لایه ها در انیمیشن
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 28/04/2023
در این مقاله قصد داریم در رابطه با لایه ها در انیمیشن سازی صحبت کنیم .
لایه ها و تنظیمات آن ها یکی از مهم ترین مباحث در نرم افزارهای گرافیکی و انیمیشن سازی می باشند که در این مقاله ما قصد معرفی آن ها و توضیحاتی در رابطه با تنظیمات آنها خواهیم داشت ؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.
(لازم به ذکر است ما در ابتدای کار به ارائه ی نکات کلی در رابطه با لایه ها خواهیم پرداخت و سپس برخی از تنظیمات اختصاصی لایه ها برای نرم افزار انیمیشن سازی مایا را شرح خواهیم داد.)
مفهوم لایه ها
همانطور که گفته شد لایه ها در تمامی نرم افزارهای گرافیکی و انیمیشن سازی مورد استفاده قرار گرفته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
لایه ها مانند دسته بندی هایی هستند که باعث می شود شما مدیریت آجکت ها ، انیمیشن ها ، افکت ها ، افزودنی ها مدل ها و … به راحت ترین شکل ممکن و داخل دسته بندی های مجزا و مرتب انجام دهید.
در واقع شما در یک نرم افزار زمانی که یک عملیاتی را انجام می دهید از ایجاد یک مدل تا ساخت یک کی فریم ، تمامی این عملیات ها بر روی یک لایه انجام می شود و داخل آن لایه می تواند هر چیزی که درون نرم افزار برای کاربر طراحی شده است قرار گیرد از مدل ها ، آبجکت ها تا کی فریم ها و انیمیشن ها.
مسئله ای که وجود دارد این است که شما باید برای بهبود کیفیت و سرعت کار خود به بهترین شکل ممکن لایه ها را مدیریت کنید و و تمامی تنظیمات و آبجکت ها را به گونه ای دسته بندی کنید و در آن ها قرار دهید که مدیریت آن ها برای شما ساده باشد.
اجازه بدهید منظور از این مدیریت ساده را با یک مثال شرح دهیم :
شما فرض کنید یک مدل انسان را طراحی کرده اید که شامل اعضای داخلی و خارجی است ؛ قطعا هر بخش مدل از چشم تا پا نیازمند یک طراحی مجزا بوده و باید تنظیماتی بر روی آن اعمال شود.
حال فرض کنید که لایه ها نبوده و شما مجبور بودید برای تغییر و ایجاد تنظمیات خاصی در هر بخش مدل به سایر بخش ها نیز تنظیماتی اعمال کنید به اینگونه تصور کنید که چگونه پروسه ی کار متوقف می شود.
اما با استفاده از لایه ها شما هر عضو را می توانید داخل یک لایه قرار داده و تنظیمات دلخواه خود را بدون ایجاد تداخل در سایر لایه ها و اجزا اعمال کنید.
تنظیمات و ویژگی های کلی لایه ها
همانطور که گفتیم هر نرم افزار انیمیشن سازی و گرافیکی دارای بخشی به نام لایه ها می باشد.
ما در ادامه نرم افزار مایا را ملاک قرار داده و تنظیماتی از لایه ها در آن را شرح خواهیم داد اما قبل از آن قصد داریم یک سری تنظیمات و قابلیت های کلی که لایه ها در تمامی نرم افزارها یا اکثریت آنها دارا هستند را شرح دهیم :
1- ساخت ، حذف و جابه جایی لایه ها :
ساخت و حذف لایه ها که مفهوم کاملا مشخصی را داراست و شما در تمامی نرم افزارها می توانید لایه ها را ساخته و یا حذف کنید.
اما جابه جایی لایه ها و ترتیب قرارگیری آن ها نیز در برخی از نرم افزارهای گرافیکی مانند نرم افزارهای شرکت Adobe بسیار حائز اهمیت می باشد زیراکه با تغییر در ترتیب قرارگیری لایه ها نمایش آنها نیز ممکن است دچار تغییر و در زیر لایه های دیگر پنهان شود.
2- گروه بندی و فولدر :
شما می توانید در نرم افزارها دسته ای از لایه ها را در یک گروه بندی و یا یک فولدر قرار دهید
که مدیریت آن ها برای شما راحت تر شود.
3- ترکیب یا ایجاد حالت ارث بردی در لایه ها :
این قابلیت نیز در اکثریت نرم افزارها دیده می شود به اینصورت که شما می توانید چندین لایه را با یکدیگر ترکیب کنید و با اینکار آنها به یکدیگر متصل می شوند.
