زمان ساخت انیمیشن
فهرست مطالب
فهرست مطالب
پس از اینکه زمان ساخت بازی را در مقاله ی مربوطه ی آن بررسی کردیم، تصمیم گرفتیم که به سمت بررسی زمان ساخت انیمیشن برویم.
زمان ساخت انیمیشن به عوامل زیادی بستگی دارد، عواملی همچون سبک انیمیشن، زمان آن، سناریو و … که در ادامه به صورت کامل به آن ها خواهیم پرداخت.
ما در این مقاله قصد داریم این زمان ساخت را از بعد های کلی مورد بررسی قرار دهیم.
تا پایان با ما همراه باشید.
(لازم به ذکر است زمان های ارائه شده برای تمامی مراحل، کاملا متعلق به استودیو انیمیشن سازی ماناتاز می باشد که تا زمان مشخص شدن جزئیات، کاملا کلی و حدودی است و تا مشخص شدن تمامی موارد لازم نمی توان زمان دقیقی را ارائه داد.)
ابتداعا به پاسخ این سوال مهم برسیم که در ساخت یک انیمیشن چه عوامل مهمی تاثیر گذارند.
هر سبک انیمیشن سازی پیچیدگی های مختص خود را دارا می باشد و وابسته به این پیچیدگی ها، زمان ساخت انیمیشن نیز متغیر است.
بدیهی ترین عامل دقیقا زمان انیمیشن می باشد، قائدتا هر چقدر انیمیشن زمان طولانی تری داشته باشد، فرایند ساخت آن نیز طولانی تر است.
اما در زمان انیمیشن باید به مرحله ی پیش تولید نیز توجه کرد؛ هر انیمیشن دارای یک مرحله ی پیش تولید است که زمان این پیش تولید برای هر دقیقه ی انیمیشن تکرار نشده و تنها برای ابتدای کار است.
اصل موضوع دقیقا همینجاست؛ سناریو دقیقا چیزی است که باعث می شود نتوان زمان دقیقی برای سبک های انیمیشن سازی ارائه کرد، زیراکه با سناریو می تواند یک انیمیشن دو بعدی زمان ساخت بیشتری را نسبت به یک انیمیشن سه بعدی داشته باشد.
در سناریو نوع انیمیشن ها، کارکترها، محیط ها، تعاملات آن ها و تمامی جزئیات لازم مشخص می شود.
برای آشنایی با استوری بورد کلیک کنید.
تعداد کارکترها، تعداد محیط ها و به طور کلی تعداد asset ها به همراه شکل و شمایل آن ها چهارمین مورد مهم در تعیین زمان ساخت انیمیشن است.
برخی از انیمیشن ها اصلا کارکتری ندارند که این موارد به شدت زمان طراحی انیمیشن را سریع تر می کند.
ده ها نوع انیمیشن سه بعدی، ده ها نوع انیمیشن دو بعدی و برای سایر سبک ها نیز همین تنوع وجود دارد که کیفیت ساخت هر کدام از این انیمیشن ها متفاوت از دیگری است.
معمولا مشتریان واحد انیمیشن سازی ماناتاز کیفیت مد نظر خود برای ساخت انیمیشن را با ارسال یک انیمیشن مشابه از لحاظ سطح کیفی مشخص می کنند.
خب رسیدیم به تیتر اصلی این مقاله و بررسی زمان کلیدی انجام هر یک از مراحل انیمیشن سازی توسط ماناتاز.
قبل از هر چیزی برای دانستن تمامی مراحل انیمیشن سازی به مقاله ی آن بروید؛ زیراکه ما در این قسمت توضیحات زیادی را در رابطه با مراحل انیمیشن سازی نداده و همچنین مراحل را به دسته بندی های کلی تقسیم خواهیم کرد.
توجه داشته باشید که تمامی زمان های ارائه شده در ادامه به صورت پیشفرض برای ۱ دقیقه انیمیشن می باشد.
قبل از شروع هر کاری ابتداعا باید ایده پردازی لازم را برای آن کرد و سپس اقدام به تنظیم سناریو کرد.
برای انیمیشن های بلند معمولا این سناریو با عنوان فیلمنامه شناخته می شود.
ایده پردازی های لازم برای یک انیمیشن می تواند کاملا اختصاصی یا الگو برداری شده باشد.
زمان تقریبی سناریو نویسی و ایده پردازی بین ۳ تا ۷ روز می باشد.
استوری بورد به نحوی فرایند تصویر سازی سناریو است که به شکل دقیق تری سکانس به سکانس انیمیشن را مصور می کند تا کار انیماتور و مدل سازی ساده تر شود.
استوری بورد را می توان به تکنیک های مختلفی به شکل دیجیتالی یا سنتی طراحی کرد و مهم رساندن مفهوم آن است نه سبک پیاده سازی آن.
