از کارهای دیگر را دارد.
برخی از مزایای بلندر به صورت مختصر:
- نرم افزار رایگان است.
- منبع باز است که همه می توانند از آن استفاده کنند.
- Blender همه کاره است و یک پایپ لاین یکپارچه دارد تا کاربران بتوانند کل کار هنری سه بعدی را در یک پلتفرم به پایان برسانند.
- نرم افزاری سبک وزن و با محیط کاربری روان است.
- طیف گسترده ای از ویژگی ها به رندر سریعتر در این نرم افزار کمک می کند.
- جامعه و پشتیبانی گسترده دارد.
کمی درباره مایا
اما در طرف مقابل مایا یکی از نرم افزارهای پیشرو در صنعت مدل سازی سه بعدی مایا است که توسط Autodesk توسعه یافته است.
مایا نیز طیف گسترده ای از ابزارها را برای انیمیشن، شبیه سازی و مدل سازی دارد.
همچنین میتوانید از آن برای motion graphics و واقعیت مجازی نیز استفاده کنید.
این نرم افزار سه بعدی در صنعت بازی های ویدیویی بسیار محبوب است.
به لطف مجموعه ای عالی از گزینه های تکسچرینگ، می توان از آن برای ایجاد کارکترهای دقیق و واقعی و همچنین محیط ها استفاده کرد.
علاوه بر این، این نرم افزار دارای بسیاری از فناوری های مجازی اختصاصی از جمله Maya nCloth، Maya nParticles، Maya Fur، Maya Hair و Maya Fluid Effects است.
این موارد علاوه بر کمک به واقع گرایانه تر کار کردن به ایجاد تعاملات واضح بین قسمت های بدن و حرکات کارکتر نیز کمک می کند؛ بنابراین، تجربه بصری را برای بیننده به ارمغان می آورد.
شبیه سازی مایا به طور قابل توجهی پیشرفته است و به کاربران امکان می دهد انیمیشن های واقعی برای مو، مایعات، لباس و ویژگی های فیزیکی مشابه ایجاد کنند.
برخی از مزایای مایا به صورت مختصر:
- یک ابزار استاندارد صنعتی برای انیمیشن های سه بعدی است.
- برای انیمیشن های سینمایی بسیار از آن استفاده می شود.
- Freehand drawing، free-form approach و motion capture از ویژگی های منحصر به فرد مایا هستند.
- رابط کاربری بسیار خوبی دارد.
بلندر یا مایا
خب برویم سراغ اصل مطلب و شروع مقایسه با در نظر گیری پارامترهای مختلف.
رابط کاربری
بلندر
مایا
در یک آنالیز کامل Maya و Blender هر دو از لحاظ رابط کاربری قدرتمند هستند.
اما خب طبق نظرات کاربران مختلف در نبرد بین Blender vs Maya، مایا در این قسمت برنده می شود زیرا اگر می خواهید از نرم افزار دیگری به این نرم افزار جابجا شوید، رابط کاربری آن واضح تر و استانداردتر است. (مخصوصا برای افرادی که با سایر نرم افزارهای Autodesk نیز کار می کنند، قطعا مایا به مراتب ساده تر و قابل فهم تر می باشد.)
انیمیشن
بلندر
مایا
از نظر ابزارهای متحرک سازی، بلندر و مایا بسیار شبیه به هم هستند. با این حال، هر یک از آنها احتمالاً می تواند در یک جنبه خاص بهتر باشد.
Grease Pencil یک سیستم انیمیشن دو بعدی است که همراه با Blender ارائه می شود.
از افزونه های مختلف در Blender می توان برای ساخت پیچیده ترین انیمیشن ها استفاده کرد.
از طراحی گرفته تا استوری بورد، چیدمان صحنه گرفته تا انیمیشن و جلوه های بصری، می تواند یک پایپ لاین کامل برای تولید انیمیشن دو بعدی ایجاد کند که واقعا چشمگیر است.
