بودجه ی ساخت بازی و تبلیغات
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 07/02/2024
در این مقاله قصد داریم به یکی از مهم ترین و اصلی ترین چالش های کاربران خود بپردازیم.
و این چالش چیزی نیست جز بودجه ی ساخت بازی و تبلیغات.
بسیاری از کاربران با این چالش مواجه هستند که چه میزان از بودجه ی خود را به ساخت بازی و چه میزان از بودجه ی خود را به متدهای تبلیغاتی بازی اختصاص دهند.
در این مقاله ما قصد شفاف سازی همین موضوع را داریم که برای شما بودجه بندی مورد نظر برای ساخت بازی و تبلیغات را مشخص کنیم.
پس تا پایان با ما همراه باشید.
پیشنهاد می کنیم در کنار این مقاله از مقاله ی «آمار بازاریابی بازی ها» نیز دیدن بکنید تا درک عمیق تری از بودجه گذاری های مربوط به بازاریابی داشته باشید.
میزان بودجه ی مورد نیاز برای ساخت بازی
ما در برگه ی تعرفه ی بازی سازی به صورت کلی در رابطه با تعرفه های ساخت بازی توضیح داده ایم.
و خب قائدتا طبق این تعرفه شما می دانید که بودجه ی ساخت بازی از حداقل ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان شروع می شود.
و این برای ساده ترین بازی با یک گرافیک دو بعدی و یک سبک تفننی با سناریوی ساده و آفلاین می باشد.
اما به صورت کلی اگر شما به عنوان مثال ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بودجه برای ساخت بازی داشته باشید از دیدگاه ماناتاز باید حداقل ۶۰ درصد از این بودجه به پروسه ی ساخت بازی اختصاص یابد.
و ۴۰ درصد مابقی صرف تبلیغات شود.
حال شاید سوالی که برای شما پیش می آید این است که خب اگر به عنوان مثال از این صد میلیون تومان ، با ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بازی ما مطابق با سناریوی مد نظرمان ساخته شود ، در اینجا می توانیم مابقی بودجه را به تبلیغات اختصاص دهیم یا خیر ؟
پاسخ قطعا خیر است ، زیراکه در این ارتباط باید اصل تناسب رعایت شود و این اصل تناسب یعنی اینکه شما نیاز نیست برای یک بازی ۲۰ میلیون تومانی ۸۰ میلیون تومان هزینه ی تبلیغات کنید.
از دیدگاه واحد بازی سازی ما ، حتی اگر سناریوی شما از نظر خودتان کامل است ، با این بودجه آپشن های اختصاصی تری به بازی خود اضافه کنید تا جذابیت آن دو چندان شود. (آپشن های اختصاصی ، آپشن هایی هستند که باعث جذابیت بیشتر بازی شما می شوند و لیست محبوب ترین آن ها در مقاله ی مربوطه وجود دارد.)
در واقع این بودجه را بیشتر به توسعه ی بازی خود اختصاص دهید تا یک بازی کامل شود و سپس وارد تبلیغات شوید.
(لازم به ذکر است اگر از دیدگاه خودتان و ماناتاز ، بازی شما نیاز به هیچ فیچر اضافی یا آپشن اختصاصی تری نداشت در اون حالت می توانید ، بودجه ی بیشتری را به تبلیغات اختصاص دهید که در این صورت نیز باید به بخش های بعدی توجه ویژه ای را داشته باشید.)
میزان بودجه ی مورد نیاز برای تبلیغات بازی
ما در قسمت بالا اشاره ی کوتاهی به میزان بودجه ی لازم برای تبلیغات بازی اشاره کردیم.
اما برای آشنایی کلی با بودجه ی لازم برای تبلیغات به برگه ی تعرفه ی تبلیغات بازی بروید.
به صورت کلی وابسته به سبک بازی و ابعاد موفقیت آن به علاوه ی مارکت هدف آن بودجه ی تبلیغات بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه ی کل شما را می تواند در بر گیرد.
نکته ی بسیار مهمی که شاید بیشتر از هر نکته ی دیگری این میزان بودجه را مشخص می کند ، مارکت هدف شما می باشد.
که در واقع مشخص می کند تبلیغات بازی شما برای مارکت داخلی انجام شود یا برای مارکت های خارجی و بین المللی.
و قطعا همانطور که می دانید مارکت بین المللی نیازمند هزینه ی بسیار بیشتری می باشد.