زمان تقریبی طراحی استوری بورد بین ۲ تا ۷ روز می باشد.
یک انیمیشن مدل های متفاوتی دارد، کارکترها، محیط، آبجکت ها و …
ابتداعا کانسپت آرتیست طرح مورد نظر را برای مدل ها زده و سپس مدل سازان شروع به ساخت آن می کنند.
ما زمان مدل سازی را به دو دسته بندی کلی دو بعدی و سه بعدی تقسیم می کنیم.
مدل سازی دو بعدی | مدل سازی سه بعدی |
---|---|
۳ ساعت تا ۲ روز برای طراحی هر کارکتر | ۵ ساعت تا ۳ روز برای طراحی هر کارکتر |
۱ تا ۸ ساعت برای طراحی هر آبجکت | ۳ تا ۱۲ ساعت برای طراحی هر آبجکت |
مهم ترین و اصلی ترین مرحله ی انیمیشن سازی دقیقا همین مرحله است.
در این مرحله می باشد که به صورت کلی متحرک سازی انیمیشن انجام می شود.
همچنین زمانبرترین مرحله ی انیمیشن سازی دقیقا همین مرحله است.
ما برای این قسمت تصمیم گرفتیم دسته بندی های کلی را بر اساس سبک انیمیشن ارائه دهیم و وابسته به آن زمان انیمیت را مشخص کنیم.
قائدتا علاوه بر مواردی که صحبت شد، نوع نرم افزار برای متحرک سازی نیز می تواند تاثیری را در زمان ساخت داشته باشد.
سبک انیمیشن | زمان انیمیت (بر حسب ۱ دقیقه) |
---|---|
موشن گرافیک | ۷ تا ۲۰ روز |
دو بعدی با کارکتر فانتزی | ۱۰ تا ۵۰ روز |
دو بعدی سینماتیک | ۳۰ تا ۷۰ روز |
استاپ موشن | ۳۰ تا ۶۰ روز |
سه بعدی فانتزی (بدون کارکتر) | ۱۵ تا ۴۵ روز |
سه بعدی فانتزی (با کارکتر) | ۳۰ تا ۶۰ روز |
سه بعدی شبیه سازی | ۳۵ تا ۷۵ روز |
جلوه های ویژه مرحله ای است که برای تمامی سبک های انیمیشن سازی استفاده نمی شود.
این مرحله بیشتر برای انیمیشن های سینماتیک دو بعدی و انیمیشن های سه بعدی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
بسیاری این مرحله را جزوه مرحله ی انیمیشن سازی می دانند؛ اما به این علت که بعضا این مرحله در نرم افزارهای مجزایی مانند افتر افکت انجام می شود ما آن را به صورت مجزا در نظر گرفتیم.
زمان تقریبی پیاده سازی جلوه های ویژه در انیمیشن بین ۱ تا ۷ روز می باشد.
یک انیمیشن می تواند دارای صداهای مختلفی باشد.
از صداهای محیطی تا صدای گوینده و یا صدای کارکترها.
از آنجایی که معمولا برای صداهای محیطی انیمیشن و موسیقی بک گراند از صداهای آماده استفاده می شود، ما زمان مجزایی را برای آن در نظر نگرفته و زمان دوبله برای هر کارکتر را در نظر می گیریم.
زمان تقریبی دوبله ۱ دقیقه ای برای هر کارکتر در انیمیشن بین ۱ تا ۳ ساعت می باشد.
فرایند تدوین شامل ادیت، برش، ادغام، افکت گذاری و به صورت کلی ویرایش کامل انیمیشن است.
که در واقع نسخه ی نهایی انیمیشن پس از تدوین قابل انتشار است.
زمان تقریبی تدوین انیمیشن بین ۱ تا ۷ روز می باشد.
آخرین مرحله ی انیمیشن سازی قائدتا گرفتن خروجی است.
خروجی گرفتن انیمیشن مرحله ی بسیار مهمی است و وابسته به هر سبک و نوع کیفیت خروجی مد نظر به یک شکل گرفته می شود.
شاید مرحله ی رندر برای ۱ دقیقه انیمیشن چندان چالش بر انگیز نباشد اما برای انیمیشن های طولانی تر به شدت مرحله ی زمان بری است.
همچنین وابسته به نوع سیستم های استفاده شده برای این مرحله، زمان رندرگیری نیز متفاوت است، که ماناتاز سیستم های رندرینگ مخصوص را برای انیمیشن سازی داشته و زمانیکه ارائه می دهد وابسته به سیستم های خود است.
زمان تقریبی رندرگیری انیمیشن بین ۱ تا ۴۸ ساعت می باشد.
به عنوان آخرین بخش مقاله قصد داریم سه تا از انیمیشن هایی که طولانی ترین روند ساخت را داشتند به شما معرفی کنیم.
