Battle Pass چیست و اصول درآمدزایی از آن در بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 06/11/2023
اگر از مقاله ی راه های درآمدزایی از بازی دیدن کرده باشید، حتما می دانید که Battle Pass یکی از راه های درآمدزایی از بازی می باشد.
ما در مقاله ی مربوطه اشاره ی مختصری به این راه درآمدزایی داشتیم و در این مقاله قصد تکمیل توضیحات را داریم.
Battle Pass را می توان همان اشتراک ها در بازی با یک مدت زمان مشخصی برای دسترسی به یک سری آیتم ها در نظر گرفت.
ما در این مقاله با ویژگی های کامل این متد به همراه ارائه ی مثال های کاربردی خواهیم پرداخت.
همراه ما باشید.
(بتل پس را می توان یک نوعی از رویدادها در نظر گرفت، اما مهم ترین تفاوت آن در پولی بودن و روند رشد سطوح در آن می باشد که در ادامه به صورت کامل در رابطه با آن توضیحات ارائه خواهد شد.)
Battle Pass چیست ؟
اجازه دهید یکبار دیگر در این مقاله نیز Battle Pass را به صورت جامع توضیح دهیم.
Battle Pass یکی از راه های متداول جهت کسب درآمد از بازی است.
اغلب میتوان آن را در بازی های رایگان (منظور بازی هایی است که پرداختی به ازای نصب ندارند) پیدا کرد، اما برخی از بازیهای پولی شناخته شده نیز هستند که از Battle Pass استفاده میکنند.
Battle Pass ها به گونهای طراحی شدهاند که منابع اضافی یا سایر اشیای با ارزش درون بازی را برای بازیکنان فراهم میکنند تا به پیشرفت در بازی و توسعه حسابهایشان کمک کنند.
اولین بازی دارای Battle Pass بازی DotA 2 در سال 2013 بود.
چیزی که Battle Pass ها را در مقایسه با سایر مدل های کسب درآمد مانند لوت باکس ها، اشتراک ها یا تراکنش های کوچک منحصر به فرد می کند، این واقعیت است که Battle Pass به عنوان یک سیستم حفظ بازیکن نیز عمل می کند و بازیکنان را تشویق می کند که به بازی ادامه دهند تا تمام جوایز فعلی را دریافت کنند.
Battle Pass ها اغلب حول محور FOMO یا ترس از دست دادن میچرخند، تا بازیکنان را تشویق کند که پول بیشتری بپردازند یا بیشتر بازی کنند؛ مدت زمان محدودی نیز دارند.
یک Battle Pass در هسته خود هدفی دوگانه دارد: افزایش تعامل بازیکن و خدمت به عنوان یک استراتژی کسب درآمد.
مکانیک بتل پس
همانطور که در بالا ذکر شد، بتل پس مانند یک اشتراک عمل می کند.
بازیکنان می توانند بتل پس ها را با پول واقعی یا با ارز سخت درون بازی خریداری کنند و در ازای آن مجموعه ای از جوایز دریافت کنند.
اما چه چیزی آنها را از خریدهای کلاسیک درون برنامه ای متمایز می کند؟
اول از همه، جوایز از طریق یک سیستم افزایش سطح (که به آن لایهها نیز گفته میشود) به دست میآید که در آن هر سطح (یا دستهای از سطوح) یک جایزه را برای بازیکن باز میکند.
سوال بعدی این است که بازیکن چگونه سطح خود را بالا می برد؟
خوب اینجا قسمت بدیهی کار است؛ آنها این کار را با انجام بازی انجام می دهند.
بتل پس ها دارای استخر تجربه خاص خود هستند و برخی از بازیها به روشی ساده مانند برنده شدن در یک بازی یا انجام 5 بازی در روز، این تجربه را به بازیکنان میدهند.
اما بسیاری از بازی های بزرگ این تجربه را با ماموریت های جانبی که تجربه ی یک گیم پلی جدید را به پلیر می دهد، ایجاد می کنند.
