جلوه های ویژه در بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 31/01/2024
جلوه های ویژه در بازی ، زیباترین و خاص ترین بخش های یک بازی را تشکیل می دهدند و به طور کلی جلوه های ویژه مانند یک فیلتری می باشد که هر اثری را فوق العاده می کند.
اما قبل از پرداختن به توضیحات تخصصی تر اجازه دهید با مفهوم جلوه های ویژه بیشتر آشنا شویم که چیست و چگونه از آن استفاده می شود.
جلوه های ویژه چیست و دسته بندی های آن
اگر بخواهیم یک تعریف نسبتا حدودی را برای جلوه های ویژه ارائه کنیم ، می توان گفت جلوه های ویژه هر آن چیزی است که خارج از دوربین بازی ، فیلم و دنیای واقعی اضافه می شود.
در واقع جلوه های ویژه یک دنیای تخیلی است که پس از فیلمبرداری از شخصیت ها ، بدلکارها و کارکترهای حقیقی وارد دنیای فیلم و یا بازی می شود و جلوه های فوق العاده زیبایی که فراهم کردن آن ها در دنیای واقعی بسیار سخت یا غیر ممکن است را پدید می آورند.
دسته بندی جلوه های ویژه
ما به طور کلی دارای دو دسته بندی جلوه های ویژه هستیم :
1- جلوه های ویژه میدانی (Special Effects)
در این نوع جلوه ها ، فیلمبرداری به صورت واقعی از شخصیت ها و یا بدلکاران گرفته می شود و در نهایت با استفاده از تجهیزات مکانیکی و فیزیکی جلوه های ویژه را ایجاد می کنند.
به عنوان مثال ، جلوه های مانند انفجار در فیلم ها و یا جلوه هایی مانند برف ، باران ، باد و … در دسته بندی این جلوه ها قرار می گیرند.
در واقع سخت ترین شکل جلوه های ویژه همین دسته بندی می باشد زیراکه برای ایجاد هر جلوه ای نیازمند ساخت و معماری فیزیکی آن با استفاده از ماکت و تجهیزات سینمایی است.
نمی توان گفت این متد یک متد قدیمی و پیش و پا افتاده است اما خب قطعا در گذشته از این تکنیک برای تمامی مراحل پیاده سازی جلوه های ویژه یک فیلم و یا انیمیشن های بازی استفاده می شد ؛
اما امروزه تکنیک پیاده سازی جلوه های ویژه برای فیلم و انیمیشن ها به صورت تلفیقی از این روش و روش بعدی است که به معرفی آن خواهیم پرداخت.
2- جلوه های بصری (Visual Effects)
جلوه های بصری در واقع جلوه هایی هستند که تماما توسط افکت های دیجیتالی و کامپیوتری پیاده سازی و ساخته می شوند.
در واقع هر تکنیک و جلوه ای که با استفاده از جلوه های میدانی قابل پیاده سازی نباشد و یا پیاده سازی آن بسیار سخت باشد با استفاده از جلوه های بصری ، توسط انیماتورها ، مدل سازان ، افکت پردازان و سایر متخصصان حوزه ی جلوه های ویژه با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی ساخته می شود.
در واقع در این روش مانند روش قبل از کارکتر های انسان و بازیگران فیلمبرداری می شود.
اما در زوایای 360 درجه ی آن ها از پرده ی سبز استفاده می شود که جلوه های ویژه بر روی پرده ی سبز پیاده سازی شود.
(نکته : پرده ی سبز یا کروماکی چیست ؟
پرده ی سبز یا کروماکی یک تکنیک سینمایی برای پیاده سازی جلوه های ویژه است.
که طبق توضیحات گفته شده در نماهای مختلف صحنه و بازیگران قرار می گیرد و جلوه های ویژه ی بصری بر روی آن قرار می گیرد.
لازم به ذکر است برای جلوه های ویژه ی بصری از پرده های آبی نیز استفاده می کنند.
که دلیل استفاده از این رنگ ها دراین است که در مرحله ی اول پرده ی سبز و آبی بیشترین تضاد را با رنگ پوست انسان دارند.
و در مرحله ی دوم از شکست نور بالایی برخوردار بوده و به راحتی قابل حذف می باشند.
برای استفاده از هر جلوه ی ویژه ای ، در فیلم ، بازی و یا هر رسانه ای که در آن کارکتر انسان نیز وجود دارد و کارکتری در آن درحال بازی کردن است از پرده ی سبز استفاده می کنند.)
