بازی های هایپر کژوال
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 07/02/2024
بازی های هایپر کژوال یکی از ساده ترین سبک های بازی سازی می باشند، که می تواند با بودجه ی کم و زمان سریع ساخته شوند.
این بازی ها از سبک های بازی سازی می باشند که از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران و توسعه دهندگان برخوردار است.
معمولا کاربران به علت هزینه ی کمتر و زمان ساخت سریع تر به سمت اینگونه بازی های می روند.
ما در این مقاله دسته بندی های مختلف ، محبوبیت ، جزئیات و مزایای این سبک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
با ما همراه باشید.
تاریخچه
بازی های هایپر کژوال به عنوان بازی های بسیار ساده و ابتدایی شناخته می شوند.
و اولین بار با انتشار Flappy Bird در ماه می ۲۰۱۳ بود که در عرض چند هفته، Flappy Bird به عنوان یک بازی هایپر کژوال به یک پدیده جهانی تبدیل شد.
این بازی هایپر کژوال توسط دونگ نگوین، سازنده بازی ویتنامی ساخته شده است.
پس از طراحی Flappy Bird، او به طور باورنکردنی محبوب شد.
Flappy bird تا ژانویه ۲۰۱۴ حدود ۵۰ میلیون بار دانلود شد و آن را به یکی از برترین بازی های رایگان در فروشگاه های App Android و iOS تبدیل کرد.
مشخصه بازی های هایپر کژوال ، مکانیک های ساده ی گیم پلی آن ها است.
آنها نسبت به سایر سبک های بازی سازی ، ویژگی ها و قابلیت های بسیار کمتری دارند.
به طور کلی بازی های هایپر کژوال نشان دادند که موفقیت و فروش یک بازی به پیچیدگی آن نیست بلکه به ایده پردازی آن است و یک بازی ساده ی دو بعدی نیز می تواند میلیون ها دلار فروش کند.
اگر مقاله ی بازی های ساده با محبوبیت بالا را مطالعه کنید به این حرف ما خواهید رسید.
کلیت بازی های هایپر کژوال چیست
یک بازی هایپر کژوال به یک بازی سبک و ساده با حداقل طراحی و میزان انیمیشن ها اشاره دارد.
تولید آنها نسبتاً آسان است ، اما اگر با یک ایده پردازی درست و منطقی باشد می تواند ساعت ها و ساعت ها کاربران را درگیر خود کند.
بازی های هایپر کژوال به گونه ای تولید می شوند که برای تعداد زیادی از بازیکنان قابل دسترس و قابل فهم باشند.
همچنین لازم به ذکر است ، متدهای درآمدزایی این سبک به اینصورت است است که بیشتر از تبلیغات درون برنامه ای به جای خریدهای درون برنامه ای درآمد ایجاد می کند. (برای داشتن یک درآمدزایی قابل توجه از بازی های هایپر کژوال نیاز به یک ایده پردازی منحصر به فرد برای بازی و کسب نصب های بالا می باشد.)
مشکل بازی های هایپر کژوال (طول عمر)
بزرگ ترین و اصلی ترین مشکل بازی های هایپر کژوال طول عمر کوتاه آن ها می باشد.
از آگوست ۲۰۲۰ ، بازیهای غیر هایپرکژوال دارای میانگین نرخ نگهداری ۳۲.۳ درصد در روز اول و ۸.۳ درصد در روز هفتم هستند.
در مقایسه، میانگین نرخ نگهداری برای بازیهای هاردکور ۲۸.۷ درصد در روز اول و ۸.۷ درصد برای روز 7 است.
خب همانطور که گفته شد این سبک بازی های بسیار ساده و ابتدایی هستند.
و بیشتر در دسته بندی بازی های رکوردی قرار می گیرند که پرچمدار این نوع بازی ها شرکت کچاپ می باشد.
به همین علت این نوع بازی ها پس از یک مدتی خسته کننده و تکراری می شود و کاربران ترجیح به تجربه ی بازی های دیگری می دهند.