Blender در ساخت کارتون معروفی به نام Hero استفاده شده است که بسیار جالب است.
پس می توان یکی از مهم ترین مزایای بلندر نسبت به مایا را در این مورد دانست که امکان ساخت انیمیشن های دو بعدی در آن راحت تر انجام می شود. (هر چند کسی معمولا از بلندر برای ساخت انیمیشن دو بعدی استفاده نمی کند و برای انیمیشن دو بعدی نرم افزارهای اختصاصی تری مانند موهو، ادوبی انیمیت و … هستند.)
به عنوان نتیجه گیری می توان گغت مایا برای انیمیشن سازی طیف گسترده تر و کامل تری را ارائه داده و حرفه ای تر است اما بلندر روتین تر و راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد حداقل برای پروژه های با ابعاد کوچک یا متوسط، به همین خاطر برای این بخش ما هر دو نرم افزار را برنده می دانیم.
مدل سازی
بلندر
مایا
از لحاظ دقت و صنعتی بودن، مایا ابزارهای مدل سازی بیشتری را دارد که استانداردهای صنعتی را رعایت می کنند.
در نتیجه مدلسازی سه بعدی با این نرم افزار سریعتر و آسانتر می شود.
ایجاد پیچیده ترین مدل ها با مایا چند دقیقه است؛ زیراکه در آن طیف وسیعی از ابزارهای بسیار پیشرفته موجود است.
با Blender نیز میتوانید افزونههای خارجی را اضافه کنید تا به طور مؤثر روی مدلسازی کار کنید.
این در مایا امکان پذیر نیست.(البته مایا به این ویژگی نیاز هم ندارد.)
به عنوان نتیجه گیری این بخش می توان گفت برای مدل سازی، هر دو ابزار موثر هستند و پروژه ها را به طرز چشمگیری انجام می دهند.
با این حال، مایا به نتایج سریعتر و دقیقتر کمک میکند و برتری بیشتری نسبت به بلندر دارد.
به همین دلیل برای بسیاری از بازی ها و فیلم های قابل توجه استفاده می شود.
هر چند که طبق تجربه ی اعضای تیم مدل سازی بازی و انیمیشن ماناتاز، ما در مدل سازی نیز از بلندر به خوبی و بدون مشکل استفاده خواهیم کرد.
هزینه
بلندر
مایا
این فاکتوری است که چندان برای کاربران داخلی که از نرم افزارهای کرکی استفاده می کنند مطرح نیست؛ اما به هر حال زمانیکه شما لایسنس یک برنامه را به صورت رایگان دارید قطعا مشکلاتی مانند کرش کردن یا سایر مشکلات نرم افزاری که برای نرم افزارهای کرک شده به وجود می آید را نخواهید داشت.
در حالی که Maya دارای طرح قیمت گذاری مبتنی بر اشتراک ارائه شده است، Blender یک ابزار رایگان و منبع باز است.
هزینه اشتراک تک کاربره برای Maya از 235 دلار در ماه شروع می شود.
پس مشخص برنده ی این قسمت نیز بلندر است.
رندر
بلندر
مایا
رندر کردن انیمیشن ها در مایا می تواند چالش برانگیز و زمان بر باشد.
درست است ابزارهای رندر در مایا کارآمد هستند، اما برای رندر کردن انیمیشن ها، باید اقدامات احتیاطی بیشتری در حین استفاده از مایا انجام شود.
انیمیشن با Blender که مجموعهای ساده از گزینهها را در برگه Render Output Properties و همچنین در منوی کشویی Render Settings ارائه میکند، کمی روانتر و آسانتر است.
برای رندر انیمیشن نیز، Blender برنده ماست.
جامعه پشتیبانی
بلندر
مایا
هر دوی این برنامه ها دارای یک جامعه مهم، با بخش های پشتیبانی خوب و آموزش های یادگیری هستند.
