معرفی بازی های استراتژیک

بازی های استراتژیک یکی دیگر از سبک های بازی سازی می باشند که طرفداران بسیار زیادی را دارد و در سبک های متنوعی ساخته و تولید می شود .

طراحی بازی استراتژیک به گونه ای می باشد که در تمامی سبک های آن شما گروهی از افراد یا اشیا و یا سایر کارکتر های بازی را با دوربینی از نمای بالا یا نمای کنار اداره خواهید کرد و در واقع مهم ترین نکته در بازی های استراتژیک ، درگیر کردن قوه ی تخیل، خلاقیت، تمرکز و هوشیاری شما می باشد که با مدیریت، چیدمان و رهبری درست کارکتر های بازی خود بتوانید بر دشمنان غلب کنید.

(لازم به ذکر است بازی های استراتژیک می توانند با سبک های دیگری نیز تلفیق شوند به عنوان مثال :
شما می توانید هم مدیریت و رهبری بازیکنان از بالا را به پلیر بدهید و هم اجازه دهید در برخی از مراحل بازی ، خود پلیر بتواند در نقش کارکترها به عنوان کارکتر سوم شخص بازی کند.
بازی های MOBA یکی از نمونه ها بارز تلفیق این ژانر با ژانرهای اکشن و RPG می باشد.)

طراحی بازی های استراتژیک در سبک های تخیلی و شبیه سازی و با گرافیک های دو بعدی و سه بعدی متداول است که در ادامه به توضیحات بیشتر و کامل تر آن خواهیم پرداخت.

ایده ی های کمکی

( طراحی بازی استراتژیک میتواند در سبک های زیر باشد که توضیحات هر کدام از آن ها به مختصر میپردازیم)

(همچنین لازم به ذکر است بدانید ، یکی از مولفه ی های مهم در بازی های استراتژیک زاویه دوربین بازی است.
در این بازی ها زاویه دوربین بازی اکثرا از بالا به پایین و در حالت کنترلری می باشد ، اما فاصله ی آن با محیط و  کارکترهای بازی ، وابسته به دسته بندی بازی و تعداد کارکترها می باشد.)

سبک کارتی

طراحی بازی های استراتژیک به صورت کارتی امروزه در بازی های ایرانی و خارجی بسیار متداول است .
این سبک به این صورت می باشد  که بازی شما در سبک تخیلی یا شبیه سازی دارای کارت هایی می باشد ، که هر کدام از این کارت ها دارای نقش هایی می باشند و هر کدام از این نقش ها نیز دارای ویژگی هایی هستند که با استفاده از آن می توانید ، مراحل بازی را پشت سر بگذارید.
سبک کارتی معمولا با گرافیک دو بعدی و یا سه بعدی و یا به هر دو شکل متداول است و زیبایی این سبک از بازی های استراتژیک در صورتیکه بازی دارای بخش آنلاین باشد ، چندین و چند برابر خواهد بود. 

از عناوین ایرانی در این سبک میتوان به بازی راوی ماناتاز و در بازی های خارجی به GWENT: The Witcher Card Game‏ اشاره کرد.

سبک معمایی

معمولا در طراحی تمامی بازی های استراتژیک ، هوش – تمرکز – خلاقیت و سرعت حرف اول را میزند.
اینکار باعث می شود که بازی از سیاست فکری شما استفاده کند ؛ پس میتوان نتیجه گرفت تمامی بازی های استراتژیک جزوه دسته بندی بازی های معمایی نیز می باشند. 

استفاده از معما در سبک های استراتژیک می تواند به صورت داستانی در جریان بازی و یا به صورت آنلاین و تقابل کاربران با یکدیگر برگزار شود که تمامی این موارد میتواند در افزایش یا کاهش جذابیت بازی شما تاثیرگذار باشد. 

از مهم ترین بازی های استراتژیک که بیشترین چالش ذهنی را برای موفقیت در بازی برای شما فراهم می سازند میتوان به سری بازی های stronghold و civilization اشاره کرد.

سبک اکشن

سبک اکشن همانطور که در برگه طراحی بازی اکشن به صورت کامل توضیحات آن داده شده است ، شامل بازی های ماجراجویی – شوتر – هک اند اسلش  – ترسناک و مبارزه ای نیز می شود و در بازی های استراتژیک نیز ما سبک اکشن را نیز داریم.
به اینصورتکه شما در حین مدیریت – رهبری و چیدمان نیروهای خود بتوانید در نقش های آن شخصیت ها نیز به صورت سوم شخص با شخصیت های مقابل داستان نیز به مبارزه بپردازید که در این سبک تلفیقی از سبک دو بعدی و سه بعدی به همراه گیم پلی ترکیبی را تجربه خواهید کرد .

از مهم ترین عناوینی که میتوان در سبک اکشن بازی های استراتژیک به آن اشاره کرد سری بازی های World of Warcraft و XCOM: Enemy Within می باشد .

