بازی های شوتر (اصول طراحی تا ویژگی ها)
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
بازی های شوتر یکی از پر طرفدارترین بازی هایی هستند که هر گیمری با آن ها خاطره دارد.
سری های محبوبی مانند Call Of Duty، Pubg، apex legend و ده ها و ده ها عناوین دیگر، بازی هایی هستند که جزوه برترین های این سبک بوده و مفهومی جدید را به این سبک بخشیده اند.
در این مقاله ما قصد داریم به صورت کامل با سبک شوتر، ویژگی های آن، انواع دسته بندی ها، تا برخی از نمونه های موفق این سبک در دهه های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.
تا پایان ما را همراهی کنید.
(لازم به ذکر است بازی های شوتر زیر مجموعه ای از بازی های اکشن محسوب می شوند که ما قبلا در مقاله ی طراحی بازی های اکشن، اشاره ای به آن کرده و در این مقاله قصد تکمیل توضیحات را داریم.)
بازی های شوتر چه نوع بازی هایی هستند ؟
خب شاید این بدیهی ترین تیتر این مقاله باشد، اما اجازه دهید از نقطه صفر شروع کنیم.
همانطور که گفته شد بازی های شوتر زیرمجموعه ای از بازی های اکشن هستند که چالش های زیادی را برای پلیر به همراه دارند، از جمله سرعت، زمان واکنش، دقت و …
تمرکز این سبک بر کارکتر محور بودن به شکل اول شخص یا سوم شخص و همراه داشتن اسلحه هایی برای شلیک می باشد.
یک منبع رایج که در بسیاری از بازی های تیراندازی یافت می شود، مهمات است.
معمولاً هدف یک بازی شوتر شلیک به حریفان و انجام ماموریت ها بدون کشته شدن یا مرگ پلیر است.
بازی شوتر یک ژانر از بازی های ویدئویی است که در آن بازیکن کنترل فضایی محدودی بر شخصیت خود را دارد و تمرکز تقریباً به طور کامل بر شکست دشمنان با استفاده از سلاح های دوربرد است.
ویژگی های بازی های شوتر
در ادامه برخی از بارزترین ویژگی های بازی های شوتر را مورد بررسی قرار می دهیم.
واقع گرایی
بازی های شوتر سبک های متنوعی دارند چه از لحاظ گرافیکی و چه از لحاظ سطح گیم پلی.
شوترهای تاکتیکی بازی هایی هستند که سعی در تقلید بالستیک واقعی و آسیب کارکتر بر اساس فیزیک دنیای واقعی دارند، یکی از نمونه ها Rainbow Six است.
برخی دیگر از بازی های شوتر از واقعگرایی دورتر و به سمت فانتزی میروند، مانند سری اکشن علمی تخیلی Lost Planet.
تعداد کارکتر
بازی های شوتر معمولا با تعداد کارکترهای زیادی همراه هستند.
این کارکترها به شکل های مختلفی می توانند در بازی قرار گیرند، یا به عنوان یار در کنار شما، یا به عنوان NPC و یا به عنوان دشمنان شما قرار دارند.
مولتی پلیر
معمولا بازی های شوتر به صورت مولتی پلیر و آنلاین قابل بازی کردن می باشند، زیراکه آنلاین بودن بسیار این سبک را جذاب خواهد کرد.
شکل های مختلفی برای بخش مولتی پلیر یک بازی شوتر می تواند وجود داشته باشد که ما این شکل ها را به صورت کامل در مقاله ی «حالت های مختلف بازی های شوتر» مورد بررسی قرار داده ایم.
در حالت های تیمی، بازیکنان به یکی از دو گروه که برای هدفی با هم رقابت می کنند، منصوب می شوند.
حالت های Co-op دارای چندین بازیکن در یک جناح هستند که از طریق ماموریت های تک نفره یا سفارشی در برابر دشمنان تحت کنترل کامپیوتر بازی می کنند.
یا در حالت های Free For All تمامی پلیر ها با یکدیگر در حال رقابت هستند؛ و در حالت های دیگری که توضیحات آن در مقاله ی بالا داده شده است.
دقت و سرعت عمل بالا
شاید مهم ترین شاخصه ی بازی های شوتر دقیقا در همین امر باشد، دقت و سرعت عمل.
