زمان ساخت بازی تا بازدهی آن
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 14/02/2024
در این مقاله ی مهم و خواندنی قصد پرداختن به زمان ساخت بازی تا بازدهی آن را داریم.
در واقع بررسی خواهیم کرد که بازی های مختلف با سبک های مختلف به صورت حدودی چه بازه ی زمانی را برای ساخت، تست تا انتشار و بازدهی دارند.
اگر از دسته کاربرانی هستید که دغدغه ی این موضوع را دارید که بازی شما در چه زمانی ساخته شده و مابقی مراحل آن طی می شود، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
(لازم به ذکر است زمان های ارائه شده برای تمامی مراحل کاملا متعلق به استودیو بازی سازی ماناتاز می باشد که تا زمان مشخص شدن سناریوی بازی به شدت کلی و حدودی است و عملا تا زمانیکه سناریوی بازی مشخص نشود، نمی توان زمان دقیقی را ارائه داد.)
مهم ترین سوالی که قبل از هر چیزی باید به آن پرداخت دقیقا همین سوال است.
سبک های بازی سازی زیادی وجود دارد که ما در برگه ی سبک های بازی سازی به صورت کامل به آن ها پرداخته ایم.
طبیعتا هر چه سبک بازی سازی پیچیده تر باشد، زمان ساخت بازی نیز طولانی تر می شود.
عامل مهم بعدی در مشخص شدن موارد ذکر شده است، بازی های یکسان از لحاظ سبکی نیز می توانند در هر سه مورد گیم پلی، مکانیک و فیزیک بازی متفاوت از هم واقع شوند که وابسته به پیچیدگی پیاده سازی این موارد زمان ساخت یک بازی نیز می تواند متغیر باشد.
سه بعدی یا دو بعدی بودن بازی و نوع گرافیک آن در هر دسته بندی، تاثیر مستقیمی را در زمان ساخت بازی خواهد گذاشت و وابسته به پیچیدگی های خود می تواند تیم آرت دیزاین را کاملا درگیر کند.
بازی قرار است برای چه سیستم عامل یا سیستم عامل هایی منتشر شود، این دقیقا چهارمین مورد تاثیرگذار در زمان ساخت بازی می باشد، زیراکه ساخت بازی برای هر سیستم عامل مکانیزم های خاص خود را دارد.
آنلاین یا آفلاین بودن بازی به صورت کاملا مستقیم تاثیر به سزایی را در زمان بازی خواهد گذاشت؛ زمانیکه یک بازی به سمت آنلاین برود پیچیدگی های آن از دیدگاه دولوپ چندین برابر شده و برنامه نویسی سمت سرور و کانفیگ آن نیز به پروژه اضافه خواهد شد؛ همچنین زمان تست و حل مشکلات بازی نیز بیشتر خواهد شد.
ماناتاز در بازه های زمانی مختلف ترافیک کاری متفاوتی را دارد و حجم سفارشات در هر ماه با ماه قبل متفاوت است.
به همین علت زمان ثبت سفارش و تعداد افراد فعال بر روی پروژه ی مورد نظر نیز از عوامل کلیدی در تحویل بازی است.
در حال حاضر ماناتاز بیش از ۳ تیم بازی سازی دارد که متشکل از دولوپرها، آرتیست ها، UIUX، انیماتور، تست و بازاریابی است.
شما می توانید با سفارش بازی در حالت فورس، بازی خود را در زمان کمتری تحویل بگیرید.
سیستم اقتصاد بازی نیز نقش تعیین کننده ای را در زمان تحویل دارد.
به عنوان مثال اگر سیستم اقتصاد بازی مبتنی بر بلاکچین بوده و در بازی خرید و فروش NFT باشد، قطعا شاهد افزایش زمان بازی برای پیچیدگی های و کانفیگ های مربوط به کریپتو هستیم.
تکنولوژی ساخت بازی ها می تواند متفاوت باشد، ممکن است یک بازی را بتوان با چندین و چند موتور بازی سازی تولید کرد؛ اما قائدتا زمان توسعه ی آن ها و حتی کیفیت خروجیشان یکسان نمی باشد.
