یونیتی یا آنریل
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 26/04/2024
چالشی که بسیاری از بازی سازان و حتی سفارش دهندگان با آن روبه رو هستند انتخاب موتور بازی سازی می باشد ؛ ما در مقاله ای به معرفی بهترین موتورهای بازی سازی پرداخته ایم اما قطعا آن مقاله تنها یک معرفی کوتاهی از هر موتور بازی سازی دارد که ممکن است مجدد قابل نتیجه گیری نباشد.
ما در این مقاله قصد مقایسه ی دوتا از بهترین موتورهای بازی سازی جهان یعنی یونیتی و آنریل انجین را داریم ؛ که بالغ بر حداقل 70 درصد بازی های بزرگ جهان با این موتور ها ساخته شده اند.
قصد داریم که به بررسی تخصصی و اجمالی این دو موتور بازی سازی بپردازیم و خیلی از باورهای غلط در رابطه با این موتورهای بازی سازی را رد و یا بهبود بببخشیم.
Unity در سال 2005 در WDC Apple Inc معرفی و منتشر شد ، این موتور بازی سازی یک موتور بازی کراس پلتفرم است که توسط Unity Technologies توسعه یافته است.
این موتور بازی از بیش از 25 پلتفرم از جمله Windows ، macOS و همچنین کنسول ها و سیستم عامل های واقعیت مجازی مانند PlayStation ، VR، Xbox ، Oculus Rift ، Daydream و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند.
موتور بازی Unity توسط بسیاری از کاربران دارای محبویت بسیار بالایی است ؛ زیرا علاوه بر امکانات کلی آن مانند بازی سازی به صورت دو بعدی ، سه بعدی و همچنین واقعیت مجازی ، برنامه نویسی با آن بسیار ساده تر است.
بر خلاف آنریل که همچنان از ++C استفاده می کند ؛ یونیتی از #C استفاده کرده و خب در همین ابتدای کار یکی از مزیت های یونیتی نسبت به آنریل را شرح دادیم.
برخی از ویژگی های کلی یونیتی :
- ابزارهای اختصاصی برای ایجاد بازی های دو بعدی و سه بعدی
- کیفیت و گرافیک بالا در ساخت بازی
- زبان برنامه نویسی مناسب و پویا
- اسکریپت های پی در پی و گسترده
- رویدادهای فیزیک محور
- پشتیبانی از تمامی سیستم عامل ها
و …
Unreal Engine (UE) یک موتور بازی است که توسط Epic Games ساخته شده است.
این موتور اولین بار در سال 1998 در بازی شوتر اول شخص Unreal به نمایش گذاشته شد.
در ابتدا برای شوتر اول شخص رایانه های شخصی ساخته شد ، اما از آن زمان در انواع ژانرهای بازی های سه بعدی (3 بعدی) در سبک های مختلف از اکشن تا ماجراجویی و استراتژیک مورد استفاده قرار گرفت و حتی در صنعت فیلم سازی نیز بعضا از آن استفاده می شود.
Unreal Engine به زبان ++C نوشته شده است و دقیقا یکی از سختی های آن همین مورد می باشد.
این موتور بسیار تعامل گراست و از طیف گسترده ای از پلتفرم های دسکتاپ، موبایل، کنسول و واقعیت مجازی پشتیبانی می کند.
آخرین نسل این موتور، Unreal Engine 5، در آوریل 2022 راه اندازی شد. (که البته الان ورژن های بعدی آنریل انجین ۵ نیز منتشر شده است.)
این نسخه همانند نسخه قبلی آن در مارس 2014 منتشر شد، سورس کد آن پس از ثبت حساب در GitHub در دسترس است و استفاده تجاری بر اساس مدل حق امتیاز اعطا می شود.
Epic از حاشیه حق امتیاز خود برای بازیها چشمپوشی میکند تا زمانی که توسعهدهندگان یک میلیون دلار درآمد کسب کنند و در صورت انتشار در فروشگاه Epic Games، این هزینه لغو میشود.