همچنین نسبت به سایر سبک های بازی سازی این دسته بندی به روزرسانی های کمتر و طولانی تری را از لحاظ بازه ی زمانی ارائه می دهد.
به همین علت قائدتا بخش جدیدی برای ارائه ندارد.
اما خب شما اگر در این دسته بندی قصد سفارش بازی را داشته باشید می توانید با یک سری فیچرهایی طول عمر آن را افزایش دهید.
به عنوان مثال با قابلیت آنلاین بودن بازی و تقابل کاربران با یکدیگر می توان جذابیت بازی و طول عمر آن را دو چندان کرد.
همچنین با به روزرسانی های متعدد و کمی تنوع گرافیکی بیشتر می توان این موضوع را بهبود ببخشید.
ویژگی بازی هایپر کژوال
سادگی
بازی های هایپر کژوال باید آنقدر ساده باشند که بتوانید آنها را بدون آموزش درک کرده و در سریع ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشید.
شما فقط باید آنها را دانلود کنید و شروع به بازی کنید.
به طور کلی ، یک بازی هایپر کژوال باید کوتاه ، آسان برای بازی و فوری باشد.
دلیل اصلی محبوبیت این بازی ها نیز همین سادگی است که حجم کمی دارد و یادگیری آن آسان و در عین حال گیم پلی سریعی دارد و کاربران نیاز نیست که روزها و روزها در بازی به کسب تجربه و یادگیری بپردازند.
مینیمالیستی
رابط کاربری بازی های هایپر کژوال باید حداقلی و ابتدایی باشد.
یعنی طبق توضیحات گفته شده بازی دارای انیمیشن های حداقلی بوده و جلوه های گرافیک ویژه ای را ندارد.
معمولا گرافیکی که استفاده می شود نیز گرافیک دو بعدی است.
شاید یکی از بهترین سبک های گرافیکی که می توان برای این دسته بندی اسفاده کرد گرافیک انتزاعی می باشد.
همچنین این بازی ها از کنترلر های ساده و معمولا تک یا دو دکمه ای استفاده می کنند که این نیز می تواند به راحتی رابط کاربری کمک ویژه ای را بکند.
حلقه ی تکرار
همانطور که به این مورد نیز اشاره کردیم بازی های هایپر کژوال معمولا یک حلقه ی بی نهایتی را دارند.
این حلقه ی بی نهایت به این معنا است که در واقع این بازی ها رکوردی هستند.
و خب بازی های رکوردی معمولا خط داستانی خاصی را نداشته و همچنین مرحله به مرحله نیز نیستند و فقط با پیشرفت شما ، گیم پلی به قدری سخت می شود تا بالاخره یک جایی شما را متوقف سازد.
به همین علت پایانی برای بازی وجود ندارد.
توسعه ی سریع :
ویژگی مهم دیگر این است که اغلب در عرض چند هفته ، حتی چند روز توسعه می یابد و به سرعت طراحی و منتشر شد.
و همچنین این ویژگی باعث می شود که هزینه و تعرفه ی این سبک بازی های بسیار بهینه و مقرون به صرفه باشد نسبتا به سایر سبک ها.
اعتیاد آور
ما نمیتوانیم بدون تاکید بر اعتیادآور بودن بازیهای هایپر کژوال صحبت کنیم.
حلقههای کوتاه و ساده ی بازی باعث میشود شما بخواهید بارها و بارها بازی کنید و رکوردهای خود و دیگران را جابه جا کنید.
به همین دلیل این سبک می تواند بسیار برای کاربران اعتیاد آور بوده و کاربران را دعوت به استفاده های پی در پی بکند.
مدل کسب درآمد
با توجه به گیم پلی ساده خود ، بازی های غیر معمولی به شدت یا حتی منحصراً به تبلیغات درون برنامه ای (IAA) به عنوان یک جریان درآمد متکی هستند.
بعداً در این مورد بیشتر بحث خواهیم کرد.