مشخصا در یک بازی شوتر پلیر دائم در حال نشانه گیری و کشتن کارکترهای دشمن است، که در این حالت باید از سرعت عمل و دقت بالایی برخوردار باشد.
زیر ژانرها
Shoot 'em up
Shoot’em ups زیرشاخه خاصی از بازی های شوتر است که در آن بازیکن ممکن است در اطراف صفحه به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت کند و معمولاً مستقیم به جلو شلیک می کند.
Shoot’em up ها گیم پلی مشترکی دارند، اما اغلب بر اساس زاویه دید دسته بندی می شوند.
- تیراندازهای ثابت روی صفحههای ثابت مانند Space Invaders و Galaxian
- تیراندازهای اسکرول که عمدتاً در یک جهت حرکت می کنند، مانند Xevious و Darius
- تیراندازی از بالا به پایین که در آن سطوح از دید بالای سر کنترل میشوند، مانند Bosconian و Time Pilot.
- شوترهای ریلی که در آن حرکات بازیکن به طور خودکار به سمت پایین یک “ریل” اسکرول ثابت به سمت جلو هدایت می شود، مانند Buck Rogers: Planet of Zoom و Space Harrier
- و شوتر های ایزومتریک که از پرسپکتیو ایزومتریک استفاده می کنند، مانند Zaxxon و Viewpoint
این سبک همچنین شامل بازیهای «run and gun» میشود که مانور بیشتر روی پرش و رد شدن از موانع دارند، مانند Thexder، Contra و Metal Slug.
Shooting gallery
بازیهای Shooting gallery یکی از ساده ترین زیر سبک های بازی های شوتر می باشند.
زمانی که این سبک کار خود را شروع کرد، معمولاً از منظر اول شخص بازی میشدند، با آتش دشمن که در هر نقطه از صفحه رخ میداد و به بازیکن آسیب میرساند یا آنرا میکشت.
پلیر توسط یک آواتار روی صفحه نمایش داده میشد، معمولاً شخصی در پایین صفحه، که می توانست حرکت کند و در حین پاسخ دادن به شلیک ها از حملات دشمن جلوگیری کند.
این سبک تقریباً همیشه از اسکرول افقی به سمت راست برای نشان دادن پیشرفت لول پلیر استفاده میکنند و دشمنان به صورت امواج از مکانهای از پیش تعیین شده در پسزمینه یا از کنارهها ظاهر میشوند. (دقیقا مشابه بازی آرک ماناتاز که در حال ساخت می باشد.)
یکی از اولین نمونه های این سبک، بازی آرکید Shootout در سال 1985 است که توسط Data East تولید شد.
یکی از زیر ژانرهای خاص این نوع بازی، Cabal shooter است که به نام بازی Cabal نامگذاری شده است، که در آن بازیکن یک آواتار روی صفحه را کنترل می کند که علاوه بر اینکه می تواند اسلحه خود را نشانه بگیرد، می تواند بدود و اغلب دور صفحه بپرد.
از دیگر بازی های این زیرشاخه می توان به Blood Bros، Dynamite Duke، NAM-1975، Wild Guns و Sin and Punishment اشاره کرد.
FPS (First Person Shooter)
شوتر اول شخص یا همان fps دوربین را از نمایش چشمان کارکتر شما در بازی نشان می دهد و بازی با چشمان کارکتر شما روایت می شود که همان مفهوم اول شخص را دارد.
نمونه های قابل توجه این ژانر عبارتند از Doom، Quake، Half-Life، Counter-Strike، GoldenEye 007، Battlefield، Medal of Honor، Unreal، Call of Duty، Killzone، TimeSplitters، Team Fortress 2، Halo و Destiny.
Third-person shooters
تیراندازی سوم شخص با نمای دوربین سوم شخص مشخص می شود که به طور کامل کارکتر پلیر را در محیط اطراف خود نشان می دهد.
از نمونه های قابل توجه این ژانر می توان به سری Tomb Raider، Siphon Filter، Max Payne، SOCOM، Star Wars: Battlefront، Resident Evil 4، Gears of War و Splatoon اشاره کرد.
