دولوپر بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
می دانستید مهم ترین نقش در بازی سازی چه نقشی است؟
ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با مهم ترین نقش در بازی سازی یعنی دولوپر بازی صحبت کنیم.
البته تمامی نقش ها در فرایند ساخت بازی تاثیرگذار و مهم هستند اما نقش دولوپر یکی از نقش های مرکزی و هسته ای در بازی سازی است.
در ادامه قصد داریم به صورت کامل و تخصصی در رابطه با نقش دولوپر بازی، وظایف و مهارت های آن و در نهایت حقوق آن صحبت کنیم.
تا پایان با ما همراه باشید.
(لازم به ذکر است ما قبلا در مقاله تیم بازی سازی در رابطه با نقش دولوپر توضیحاتی را به صورت خلاصه ارائه داده ایم و در این مقاله قصد تکمیل توضیحات را داریم.)
دولوپر معمولا به طور ساده می توان گفت در تبدیل بازی از یک مفهوم به یک واقعیت قابل بازی کردن کمک می کند.
توسعه دهندگان بازی معمولاً در چندین عنصر توسعه بازی از جمله گرافیک، هوش مصنوعی، رابط کاربری و منطق بازی نقش دارند.
آنها میتوانند هوش مصنوعی شخصیتها و موجوداتی را که بازیکن با آنها روبرو میشود بسازند، مکانیکهای بازی و گیم پلی را ایجاد کنند، ابزارهای نرمافزاری را توسعه دهند و مشکلات را عیب یابی کنند.
آنها همه این کارها را با نوشتن خطوط بیشماری کد و اطمینان از اینکه هر خط کد همانطور که در نظر گرفته شده اجرا می شود، انجام می دهند. (البته دولوپر ها در برخی موارد انیمیشن های مربوط به بازی را نیز از داخل خود انجین پیاده سازی می کنند و بخش های گرافیکی را اسمبل خواهند کرد.)
به همین دلیل، برای اینکه به عنوان یک توسعه دهنده بازی در نظر گرفته شوید، باید به چندین زبان برنامه نویسی و حداقل یک موتور بازی سازی تسلط داشته باشید.
توسعهدهندگان بازی، طرحها، استوریبردها و ایدههای گیم دیزاینر را میگیرند و از آنها بهعنوان طرحهای اولیه استفاده میکنند تا بازی را به عنوان چیزی که گیمرها واقعاً میتوانند بازی کنند، زنده کنند.
همانطور که در بخش های بالا گفته شد؛ نوع کاری که فرد بهعنوان یک توسعهدهنده بازی انجام میدهد به اندازه سازمانی که در آن کار میکند و تخصص آن بستگی دارد.
اما به صورت کلی برخی از وظایف دولوپر بازی به شرح زیر می باشد:
و …
نوع کاری که شما به عنوان یک توسعه دهنده بازی انجام می دهید بسته به اندازه شرکتی که در آن کار می کنید و تخصص شما متفاوت است.
در شرکتهای بازیسازی بزرگتر، به احتمال زیاد نقش تخصصیتری روی یک عنصر خاص از بازی خواهید داشت.
برای کمک به دیگران در درک مطالب فنی، توسعه دهندگان بازی باید بتوانند ارتباط خوبی را برقرار کنند و مسائل فنی و پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن با سایر افراد تیم در میان بگذارند.
برای اینکه تیم بتواند به اهداف مشترک خود دست یابد، توسعه دهندگان باید از توانایی های همکاری عالی، از جمله قابلیت های تعامل موثر، تبادل نظر و ارائه بازخورد برخوردار باشند.
توسعه دهندگان باید بتوانند به طور موثر مسائل را از طریق تجزیه و تحلیل، تحقیق و قضاوت صحیح حل کنند.
خلاقیت، توسعه دهندگان را قادر می سازد تا راه های جدیدی را برای حل مشکلات پیچیده در بازی های ویدیویی و پیشرفت به سطح بعدی در نظر بگیرند.
این سازگاری به معنای سازگاری با چیزهای جدید است؛ از آنجایی که صنعت بازی های ویدیویی همیشه در حال تغییر است، سازگاری برای توسعه دهندگان بسیار مهم است.
همیشه این احتمال وجود دارد که فناوری های جدید ظهور کنند و بر روند توسعه بازی تأثیر بگذارند.
یک توسعه دهنده بازی باید با روند تولید بازی آشنا باشد.
این فرآیند شامل مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید است.
به عنوان یک توسعهدهنده بازی، داشتن آگاهی از ژانرها و گرایشهای مختلف بازی مهم است.
این چیزی است که در هر شرح شغل توسعهدهنده بازی از شرکتها خواهید یافت.
این به شما کمک می کند تا بازی هایی بسازید که هم محبوب و هم موفق باشند.
به عنوان مثال، اگر در حال ساخت یک بازی اکشن ماجراجویی جدید هستید، باید از آخرین روندهای این سبک آگاه باشید.
این شامل درک آنچه بازیکنان از چنین بازی میخواهند و ترکیب ویژگیهایی است که برای آنها جذاب باشد.
هر کسی که می خواهد یک بازی ساز شود باید ذهنیت تحلیلی داشته باشد.
این بدان معناست که بتوانید یک مشکل را پشت سر بگذارید و آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا بهتر آن را درک کنید.
این یک مهارت ارزشمند برای توسعه دهندگان است زیرا آنها باید بتوانند مسائل را شناسایی کرده و به سرعت راه حل پیدا کنند.
برای دولوپرها دو دسته بندی کلی سمت کلاینت و سمت سرور وجود دارد.