ماناتاز تیم توسعه دهنده دو موتور بازی سازی محبوب جهان یعنی یونیتی و آنریل انجین را داشته و با توجه به نیاز بازی شما، بهترین و بهینه ترین تکنولوژی برای ساخت بازی استفاده خواهد شد.
اگر می خواهید به صورت کامل با مراحل بازی سازی آشنا شوید، باید به مقاله ی طراحی بازی بروید که ما با جزئیات کامل، مراحل را شرح داده ایم.
در این قسمت قصد نداریم برای مراحل بازی سازی توضیحات مجددی را ارائه دهیم، بلکه قصد ارائه ی زمانی را برای هر یک از این مراحل داشته و همچنین مراحل را به دسته بندی های کلی تری با فیلتربندی هایی که بر روی قیمت تاثیر گذارند، تقسیم می کنیم.
توجه داشته باشید که حداقل و حداکثرهایی که در ادامه مشخص می شود نیز کاملا حدودی بوده و وابسته به پروژه می تواند تغییرات چشمگیری داشته باشد.
اولین مرحله ی بازی سازی همین مرحله است، که باید سناریو و ایده پردازی لازم برای بازی انجام شود.
طبق توضیحات مقاله ی مربوطه به شدت توصیه می شود که این مرحله توسط بخش گیم دیزاین ماناتاز انجام شود.
زمان تقریبی ایده پردازی و تنظیم داکیومنت بازی حداقل ۳ روز و تا حداکثر ۲۰ روز برای بازی های بزرگ و داستانی می باشد.
پیش تولید همانطور که از نامش مشخص است، روندی قبل از شروع ساخت بازی می باشد، که رود مپ و فرایند کلی ساخت بازی در این مرحله انجام می شود.
در این مرحله پرتوتایپ های مختلفی از بخش های گرافیکی تا بخش های کدنویسی زده شده تا بهترین مسیر برای ساخت بازی مشخص شود.
در واقع این مرحله یک مرحله ی آزمون و خطایی است که برای بازی های بزرگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب با مرحله ی ایده پردازی و سناریو نویسی ادغام خواهد شد.
زمان تقریبی پیش تولید بازی حداقل ۱ هفته و تا حداکثر ۳ هفته می باشد.
مشخصا اصلی ترین و طولانی ترین مرحله ی ساخت بازی مرحله ی تولید می باشد.
در مرحله ی تولید توسعه بخش های برنامه نویسی، گرافیکی، انیمیشنی، رابط کاربری و … انجام می شود.
ما برای مشخص کردن این بخش دیوایز هدف خود را موبایل و سیستم عامل اندروید و ios در نظر گرفتیم که خب قطعا زمان های ارائه شده برای کنسول و PC به علت سنگین تر شدن بازی، حداقل از لحاظ گرافیکی بیشتر خواهد بود.
در جدول زیر ما دسته بندی را به صورت کاملا حدودی با توجه به فیلتر سبک بازی در نظر گرفتیم و برای گرافیک (تنها سه بعدی و دو بعدی و وارد جزئیات گرافیک ها نشدیم) و حالت مولتی پلیر بازی ها نیز روتین ترین حالت را انتخاب کردیم.
این به این معناست که به عنوان مثال بازی های شوتر اکثرا به صورت آنلاین و با گرافیک سه بعدی هستند پس ما نیز حالت گرافیکی سه بعدی و مولتی پلیر را برای بررسی این سبک در نظر خواهیم گرفت.