Hero shooters
Hero shooters زیر سبکی چندنفره اول یا سوم شخص مبتنی بر میدان هستند، که در آن بازیکنان، بین دو یا چند تیم تقسیم میشوند، از میان شخصیتهای «hero» از پیش طراحیشدهای که هر کدام دارای ویژگیها، مهارتها، سلاحها و سایر موارد فعال هستند، انتخاب میکنند.
بازیکنان ممکن است توانایی هایی برای شخصی سازی ظاهر این شخصیت ها به دست آورند، اما این تغییرات فقط جنبه زیبایی دارند و تعادل بازی را تغییر نمی دهند.
Hero shooters به شدت کار گروهی بین بازیکنان یک تیم را تشویق می کنند، بازیکنان را برای انتخاب ترکیب های موثر از شخصیت های قهرمان و هماهنگ کردن استفاده از توانایی های قهرمان در طول مسابقه راهنمایی می کنند.
چنین بازی هایی از بازی های بتل رویال الهام گرفته شده اند.
یک Hero shooter که یکی از اولین های این سبک محسوب می شود، Team Fortress 2 است.
نمونه های دیگر تیراندازی قهرمان عبارتند از Overwatch، Gigantic، Paladins و Quake Champions.
تاریخچه بازی های شوتر از سال ۲۰۰۰
خب در این بخش قصد داریم یک تاریخچه ای را از بازی های شوتر و فرایند توسعه ی آن ها از سال ۲۰۰۰ را شرح دهیم.
دهه ۲۰۰۰
بسیاری از بازیهای منتشر شده در اوایل دهه 2000 مانند Half-Life بودند.
به صورتیکه محبوبیت بازیهای FPS را که بر روی یک روایت عمیق همراه با مکانیک بازی متمرکز بودند، تقویت کرد.
این بازی ها معمولا بر روی موتور Quake III یا Unreal Engine اجرا میشدند.
برخی از این موارد عبارتند از Medal of Honor: Allied Assault و البته Call of Duty.
بازی ای که در سال 2003 منتشر شد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و چندین جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کرد.
تاکید فزاینده آن بر گیم پلی مبتنی بر تیم در مقایسه با مبارزات تک نفره، آن را به یک پیشگام تبدیل کرد.
به طور خاص، Call of Duty 4: Modern Warfare در سال 2007 یک موفقیت چشمگیر بود.
این نتیجه داستان قوی آن همراه با گرافیکی بود که بسیار جلوتر از رقبا قرار می گرفت، همچنین جنگ و تجهیزات مدرن آن، جذابیت بسیار خوبی را ایجاد می کرد.
در سال 2001، بازی Halo: Combat Evolved بر روی ایکس باکس منتشر شد و تحسین فوقالعادهای را برای شخصیتها، روایت/جهانسازی و دیالوگهای درون بازی دریافت کرد.
برخی از ویژگی های خاص این بازی این بود که دو اسلحه را حمل کنند تا جابجایی بین آنها تنها با یک دکمه قابل اجرا باشد.
ویژگی دیگر «بازسازی shields/health» بود، مکانیکی تغییر دهنده بازی که بازیکنان آن را می پرستیدند و در بازی های FPS مدرن رایج شد، که به بازیکنان اجازه می داد از مبارزه عقب نشینی کنند و کمی بهبود پیدا کنند.
Halo به استانداردسازی بسیاری از مکانیکها کمک کرد که گیمرهای مدرن آن را بدیهی میدانند و نقطه عطفی برای بازیهای FPS و شوترهای کنسول به طور کلی بود.
بازیهای مولتی پلیر مانند Battlefield و Call Of Duty، جدای از نبردهای استاندارد مبتنی بر سلاح گرم، جنبههایی مانند تانکها و هواپیماها را نیز معرفی میکنند که عنصر واقعگرایی را به بازی اضافه میکنند و به نمایش بهتر جنبههای مختلف جنگ و بازه زمانی تاریخی کمک میکنند.
توسعه بعدی انتشار Far Cry در سال 2004 بود که طراحی های جهان باز را محبوب کرد و جزئیات محیطی و کیفیت گرافیکی را افزایش داد.