دولوپر سمت سرور قائدتا وظیفه ی برنامه نویسی سمت سرور و اتصال به api ها را خواهد داشت و تمامی کانفیگ های لازم سمت سرور را متناسب با معماری مولتی پلیر بازی انجام خواهد داد.
دولوپر سمت کلاینت وظیفه ی مربوط به پیاده سازی گیم پلی، مکانیک ها، اسمبل کردن بخش گرافیکی و مدل سازی، ساخت انیمیشن های داخل انجین و مواردی از این قبیل را خواهد داشت.
به غیر از این دو دسته بندی کلی در ادامه دولوپرها را از بُعد دیگری بررسی خواهیم کرد.
بازی ها را به صورت داخلی برای یک پلتفرم یا کنسول واحد مانند موبایل، پی سی و یا هر دیوایز دیگری توسعه می دهد.
بازیها را منحصراً برای یک کنسول توسعه میدهد (اما به طور کامل متعلق به پلتفرم یا کنسول نیست).
به عنوان مثال Game Freak، پوکمون را برای نینتندو توسعه میدهد اما به طور کامل متعلق به نینتندو نیست.
این نوع توسعه دهنده بازی های خود را توسعه داده و منتشر می کند یا بازی هایی را برای سایر ناشران بازی Ubisoft، Electronic Arts، Activision Blizzard توسعه می دهد.
یک توسعه دهنده ی مستقل و کوچک است که معمولا بازی های با ابعاد کوچک و ابتدایی را توسعه می دهد.
دولوپر بازی یکی از سخت ترین تسک های مربوط به بازی سازی می باشد؛ حتی در میان حوزه های دیگر آی تی و نرم افزار مانند سایت و اپلیکیشن، کار دولوپر یک بازی بسیار پیچیده تر است.
به همین خاطر قائدتا نسبت به سختی و پیچیدگی کار حقوق بالایی را نیز دارد.
حقوق یک دولوپر به موارد بسیاری بستگی دارد، اولین آن ها سطح کار و مهارت دولپر است که آیا یک دولوپر جونیور است یا سینیور.
پس از آن به نوع پروژه و سیستم عامل هدف آن بستگی دارد که بازی برای موبایل است یا کنسول و یا در چه سبکی بوده و چه ابعادی را دارد.
و در آخر نکته ی مهم در میزان تسک های دولوپر می باشد، که همانطورکه گفته شد وابسته به ابعاد یک استودیو وظایف یک دولوپر متغیر است.
اما با تمامی این اوصاف اجازه دهید یک آمار حدودی را وابسته به تعرفه و استانداردی که خود استودیو بازی سازی ماناتاز تجربه دارد را ارائه دهیم.
اگر بخواهیم به صورت ماهیانه حساب کنیم حقوق یک دولوپر بازی از حداقل ۱۵ میلیون تومان در ماه شروع شده و تا ماهیانه ۴۰ میلیون تومان هم می تواند برود؛ که این بازه تماما با مشخص شدن موارد بالا دقیق می شود.
قائدتا اصلی ترین و مهم ترین مهارتی که باید دولوپر بازی داشته باشد، مهارت کدنویسی و تسلط به حداقل یک موتور بازی است.
رایج ترین موتورهای بازی سازی در بین دولوپر ها یونیتی و آنریل انجین می باشند که ما در مقالاتی مجزا به ارائه ی توضیحات کاملی در رابطه با آن ها پرداخته ایم.
و قائدتا وابسته به این دو موتور رایج ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری نیز #c برای یونیتی و ++c برای آنریل انجین می باشد.
چه یک بازی پلتفرمر دو بعدی باشد یا یک شوتر اول شخص سه بعدی، همیشه یک دوربین و یک صحنه وجود دارد.
صحنه یک منطقه خاص از یک بازی است که در آن تمام اشیاء و ساختارها در طول توسعه در آن قرار می گیرند.
دوربین تعیین می کند که بازیکن چگونه صحنه را ببیند.
برای مثال، اگر یک بازی سه بعدی است، دوربین ممکن است پشت شخصیت بازیکن قرار بگیرد. (پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با دوربین بازی به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.)
دارایی یا همان asset، هر شی، آیتم یا شخصیتی است که بازیکن در یک بازی می بیند.
ممکن است این سلاحی باشد که کارکتر بازیکن از آن استفاده می کند یا ساختمانی که وارد آن می شود.
در حالی که ایجاد دارایی معمولاً به تیم طراحی اختصاص داده می شود، اما پیاده سازی، تنظیم و دادن هویت منطقی به آن ها توسط توسعه دهنده بازی می باشد.
مهمترین جنبه کار یک توسعه دهنده بازی، کار کدنویسی آنهاست. چرا؟
زیرا کد بر همه چیز در بازی حاکم است، از فیزیک گرفته تا گرانش تا زمانی که یک کات سین فعال می شود.
تمام سیستم هایی که باعث می شود بازی کار کند.
بدون کار برنامه نویسی توسعه دهندگان، از نظر عملکرد هیچ بازی وجود ندارد.
این خطوط کد به زبان های برنامه نویسی مختلف نوشته می شوند و سپس از طریق موتور بازی روی صحنه اعمال می شوند.
در حالی که بازیکن هرگز آن را نمی بیند، فایل های بی شماری پر از کد در هر لحظه از بازی در پس زمینه کار می کنند.
همه آن باید نوشته شده و بارها و بارها مورد آزمایش قرار گیرند.
برنامه نویس سایت و بازی
اگر رویاهای تان شما را نمی ترسانند، پس خیلی کوچک هستند.