اگر بخواهیم تفاوت هایی را بین VFX (جلوه های بصری) و SFX (جلوه های میدانی) شرح دهیم می توان گفت اصلی ترین تفاوت های آن به شرح زیر است :
- 1- هزینه :
معمولا هزینه های جلوه های بصری بالاتر از جلوه های میدانی است اما این یک قانون نیست زیراکه در برخی موارد پیاده سازی یک ماکت یا فراهم کردن یک فضا بسیار هزینه ی بیشتری را در بر می گیرد.
به عنوان مثال : در فیلم سریع و خشن در بسیاری از سکانس اتوموبیل های گران قیمتی که نابود نمی شوند با استفاده از جلوه های بصری است در صورتیکه اگر قرار بود از جلوه های میدانی در آن استفاده شود و اتوموبیل های واقعی نابود شوند هزینه ی آن بسیار سنگین تر بود.
- 2- نحوه و امکان پیاده سازی :
دومین نکته ی بسیار مهم این است که در خیلی از موارد در فیلم های ابر قهرمانی امکان پیاده سازی جلوه های میدانی نیست و ما ناچار به استفاده از VFX هستیم پس فراموش نکنید در استفاده از جلوه های میدانی محدودیت بسیاری وجود دارد.
نکته ی بعدی در نحوی پیاده سازی است که معمولا جلوه های بصری پس از پایان فیلمبرداری و جلوه های میدانی همزمان با فیلمبرداری گذاشته می شوند.
- 3- واقع گرایانه بودن :
در این مورد شاید با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نرم افزارهای جلوه های ویژه تفاوتی احساس نشود.
اما در همین نسل نیز باز در صحنه های که سرشار از جلوه های بصری است بسیار سعی می شود در برخی از مدل ها و کارکترها از جلوه های میدانی استفاده شود که واقعیت بیشتری را در فیلم و یا انیمیشن القا کند.
ارتباط جلوه های ویژه با واقعیت مجازی
اجازه دهید این ارتباط را با یک مثال شرح دهیم ؛ اگر به انیمیشن شیرشاه دقت کرده باشید متوجه می شوید که انیمیشن ها به گونه ای ساخته شده اند که هیچ تفاوتی را با دنیای واقعی ندارند اما چگونه ؟
شیر شاه در یک بازی ویدئویی که از تکنولوژی VR (واقعیت مجازی) پشتیبانی میکند فیلمبرداری شده تا بتواند تمامی ویژگی ها و اکت های انیمیشن شیرشاه سال 1994 را رعایت کند.
کارگردانان و فیلمسازان اثر با استفاده از هدست واقعیت مجازی و اسکریپتهای برنامه نویسی کاراکتر انیمیشنی را دقیقا طوری برنامه ریزی کردهاند که از مکانهای مورد نظر با توجه به فیلمنامه عبور کنند و
در یک محیط سه بعدی دقیقا زاویههای دوربین و لوکِیشنهای فیلمبرداری را تعیین کردهاند که بهترین تصاویر و زاویهها را از شخصیتها و محیط داشته باشند؛
زمانی که تمامی این مراحل به بهترین شکل ممکن طی و پیاده سازی شد اثر برای فیلمبرداری نهایی و افزودن جلوه های بصری به بخش های مربوطه انتقال یافت.
ارتباط جلوه های ویژه ی فیلم سازی با بازی سازی
شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل توضیحات داده شده چیست و ارتباط میان جلوه های ویژه در بازی سازی با جلوه های ویژه در فیلم سازی چه می تواند باشد ؟
ما در ادامه به توضیحات دقیق در رابطه با جلوه های ویژه در رکن اصلی خود بازی سازی خواهیم پرداخت اما ارتباطی که تا به اینجا با بازی سازی وجود دارد در تکنولوژی موشن کپچر می باشد.
در لینک بالا به صورت کامل در رابطه با موشن کپچر توضیحات داده شده است؛ که چگونه با استفاده از سنسورهایی به به سرتاسر بدن کارکترهای داستان در دنیای واقعی متصل می شود و حرکات بدن کارکتر را به بهترین شکل ممکن ضبط می کند.
در واقع پس از ضبط حرکات است که کار جلوه پردازان و بازی سازان شروع می شود.
به صورتی که با استفاده از جلوه های بصری ویژه صحنه سازی های لازم را انجام می دهند و سپس بازی سازان از این حرکات ضبط شده در جریان بازی استفاده می کنند.
در واقع شاید ارتباط مستقیم و اصلی جلوه های بصری ای که توضیحات آن به شکل بالا گفته شد ، در طراحی انیمیشن های بازی است و در صورتی که انیمیشن های یک بازی و کارکترهای آن در سبک شبیه سازی باشد جلوه های ویژه از نوع سینمایی در آن استفاده می شود.