شبیه سازی یا تخیلی

دو سبک تخیلی و شبیه سازی هر دو از پر طرفدارترین سبک بازی های استراتژیک می باشند و نمیتوان گفت کدام سبک برای سفارش بازی استراتژیک پیشنهاد می شود.
زیراکه ما در هر دو سبک عناوین بسیار محبوب و بزرگی را داریم.
در سبک تخیلی و برای سیستم عامل اندروید میتوان به Clash Of Clans و در سبک شبیه سازی و برای سیستم عامل PC به بازی Company of Heroes اشاره کرد .

گرافیک – گیم پلی و سیستم عامل

گرافیک

معمولا گرافیک و گیم دیزاین در سفارش بازی استراتژیک در تمامی سبک های بازی های اسراتژیک از کارتی تا معمایی ، برای تمامی سیستم عامل ها و چه در ژانر تخیلی و در ژانر شبیه سازی به صورت سه بعدی می باشد.
موفق ترین بازی های موجود در این سبک از دسته بندی سه بعدی می باشند.

برخی از سبک های این دسته از بازی سازی به اینصورت می باشد که ترکیبی از سبک دو بعدی و سه بعدی است.
و همچنین شما در جریان بازی میتوانید علاوه بر مدیریت و سازماندهی کارکترهای بازی در نقش آن ها نیز به مبارزه و نقش آفرینی بپردازید.

اما اگر بخواهیم از لحاظ کیفیتی و گرافیک پردازشی بازی های استراتژیک از انیمیشن های بازی تا طراحی کارکترها و محیط و در کل کیفیت و جزئیات آن صحبت کنیم میتوان گفت در طراحی بازی استراتژیک سعی بر این است که به بهینه ترین شکل ممکن از پردازنده – رم و گرافیک سیستم استفاده شود.
در عین کیفیت و گرافیک قابل قبول بازی حجم جزئیات و انیمیشن های محیط – کارکترها و اشیا نیز در نظر گرفته شده می شود.
زیرا اگر در طراحی بازی استراتژیک گرافیک ساختی و طراحی کارکتر ها از مقدار استاندارد بیشتر باشد با توجه به جزئیات و تراکم کارکترهای بسیار بالای بازی در هر شات و در هر سکانسی از بازی باعث هنگ کردن سخت افزار و پلتفرم مورد نظر می شود .

گیم پلی

گیم پلی در بازی های استراتژیک معمولا به صورت هدایتی می باشد به اینصورت که دوربینی از نمای بالا و یا کناری بازی به شما کمک می کند که کارکترهای بازی را به شکل مد نظر خود هدایت کنید . 

در اکثر بازی های استراتژیک معمولا شما فیزیک پیچیده ای را برای کارکتر ها نخواهید داشت.
زیراکه شما بر روی یک کارکتر در بازی زوم نبوده و در حال مدیریت یک قلعه – یک شهر – یک لشکر و یا هر مجموعه ای می باشید به همین خاطر مهم ترین نکته در بازی سازماندهی و رهبری دسته جمعی کارکترهای بازی می باشد و نحوه ی انیمیشن هر یک از المان های بازی از شخصیت ها – محیط تا اشیا و سازه های بازی بسیار حائز اهمیت است. 

در طراحی بازی استراتژیک یک نکته ی بسیار مهم ، راحتی کاربر در دسترسی به تمامی المان ها و شخصیت های بازی می باشد ؛
زیراکه شما در یک بازی استراتژیک طیف گسترده ای از شخصیت ها – سازه ها – اشیا و قابلیت ها را در اختیار دارید و باید محیط کاربری به ساده ترین شکل ممکن برای دسترسی شما به این المان های بازی طراحی شود .

یکی دیگر از نکته های بسیار مهم دیگر در طراحی بازی استراتژیک اهمیت دادن به جزئیات می باشد و چه در سبک تخیلی و چه در سبک شبیه سازی هر چقدر شما به جزئیات بازی اهمیت بیشتری را بدهید ، کاربر ارتباط بهتر و کامل تری را با بازی برقرار خواهد کرد.
از مهم ترین جزئیاتی که می گوییم میتوان به انیمیشن های کارکتر ها در حالات مختلف و محیط در شرایط مختلف اشاره کرد ، یا اگر دقت کنید در بازی های استراتژیک به علت بالا بودن جزئیات ما بیشترین باگ ها را مشاهده خواهیم
کرد و میتواند یکی از ویژگی های منحصر به فرد بازی شما نداشتن باگ های فنی در مبارزه ها و درگیری های بازی یا نحوه ی به روزرسانی بخش های مختلف بازی باشد.