اما به جرئت می توان گفت جامعه آنلاین Blender بسیار قوی تر و حمایت کننده تر از Maya است.
منحنی یادگیری
بلندر
مایا
منحنی یادگیری هر دو نرم افزار متوسط تا دشوار است.
اکثر توسعه دهندگان، مایا را نسبتا ساده تر برای یادگیری می دانند.
این به دلیل همان برتری اول مایا در بحث رابط کاربری است.
از طرف دیگر، بلندر منحنی یادگیری تندتری دارد.
زیرا اندازه جعبه ابزار آن محدود است. (اگرچه میتوان در صورت لزوم افزونهها را اضافه کرد.)
همچنین بلندر رابط کاربری مینیمالیستی و یکپارچه ای دارد.
با این حال، رابط بلندر با گذشت زمان در حال ارتقا است و می توان در کل آموزش آن را برای مبتدیان مناسب تر دانست.
مقایسه بلندر و مایا از دید استفاده
از دیدگاه رفرنس های مختلف Maya استاندارد صنعتی است که در میان تامین کنندگان حرفه ای بازی های AAA و آثار سینمایی محبوب است.
Blender یک نرمافزار عالی برای هنرمندان انفرادی و استودیوهای مستقلی است که روی پروژههای شخصی کار میکنند که میتوان آزادانه و بدون نیاز به مجوز، کسب درآمد کرد.
علاوه بر این، طبق توضیحات بالا جامعه آنلاین آن بسیار قدرتمندتر و بزرگتر از مایا است.
البته این بخش را طبق دیدگاه های چندین منبع مختلف ارائه می دهیم و به علت پر تکرار بودن آن، گفته می شود؛ اما از دیدگاه ماناتاز چندان درست نیست؛ زیراکه بلندر نیز می تواند به عنوان یک نرم افزار حرفه ای در زمینه های مدل سازی تا انیمیشن سازی، کاربردی و مفید برای استودیوهای بزرگ واقع شود.
جمع بندی
خب مسلما الان ممکن است گیج شده باشید که در نهایت کدام ابزار می تواند انتخاب بهتری برای ما باشد.
ما دیدگاه خود را در اینباره ارائه می دهیم.
اگر بخواهید به نتایج بررسی ها نگاه کنید بلندر ۵ به ۳ جلو است؛ اما این یک جمع بندی درست نیست که بخواهیم بلندر را به صورت کلی بهتر بدانیم.
با اینکه استودیو ماناتاز طرفدار بلندر است و اکثریت مدل سازی ها و انیمیشن های ما با بلندر درست می شود، اما مایا نیز کاربردهای فوق العاده ی خود را دارد.
همانطور که در مقایسه ها گفته شد، مایا امکانات و قابلیت های گسترده تری را نسبت به بلندر ارائه می دهد که بعضا بسیاری از این امکانات برای پروژه های بزرگ سینمایی، برتری خود را نسبت به بلندر نشان می دهد.
اما در پروژه های کوچک و متوسط استفاده از بلندر می تواند به صورت کلی کاربر پسند تر و راحت تر باشد.
در نتیجه می توان به صورت کلی گفت که وابسته به نیاز، استفاده از این نرم افزارها متغیر است.
و مهم تر از آن اینکه در بلندر می توان با سرعت بیشتری به خروجی مد نظر رسید و به طور کلی نرم افزار سبک تری می باشد.
به همین خاطر ما شمارا محدود به انتخاب بلندر یا مایا نخواهیم کرد؛ اما اگر مبتدی هستید و به دنبال یادگیری یک نرم افزار برای پروژه های مستقل خواهید بود، بلندر می تواند حداقل در ایران گزینه ی محبوب تری باشد.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
آدمی که دیگران رو سرزنش میکنه راه زیادی در پیش داره، کسی که خودش رو سرزنش میکنه نصف راه رو رفته و کسی که هیچکسو سرزنش نمیکنه به مقصد رسیده.