تدوین در انیمیشن سازی
آخرین به روزرسانی در 02/12/2023
این مقاله قصد معرفی یکی دیگر از مهم ترین مراحل انیمیشن سازی یعنی تدوین در انیمیشن سازی را دارد.
تدوین یکی از مراحل بسیار مهم در انیمیشن سازی می باشد ، که تقریبا یک مرحله ی نهایی محسوب می شود.
پس از اتمام پروسه ی ساخت انیمیشن مرحله ی تدوین است که یک ویرایش کلی را برای تمامی بخش های پروژه پدید می آورد.
در واقع با استفاده از تدوین شما می توانید یک نسخه ی اصلاح شده و نهایی را برای انتشار انیمیشن یا فیلم خود آماده کنید.
اما دقیقا در تدوین چه پروسه هایی و به چه صورت انجام می شود ؟
برای یافتن پاسخ این سوال با ما در ادامه با ما همراه باشید.
تدوین چیست
همانطور که گفته شد تدوین شامل یک ویرایش نهایی روی تمامی بخش های ویدیو برای انتشار نهایی است.
اما سوال اینجاست که این ویرایش کلی شامل چه مراحلی است ؟
این ویرایش کلی به سه مرحله تقسیم می شود که عبارتند از :
- حذف یا برش
- افزودن
- ویرایش و اصلاح
حذف و برش که مفهوم مشخصی را دارد و همانطور که از نام آن مشخص است ، یعنی شما بخشی از ویدیو یا صدا را برش داده یا حذف کنید.
اما در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با مفاهیم افزودن و ویرایش به همراه زیر مجموعه های آن ها آشنا شویم.
مراحل تدوین از لحاظ فنی :
در بخش های بالا مراحل تدوین را از لحاظ نظری گفتیم اما قصد داریم در این بخش مراحل تدوین را از دیدگاه فتی – تخصصی مورد برسی قرار دهیم.
۱- مرحله اسمبلی
طرح اولیه در این قسمت در ذهن تدوینگر به وجود می آید.
در مرحله اسمبلی در ابتدای کار پلان ها، سکانس و صحنه ها توسط ادیتور شماره گذاری می شود.
۲- مرحله راف کات
همانطور که شاید در پشت صحنه فیلم ها مشاهده کرده باشید ابتدا و انتهای پلان ها کمی بیشتر فیلمبرداری می شود.
دلیل این امر آن است که تدوینگر بتواند هر صحنه ای را که به نظرش مناسب بود برای برش انتخاب نماید و به نوعی آزادی عمل بیشتری داشته باشد.
پس به طور کلی این یک مرحله ی حذف و برش است.
۳- مرحله فاین کات
خب رسیدیم به مرحله ی ادغام یا همان فاین کات.
در این مرحله پلان هایی که فیلمبرداری شده اند به به طوریکه ادغام آن ها منجر به تشکیل خط داستانی شود ، به یکدیگر پیوند داده می شوند.
راف کات یکی از حساس ترین بخش های کار برای ادیتور می باشد چرا که هرگونه سهل انگاری در آن منجر به آسیب رسیدن به داستان فیلم خواهد شد.
ویرایش
به طور کلی که کل پروسه ی تدوین یعنی ویرایش و اصلاح ، اما در اینجا ما به معنی جزئی تری از ویرایش و اصلاح کار داریم و برای افزودن دسته بندی جداگانه ای را در نظر گرفته ایم.
زیر مجموعه ویرایش در پروسه ی تدوین به شرح زیر می باشد :
انیمیشن ها :
در مرحله ی تدوین قطعا یکی از مهم ترین ویرایش هایی که انجام می شود ، ویرایش انیمیشن ها است.
ممکن است ویرایش انیمیشن شامل بخش فنی آن باشد که از لحاظ فنی و به عنوان مثال فیزیک انیمیشن نیازمند ویرایش های نهایی باشد.
یا این ویراییش می تواند در مدت زمان انیمیشن و سرعت آن باشد.
ادغام پلان ها :
ادغام پلان ها نیز از مراحل اولیه ی تدوین است.
به اینصورتکه قطعا همانطورکه گفتیم یک انیمیشن یا فیلم از صدها سکانس تکه به تکه تشکیل شده است.
و شما باید به بهترین شکل ممکن و با بهترین ارتباط ، آن ها را ادغام کنید.
تنظیم جلوه های بصری (مانند : نور) :
جلوه های بصری در مرحله ی تدوین دارای زیر مجموعه ی بسیار بزرگی است.
به عنوان مثال ، ویرایش جلوه های بصری می تواند شامل تنظیم نور و رنگ بندی سکانس ها باشد.
یا می تواند شامل شفافیت و درخشش صحنه باشد.
به طور کلی جلوه های بصری در تدوین مانند یک Adjustment layer عمل می کند که در اکثریت نرم افزارهای تدوین وجود داشته و شما با استفاده از آن می توانید به ویرایش بخش های مخلتف سکانس ها از لحاظ فنی بپردازید.
ویرایش اشکالات (مانند : اشتباهات متنی) :
ویرایش اشکالات یکی دیگر از متداول ترین شکل های تدوین است که در آن قائدتا اشکالات انیمیشن شما بر طرف می شود.
این اشکلات می تواند در متنون ، در ترتیب سکانس ها ، صداها و مواردی از این قبیل باشد.