یا می توانید یک حالت ارث بری و ارتباطی را به متدهای مختلفی را بین آنها ایجاد کنید که در عین حال که از یکدیگر مستقل هستند برخی ویژگی ها یا افکت ها را از یکدیگر ارث بری کنند.
4- Adjustment :
Adjustment ها یا همان افزودنی ها یک سری لایه ها مادر هستند که بر روی لایه های زیرین خود تغییراتی را اعمال می کنند.
به عنوان مثال شما فرض کنید میخواهید یک افکت سیاه سفید را بر روی تمامی لایه های خود اعمال کنید به جای نسبت دادن این افکت به هر لایه به صورت جداگانه ما از یک adjustment layer استفاده کرده و آن را در بالای همه ی لایه ها قرار داده و سپس افکت خود را اعمال خواهیم کرد.
(لازم به ذکر است این قابلیت با این نام نیز بیشتر در نرم افزارهای شرکت adobe به چشم می خورد و در سایر نرم افزارهای انیمیشن سازی با نام دیگری قابل استفاده است.)
5- تبدیل لایه ها :
تبدیل لایه ها در هر نرم افزاری متفاوت بوده و این عملیات تبدیل به شکل خاصی پیاده سازی می شود.
منظور از این تبدیل ها ، تبدیل لایه از شکلی به شکلی دیگر می باشد.
به عنوان مثال شما یک لایه ی متنی را در نظر بگیرید ، با استفاده از تبدیل ها شما می توانید این لایه ی متنی را به shape (شکل) تبدیل کنید.
یا به عنوان مثال یک لایه ی دو بعدی را می توانید به یک لایه ی سه بعدی و بلعکس تبدیل کنید و تغییراتی از این قبیل.
6- قفل یا قابل نمایش کردن لایه ها :
لایه ها در تمامی نرم افزارها قابلیت قفل شدن به معنای عدم انجام تغییر و انتخاب بر روی خود یا نمایش یا عدم نمایش را دارا می باشند.
کار با لایه ها در Maya
(Display Layer Editor)
در Status line (toolbar) روی نماد Channel Box/Layer Editor کلیک کنید.
در نوار منوی اصلی: Windows > General Editors > Display Layer Editor
این ویرایشگر به شما امکان می دهد اشیاء را در صحنه خود سازماندهی کنید تا بتوانید همه آنها را به یکباره نمایش، پنهان یا ویرایش کنید.
در layout پیشفرض مایا، میتوانید بین ویرایشگر لایه نمایشگر و ویرایشگر لایه انیمیشن با کلیک کردن روی برگهها جابهجا شوید.
به طور پیش فرض، Layer Editor در پایین پانل Channel Box نمایش داده می شود، اما اگر گزینه Show Layer Editor in Channel Box را در پنجره Preferences خاموش کنید، می توانید آن را به طور مستقل نمایش دهید (Windows > Settings/Preferences > Preferences، سپس عناصر UI را انتخاب کنید).
سپس روی نماد Layer Editor در خط Status کلیک کنید تا باز شود.
کادرهای V P و T که در کنار نام هر لایه ظاهر میشوند، تنظیمات نمایش هستند که میتوانید آنها را روشن و خاموش کنید.
V
یک لایه را نشان می دهد یا پنهان می کند.
P
به این معنی است که لایه در حین پخش انیمیشن قابل مشاهده است.
T
این معنی است که اشیاء در لایه قالب بندی شده اند: آنها به صورت wireframe نمایش داده می شوند و
نمی توان آنها را انتخاب کرد.
اما حالت R به این معنی است که اشیایی که لایه به آنها ارجاع داده می شود،نمی توانند انتخاب شوند، اما حالت نمایش فعلی را حفظ می کنند.
منوها در Display Layer
Create Empty Layer
یک لایه نمایش جدید، بسته به انتخاب در لیست کشویی، با یک نام پیش فرض، برای مثال layer1 ایجاد می کند.
Create Layer from Selected
یک لایه نمایش با اشیاء انتخاب شده ایجاد می کند.
اشیاء را در لایه های انتخاب شده انتخاب کنید.
Select Objects in Selected Layers
تمام اشیاء را از لایه های انتخاب شده حذف می کند و آنها را به لایه پیش فرض اختصاص می دهد.
Membership
Relationship Editor را برای حذف یا اضافه کردن اشیا به لایه ها باز می کند.