این سیستم به دو دلیل عالی است:
۱- هزینه کمتر نسبت به خریدهای درون برنامه ای
ایده بتل پس این است که میتوانید با صرف پول کمتر در مقایسه با خریدهای درونبرنامهای، پاداش دریافت کنید.
معاوضه این است که شما به عنوان یک بازیکن باید به طور مداوم بازی را انجام دهید تا آن پاداش ها را دریافت کنید.
۲- تجربه گیم پلی های جدید
با تشویق بازیکنان به امتحان کردن چیزهای مختلف، به بازیکنان جدید کمک میکنید تا بازی را در سطح وسیعتری یاد بگیرند، در حالی که عامل خستگی را برای بازیکنان قدیمی تر خود کاهش میدهید.
با متعهد شدن به یک بتل پس، حتی اگر بازیکنان با برخی از ماموریتها موافقت نکنند، باز هم تلاش میکنند تا آنها را برای پاداشها تکمیل کنند.
مزایا و ویژگی های Battle Pass
جوایز مهم برای پلیر
جوایز در بتل پس میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند، از ارز درون بازی و منابع اضافی برای ارتقای چیزهای مختلف در حساب شما، تا پوستهها، تقویت کننده ها و پاداشهای منحصربهفرد که به هیچ وجه نمیتوان از آن استفاده کرد.
حتی گاهی اوقات می توانید به محتوای اضافی دسترسی داشته باشید، که با ارائه چیزهای اضافی برای بازی کردن، تجربه بازی شما را بهبود می بخشد.
به عنوان یک قاعده کلی، بتل پس ها معمولاً با پول کمتر نسبت به خرید های درون برنامه ای داخل فروشگاه، جوایز و آیتم های بیشتری را نیز به پلیر می دهند.
بسیار مهم است که پاداش ها همراه با پیشرفت پلیر در بازی باشند وگرنه اقتصاد بازی را بهم می ریزد.
چنین موردی در بازی کلش رویال رخ داد که در آن جوایز بتل پس همراه با عدم پیشرفت سالم در بازی باعث شد بازیکنانی که از قبل خرج میکردند برای پاداشهای خود به بتل پس تکیه کنند.
این بدان معنا بود که حتی اگر بتل پس مورد نظر، بازیکنان خرج کننده جدیدی را به همراه داشت، آنهایی که قبلاً خرج می کردند شروع به خرج بسیار کمتری کردند و در نتیجه منجر به کاهش شدید درآمد شد.
به همین دلیل، بسیار مهم است که بفهمید یک بتل پس دقیقاً چگونه بر اقتصاد موجود بازی شما تأثیر می گذارد.
کمک به حفظ پلیرها
بتل پس ها با توجه به جوایز و پاداش هایی که می دهند، باعث حفظ پلیر در بازی می شوند؛ اما لازمه ی این موضوع این است که بتل پس حتما نباید پولی باشد؛ زیراکه تمامی کاربران قصد پول خرج کردن در بازی را نداشته اما شما باید آن ها را نیز برای ترافیک بازی حفظ کنید.
یکی از راههای انجام این کار این است که به بازیکنانی که در مسیر رایگان هستند وظایف و پاداشهای کمتری ارائه دهید تا بتوانند همچنان مراحل را گذرانده و متناسب با نیاز و سنگین تر شدن رقابت به سمت خرید بتل پس های بهتر بیایند.
ماموریت های جانبی و افزایش تجربه کاربر
بتل پس ها شباهت زیادی را به رویدادهای درون بازی دارند.
به این منظور که می توانند در طی یک مدت زمان مشخصی که خود یک چالش زمانی است، ماموریت های جانبی و جذابی را خارج از گیم پلی اصلی به پلیر هدیه دهند؛ این امر باعث جذاب تر شدن و متنوع بودن بازی برای پلیر می شود.
زمان و پاداش محدود
بتل پس ها معمولا دارای زمانبندی مشخصی مانند رویدادها هستند.