سبک بازی | گرافیک | حالت بازی | زمان تولید |
---|---|---|---|
جهان باز | سه بعدی | مولتی پلیر | ۱۰ تا ۲۴ ماه |
اکشن، ماجراجویی و مبارزه ای | سه بعدی | مولتی پلیر | ۶ تا ۱۲ ماه |
استراتژیک | سه بعدی | مولتی پلیر | ۴ تا ۱۲ ماه |
ورزشی | سه بعدی | مولتی پلیر | ۳ تا ۸ ماه |
کارتی | دو بعدی | مولتی پلیر | ۲ تا ۶ ماه |
معمایی، تخته ای | دو بعدی | مولتی پلیر | ۱ تا ۴ ماه |
هایپر کژوال | دو بعدی | آفلاین | ۱ تا ۳ ماه |
پس از مرحله ی تولید وارد مرحله ی تست و ارزیابی بازی خواهیم شد تا آنالیزهای لازم بر روی تک به تک بخش های بازی در دیوایزهای مختلف و با شرایط مختلف انجام بشود؛ برای درک بهتر این مرحله پیشنهاد می کنیم به مقاله ی تست بازی بروید.
زمان تقریبی تست بازی بازی حداقل ۱ هفته و تا حداکثر ۱ ماه می باشد که زمان حداکثری برای بازی های بزرگی می باشد که بخش های خیلی زیادی را دارند؛ همچنین زمان حل مشکلات بازی نیز می تواند وابسته به خطاهای موجود به زمان طولانی تری نیز برسد.
انتشار بازی می تواند در مارکت داخلی یا در مارکت بین المللی باشد که این وابسته به اهداف و استراتژی شما برای پیشرفت بازی دارد.
زمان انتشار در این مرحله کاملا وابسته به تاییدیه ها و اصلاحات مورد نظر آن مارکت می باشد، از آنجایی که هیچ بازه ی زمانی از اصلاحیات نمی توان ارائه داد، ما حالتی را در نظر می گیریم که بازی نیاز به هیچ اصلاحی نداشته باشد و تنها زمان تاییدیه ی مارکت مورد نظر را بررسی می کنیم.
زمان تقریبی انتشار بازی برای مارکت های داخلی مانند بازار و مایکت بین ۳ تا ۷ روز و برای مارکت های بین المللی مانند گوگل پلی و اپ استور بین ۳ تا ۱۰ روز می باشد.
پیشنهاد می کنیم برای این بخش حتما از مقاله ی زمان درآمدزایی بازی دیدن کنید.
زمان این مرحله نیز در درجه ی اول مانند مورد قبلی به مارکت هدف شما بستگی دارد، که داخلی باشد یا بین المللی.
پس از آن به میزان بودجه ی شما برای تبلیغات، تعداد و نوع تبلیغات بستگی دارد.
که ما در این بخش تنها تبلیغات در مارکت های بین المللی و داخلی را با یک بودجه ی متعادل بررسی خواهیم کرد.
توجه داشته باشید که زمان مشخص شده همراه با زمان بازدهی می باشد؛ یعنی وقتی که بازی شما نتیجه ی تبلیغات خود را دیده باشد و به میزان نصب مورد نظر رسیده باشد.
زمان تقریبی تبلیغات بازی در مارکت های داخلی مانند بازار و مایکت بین ۱۵ روز تا ۳ ماه و برای مارکت های بین المللی مانند گوگل پلی و اپ استور بین ۳۰ روز تا ۳ ماه می باشد.
اشتباه نکنید در این بخش قصد نداریم زمانی را برای به روزرسانی بازی در نظر داشته باشیم چون قائدتا یک به روزرسانی وابسته به ابعاد خود می تواند از ۳ روز تا چندین ماه زمان ببرد.
ما در این قسمت قصد داریم زمان استاندارد برای به روز شدن بازی های موبایلی را به شما ارائه دهیم.
در واقع بسیاری از کاربران ما خواستار این موضوع هستند که یک بازی باید هر چند وقت یکبار آپدیت شود که ما در این بخش، این مورد را مشخص خواهیم کرد.
زمان تقریبی برای به روزرسانی یک بازی در حداقل ترین حالت ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار و در حداکثر ترین حالت ۲ تا ۳ ماه می باشد.
معمولا مردم فکر می کنند بازی های خوب زمان بیشتری برای اتمام دارند؛ اما همیشه اینطور نیست.
