طراحی انیمیشن بازی
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 30/01/2024
در این مقاله قصد داریم مبحث انیمیشن سازی در بازی ها را مورد بررسی قرار دهیم ؛ مبحثی که برای بسیاری از بازی سازان و سفارش دهندگان بازی حائز اهمیت می باشد.
همانطور که می دانید در بازی های بزرگ و کوچک انیمیشن هایی وجود دارد که در حین داستان بازی ، برای مراحل مختلف، معرفی بازی و یا حتی ما بین گیم پلی بازی نمایش داده می شود که ما قصد داریم به معرفی این نوع انیمیشن ها و برخی از ویژگی های اساسی آن بپردازیم.
انیمیشن در بازی ها
در بازی انیمیشن ها باید تعاملی باشند.
هنگام بازی ، کنترل کاملی بر شخصیت و دوربین خواهید داشت.
این شما هستید که داستان را پیش می برید و باعث حرکت کارکتر اصلی داستان می شوید.
بنابراین نه تنها لازم است که انیمیشن زیبا به نظر برسد ، بلکه باید از هر زاویه ممکن خوب به نظر برسد ؛ به عنوان مثال ، اگر بازی سوم شخص باشد و بازیکن دوربین را به دور خود بچرخاند ، چرخه پیاده روی یا دویدن را از زاویه ای کاملاً جدید مشاهده می کند.
این زاویه جدید می تواند مواردی مانند زانو زدن که ممکن است در نمای عادی دوربین قابل مشاهده نباشد را آشکار کند.
برخلاف انیمیشن در فیلمی که انیماتور نیازی به نگرانی در مورد ظاهر آن از نمای جانبی یا از پشت ندارد ، ایجاد انیمیشن برای بازی ها باید از هر زاویه ای خوب به نظر برسد.
تفاوت انیمیشن فیلم و طراحی انیمیشن بازی
همانطور که دیدن یک فیلم یا انیمیشن یا بازی کردن یکسان نیست ساخت انیمیشن های لازم برای این دو صنعت هم یکسان نخواهد بود و در این مقاله قصد بررسی این موضوع را داریم.
انیماتور های یک بازی باید درک خوبی از برنامه نویسی و موتور بازی سازی داشته باشند چرا که برخلاف یک فیلم که از یک برنامه مشخص پیروی میکند در انیمیشن بازی باید خواسته های پلیر را به واقعیت تبدیل کنیم و در عین حال داستان گویی لازم برای پیشبرد بازی را نیز داشته باشیم.
در دنیایی که بازی میسازد شما حق انتخاب ، حرکت و … را دارید که با یک رابط مانند کیبورد یا دسته به بازی منتقل میشود و کار انیمیشن است تا این انتخاب ها را به شکل نمایی در تصویر نمایش بدهد و این نیاز به یک مجموعه از انیمیشن های از پیش اماده دارد که بشود آنها را برای شخصیت های مختلف و یا بخش های مختلف بازی استفاده کرد.
این وابسته به درک صحیحی از موتور ساخت بازی است تا از حداکثر توانایی آن استفاده کرد تا تصاویر و بازی نزدیک ترین حد ممکن به ذهن خلاق طراح بازی باشند.
در فیلم ، شما زمان بیشتری برای زیبا سازی انیمیشن دارید.
با کار بر روی چندین صحنه یا یک سکانس ، انیمیشن های شما می توانند بررسی های زیادی را پشت سر بگذارند و بازخوردهای زیادی از سرپرستان و کارگردانان شما دریافت کنند.
این در مورد ساختن یک اجرای برنده اسکار نیست ، بلکه ساختن یک اجرا برای یک بازیکن و نه برای یک مخاطب است.
تماشاگران فیلم مجبور نیستند دکمه های یک شخصیت را فشار داده و اقدامات آنها را هدایت کنند.
آنها در کنار شما می نشینند و به عنوان یک شرکت کننده تا حدودی منفعل اثر شما را تماشا می کنند.
اما در یک بازی ، بازیکن (مخاطب) هر حرکت ، هر تجربه و هر لحظه را کنترل می کند.
این مهم است که آنها را از طریق ورودی های کنترل کننده و خروجی حرکت تصویری داستان را از اعماق وجود احساس کنند تا از طریق یک داستان سرایی ساده و منفعل که هیچ نقشی در آن ندارند.
انواع پخش انیمیشن در بازی
معرفی و ابتدای بازی
خیلی از بازی های بزرگی که دارای خط داستانی بلندی هستند ، در ابتدای بازی یا تحت تریلری از بازی ؛ داستان ، مراحل و گیم پلی بازی خود را با یک انیمیشنی بسیار پویا و جذاب شرح می دهند ، که قائدتا انیمیشنی که برای بازی طراحی می گردد باید با گیم پلی بازی سنخیت داشته باشد که برعکس آن بسیاری از بازی ها با این مشکل در وضعیت انتشار با بازخورداهای کاربرانشان مواجه می شوند که در طراحی انیمیشن بازی برای معرفی به یک شکل و با یک گرافیگ و گیم پلی بازی نمایش داده می شود؛ در صورتیکه در واقعیت اجرای بازی با افت شدید کیفیت و گرافیک همراه خواهد بود.