اما اگر انیمیشن ها از حالت شبیه سازی فاصله گرفته و در قالب تخیل و یا شبیه سازی ضعیف و کارتونی قرار بگیرند ؛
تمامی آن ها با استفاده از نرم افزارهای انیمیشن سازی پیاده سازی می شوند.
جلوه های ویژه در بازی
جلوه های ویژه در بازی و خارج از انیمیشن های بازی دنیای نسبتا متفاوتی را با جلوه های ویژه در سینما دارد.
زیراکه در بازی تماما همه چیز در قالب یک دنیای تخیلی و ساخته شده توسط بازی سازان است.
و تقریبا همه ی بخش های محیطی بازی توسط انیماتور ها ، گرافیست ها و مدل سازان ساخته شده است.
در بازی سازی و موتورهای بازی سازی Particle System یکی از بهترین روش ها برای افزودن جلوه های ویژه است و در واقع با استفاده از این قابلیت می توان جلوه های ویژه را به بهترین شکل ممکن درآورد.
سیستم های ذرات برای افزودن انواع جلوه های ویژه عالی هستند ، اما پیگیری همه این قطعات کوچک واقعاً می تواند قدرت محاسباتی زیادی را بگیرد.
این بدان معناست که استفاده از آنها در موتور بازی دشوار است ، اما هنگامی که شما به تعداد پولیگان هایی که صحنه می تواند تحمل کند محدود نباشید ، برای صحنه های بریده به خوبی کار می کنند.
ذرات می توانند اشکال مختلف داشته باشند.
آنها می توانند مکعب های کوچک ، نقاط ساده ، کره ها یا هواپیماهای مسطح باشند ؛ که همیشه رو به دوربین هستند.
اندازه و تصادفی بودن ذرات قابل تنظیم است.
ذرات همچنین می توانند متریال تصادفی برای ایجاد تنوع در سیستم داشته باشند.
متریال ذرات همچنین می توانند متحرک شوند تا در طول زمان تغییر کنند.
همه ذرات دارای طول عمر هستند که تعیین می کند که ذرات چقدر در صحنه بمانند.
زمانی که شکل و ساختار شبیه سازی جلوه های ویژه در یک بازی بالا می رود ؛ استفاده از پارتیکل ها کار دشوار و تقریبا غیر ممکنی خواهد بود؛ زیراکه ما در حال پیاده سازی یک صحنه ی شبیه سازی پیچده هستیم ، در همچین حالتی از قابلیت دیگری در موتور های بازی سازی تحت عنوان Visual Effect Graph استفاده می شود.
همانطور که گفته شد با استفاده از Visual Effect Graph جلوه های بصری بسیار پیشرفته ای را می توان برای یک بازی استفاده کرد.
از جلوه هایی مانند یک جرقه ، دود ، مه ، برف و باران و … تا جلوه های تخیلی و چند لایه ای که می توان وابسته به تخیل کارگران بازی پیاده سازی شود .
دسته بندی جلوه های ویژه در بازی
به طور کلی جلوه های ویژه در بازی به دو دسته بندی جلوه های محیطی و جلوه های گیم پلی تقسیم می شود.
جلوه های محیطی شامل تاثیرات محیطی مانند : آب و هوا ، فضاسازی ، حرکات کارکترهای حاشیه ای ( مانند حرکات حیوانات و یا ماشین ها) ، حرکات آب و عوامل طبیعی و … می باشد.
در بازی های ویدئویی مانند سبک های شوتر شبیه سازی ، اثرات محیطی به اندازه جلوه های گیم پلی ضروری است.
با توجه به تیراندازی به عنوان جلوه های گیم پلی ، این نوع عناوین تا حدی به تأثیرات محیطی مانند باران یا مه متکی هستند تا واقعاً صحنه ها و زنده بودن آن ها را تنظیم کنند.
جلوه های بصری در بازی ها به صورت ریل تایم و همزمان اجرا و ساخته می شود ، به این معنی که آنها باید به شیوه ای کارآمدتر از جلوه های از پیش ارائه شده اغلب در فیلم ها یا سینماتیک ایجاد شوند.
بسیار مهم و حائز اهمیت است که جلوه های بصری گیم پلی بتواند با محیط ارتباط مستقیمی را برقرار کند ، به عنوان مثال در همان سبک شوتری که مثال آن زده شد باید تنظیمات به گونه ای انجام شود
که زمانی که کارکتر سوم شخص شروع به تیراندازی در محیط می کند علاوه بر جلوه های ویژه ی شکل تیر اندازی ؛
محیط نیز از تاثیر گذاری مناسبی متناسب با تیر اندازی های انجام شده برخوردار باشد و به عنوان مثال زمانیکه کارکتر بر دیوار شلیک کرد باید جای سوراخ گلوله ها در دیوار کاملا مشخص باشد.