برترین ناشاران بازی این سبک
- Voodoo
- Lion Studios
- SayGames
- Crazy Labs
- Amanotes
- Good Job Games
- Playgendary
- Azur Interactive
- Supersonic Studios
- Rollic Games
همانطور که می بینید ، Voodoo با ۵۲۹ میلیون دانلود در صدر لیست قرار دارد.
در واقع Voodoo سالهاست که در صدر این لیست قرار دارد.
موفقترین ناشر غیررسمی بعدی ، Lion Studios است.
با این حال، ۲۵۸ میلیون بار در سال 2020 دانلود شد که بسیار کمتر از Voodoo است.
اگرچه این ناشران مقداری از درآمد خود را از خریدهای درون برنامه ای به دست می آورند، اما بیشتر درآمد آنها از تبلیغات درون برنامه ای به دست می آید.
چالش های طراحی شده
به علت سادگی معمولا چالش هایی که در بازی های هایپر کژوال طراحی می شود بر حسب سرعت ، زمان و دقت می باشد.
به اینصورت که شما در بازی ها باید این سه پارامتر را در نظر داشته باشید که در هایپر کژوال این سه پارامتر به ساده ترین شکل ممکن برای رعایت ارائه می شود.
برای آشنایی بیشتر برای ایجاد چالش های درون بازی می توانید از مقاله ی طراحی سختی بازی دیدن بکنید.
مکانیک زمان بندی
بازی هایی که در آن پلیر باید در یک زمان بندی عالی روی صفحه ضربه بزند.
مهم نیست چه عملی قرار است انجام شود ، حرکت ، شلیک و … پاسخ آنی است.
این مکانیک مبتنی بر واکنش و دقت است ، ضربه زمان ایده آل بهترین نتیجه را برای یک بازیکن به ارمغان می آورد.
مکانیک پازل
این مکانیک نیازمند تفکر و برنامه ریزی منطقی از سوی یک بازیکن است.
ممکن است سخت ترین مکانیک برای طراحی باشد.
تا آنجا که قوانین پازل می تواند بسیار سخت باشد و در عین حال طراح باید به قابلیت پخش مجدد و پیشرفت بازیکن نیز فکر کند.
مکانیک سقوط
در این مکانیک، بازیکن بر روی محافظت از جسم در هنگام سقوط یا بلند شدن تمرکز می کند.
بازیکن باید از موانع خطرناک و موانع سطوح مختلف که معمولاً فوراً به جسم برخورد می کنند اجتناب کند،
بنابراین گیمر باید تا زمانی که می تواند از آن محافظت کند تا بهترین نتیجه را بگیرد.
مکانیک رشد
این مکانیک از پلیر انتظار دارد که جهت حرکت کاراکتر/اشیاء را کنترل کند و برای بزرگتر شدن خود ، یک سری اشیاء درون سطح را بخورد.
جذابیت این مکانیک در حالت چند نفره آشکار می شود.
از آنجایی که تعداد زیادی بازیکن در همان سطح هستند که در آن بازیکنان بزرگ تر شخصیت های کوچکتر را می کشند تا بزرگتر شوند و به مراحل بالاتری دست یابند.
مکانیک انحرافی
مکانیک های انحرافی یک پلیر در مسیری دارند که در آن باید حرکت کنند یا از موانع یا خطرات پیش رو اجتناب کنند.
گیم پلی بازی سریع است و کاربر را به شدت درگیر و سرگرم می کند.
مکانیک Stacking
به طور ساده و خلاصه در این مکانیک ، گیم پلی کاربران را به چالش می کشد تا اشیا را روی هم قرار دهند تا به یک هدف دست یابند.
لازم به ذکر است مکانیک های خیلی بیشتری نیز وجود دارد اما ما تنها به عنوان نمونه چندتا از مهم ترین آن ها را نام بردیم.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
زندگي در حين گرفتن چيزهايي از تو موقعيت هاي جديدي را مي بخشد