برخی از تحسینشدهترین بازیهای تمام دوران، زمان توسعه بسیار کوتاهی داشتند (مانند New Vegas).
در حالی که برخی دیگر از بازی ها وارد جهنم توسعه شدند و آنقدرها خوب نبودند (مانند Duke Nukem).
پس به این نکته توجه داشته باشید که یک بازی خوب همیشه زمان و هزینه ی زیادی نمی خواهد و برخی از بازی ها هستند که به علت ایده و کیفیت تولید خوبی که داشتند در زمان کوتاهی ساخته و توانسته اند بازخورد بسیار خوبی را از آن خود بکنند.
به آخرین نسخههای اصلی مانند Cyberpunk 2077 فکر کنید، ۸ سال زمان توسعه برای یک بازی با میلیون ها دلار هزینه و در آخر نارضایتی پلیرها و باگ های زیاد. (البته در نهایت بازی با به روزرسانی های متداوم توانست کاربران خود را راضی کند.)
نکته ی به شدت مهم این است که نباید وارد منجلاب توسعه شد، اگر یک بازی از زمان استاندارد و ددلاین تعریف شده ی توسعه ی خود گذشت، می تواند به شدت ترسناک باشد؛ زیراکه در کنار هزینه و زمان طولانی که برای آن صرف شده است می تواند با بازخوردهای منفی روبه رو شده و عملا فرصت های توسعه ی سایر پروژه ها را نیز خواهد گرفت.
از دیدگاه دیگری طولانی شدن زمان توسعه به معنای افزایش هزینه ها نیز بوده که مشکلات بزرگی را رقم خواهد زد؛ اجازه دهید مثالی بزنیم:
ساخت بازی Duke Nukem Forever حدود 14 سال طول کشید؛ همه اینها به دلیل کمبود بودجه برای بازی بود، کارکنان پروژه را ترک کردند، مجوز از شرکتی به شرکت دیگر داده شد، و در هر مرحله از توسعه بازی چالش های وحشتناکی بود و در نهایت نیز نسخه ی نهایی نتوانست با بازخورد خوبی روبه رو شود.
در نقطه ی مقابل نیز بازی هایی با زمان توسعه ی طولانی را نیز داریم که توانستند در نهایت خروجی فوق العاده ای را ارائه داده و مارکت را از آن خود کنند.
Elder Scrolls: Morrowind یک چرخه توسعه 6 ساله داشت.
این ممکن است با استانداردهای امروزی طولانی به نظر نرسد، اما آن موقع زمان زیادی بود.
این به دلیل عمق جهانی بود که Bethesda ایجاد کرد.
سیستم مبارزات، جهان سازی، کارکتر پردازی، داستان نویسی، همه و همه مواردی بود که بتسدا به دنبال خلق اثری جدید برای آن ها بود و در آخر نیز موفق شد.
حال اجازه دهید چند مثال از بازی های موفق موبایلی با زمان کوتاه توسعه بزنیم.
دو سال طول کشید تا Niantic Pokémon Go به محبوب ترین بازی موبایل تمام دوران در آن زمان تبدیل شد.
بیشتر بازی Pokémon Go بر اساس یکی دیگر از بازی های واقعیت افزوده Niantic به نام Ingress است که به کاهش قابل توجه زمان توسعه کمک کرد.
در مثال دیگر، بازیهای موبایل کلاسیک Temple Run تنها چهار ماه طول کشید تا توسعه یابد؛ که این زمان برای بازی ای که بیش از 1 میلیون دلار درآمد داشته باشد بد نیست.
به عنوان نتیجه گیری می توان گفت، زمان توسعه طولانی می تواند یک منجلابی برای هزینه های بیشتر و در آخر شکست پروژه باشد و یا می تواند لحظه به لحظه ی طولانی شدن آن فرصتی طلایی برای موفقیت بازی رقم بزند.
