تنظیمات گرافیکی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 29/07/2022
کیفیت گرافیک بازی در 10 سال گذشته به طور تصاعدی بهبود یافته است و سطوح جدیدی از واقع گرایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که تشخیص آنها از واقعیت دشوار است.
در حالی که این مورد برای افرادی که از رایانه های مخصوص گیمینگ درجه یک استفاده می کنند عالی است ، اما برای افرادی که از گزینه های متمرکز بر بودجه استفاده می کنند چندان جذاب نیست.
ما در این مقاله قصد داریم به توضیحات و معرفی اصطلاحات مربوط به تنظیمات گرافیکی و سخت افزاری بازی ها بپردازیم تا شما متوجه شوید کدام تنظیمات و کدام تغییرات بیشترین تاثیر را در کیفیت و گرافیک بازی شما دارد .
همچنین مطالعه ی این مقاله به شما این امکان را می دهد تا مشخص کنید که کدام تنظیمات گرافیکی بیشتر بر عملکرد بازی شما تأثیر می گذارد .
ما همچنین اجزایی را که بیشترین تأثیر را بر عملکرد بازی دارند و نحوه صرف بهترین هزینه هنگام تلاش برای افزایش FPS را بررسی خواهیم کرد.
برای بسیاری از گیمرها ، گرافیک بازی می تواند بسیار گیج کننده باشد. اکثر بازی های مدرن دارای مجموعه ای کامل از تنظیمات گرافیکی هستند که می توان آنها را تغییر داد تا جنبه های فردی گرافیک بازی تغییر کند.
بسیار دشوار است که ببینیم این تفاوت ها با آزمون و خطا چیست پس با ما در ادامه همراه باشید که به صورت تخصصی با هر کدام از این اصطلاحات و تاثیر آن بر سخت افزار پلتفرم مد نظر شما برای ساخت بازی آشنا شوید .
Resolution
وضوح تصویر یکی از اصلی ترین تنظیمات گرافیکی است که وجود دارد. به سادگی تغییر آن از 720p به 900p می تواند تأثیر قابل توجهی بر خروجی FPS شما داشته باشد.
وضوح بازی به تعداد پیکسل های فیزیکی که در یک زمان به مانیتور ارسال می شود اشاره دارد.
رزولوشن 1080*1920 از نظر فیزیکی 1920 پیکسل را به صورت افقی در 1080 پیکسل به صورت عمودی نشان می دهد.
بنابراین ، هنگامی که به وضوح بعدی می روید ، به GPU و CPU پیکسل های بیشتری برای پردازش می دهید ؛بنابراین تأثیر زیادی بر FPS شما می گذارد.
در کل ، وضوح تصویر یکی از عملکردهایی است که بر تنظیمات موجود تأثیر می گذارد. کاهش رزولوشن بازی تاثیرات مثبتی بر FPS شما خواهد داشت ؛ فقط به یاد داشته باشید ، این نیز بر کیفیت تصویر تأثیر منفی می گذارد.
Anti-Aliasing
در مرحله بعد ، ما Anti-Aliasing را داریم. در حالی که اکثر بازی ها و توسعه دهندگان بازی این را در تنظیمات گرافیکی خود ارائه می دهند ، بسیاری از گیمرها واقعاً نمی دانند که این کار چه کاری انجام می دهد یا چقدر می تواند بر سیستم آنها تأثیرگذار باشد.
Anti-aliasing یک فیلتر گرافیکی است که لبه های ناهموار را که در گرافیک بازی شما ایجاد می شود ، صاف می کند.
با استفاده از Anti-aliasing در بازی می توانید همه چیز را صاف تر نشان دهید ، با این حال ، وقتی در مورد عملکرد صحبت می کنید ، هزینه آن را می پردازید.
مانند سایر تنظیمات گرافیکی ، Anti-aliasing در سطوح مختلفی ارائه می شود که از نظر میزان کاهش عملکرد متفاوت است.
انواع مختف آن و عملکرد هر کدام به شرح زیر می باشد :
FXAA : این حالت کمترین میزان را برای سطوح عملکردی دارد ؛ این بر عملکرد GPU شما کمی تأثیر می گذارد ، اما هیچ چیزی به صورت بیش از حد قابل توجه نیست.
MSAA : این نسخه از AA هوشمندتر از سیستم های دیگر است ؛ MSAA به جای اعمال خود بر روی کل فریم ، فقط در قسمت ناهموار فریم اجرا می کند. این سطح AA شروع به فشار قابل توجهی به GPU شما می کند.
PhysX : این تنظیم رندر فیزیکی انویدیا است که می تواند در قسمت کوچکی از فریم بازی اعمال شود ؛ این سطح جزئیات و واقع گرایی را اضافه می کند که در سایر گزینه های AA یافت نمی شود.