بهترین موتورها و نرم افزارهای طراحی جلوه های ویژه
تخیل و خلاقیت در جلوه های ویژه
یکی از مهم ترین رکن های جلوه های ویژه مانند هر رکن دیگری در بازی سازی داشتن تخیل و خلاقیت لازم برای پیاده سازی آن است ؛
ما در جلوه های ویژه ی طبیعی و شبیه سازی جای هیچ تخیلی را نداریم زیراکه آن ها شبیه سازی هستند.
و مهم ترین نکته در پیاده سازی آن ها ، داشتن مهارت و تخصص لازم به گونه ای است که با واقعیت تفاوتی را القا نکنند.
اما در جلوه های ویژه ای که به صورت تخیلی و خلاقانه چند نکته را در ایده پردازی آن به خاطر داشته باشید :
- 1- مرتبط بودن جلوه و برقراری ارتباط آن با داستان و گیم پلی بازی
- 2- سعی کنید جلوه ی پیاده سازی شده چندان پیچیده نباشد که ذهن مخاطب را گمراه کند و در عین سادگی شیوا ترین و پویا ترین جلوه را بسازید
- 3- از بزرگ ترین جلوه های بازی های معروف بهره برده و آن ها را در بازی خود توسعه دهید
- 4- جلوه های ویژه تنها به جلوه های بصری خلاصه نشده و جلوه های صوتی نیز زیر مجموعه ای از آن است پس صداگذاری بازی و ارتباط مفهومی آن با جلوه بسیار مهم است
برخی از نقش های مهم در سازندگان جلوه های ویژه
1- بخش پیش ساختار
بخش پیش ساختار دو وظیفه ی مهم و اساسی را بر عهده دارد ، بخش اول در ایده پردازی و ایجاد تخیل برای ساخت جلوه های ویژه ی مناسب است.
بخش دوم در انتخاب نحوه ی پیاده سازی آن ها و تعیین بودجه ها است.
بخش دوم به این معناست که گروه مربوطه باید تشخیص دهند استفاده از جلوه های ویژه با استفاده به صورت بصری با صرفه تر است یا به صورت میدانی.
2- موشن کپچر
بدون استفاده از موشن کپچر و هماهنگ سازی آن ها نمی توان داده های سه بعدی و جلوه های ویژه را در فیلم های اکشن زنده وارد کرد.
برای اینکه جلوه های ویژه کاملاً واقعی به نظر برسند، به یک دوربین مجازی احتیاج دارید که دقیقاً مانند دوربین در فیلم اکشن زنده حرکت کند.
3- شبیه سازی FX
این افراد وظیفه ی ساخت جلوه های ویژه ی طبیعی مانند : آب ، خاک ، آتش ، انفجار ، طوفان ، باد ، خرابی و سایر عوامل طبیعی و محیطی را دارند که باید بتوانند در طراحی این صحنه ها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.
4- نورپردازی و سایه پردازی
این بخش یک بخش بسیار حساسی می باشد که برای طبیعی ترین جلوه دادن جلوه های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع در این بخش باید تمامی جلوه های موجود در صحنه به بهترین شکل ممکن تحت تاثیر نورپردازی و سایه ها قرار بگیرند که با سایر بخش های صحنه یکسان به نظر برسند.
5- ترکیب صحنه ها
ترکیب صحنه های فیلم برداری شده با صحنه های ساختگی از مهم ترین بخش هایی است که باید تمامی پروسه های لازم در آن انجام شود که یک صحنه های ساختگی از صحنه های واقعی قابل تشخیص نباشند.
جمع بندی
جلوه های ویژه مجموعه افکت هایی هستند که تاثیر را در هیجان و شگفت انگیز کردن یک بازی ، انیمیشن یا فیلم دارند.
در سینمای هالیوود و در دنیای بازی سازی جلوه های ویژه نقش بسیار پر رنگی را دارد.
اگر جلوه های ویژه نباشد در بازی ها و در فیلم ها ، شاهد دنیای مشابه و یکنواخت با دنیایی که در آن زندگی می کنیم ، هستیم.
پس جلوه های ویژه نقش بزرگی را در ایجاد حس ماورایی و تخیلی دارند.
استفاده ی درست ، به جا ، حرفه ای و خاص ، نکاتی هستند که تاثیرپذیری جلوه های ویژه را مشخص می کنند.
Thanks for the good article, I hope you continue to work as well.
Thank you very much for your kindness