نکته ی بعدی که وجود دارد ، مرحله ی تست تبلیغات است.
اما مرحله ی تست تبلیغات به چه معناست ؟
مرحله ی تست تبلیغات به این معناست که شما اگر یک بودجه ی پنجاه میلیون تومانی را برای تبلیغات در نظر گرفته اید نباید تمامی این بودجه را در ابتدای کار مصرف کنید.
این به این دلیل است که ممکن است به علت سبک بازی شما و ویژگی های بازی در برخی از مارکت های تبلیغاتی ، بازی نتواند مخاطبان خوبی را بدست آورد.
و همچین موردی قابل پیش بینی نیست ، به همین دلیل باید ابتدای کار در مارکت های مختلف با یک بودجه ی کمی وارد شدن که بازخورد آن مارکت را مورد بررسی قرارداد.
و در نهایت مارکت هایی که بیشترین بازدهی را داشتند ، سرمایه ی بیشتری وارد آن ها کرد.
نکته ی بعدی در تبلیغات بازی ، تنوع متدهای تبلیغاتی می باشد ، که با نکته ی قبلی در ارتباط است.
در واقع این تنوع متدهای تبلیغاتی باعث همان افزایش میزان مخاطبان شما در بازه های بسیار بیشتری می شود.
یعنی شما می توانید مخاطبان مختلفی را در تمامی پلتفرم ها بدست آورید.
متدهای تبلغاتی بازی
مارکت های بین المللی
گوگل پلی اولین پلتفرم انتشار بازی و اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید می باشد که شما باید به آن وارد شوید و طبق توضیحاتی که در مقاله ی آن گفته شده است از متدهای تبلیغاتی آن استفاده کنید.
اپ استور نیز مارکتی مانند گوگل پلی از لحاظ ، محبوبیت می باشد ، با این تفاوت که برای سیستم عامل ios است و اگر بازی شما برای ios باشد ، شما باید به این مارکت وارد شوید.
مارکت های داخلی
اگر بازی شما قصد فروش در مارکت های داخلی را داشته باشد ، می توانید به مارکت داخلی بازار وارد شوید ، زیراکه بازار معروف ترین مارکت انتشار بازی و اپلیکیشن ایرانی برای سیستم عامل اندروید می باشد.
مایکت مهم ترین و بزرگ ترین رقیب کافه بازار می باشد که از لحاظ ابعادی و محبوبیت می توان گفت کافه بازار در درجه ی بالاتری قرار دارد زیراکه سابقه ی بیشتری را نسبت به این مارکت داشته و خدمات گسترده تری را ارائه می دهد و تبلیغات در مایکت نیز می تواند راهکاری درست باشد.
سیبچه مارکت داخلی مناسب برای تبلیغات بازی های موبایلی با سیستم IOS است.
سایت و سئو
سئو همانطور که بارها و بارها گفتیم بزرگ ترین متد تبلیغاتی آنلاین می باشد که در قالب سایت پیاده سازی می شود ، اگر بازی شما بخواهد در گوگل و در نتایج سرچ موتور جستجوی گوگل به صورت مستقلی از مارکت ها دیده شود قائٔدتا برای بازی شما باید یک وبسایت طراحی شود و پروسه های سئو در وبسایت پیاده سازی شود تا بازی شما بر روی کلمات کلیدی مشخصی بر نتایج گوگل نیز دیده شود.
تریلر بازی و تبلیغات ویدیویی
تریلر بازی یکی از مهم ترین نیازمندی های بازی برای جذب مخاطب می باشد و می تواند بسیار در تبلیغات موثر باشد.
تریلر بازی از نیازمندی هایی است که نیاز است در نسخه ی پری لانچ بازی به نمایش گذاشته شود و مخاطبان را جذب خود کند.
زمانیکه تریلر بازی شما توسط واحد انیمیشن سازی ماناتاز ساخته شود؛ تبلیغات آن می تواند در مارکت های یوتیوب، آپارات و یا شبکه های اجتماعی انجام شود.
برای آشنایی با انواع تریلر بازی و کاربردها آن به مقاله ی اصول طراحی تریلر بازی مراجعه کنید.
نقد بازی
شاید از تیتر این روش تعجب کنید که چه ارتباطی با روش های تبلیغاتی دارد، اما در ادامه متوجه می شوید که از نقد کردن یک گیم نیز می توان پلیر جذب کرد.
