ناشر بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 13/02/2024
ناشر بازی چه نقشی را دارد و چه کارهایی را انجام می دهد.
بهترین ناشران بازی جه استودیوهایی هستند؟
در این مقاله قصد داریم به معرفی نقش ناشر بازی و ویژگی ها تا وظایفی که بر عهده دارد بپردازیم و در نهایت نیز بهترین ناشران را معرفی کنیم.
تا پایان با ما همراه باشید.
ناشران بازی سازمان ها و استودیوهایی هستند که توسعه بازی های ویدیویی را ممکن می کنند.
آنها با همکاری نزدیک با توسعه دهندگان داخلی یا خارجی، منابع و پشتیبانی لازم را برای ایجاد محصول و رساندن آن به مصرف کنندگان را فراهم می کنند.
انتشار بازی فرآیند تولید یک بازی ویدیویی از ابتدا تا انتها است.
این اغلب شامل تامین مالی توسعه بازی های ویدئویی، توسعه ی ایده ی بازی، تبلیغات تا پشتیبانی می شود که در ادامه به صورت کامل به آن ها خواهیم پرداخت.
در ازای چنین خدماتی، ناشر معمولاً از فروش و به درآمد رسیدن بازی درآمد دریافت میکند تا زمانی که بازی، مبلغی را که برای توسعه و بازاریابی آن گذاشته شده را به دست آورد، پس از آن درآمد طبق توافقنامه حق امتیاز بین ناشر و توسعهدهنده تقسیم میشود. (یا ممکن است تمامی سهام مالکیتی و درآمدی بازی متعلق به ناشر باشد و توسعه دهندگان تنها حقوق بگیر باشند.)
ناشر معمولاً حق نسخهبرداری بازیهای ویدیویی را که پشتیبانی میکند نیز به دست میآورد؛ به همین خاطر امکان توسعه و ارائه ی نسخه های بعدی برای بازی را دارا می باشد.
ناشران و توسعه دهندگان بازی تا حد زیادی در ایجاد کانسپت بازی با یکدیگر مشارکت می کنند.
توسعهدهنده پایه و اساس یک بازی ویدیویی را می چیند، اما از آنجایی که ناشر به دنبال مارکتینگ است، ممکن است جنبههای خاصی را در حین توسعه اضافه کند تا به فروش بازی کمک کند.
گاهی اوقات این توسعه دهنده نیست که ایده یک بازی را مطرح می کند و ناشران هستند که با تجربه ای که از مارکت دارند ایده ی مورد نظر خود را ارائه می دهند.
اجازه دهید دو مثال را از همکاری های بین استودیوهای بزرگ بزنیم:
در سال 2019، با انشعاب بین Bungie Inc. و Activision Blizzard، یک نمونه قابل توجه از اختلال در عملکرد ناشر/توسعهدهنده رخ داد.
در این مشارکت، Bungie فرنچایز Destiny را توسعه داد در حالی که Activision Blizzard آن را منتشر کرد.
گیمرها و رسانه ها به طور یکسان مدت ها حدس می زدند که افزایش درآمدزایی در طول عمر Destiny بخشی از تأثیر Activision Blizzard بوده است.
انجمن Destiny درباره کسب درآمد و حذف محتوای قابل دسترسی از طریق گیم پلی، گله مند بود.
با این جدایی، بانجی خود شروع به انتشار Destiny کرد.
در همان زمان، آنها منابعی را که Activision Blizzard فراهم کرده بود از دست دادند.
یا در مثالی دیگر Epic Games را در نظر بگیرید.
مدتها قبل از اینکه Fortnite آنها را به صدر صنعت برساند، آنها میلیون ها نسخه از Gears of War را با همکاری مایکروسافت فروختند.
چه کسی تصمیم نهایی را می گیرد؟
این سوال تقریباً توسط هر گیمر و تولید کننده محتوا پرسیده می شود.
برای بازی تصمیم گیرنده نهایی معمولا کیست ؟
پاسخ همیشه آسان نیست و معمولاً به بازی بستگی دارد.
همانطور که قبلا دیدیم، برخی از توسعه دهندگان به طور کامل بر بازی خود تسلط دارند، در حالی که برخی دیگر مشمول شرایط تعیین شده توسط ناشر خود هستند.