برخی از ویژگی های کلی آنریل انجین :
- گرافیک فوق العاده برای ساخت بازی های سه بعدی و شبیه سازی
- قابلیت های بسیار پیشرفته و گسترده
- استفاده از زبان ++C
- اسکریپت های پی در پی و گسترده
- رویدادهای فیزیک محور
- پشتیبانی از تمامی سیستم عامل ها
و …
شباهت های آنریل و یونیتی
- هر دو از تمامی پلتفرم های کاربردی پشتیبانی می کنند.
- هر دو دارای پنل ها و ابزارهای پیشرفته برای ساخت فیزیک و انیمیشن های بازی هستند.
- هر دو از کیفیت و رزولیشن 4k پشتیبانی می کنند.
- هر دو قابلیت ارائه ی گرافیک خروجی فوق العاده را برای بازی دارا هستند.
- هر دو از اسکریپت های پیشرفته و گسترده بهره برداری می کنند.
و…
تفاوت های آنریل و یونیتی ( در این مقایسه پیروزی های آنریل با رنگ آبی و پیروزی های یونیتی با رنگ طلایی مشخص می شود)
- آنریل از زبان برنامه نویسی ++C استفاده می کند در حالیکه یونیتی از #C استفاده می کند و قطعا زبان برنامه نویسی #C توسعه پذیرتر، پویا و ساده تر برای بازی سازی می باشد.
- یوینی و آنریل در مقایسه با یکدیگر از لحاظ محبوبیت و جایگاه هر دو دارای سطح بسیار بالایی هستند اما طبق آخرین آمار بررسی شده، یونیتی نسبت به آنریل از تعداد دولوپرها و کاربران بیشتری برخوردار بوده است.
این به این معناست که تا کنون بازی های که با یونیتی ساخته شده است بیشتر از بازی های است که با آنریل ساخته شده است.
- در سومین مقایسه ی یونیتی با آنریل به سراغ اسکریپت ها می رویم که در این مرحله نیز تعداد اسکریپت های یونیتی از آنریل بیشتر می باشد.
- یونیتی نسبت به آنریل از پلتفرم های بیشتری پشتیبانی می کند. ( البته لازم به ذکر است برخی از این پلتفرم ها مانند : Android TV یا Google ARCore واقعا کاربردی نیستند اما به هر حال این هم یکی از مزیت رقابتی های یونیتی به شمار می آید.)
- یونیتی برای بازی های دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد اما آنریل بیشتر برای بازی های سه بعدی کاربرد دارد و استفاده از آن برای ساخت بازی های دو بعدی منطقی نیست.
- یونیتی و آنریل هر دو از افزونه های و Asset های فوق العاده ای استفاده می کنند اما در اینجا آنریل دارای 31000 Asset می باشد در صورتیکه یونیتی تنها 10000 Asset آماده دارد.
- همانطور که در توضیحات قبل گفته شد Unreal engine به خروجی گرافیکی فوق العاده اش معروف است اما این به این معنا نیست که Unity از لحاظ خروجی ضعیف می باشد؛ بلکه با استفاده از یونیتی نیز می توان گرافیک های فوق العاده ای را شبیه سازی کرد ، اما به طور کلی در این زمینه Unreal معروف تر بوده و عملکرد بهتری را از خود نشان داده است.
- در مرحله ی بعدی از مقایسه ی یونیتی با آنریل مبحث منبع باز بودن به میان است که موتور بازی سازی آنریل کاملا منبع باز می باشد و قائدتا این مورد روند توسعه را راحت تر می کند در صورتیکه یونیتی منبع باز نبوده و باید قابلیت کدهای منبع باز را برای آن خریداری کرد.
- آنریل نسبت به یونیتی از رندرگیری سریع تری پشتیبانی می کند و این مورد بر روند ساخت و توسعه های پروژه ها می تواند بسیار تاثیر گذاری باشد.