وبسایت ها یا پیج های زیادی هستند که حوزه فعالیت آن ها اخبار، آموزش، اطلاع رسانی، وبلاگ و نقد بازی می باشد، از مخاطبان زیادی که اکثریت آن ها نیز پلیر هستند تشکیل می شوند.
می توان برای معرفی و تبلیغ بازی با برخی از آن ها به توافق رسید که در قالب یک ویدیو، پست، اخبار یا هر چیز دیگری و در بخش مربوطه ی سایت بازی شما را نقد کرده و عملا آن را معرفی کنند.
تبلیغات درون برنامه ای
آیا می دانید تبلیغات درون برنامه ای چیست؟
اگر از تبلیغات درون برنامه ای اطلاعی ندارید پیشنهاد می کنیم هر چه سریع تر مقاله ی میزان درآمد تبلیغات درون برنامه ای را مطالعه کنید.
پس از مطالعه ی این مقاله متوجه می شوید که در تبلیغات درون برنامه ای دو نقش تبلیغ کننده و تبلیغ دهنده وجود دارد.
که قائدتا درآمد شما زمانی است که در نقش تبلیغ کننده باشید؛ تبلیغ کنندگان دقیقا تبلیغ سایر بازی ها و اپلیکیشن های دیگر را در برنامه های خود می کنند.
در صورتیکه شما بتوانید تبلیغات درون برنامه ای هدفمند و با استراتژی درستی را داشته باشید، می تواند یک متد تبلیغاتی فوق العاده باشد.
Influencer marketing
این یکی دیگر از روش های تبلیغاتی بازی است که در واقع تنها مختص بازی نبوده و در هر بیزینس و صنعتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
Influencer ها یا به اصطلاح افراد مشهور، می توانند گزینه ی خوبی برای تبلیغ و معرفی بازی شما در پلتفرم های مختلف سوشال مدیا باشند.
نکته ی قابل توجه در این متد تبلیغاتی این است که می تواند در برخی موارد گران باشد.
به عنوان مثال سری جدید بازی Diablo از مگان فاکس بازیگر سرشناس هالیوودی برای تبلیغ و معرفی بازی خود استفاده کرد.
جمع بندی
به طور کلی می توانیم این نتیجه گیری را داشته باشیم که از بودجه ی کل شما ۵۰ درصد آن باید به تبلیغات و ۵۰ درصد آن به ساخت بازی تعلق بگیرد که اولویت نیز با ساخت بازی است.
یعنی اگر شما به گونه ای محدودیت داشتید که نتوانستید با ۵۰ درصد بودجه ی خود سفارش بازی خود را ثبت نمایید ، قطعا اولویت بالا بردن بودجه ی ساخت بازی می باشد.
این به این به علت است که مرحله ی اول شما برای ورود به مارکت ساخت یک بازی کامل و استاندارد است و همچنین هر چقدر ایده ی بازی شما و سایر جزئیات ساختاری آن از گیم پلی و گرافیک تا سبک و خط داستانی آن کامل باشد پروسه ی تبلیغاتی شما آسان تر خواهد بود زیراکه ، بازی شما به قدری خاص و کامل است که خود مخاطبان خود را به شکل بازاریابی ویروسی جذب خواهد کرد.
پس نتیجه گیری اول این شد که اولویت اول را با بودجه ی ساخت بازی بگذارید.
در رابطه با تبلیغات نیز نتیجه ای که حاصل شد نیز این بودکه در درجه ی اول تمامی بودجه ی تبلیغاتی خود را مصرف نکنید و پلتفرم های مختلف را توسط واحد تبلیغاتی ماناتاز تست کنید و از هر پلتفرم نتیجه ی بهتری از مخاطبان جذب شد ، بودجه ی بیشتری را به آن اختصاص دهیم.
و نتیجه گیری دومی که از تبلیغات شد به اینصورت بودکه تنوع را در استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی داشته باشیم.
و تنها به استفاده از یک پلتفرم بسنده نکنیم.
پس به طور خلاصه می توان گفت که :
- نتیجه ی اول : در اولویت گذاری اولویت اول ما بودجه برای ساخت و توسعه ی بازی است.
- نتیجه ی دوم : برای تبلیغات باید در ابتدا پلتفرم های مختلف تست شده و سپس وارد آن ها شد.
- نتیجه ی سوم : تنوع در استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی برای جذب مخاطبان مختلف بسیار مهم است.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
مهم ترین اصل موفقیت در ادامه دادن و صبور بودن است.