صدا :
صدا و ویرایش صدا می تواند نقش مهمی را در تاثیرگذاری یک ویدیو یا انیمیشن ایفا کند.
این می تواند شامل ویرایش دسی بل و حجم صدا ، دی نویز گیری ، بم یا باس کردن صدا تا حتی افزودن افکت هایی به آن باشد.
افزودن
افزودن عبارت است از محتوا ها و قالب هایی که ما در مرحله ی تدوین به انیمیشن اضافه می کنیم.
زیر مجموعه های افزودن در پروسه ی تدوین به شرح زیر می باشد :
افکت ها و ترنزیشن ها :
افکت های می تواند شامل هر افکتی باشد که بر روی ویدیوهای شما انداخته می شود.
مانند : افکت های blur ، colorize ، transform ، lighting و … که هر کدام از این افکت های تغییرات و جلوه های خاصی را به سکانس های شما اضافه می کند.
از طرف دیگر ما قبلا در مقالات مختلف در رابطه با transition ها صحبت کرده ایم.
به طور کلی ترنزیشن ها یک پل ارتباطی بین یک سکانس با سکانس دیگری است که به زیباترین شکل ممکن می تواند دو سکانس را با یک سری جلوه های ویژه بهم متصل کند.
همانطور که می دانید قائدتا هر انیمیشن از صدها سکانس تشکیل شده است و می تواند این سکانس ها با اسفاده از ترنزیشن ها به یکدیگر متصل شوند.
جلوه های صوتی :
جلوه های صوتی یا به اصطلاح sound effect با سایر صداهای انیمیشن تفاوت دارد.
اجازه بدهید این مورد را با مثال هایی بهتر شرح بدهیم.
به عنوان مثال در یک انیمیشن ما صدای دوبله و صحبت کردن کارکترهارا داریم ، موسیقی بک گراند یا صداهای محیطی را داریم.
اما sound effect شامل یک صداهای جزئی و بسیار کوتاه است که شما برای برخی از اجزای انیمیشن خود قرار می دهید.
به عنوان مثال مانند صدای دویدن یا نفس نفس زدن ، صدای مشت ، صدای هیاهو ، صدای بوق ، صدای باد و باران و مواردی از این قبیل.
تصاوير و واقعيت هاي افزوده :
این مورد بیشتر در تیزرهای تبلیغاتی دیده می شود.
و در واقع به معنای افزودن یک سری تصاویر ، ویدیو و افزودنی هایی است که شما به ویدیوی اصلی خود اضافه می کنید.
این افزودنی های در تیزرهای تبلیغاتی بسیار متداول بوده و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان مثال در یک تیزر اگر فردی در حال صحبت باشد می تواند در بین صحبت های آن مواردی مرتبط با صحبت ها به صورت تصویر و ویدیو به پروژه اضافه شود.
بهترین نرم افزارهای تدوین
نرم افزارهای بسیار زیادی برای تدوین وجود دارد ، اما بدون شک دو تا از بی رقیب ترین و بهترین آن ها نرم افزار های :
که هر دوی این نرم افزارهای ساخته کمپانی ادوبی می باشد.
نرم افزار پریمیر یک نرم افزار تدوین و ادیت حرفه ای فیلم می باشد.
که به شما مجموعه ای گسترده از ابزارهای ادیت را ارائه می دهد.
شما با استفاده از این نرم افزار می توانید با یک پکیج کامل از ابزارها و افکت های صوتی و تصویری به بهترین شکل ممکن یک ادیت حرفه ای را داشته باشید.
از طرف دیگر نرم افزار بی رقیب افتر افکت را داریم که یک نرم افزار فوق العاده تخصصی برای جلوه های ویژه است.
در واقع شما می توانید عملیات تدوین و ویرایش فیلم را با افتر افکت نیز انجام دهید ، اما قطعا انتخاب پریمیر برای این بخش گزینه ی بهتر و بهینه تری از لحاظ سرعتی است.
در عوض همانطور که گفته شد استفاده از افتر افکت برای مرحله ی افزودن تدوین که شامل افکت ها و جلوه های ویژه می باشد ، بهترین گزینه می باشد.
قانون سه گانه و اصول تدوین
یکی دیگر از اصول تدوین قانون سه گانه است.
قانون سه گانه یا قانون کولوشوف یکی از مبانی مهم تدوین سینمایی است.
در این قانون آمده است که تاثیر هر نما بر مخاطب به نمای قبلی و بعدی آن بستگی دارد.
این ارتباط نماها است که معنا را در تدوین فیلم خلق می کند.
باید یک تدوینگر فیلم بداند که شخصیت اصلی در صحنه در چه موقعیتی در فیلم نامه قرار گرفته است.
تدوینگر هنگام تدوین فیلم باید در هر سکانس به این سه نکته توجه کند :
- اطلاعات کارکتر بیشتر از مخاطت است.
- اطلاعات مخاطب از کارکتر بیشتر است.
- اطلاعات کارکتر و مخاطب یکسان است.
هنگام تدوین فیلم، تدوینگر در هر سکانس باید بداند که شخصیت اصلی در کدام موقعیت بالا در فیلمنامه قرار دارد و بر اساس آن برش بزند.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
زندگي در حين گرفتن چيزهايي از تو موقعيت هاي جديدي را مي بخشد