پس چیزی که مهم است در همان ابتدای کار نهفته؛ یعنی داشتن یک برنامه ریزی و استراتژی درست متناسب با بودجه و مارکت هدف؛ زمانیکه بودجه محدود باشد، بزرگ ترین اشتباه وارد شدن به پروژه های AAA است، زیراکه قطعا یک جایی در روند توسعه، شکست در انتظار شماست.
برخی از بازی های بزرگ را می بینیم که به صورت سالیانه منتشر می شوند، داستان پشت آن ها چیست و چگونه روند توسعه ی سریعی را دارند ؟
به عنوان مثال سری بازی های Call of Duty یکی از اصلی ترین مثال هاست که به صورت سالیانه و حتی زودتر نسخه های جدید خود را ارائه می دهد.
یا بازی های ورزشی مانند FIFA نیز به همین صورت است و هر سال یک نسخه ی جدیدی را ارائه می دهد.
نکته ی مهم این است که در فرنچایزهای بزرگی که نام برده شد تنها یک تیم یا استودیو کار نمی کند؛ بنابراین، زمان توسعه سریع تر خواهد بود و مهم تر از این، نکته در این است که بیشتر داراییها و مکانیکهای گیمپلی در نسخههای قبلی بازی وجود دارد و عملا نیاز به هر بار نوشتن آن ها نبوده و تنها در برخی موارد توسعه پیدا خواهند کرد.
جهنم توسعه اصطلاحی است که در صنعت رسانه و نرمافزار برای توصیف پروژههایی که با تحولات آشفته مواجه هستند، استفاده میشود.
اما تفاوت یک بازی که با تاخیر در ساخت مواجه می شود با یک بازی که وارد جهنم توسعه می شود در چیست ؟
یک بازی تاخیری، تاریخ انتشار آن به عقب برمی گردد تا به تیم زمان بیشتری برای تکمیل پروژه داده شود.
اما بازیهایی که در جهنم توسعه هستند با مشکلات زیادی روبرو هستند که تیم حتی نمیتواند تضمین کند که بازی بالاخره کی منتشر خواهد شد.
در این قسمت قصد داریم چندتا از بازی های ماناتاز و زمان توسعه ی آن ها را شرح دهیم و همچنین چالش هایی که در زمان توسعه با آن ها روبه رو شدیم.
(یک بازی ریسینگ مولتی پلیر با گرافیک سه بعدی و سیستم روگ لایک، همراه با فیچرهایی همچون فروشگاه، رویداد، لیگ و …)
زمان توسعهی بازی
۵ ماه
چالش های توسعه
رخ دادن باگ هایی غیر منتظره مربوط به بهینه سازی بازی که باعث ایجاد لگ می شد و زمانی بیشتر از حالت پیش بینی شده از روند توسعه گرفت.
(یک بازی هایپر کژوال دو بعدی که مشابه با بازی Rush می باشد و در آن قابلیت ثبت رکورد به صورت آنلاین و دریافت جوایز نقدی وجود دارد.)
زمان توسعهی بازی
۳ ماه
بدون چالشی در توسعه
(یک بازی کارتی برگرفته شده از سرزمین استوژیت، با مود مولتی پلیر ۲ تا ۸ نفره و قابلیت های فروشگاه و رویداد.)
زمان توسعهی بازی
۵ ماه
بدون چالشی در توسعه
(یک مجموعه بازی شامل بازی هزارتوی ۵۰ مرحله ای، رویدادها، بازی نقطه خط سه بعدی، فروشگاه و … به صورت آنلاین و با گرافیک سه بعدی فانتزی)
همچنان در حال توسعه
چالش توسعه
مهم ترین چالش توسعه ی این بازی در بخش گرافیکی آن می باشد که به علت نبود کانسپت درست، بازی وارد فاز توسعه ی با تاخیر شده است.
برنامه نویس بازی و سایت
جرئت رویاپردازی داشته باش، جرئت بدست آوردن چیزهایی که دوست داری را داشته باشد، زیراکه توانایی همه ی ما بیشتر از آنچیزی هست که تصور می کنیم.