تفاوت در بهنیه سازی
اگر بخواهیم وارد بحث بهینه سازی بشویم بر خلاف تصوری که می کنید ، معیارهای ++C در مقابل #C در اینجا به ما کمک نمی کند ، زیرا هر دو موتور دارای SDK مخصوص خود هستند ؛ و به عنوان مثال ، Epic توسعه دهندگان را تشویق می کند تا از چارچوب مدیریت حافظه آن استفاده کنند.
در Unreal Engine با رشد دنیای بازی ، این بهینه سازی قابل مشاهده است : Unity به طور پیوسته و متناسب زمان اجرا را افزایش می دهد ، در حالی که Unreal Engine این کار را نمی کند و برتری عملکرد آن با پیچیدگی صحنه بازی بیشتر نمایان می شود.
مورد دیگر در بهینه سازی توزیع کامپایل است ؛ Incredibuld با Unreal Engine ادغام می شود تا سرعت ساخت کد و تدوین را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
Epic از آن در پروژه های خود به صورت داخلی استفاده می کند.
چنین یکپارچگی با یونیتی وجود ندارد بنابراین کمی از UE۵ عقب می افتد.
Unity
نتیجه گیری
از نتیجه ی این مقایسه اگر به صورت عددی هم بخواهید نتیجه بگیرید شاید با خود بگویید درست است مزیت های هر دو مساوی است اما مزیت های آنریل کاربردی تر بوده و آنریل برنده ی این چالش و به عنوان بهترین موتور بازی سازی انتخاب می شود اما قطعا این درست نیست زیراکه هر موتور بازی سازی کاربرد ، قدرت و برتری اش نسبت به پروژه ای که در پیش رو می باشد مشخص می شود.
هر دوی این موتورهای بازی سازی مزایا و معایب خاص خود را دارند بنابراین همانطور که گفته شد انتخاب پروژه مناسب بستگی به نیاز پروژه دارد.
یونیتی به دلیل تعداد زیاد کاربران و پشتیبانی توسعه عملکرد کاربر و شبیه سازی های دو بعدی و سه بعدی مشهور است.
از طرف دیگر آنریل برای ساخت بازی های بزرگ و با گرافیک شبیه سازی ترجیح داده می شود زیرا گرافیک زیبا و فوق العاده ای را ارائه می دهد.
و شاید با خود بگویید خب چرا برای پروژه های کوچک نیز از آنریل استفاده نکنیم که گرافیک بهتری را ارائه می دهد و خب پاسخ به این سوال اینگونه است که در مبحث اول همانطور که گفته شد قدرت گرافیکی فوق العاده ی آنریل به معنای ضعف یونیتی در گرافیک نیست و تنها آنریل یک سری خروجی های بهتری را برای گرافیک ارائه می دهد و گرنه ما در نمونه های گرافیکی هر دو مشاهده خواهیم کرد که کیفیت فوق العاده و شبیه سازی ریل تایم را ارائه می دهند؛
در مبحث دوم همانطور که گفته شد با توجه با زبان برنامه نویسی آنریل توسعه و روند ساخت بازی با آن نسبت به یونیتی سخت است.
بنابراین هزینه های ساخت بازی با آنریل نیز در مقایسه با یونیتی بیشتر می باشد.
به همین خاطر همان بحث نیازمندی به میان می آید که شما باید به نیاز و کاربری پروژه ی خود نگاه کنید و همچنین نگاه به پلتفرمی و دیوایزی که میخواهید برای آن بازیتان را ارائه دهید و در این انتشار چه فاکتورهایی برای شما در درجه ی اول قرار دارد.
( با تمامی صحبت ها و نتایجی که گفته شد همچنان واحد بازی سازی ماناتاز برای مشاوره ی کامل و تخصصی همراه شما کاربران گرامی می باشد که برای هر بازی متناسب با کاربری آن بهترین موتور را به شما معرفی کند ؛ زیراکه ماناتاز هیچ محدودیتی در ساخت بازی با موتورهای بازی سازی مختلف و پلتفرم های متنوع ندارد.)
(پیشنهاد می کنیم از بخش دوم این مقاله با عنوان «یونیتی یا آنریل (بخش دوم)» نیز دیدن کنید که ادامه ی این مقاله می باشد.)