پس بسیار به این نکته توجه داشته باشید که جدا از بحث سینماتیک ( منظور از سینمایتیک بودن این است که انیمیشن بازی مخصوصا برای بازی های شبیه سازی می تواند مانند یک فیلم طراحی شود ) بودن انیمیشن های معرفی یا تریلر بازی ، سنخیت آن با داستان بازی نیز حفظ شود.
معرفی مراحل بازی
ما در بازی های بزرگی مانند کالاف دیوتی و یا بازی های ماجراجویی بزرگ مانند : Red Dead Redemption شاهد این خواهیم بود ، زمانیکه کارکتر اصلی داستان وارد هر مرحله ی جدیدی که می شود برای معرفی و شرح داستان آن مرحله شما وارد یک انیمیشنی خواهید شد و پس از طی شدن انیمیشن شما وارد داستان و طی کردن گیم پلی می شوید.
(نکته : شاید مهم ترین جزئیات و نکته ای که در انیمیشن های معرفی مراحل بازی مورد توجه کاربر قرار می گیرد این است که زمانیکه شما با کارکتر وارد مرحله ی جدیدی می شوید و انیمیشن شروع به پخش کردن می کند شما با همان ویژگی های شخصیتی و شخصی سازی ای که برای کارکتر خود انجام داده اید وارد جریان انیمیشن بازی شوید و نه با ویژگی های شخصی سازی ای که در انیمیشن از قبل آماده شده است.
به عنوان مثال فرض کنید لباس و مدل موی کارکتر شما به صورت پیش فرض است و بازی شما به کاربرانش اجازه ی شخصی سازی لباس و حتی مدل موی کارکتر را می دهد ؛ خب در اینجا بسیار مهم است که زمانیکه شما با شخصی سازی کارکتر داستان وارد مرحله می شوید در انیمیشن معرفی مرحله ظاهر شخصیت حفظ شود نه اینکه به حالت دیفالت خود بازگردد.)
گیم پلی
این نوع طراحی انیمیشن بازی به ندرت در بازی ها مشاهده می شود ؛ اما قطعا این سبک از انیمیشن بازی ها نیز بسیار جذاب و کاربر پسند خواهد بود و باعث می شود کاربر احساس کند در دنیای واقعی تری از بازی به سر می برد ؛ شاید بزرگ ترین مثال برای این سبک از انیمیشن بازی را بتوان از بازی Red Dead Redemption2 نام برد به اینصورت که شما در حال طی کردن مراحلی از بازی هستید که ناگهان از نمای سوم شخص کارکتر داستان خارج شده و به یک نمایش انیمیشن مانندی می روید و کنترل کارکتر از دست شما خارج شده و دوربین از زاویه دلخواه چند ثانیه از گیم پلی را به صورت سینماتیک خود طی می کند ؛ به عنوان مثال شما در بازی Red Dead Redemption2 زمانیکه در مراحل در حال اسب سواری هستید ناگهان برای نشان دادن طبیعت آن لوکیشن دوربین به نمای top رفته و در حد چند ثانیه شما به یک صورت انیمیشن مانندی ، خود را در گیم پلی بازی تصور می کنید.
مثال دیگر در بازی های شوتر می باشد ، مثلا در سری بازی های call of duty شما در حین بازی شاهد وارد شدن یا حمله کردن یک سری کارکتر های دشمن هستید و یا شاهد حرکت و حملات پهباد ها ، هلیکوپتر های و … خواهید بود.
محیط
متداول ترین سبک دیگر انیمیشن های بازی ، انیمیشن های محیط می باشد ، این انیمیشن ها می تواند شامل حرکت اجسام زنده یا غیر زنده در محیط مانند حرکت : درختان بر اثر باد ، حرکت حیوانات ، حرکت جریان آب ، انیمیشن باد ، باران و برف و … باشد.
حتی ما در بازی های مبارزه ای مانند مورتال کمبت و مخصوصا از سری 10 و 11 آن در حین مبارزه نیز مدام انیمیشن هایی در بک گراند محیط مشاهده خواهیم کرد که در سبک خود بسیار جذاب و تحسین بر انگیز هستند.
نکته :
نکته : توجه داشته باشید که پروسه ی طراحی انیمیشن های گیم پلی ، محیط و در برخی از موارد مراحل بازی تنها و تنها با موتور های بازی سازی ساخته خواهد شد و به هیچ عنوان به صورت مجزا با نرم افزاراهای انیمیشن سازی مانند : مایا یا Cinema4D طراحی نمی شوند زیراکه در غیر اینصورت هم حجم بازی بسیار بالا می رود و هم تاثیر گیم پلی بازی در انیمیشن غیر ممکن خواهد شد پس به هیچ عنوان طراحی انیمیشن های بازی را با پروسه ی ساخت انیمیشن های اختصاصی و با نرم افزارهای انیمیشن سازی اشتباه نگیرید.