Far Cry 2 این را به سطوح واقعیتری رساند، جایی که دنیای باز تقریباً زنده بود و به رفتار بازیکنان واکنش نشان میداد، بازیکنان ممکن بود بیمار یا مجروح شوند و هوش مصنوعی بازی به سطح بالاتری از خود راه یافت.
Doom 3 چند ماه بعد منتشر شد و عنوان پر فروش بعدی را به خود اختصاص داد.
همچنین روی جلوههای گرافیکی خلاقانه و نورپردازی پیشرفته تمرکز داشت تا بازی را ترسناکتر کند.
و در نهایت رسیدیم به Half-Life 2 که برنده 39 جایزه بهترین بازی سال شد و از گرافیک، نور و افکت های سایه با کیفیت بالا تشکیل شده بود.
Halo 2 نیز در سال 2004 منتشر شد و با بهبود زیرساخت های اینترنتی، بازی های چند نفره آنلاین را در کنسول ها از طریق Xbox Live بسیار محبوب کرد.
بازی های نسل آینده آن همگی به شدت تحت تأثیر Halo و مکانیک ها و ویژگی های آن قرار گرفتند.
Halo در طراحی مجدد منوها، کنترلهای کنسول ساده و مکانیزمهایی مانند جابهجایی سریع بین دو سلاح، پستهای بازرسی و بازسازی خودکار سلامتی پیشگام بود.
اکثر بازی های جدید FPS کنسول نیز با این ویژگی ها منتشر شده اند.
عبور از دهه ۲۰۰۰
پس از دهه 2000، چندین نوع بازی جدید شروع به ظهور کردند.
اولین آنها Looter Shooters بود که مانور آن بر روی اسلحه ها و تجهیزات بود که به خوبی به پلیر ها این امکان را می داد تا بتوانند سلاح ها و تجهیزات مورد نظر خود را ارتقا داده و یا توسعه دهند.
این بازیها نه تنها شامل کشتن دشمنان شما میشوند، بلکه به بازیکنان با غارت و تواناییهای بهتر پاداش میدهند، چیزی که در دوران Halo و Call of Duty وجود نداشت.
در سال 2007، Hellgate: London منتشر شد و در حالی که نقدهای متفاوتی دریافت کرد، به جامعه بازیها نشان داد که دریافت لوت خوب در بازی چقدر میتواند مفید باشد.
در سال 2009، Borderlands منتشر شد و تحول عجیبی به پا کرد.
این بازی اولین غارتگر موفق بود و راه را برای این ژانر هموار کرد.
Borderlands 2 که در سال 2012 منتشر شد، یک بازی برای تکمیل این زیرژانر بود و تحسین جهانی را برای همه چیز شامل: غارت، مکانیک شوتر، داستان خنده دار و هیجان انگیز و طراحی بصری خارق العاده فراهم کرد.
به غیر از سری Borderlands، یکی دیگر از شوترهای غارتگر نمادین Warframe است.
انتشار بازی نسبتاً غیرقابل توجه بود، اما انتشار مداوم آپدیت ها، آن را تا به امروز محبوب نگه داشته است.
این بازی راه را برای یکی از محبوبترین شوترهای آنلاین تمام دوران یعنی Destiny هموار کرد که توسط همان افرادی که Halo را ساختند، ساخته شد.
بازیهای GaaS به توسعهدهندگان این امکان را میدهند که به طور مداوم محتوای درون بازی را بهروزرسانی کنند، بنابراین بازیکنان میتوانند از آن بهره بیشتری ببرند.
Destiny همچنین یک نسخه GaaS بود و یک عنوان FPS چندنفره آنلاین.
دارای ویژگیهایی مانند Clans بود که میتوانید بخشی از آن باشید و در حملات و سایر رویدادهای زمانبندی شده شرکت کنید.
همچنین مراکز متمرکزی داشت که میتوانید با بازیکنان دیگر ملاقات کنید و دوست شوید.
همه این ویژگیها علائم تجاری بازیهای MMO/MMORPG بودند که بازیهای FPS با موفقیت در آن گنجانده شدند.
Destiny برای بازیهای FPS چند نفره آنلاین و عناوین GaaS پیشگام بود.