از دیگر مواردی که در کیفیت و محبوبیت گیم پلی در طراحی بازی استراتژیک موثر است میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
 
  • بازی باید به گونه ای باشد  که قابلیت های شخصی سازی بسیار زیادی را از شخصیت ها تا سازه ها در اختیار کاربر بگذارد زیراکه شما در یک بازی استراتژیک نقش یک خالق را دارید و باید تمام جزئیات مجموعه ی خود را تمام به شکلی که مد نظر دارید بسازید.
  • نمای دوربین در یک بازی استراتژیک باید به صورت کاملا کاستومایز و توسط کاربر تنظیم شود و باید حواستان باشد که بازی انقدر دارای گرافیک قابل قبولی باشد تا در صورتیکه کاربران شما در حال زوم کردن روی شخصیت ها یا سایر جزئیات بازی بودند نمای گرافیکی با کیفیتی از مدل ها به آن ها نمایش داده شود .
  • در بازی های استراتژیک مخصوصا در سبک های شبیه سازی شده داشتن مپ یکی از واجبات بازی می باشد ؛ تا کاربر بتواند ریز جزئیات بازی را از طریق نقشه تحت نظارت و کنترل داشته باشد .
  • انتخاب کنسول و سیستم عامل در سبک بازی های استراتژِیک بسیار حائز اهمیت می باشد و شما اگر قصد انتخاب سیستم عامل های اندروید و ios  را دارید پیشنهاد ماناتاز برای سفارش بازی استراتژیک صد در صد سبک آنلاین می باشد ؛ زیراکه اکثر بازی های موفق و محبوب استراتژیک به صورت آنلاین و تقابل کاربران با یکدیگر می باشد و این یکی از عوامل بسیار مهم در محبوبیت و موفقیت یک بازی استراتژیک است.

سیستم عامل

موفقیت و محبوبیت بازی های استراتژیک در مارکت ایرانی و جهانی

سفارش بازی استراتژیک معمولا برای تمامی سیستم عامل ها متداول می باشد و مهم ترین نکته ی تعیین کننده ی سیستم عامل برای بازی های استراتژیک در نظر گرفتن بودجه – سبک دو بعدی یا سه بعدی بازی و گرافیک پردازشی آن است ؛ که تماما عوامل تاثیر گذار مستقیم بر انتخاب سسیتم عامل می باشد .

اما در حال حاضر توصیه شده ترین نوع سیستم عامل با توجه به نوع بودجه، درآمد زایی از بازی، تعداد کاربران و محبوبیت در سطح داخلی و جهانی استفاده از سیستم عامل اندروید و Ios می باشد و شما اگر مقاله ی بهترین بازی های اندروید را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید اکثریت رتبه های برتر و پر فروش بازی های اندروید در سبک استراتژیک می باشد.

سبک بازی های استراتژیک خوشبختانه در ایران طی سالیان اخیر بازار بسیار خوب و پر رقابتی را داشته است.
و اگر سری به مقاله ی بهترین بازی های ایرانی بزنید خواهید دید برترین عناوین از دسته بندی بازی های استراتژیک و در سبک کارتی می باشد و بسیاری از استادیوهای بازی سازی سعی در رقابت داخل این دسته بندی از بازی ها را دارند.

اما این مارکت خوب در سبک بازی های استراتژیک در ایران تنها برای سیستم عامل های اندروید و Ios می باشد و هنوز ایران برای کنسول ها نتوانسته است در سطح جهانی عناونین قابل قبولی را ارائه بدهد.
پس اگر شما قصد سفارش بازی استراتژیک از استودیو بازی سازی ماناتاز را دارید بهترین پیشنهاد ما برای شما طبق توضیحاتی که در قسمت سیستم عامل نیز گفته شد انتخاب سیستم عامل اندروید می باشد.
( هر چند که ماناتاز هیچ محدودیتی در پیاده سازی بازی از لحاظ  قدرت گرافیکی و پردازشی را نداشته و اینجا داستان متفاوت است )

در مارکت جهانی نیز از بهترین عناوین بازی های اندروید در سبک های استراتژیک می باشند و قطعا کار شما برای رقابت در مارکت جهانی بسیار سخت تر خواهد بود و بازی شما باید دارای ایده ی بسیار ناب و استثنائی باشد
که امکان رقابت در مارکت جهانی برای آن فراهم باشد که ماناتاز در زمینه ی ایده پردازی بیشترین کمک و مشاوره ی رایگان را به شما خواهد کرد .

شما می توانید برای یافتن ایده ی مناسب در رابطه با بازی های استراتژیک نگاهی به مقاله ی بهترین بازی های استراتژیک موبایل بیندازید .

بهترین بازی های استراتژیک اندروید و PC (در مارکت ایرانی و بین المللی )

خلاصه
طراحی بازی استراتژیک
نوع خدمات
طراحی بازی استراتژیک
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
ایران - اصفهان - خ ابوریحان بیرونی, Telephone No.03134500300
حوزه
کل کشور
توضیحات
طراحی بازی استراتژیک-سفارش بازی استراتژیک در سبک های معمایی تا کارتی با گرافیک دو بعدی یا سه بعدی دلخواه شما همراه با ساخت انیمیشن های بازی