در نهایت و به عنوان جمع بندی می توان گفت که بین توسعه بازی و انتشار بازی تفاوت قابل توجهی وجود دارد.
توسعه بازی شامل ایجاد بازی از دیدگاه هنری مانند سبک، برنامه نویسی، لحن و خط داستانی است در حالی که انتشار بازی شامل تامین مالی، بازاریابی، پشتیبانی و توزیع بازی است.
در ادامه ی این مقاله قصد داریم ۵ تا از بهترین ناشران بازی های ویدیویی در سرتاسر جهان را نام ببریم.
لازم به ذکر است ما قبلا در مقاله ی بهترین استودیوهای بازی سازی، استودیوهایی را معرفی کرده ایم که برخی از آن ها ناشر و برخی دیگر جزوه توسعه دهنده محسوب می شوند؛ که اسامی برخی از آن ها را در ادامه به عنوان ناشر تکرار خواهیم کرد.
۱
Tencent بدون شک اولین ناشر لیست ۵ تایی ما است که اسم آن در پروژه های بزرگی دیده می شود.
یک شرکت هلدینگ چندملیتی چینی که در سال 1998 تأسیس شد.
در حالی که Tencent بر بسیاری از حوزههای فناوری اطلاعات، مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، موسیقی، تجارت الکترونیک و حتی هوش مصنوعی تمرکز دارد، هنوز هم به عنوان بزرگترین ناشر بازیهای ویدیویی در جهان حکمفرماست.
همکاری در ساخت بازی و یا دارنده ی سهام
مهم ترین عناوین
League of Legends
Clash of Clans
PUBG
۲
مگر کسی هست نام سونی را نشنیده باشد، اما اینبار در رابطه با حضور این غول تکنولوژی در بازی صحبت خواهیم کرد.
سونی یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که در سال 1946 تأسیس شد.
سونی مانند Tencent در بسیاری از زمینههای تجاری مانند محصولات مصرفی، خدمات مالی، سرگرمی و بازی فعالیت میکند.
بازوی اصلی این کمپانی کنسول پلی استیشن و نقش آن در فروش و توسعه ی بازی ها می باشد.
همکاری در ساخت بازی و یا دارنده ی سهام
مهم ترین عناوین
۳
مایکروسافت نیز کمپانی شناخته شده ی دیگر مانند سونی است، که دلیل موفقیت آن مشابه با سونی مرتبط با کنسول آن می باشد.
مهم ترین دلیل موفقیت مایکروسافت بدون شک X-Box می باشد.
برخلاف Tencent و Sony که بسیاری از حوزههای تجاری را تحت تأثیر قرار میدهند، مایکروسافت منحصراً بر روی توسعه، تولید، پشتیبانی و فروش نرمافزار و لوازم الکترونیکی مصرفی تمرکز میکند.
همکاری در ساخت بازی و یا دارنده ی سهام
مهم ترین عناوین
۴
اکتیویژن بلیزارد یک استودیو نامدار آمریکایی است که در سال 2008 از طریق ادغام Activision، Inc. و Vivendi Games تأسیس شد.
هر دو استودیوی اکتیویژن و بلیزارد قبل از ادغام رزومه ی درخشانی را در کارنامه ی خود داشتهاند، با این حال، Vivendi تصمیم گرفت که این ادغام برای داشتن یک سنگر در بازار MMORPG منطقیتر باشد.
اکتیویژن بلیزارد، واقع در کالیفرنیا، برخی از محبوب ترین بازی های ویدیویی جهان را تولید و منتشر می کند.
همکاری در ساخت بازی و یا دارنده ی سهام
مهم ترین عناوین
۵
بدون هیچ شکی بزرگ ترین ناشر بازی های ورزشی را می توان الکترونیک آرتز دانست.
تقریبا هر بازی ورزشی قدرتمندی نام این ناشر را به دوش می کشد.
همچنین نام این استودیو تنها در بازی های ورزشی نبوده بلکه ناشر بازی های شوتری مانند Battlefield نیز می باشد.
همکاری در ساخت بازی و یا دارنده ی سهام
مهم ترین عناوین
برنامه نویس بازی و سایت
هرگز از رها کردن چیزهای خوب، برای رسیدن به چیزهای بهتر نترس!