آنها همچنین به طور مداوم برنامه های توسعه ای را بر اساس بازخورد بازیکن منتشر کردند و محتوای مورد علاقه خود را ایجاد کردند.
یکی دیگر از زیرشاخههای بازیهای FPS که در این دوره زمانی محبوبیت زیادی به دست آورد، Hero Shooter بود که در بالا به صورت کامل به آن پرداختیم.
در حالی که بازی Valve’s Team Fortress 2 اغلب به عنوان اولین نمونه خوب از یک Hero Shooter شناخته می شود، اما این زیرژانر تا زمان انتشار Overwatch در سال 2014 به محبوبیت اصلی دست پیدا نکرد.
در حالی که Team Fortress 2 اولین بازی بود که خود را یک Hero Shooter نامید، اما Overwatch نام این زیرژانر را پر آوازه کرد و یک موفقیت چشمگیر بود.
ژانر فرعی بتل رویال نیز در اینجا شایسته ذکر است.
این گیم پلی نوعی از بازی های چند نفره آنلاین است.
آنها شامل 12 تا صدها بازیکن می شوند که با حداقل یا حتی بدون تجهیزات شروع می کنند و باید در حالی که سایر حریفان را از بین می برند به دنبال تجهیزات بگردند.
برای اطمینان از اینکه بازیکنان همچنان با یکدیگر روبرو می شوند، منطقه بازی به طور مداوم کوچک شود.
برنده آخرین بازیکن یا تیمی است که زنده بماند.
این زیرشاخه بهعنوان مود برای Minecraft شروع شد اما با بازیهایی مانند H1Z1 و DayZ محبوبیت پیدا کرد.
با انتشار بازی PUBG: Battlegrounds به یک پدیده تبدیل شد.
به دلایل مختلفی موفقیت بزرگی داشت.
بازی ها سریع و اعتیادآور بودند و راه های مختلفی برای برنده شدن وجود داشت.
هیجان یافتن و غارت تجهیزات بخشی از موفقیت PUBG بود.
دیگر عناوین FPS که بازیهای بتل رویال موفقی هستند عبارتند از Apex Legends 2017 و Call of Duty: Warzone در سال 2020.
تکامل بازی های FPS
بازیهای FPS به یک زیرشاخه اصلی بازیها تبدیل شدهاند و دلیل خوبی هم دارند.
دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است دوست داشته باشید آنها را بازی کنید، از جمله میل به شلیک با اسلحه، بازی با دوستان خود، تجربه تجهیزات مختلف نظامی و …
تعداد بازیهای FPS در حال عرضه به طور پیوسته در حال افزایش است و فراتر از آن، فرنچایزهای معروفی مانند Halo و Call of Duty یا حتی آخرین بازی Quake، Quake Champions، هیچ کمبودی ندارند.
بازیهای FPS بهطور پیوسته در طول دههها تکامل یافتهاند و افزایش پیچیدگی آنها با در دسترس بودن فناوریهای بهتر همراه بوده است.
نوآوریهای بیشتر مانند استفاده از هوش مصنوعی در بازیها، این ژانر را بیش از پیش متنوعتر کرده است.
یکی از اولین بازیهای FPS که از هوش مصنوعی هوشمند استفاده میکرد، F.E.A.R، محصول 2005 Monolith Production (First Encounter Assault Recon.) است، چیزی که آن را از دیگر بازیهای FPS در آن زمان منحصربهفرد می کرد.
همچنین بازیهایی مانند Halo Infinite، Metro Exodus و سری Far Cry همگی نمونههایی از توسعه گرافیکی بازی های شوتر هستند.
FPS تمایل دارد مکانیک ها را برای جلب توجه مخاطبان خود ترکیب کند.
نمونه ای از بازیهای FPS که دارای چندین زیر ژانر هستند، Apex Legends است.
در حالی که این بازی در درجه اول یک بازی FPS است، اما در دسته بندی های Hero Shooter و Battle Royale نیز قرار می گیرد.
Valorant یک FPS است اما همچنین یک hero shooter است و بیشتر به هماهنگی تیمی و گیم پلی تاکتیکی متکی است.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
لازم نیست کل مسیر را ببینید، فقط اولین قدم را بردارید.