به این معناکه پلیر باید در طی آن مدت زمان مشخص، فعالیت مورد نظر را انجام دهد تا پاداش بگیرد.
همچنین نه همه اما برخی از پاداش های مربوط به بتل پس ها مانند اسکین یا لباس نیز زمان استفاده ی محدود را دارند و شما نمی توانید به صورت دائم آن ها را داشته باشید.
از آنجایی که بتل پس ها به صورتی هستن که وقتی یکی تمام میشود، یک سیستم جدید شروع میشود (حتی اگر بلافاصله نباشد)، مهم است که تعیین کنید که میخواهید چرخه بتل پس خودتان چقدر طول بکشد.
مدت زمان کمتر شانس خریدهای انفرادی را افزایش می دهد، زیرا بازیکنان می توانند یک ماه را داشته باشند که در آن در بازی فعال تر باشند و آن ماه را به عنوان زمان مناسبی برای بتل پس انتخاب کنند، در حالی که یک دوره طولانی تر می تواند قیمت های بهتر و حفظ بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
بهینه تر برای پلیر نسبت به خریدهای درون برنامه ای
طبق توضیحاتی که در بالا داده شد.
می توانیم نتیجه گیری کنیم بتل پس روشی ارزانتر برای دریافت جوایز درون بازی است، اما نیاز به سرمایهگذاری زمانی از سوی بازیکن دارد.
اما در به کارگیری آن باید شدیدا دقت کرد زیراکه اگر اشتباه انجام شود، می تواند کل اقتصاد بازی را خراب کند، اما اگر درست انجام شود، می تواند درآمدزایی فوق العاده ای داشته باشد.
خلاقانه ترین بتل پس ها
در این قسمت ما قصد داریم چند نمونه از بازی ها را که به صورت خلاقانه از بتل پس ها استفاده کرده اند را برای درک هر چه بهتر این متد نام ببریم.
مدل سابسکرایپ - Call Of Duty Mobile
در نگاه اول به نظر می رسد که بتل پس Call of Duty: Mobile نسبتا استاندارد باشد.
از یک قالب اولیه با جوایز رایگان و پریمیوم پیروی می کند که قفل دومی با خرید با ارز سخت بازی باز می شود.
جوایز شامل لوازم اکسسوری مانند پوسته اسلحه، کاراکترها، تقویت کننده های مصرفی و ارز سخت اضافی است.
با این حال، چیزی که این بتل پس را منحصربهفرد میکند این است که میتوان آن را از طریق یک طرح اشتراک ماهانه تمدید خودکار به نام نیروهای زمینی نیز خریداری کرد که پاداشهای اضافی را ارائه میدهد.
علاوه بر اینکه به بازیکنان اجازه میدهد به جوایز بتل پس ممتاز دسترسی پیدا کنند، اشتراک مزایای مختلف دیگری نیز دارد، از جمله کارکتر منحصربهفرد، اسلحه و پوستههای کولهپشتی برای هر ماه اشتراک، افزایش ۱۰ درصدی سلاح و XP بازیکن و کوپنهای تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید باکس های جوایز.
اگر پلیر اشتراک خود را لغو کند، پس از پایان فصل، دسترسی به پوسته ها و کوپنها را از دست میدهد.
استفاده Call of Duty از تمدید خودکار یک رویکرد منحصر به فرد است که تنها چند عنوان دیگر (مانند Zoopla) آن را اجرا کرده اند.
بتل پس چند لایه - State of Survival و Clash Royale
برخی از بازیهای موبایل، مانند بازی استراتژی State of Survival، بهجای ارائه چندین بتل پس منحصربهفرد، یک بتل پس چند لایه ای را ایجاد کردند.
این لایه بندی به اینصورت بود که به بازیکنان سه سطح مختلف برای انتخاب می داد.
اولین ردیف رایگان است و به ازای رسیدن به هر نقطه عطف، یک جایزه پاداش میدهد.