Attributes
Attribute Editor را برای لایه های انتخاب شده باز می کند.
برخی از ویژگیها در Attribute Editor وجود دارد که از طریق پنجره Edit Layer در دسترس نیستند.
Delete Selected Layers
لایه های انتخاب شده را حذف می کند، اما نه اشیاء موجود در لایه.
Delete Unused Layers
لایه ها را اگر محتوایی ندارند حذف می کند.
Set All Layers / Set Selected Layers / Set Only Selected Layers
شما می توانید تمام لایه ها یا ویژگی های لایه انتخاب شده را تنظیم کنید.
وقتی ویژگی های لایه انتخابی را تنظیم می کنید، می توانید تعیین کنید که آیا لایه های انتخاب نشده تحت تأثیر قرار می گیرند یا خیر.
می توانید ویژگی های زیر را نیز تنظیم کنید:
- قابل مشاهده / نامرئی
- Normal/Template/Reference
- پخش قابل مشاهده/بازپخش نامرئی
- Full Detail/Bounding Box
- سایه دار / بدون سایه
- بافت دار/بدون بافت
- پخش روشن/پخش خاموش
- موارد بالا نیز با کلیک راست روی یک لایه نمایش در دسترس هستند.
Sort Layers Alphabetically
لایه ها را بر اساس نام مرتب می کند.
Sort Layers Chronologically
لایه ها را بر اساس زمان ایجاد مرتب می کند.
Options menu
در این بخش می توانید گزینه های باینری زیر را تنظیم کنید:
- لایه های جدید را اضافه کنید
- اضافه کردن اشیاء جدید به لایه فعلی
- نمایش Namespace
هنگام استفاده از Namespace نام اشیا گاهی اوقات می تواند بسیار طولانی شود.
با خاموش کردن نمایش Namespace ، قسمت فضای نام نام گره (در صورت وجود) با “…:” جایگزین می شود.
نام کوتاه شده تشخیص بین اشیاء مختلف در صحنه را آسان تر می کند.
توجه داشته باشید:
Namespace روش ترجیحی برای مدیریت نامگذاری هنگام کار با file references در مایا هستند.
هنگام استفاده از ارجاع فایل، توصیه نمی شود که از پیشوند تغییر نام مایا استفاده کنید.
زیراکه آنها به طور مداوم در ارجاع فایل کار نمی کنند و تغییرات سلسله مراتبی DAG را پیچیده می کنند، که ممکن است بعداً مشکلاتی را ایجاد کند.
برخی دیگر از تنظیمات
Assign the selected objects to a layer (اشیاء انتخاب شده را به یک لایه اختصاص دهید) :
لایه را در ویرایشگر لایه انتخاب کنید، روی لایه کلیک راست کرده و Add Selected Objects را انتخاب کنید.
همچنین می توانید روی دکمه Create a new layer کلیک کنید تا به طور خودکار اشیاء انتخاب شده به یک لایه جدید اختصاص داده شود.
Remove the selected objects from whatever layers they are on (اشیاء انتخاب شده را از هر لایه ای که روی آن قرار دارند حذف کنید) :
روی لایه کلیک راست کرده و Remove Selected Objects را انتخاب کنید.
Delete layers without any objects (لایه ها را بدون هیچ شیئی حذف کنید) :
در ویرایشگر لایه، Layers > Delete Unused Layers را انتخاب کنید.
(لازم به ذکر است این تنها بخشی از تنظیمات لایه ها در نرم افزار مایا می باشد و لایه ها در هر نرم افزاری بخشی بسیار گسترده هستند که آموزش آنها در این مقاله جای نخواهد گرفت و ما صرفا برای آشنایی بیشتر شما با مفهوم لایه ها به توضیحات بیشتری از آن ها در قالب نرم افزار مایا پرداختیم)
جمع بندی
لایه ها یکی از اصلی ترین و پایه ترین مفاهیم هر ابزار و نرم افزار گرافیکی است.
تا زمانیکه شما با مفهوم لایه ها آشنایی نداشته باشید تقریبا کار با نرم افزارهای گرافیکی و انیمیشن سازی غیر ممکن است.
ترتیب قرار گیری لایه ها ، تنظیمات اعمال شده بر آن ها ، نوع آن ها و مواردی از این قبیل نقش حیاتی را در کار شما دارند.
به همین علت توجه داشته باشید به تمامی نکاتی که در این مقاله در رابطه با لایه ها گفته شد توجه ویژه ای را داشته باشید.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
در زندگی رویاهات را دنبال کن