گفته می شود ، اگر GPU Nvidia ندارید ، این می تواند برای رایانه شما بسیار مضر باشد ؛ همچنین می تواند CPU شما را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد ؛ خاموش کردن این می تواند راهی آسان برای به دست آوردن فریم های اضافی باشد.
Game frame rate
نرخ فریم بازی تعداد فریم در ثانیه است که روی صفحه شما نمایش می دهد ، و اگر این مقدار کم باشد ، خود بازی در حین ضبط در حال لگ است.
نیازی به گفتن نیست که این لگ باعث می شود کیفیت بازی تحت تأثیر قرار بگیرد .
Supersampling
Supersampling که گاهی در براکت Anti-aliasing دیده می شود ، می تواند در برخی از بازی ها به تنهایی تنظیم شود.
Supersampling روشی است که بازی را به وضوح بالاتر از وضوح اصلی مانیتور شما می رساند ؛ بنابراین ، به عنوان مثال ، می توانید رزولوشن 4K را بر روی مانیتور 1080p به عنوان نمونه اضافه کنید.
در حالی که این ویژگی عالی برای برخی از افراد است ، اما می تواند به سخت افزار سیستم شما – به ویژه GPU آسیب زیادی ببخشد.
پس می توان این تنظیم گرافیکی به نوعی است که می توان در توسعه ی بازی های گرافیکی آن را نادیده گرفت .
Volumetric Lighting/Fog
نور حجمی که به عنوان پرتوهای خدا شناخته می شود ؛ تکنیکی است که در بازی ها برای افزودن جلوه های نور به یک صحنه رندر استفاده می شود.
در نهایت ، این اجازه می دهد تا پرتوهای نور از طریق یک محیط سه بعدی مانند بخار ، مه ، گرد و غبار یا دود منتقل شوند تا یک محصول نهایی واقع بینانه تر ارائه شود.
نمونه دیگری از نورپردازی حجمی ، مشاهده پرتوهای نور از پنجره است که به پرتوهای چروک خوری نیز معروف است.
در حالی که این ویژگی در صورت استفاده صحیح به نظر فوق العاده به نظر می رسد اما می تواند تهدیدی واقعی برای عملکرد رایانه شما باشد.
خاموش کردن آن باعث افزایش قابل توجه FPS می شود ، اما برای غوطه ور شدن و واقع گرایی تنظیم گرافیکی فوق العاده ای است .
Shadows
سایه ها می توانند یکی از تأثیرگذارترین سیستم هایی باشند که می توان آن ها را در توسعه ی یک بازی اعمال کرد.
بخش بزرگی از عناوین بازی های مدرن جزئیات سایه را در تنظیمات خود ارائه می دهند ، و در حالی که آنها را روشن می کنید می توانید یک صحنه را واقع بینانه تر مشاهده کنید .
Lighting
نورپردازی Ingame باز هم می تواند بر سطح عملکرد بازی شما بسیار تأثیرگذار باشد ؛ نورپردازی شامل تعدادی از عوامل مختلف است که از درخشندگی ، ماه تا سقوط ناشی از صحنه های روشن ، افکت های متغیری را داراست.
تغییر تنظیمات نور از طریق گزینه های مختلف ، عناصر خاصی از گرافیک بازی را اضافه و حذف می کند ؛ بنابراین ، هنگامی که روی تنظیمات فوق العاده تنظیم می شود ، بازی ممکن است نوری را که از ماه ساطع می شود نشان دهد.
Ambient Occlusion
در حالی که به نورپردازی و سایه می پردازیم ، ممکن است انسداد محیط را نیز لمس کنیم. این نوعی سایه زنی مشخصص می کند که چگونه سطوح جداگانه تحت تأثیر نور محیط در صحنه قرار می گیرند.
بنابراین ، اگر تابش نور خورشید را از طریق پنجره یک اتاق داشته باشید ، ممکن است مقداری نور محیطی از دیوارها روی سطوح دیگر پرتاب شود.
محصول نهایی یک اثر سایه زنی غیر جهت دار است که بدون ایجاد سایه روشن ، یک صحنه را تیره می کند.
علیرغم ماهیت نسبتاً ظریف این اثر ، می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم شما داشته باشد.
Draw Distance
Draw Distance بر گرافیک بازی شما به همان میزان جزئیات تأثیر می گذارد ، اما فقط در اشیاء دور از شما . افزایش Draw Distance بازی شما ، پیچیدگی و جزئیات اجسام دور را افزایش می دهد و به آنها دقت و واقع گرایی بیشتری می بخشد.
در حالی که ارزش همه جانبه این تنظیم گرافیکی را نمی توان منکر شد ، اما وجود آن فشار زیادی را بر روی سیتسم وارد می کند و در واقع نیازی به آن ندارید .