ردیف دوم با پول واقعی قابل خرید است و به ازای رسیدن به هر نقطه عطف، یک جایزه اضافی و همچنین موارد کمیاب پاداش میدهد.
هنگامی که سطح دوم خریداری شد، بازیکنان میتوانند از طریق IAP یک ردیف سوم خریداری کنند که به ازای رسیدن به هر نقطه عطف، دو جایزه دیگر و حتی جوایز کمیابتر پاداش میدهد.
کلش رویال بتل پس خود را در سال 2023 آپدیت کرد تا یک مسیر پاداش چند لایه را معرفی کند، با یک لایه ممتاز “طلا” به قیمت 5.99 دلار که جوایز اضافی را ارائه می دهد و یک لایه الماس به قیمت 11.99 دلار، که جوایز بهتری را ارائه می دهد.
ترکیب بتل پس با تبلیغات درون برنامه ای - Solitaire Home Design
بازی Solitaire Home Design یک بازی یک نفره است که با یک گیم پلی داستان تعاملی ترکیب شده است.
از نظر درآمدزایی، این بازی به شدت مبتنی بر تبلیغات درون برنامه ای است.
اما از یک مدل ترکیبی بتل پس با تبلیغات درون برنامه ای نیز استفاده می کند.
رویداد Diamond Seeking یک بتل پس با درآمد تبلیغاتی است که در آن بازیکنان با عبور از سطوح اصلی بازی یک نفره در اولین تلاش برای به دست آوردن پیشرفت، الماس جمعآوری میکنند.
بدست آوردن پاداش های ممتاز از بتل پس در این بازی نیازمند تماشای تبلیغات درون برنامه ای است.
البته گزینه ای برای خرید مستقیم بتل پس پریمیوم وجود دارد که نیاز به تماشای تبلیغات را از بین می برد.
بتل پس به صورت لیدر بورد - SimCity Buildit
SimCity Buildit یک نمونه عالی از نوآوری بتل پس است؛ زیرا بتل پس خود را به یک رقابت لیدربورد مرتبط می کند.
در Mayor’s Pass، بازیکنان یک تسک را از فهرستی انتخاب میکنند که باید قبل از پایان تایمر برای کسب امتیاز به پایان برسد.
این امتیازها علاوه بر استفاده برای رسیدن به آستانه پاداش، توسط «The Contest of Mayors» ردیابی میشوند.
در این مسابقه بازیکنان بر اساس درآمدشان در لیگها قرار میگیرند، بهترین بازیکنان به لیگ بعدی صعود میکنند در حالی که رتبههای زیر 80 به لیگ پایینتر تنزل پیدا میکنند.
نکات مهم در رابطه با بتل پس ها برای این بخش
آیا میخواهید بازیکنان را تشویق کنید تا بتل پس ها را به طور منظمتر خریداری کنند؟
جوایز خوبی را برای اشتراک ها قرار داده و قابلیت تمدید خودکار را برای آن ها درج کنید.
آیا بازی شما مودهای مختلف بازی دارد ؟
استفاده از بتل پس های چند لایه با معماری ها و هزینه های متفاوت راهکاری بسیار خوب است.
آیا بازی متمرکز بر فعالیت گروهی و تیمی است ؟
مکانیک های اجتماعی و کار گروهی را در بتل پس ها قرار دهید که پلیر را مجبور به استفاده از آن ها بکند.
آیا بازی شما به درآمدزایی از تبلیغات متکی است یا می خواهید درآمدزایی از تبلیغات بازی خود را افزایش دهید؟
از ترکیب بتل پس با تبلیغات استفاده کنید.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
بزرگ ترین اشتباه این است که شما فکر کنید زمان دارید؛ زمان رایگان است اما در عین حال گرانبها، نمی توانید صاحب آن باشید اما می توانید از آن استفاده کنید، نمی توانید آن را نگه دارید اما می توانید آن را خرج کنید و در صورتیکه آن را از دست بدهید، هرگز نمی توانید آن را بازیابی کنید.