معمولا انیمیشن های داستانی که از کمپانی های بزرگی مانند پیکسار و دیزنی می بینید روند توسعه ی ۱ تا ۵ ساله را دارند.
همچنین صدها نفر مشغول به توسعه ی این انیمیشن های می باشند.
اما وابسته به سبک انیمیشن این روند توسعه می تواند بسیار طولانی تر نیز باشد.
که در ادامه متوجه آن خواهید شد.
۲۹ سال
این انیمیشن داستان شخصیتی به نام تاک را روایت می کند که عاشق پرنسس زیبای یام یام می شود و آنها با هم باید پادشاهی خود را از نابودی و مرگ نجات دهند.
در وهله ی اول، روند توسعه فیلم به دلیل رکود سال 1974 دشوار بود.
این امر سرعت تولید انیمیشن را بسیار کند کرد و باعث شد که به عنوان یک پروژه جانبی روی آن کار شود.
همچنین استودیوی سازنده با محدودیت های مالی شدید و مشکلاتی در تشکیل تیم روبه رو بود.
یکی دیگر از عوامل موثر در این 29 سال، فرآیند زمانبر انیمیشن سازی بود.
برادران وارنر برنامه کاری سخت و پر استرسی را تحمیل کردند و از هنرمندان انتظار داشتند 60 ساعت در هفته بدون وقفه کار کنند.
با وجود ساعات طولانی، روند تولید انیمیشن کند باقی ماند.
کمال گرایی کارگردان به حدی بود که او به مدت سه ماه روی یک صحنه از ورق بازی زیگ زاگ کار کرد؛ که این صحنه بعداً به دنبال تغییر رنگ کنار گذاشته شد.
علاوه بر این موارد، تغییر پلان ها بر زمان تولید فیلم نیز تاثیر گذاشت.
طبق گزارشات، این انیمیشن حداقل دو تغییر در داستان و لحن گسترده داشته است که باعث طولانیتر شدن زمان تولید شده است.
۹ سال
بسیاری از شما با انیمیشن سیمپسون ها آشنایی دارید؛ انیمیشن سریالی که به شدت خاطره انگیز است.
به خصوص پس از پیش بینی هایی که در این انیمیشن صورت گرفت، محبوبیت آن دو چندان شد.
این انیمیشن کلاسیک به دلایل مختلف زمان توسعه ی زیادی را متحمل شد.
دلیل اول این بود که بازنویسی فیلمنامه حدود دو سال طول کشید تا نهایی شود.
نویسندگان مجبور شدند فیلمنامه را 160 بار تغییر دهند زیرا اکثر طرحهای فیلم برای اپیزودهای تلویزیونی مورد استفاده قرار میگرفتند.
بازنویسی فیلمنامه آنقدر طول کشید که تهیه کنندگان در آستانه رها کردن کامل پروژه قرار گرفتند.
علاوه بر این، مشارکت صداپیشگان نیز در طولانی شدن زمان تولید نقش داشت.
زمانی که فیلم در مراحل اولیه خود بود، همه صداپیشگان علاقه ای به شرکت در پروژه نداشتند.
و در سال 2001 بود که همه صداپیشگان تصمیم گرفتند به فیلم بپیوندند.
و قائدتا روند طولانی ساخت انیمیشن نیز کتمان ناپذیر است.
اما بالاخره 9 سال انتظار ارزشش را داشت.
انیمیشن سیمپسون ها هم موفقیت منتقدانه و هم تجاری را به دست آورد و ۵۲۷ میلیون دلار در سطح جهان به دست آورد.
این انیمیشن نه تنها به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های دهه 2000 در نظر گرفته شد، بلکه به سرعت تبدیل به پرفروش ترین انیمیشنی شد که بر اساس یک مجموعه تلویزیونی کارتونی ساخته شده است.
۷ سال
این انیمیشن سه بعدی لوگو مانند داستان کارکتری به نام امت را روایت می کند که با دوستانش برای متوقف کردن لرد بیزینس، حاکم شرور، یک سفر خطرناک را آغاز می کنند.
اولین دلیل تولید طولانی فیلم LEGO این است که گردش کار نسبتاً غیرعادی دارد.
این انیمیشن تا حدی با حضور بازیگران واقعی فیلمبرداری شد.
انیماتورها به طور هدفمند این کار را انجام داده اند تا مدل هایی برای شخصیت ها بسازند.
فراتر از آن، فیلمنامه با بازنویسیهای گستردهای روبهرو شد، زیرا بیشتر فیلم اصلی The Piece of Resistance بعداً کنار گذاشته شد و دوباره کار شد.
به طور کلی، فیلم LEGO برای چندین سال قبل از انتشار در مراحل توسعه بود.
تأخیرها ارزشش را داشت، زیرا این انیمیشن نیز موفقیت بزرگی در گیشه داشت.
برنامه نویس بازی و انیمیشن
زندگی یا یک ماجراجویی شجاعانه است یا هیچ.