پس از پرداختن به عوامل موثر در هزینه ساخت بازی حال نوبت به بررسی این عوامل برای انیمیشن است.
در انیمیشن نیز مانند بازی عوامل زیادی دخیل هستند که می توانند با عدم وجود خود یا ایجاد تغییرات باعث بهینه تر شدن هزینه بشوند.
در ابتدای کار پیشنهاد می کنیم از مقاله ی تعرفه ی انیمیشن سازی نیز دیدن کنید که به صورت کلی با تعرفه سبک های مختلف انیمیشن آشنا شوید.
مانند موارد مربوط به بازی سعی در معرفی مواردی می باشد که کمترین تغییر و افت کیفیت را در انیمیشن شما نسبت به سایر موارد داشته باشد.
تا پایان همراه ما باشید.
(پیشنهاد می شود برای آشنایی با مراحل ساخت انیمیشن و نیازمندی های آن از مقاله ی « مراحل انیمیشن سازی » نیز دیدن کنید)
سبک انیمیشن منظور تغییرات اساسی و دسته بندی های متفاوتی مانند تبدیل سه بعدی به دو بعدی نیست.
منظور از سبک انیمیشن سبک گرافیکی و کیفیت گرافیکی مدل سازی است که با تغییر در آن می توان به مراتب به هزینه های بهینه تری دست پیدا کرد.
به عنوان مثال سبک realysm در انیمیشن سازی جزوه گران ترین و سنگین ترین سبک ها از لحاظ زمانی محسوب می شود.
با تبدیل آن به یک سبک کمی فانتزی تر می توان به مراتب هزینه ها را کاهش داد.
تغییر در سبک های انیمیشن سازی می تواند در زمان رندرگیری، حجم، جزئیات و کیفیت مدل سازی تاثیر مستقیمی را بگذارد به همین خاطر انتخاب یک سبک متناسب با بودجه ی شما از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مسیر ماناتاز کامل ترین مشاوره ی ممکن را ارائه خواهد داد.
در اینجا منظورمان از سبک دقیقا سبک ساخت انیمیشن است که به چه شکلی انیمیشن ساخته شود.
اجازه دهید با مثال این بخش را واضح کنیم.
به عنوان مثال دو انیمیشن دو بعدی را در نظر بگیرید که یکی به سبک فریم بای فریم ساخته شده است و دیگری به سبک دیجیتالی.
خب قطعا تعرفه ی انیمیشن های فریم بای فریم به مراتب بالاتر از انیمیشن های دیجیتالی است.
البته که خروجی سبک فریم با فریم با دیجیتالی یکسان نیست اما در صورتیکه محدودیتی بودجه ای داشته باشید بهترین گزینه برای کاهش هزینه تغییر در سبک ساخت انیمیشن است.
همانطور که در مقاله ی تعرفه ی بازی نیز گفته شده است، انیمیشن با کارکتر تعرفه ی بالاتری را نسبت به انیمیشن بدون کارکتر دارد.
همچنین سطح پیچیدگی مدل ها و کارکترها نیز می تواند در تعرفه ی انیمیشن تاثیرگذار باشد.
محدود کردن مدل های غیر ضروری از لحاظ تعدادی و ساده تر کردن ساختار کارکترها می تواند به تسریع کار و در نتیجه کاهش هزینه انیمیشن سازی کمک کند.
منظور از روایت داستان بیشتر وجه دوبله داشتن یا نداشتن انیمیشن است.
انیمیشن می تواند به دو شکل روایی یا با دیالوگ های مابین کارکترها روایت شود.
در حالت روایی می تواند گوینده داستان بازی را شرح دهد یا حتی انیمیشن گوینده نیز نداشته باشد و جریان خود انیمیشن روایتگر آن باشد.
قطعا از لحاظ تعرفه ای، یک انیمیشن روایی تعرفه ی پایین تری را نسبت به یک انیمیشن دیالوگ محور دارد.
همچنین این فرمت ها قابل تبدیل به یکدیگر نیز هستند، به اینصورتکه می تواند یک داستان دیالوگ محور را به روایتی تبدیل کرد و این کاملا وابسته به محدودیت های بودجه ای می باشد.
بدیهی است که انیمیشن بر حسب دقیقه قیمت گذاری شده و هر چه زمان کمتری را داشته باشد می تواند هزینه ی کمتری را نیز به همراه داشته باشد.
در برخی از سناریو ها شاهد یک سری سکانس های اضافی و یا بدون دلیل کش دار خواهیم بود.
به عنوان مثال سکانسی که در ۱ دقیقه قابل تمام شدن است با حرکات بی جهت دوربین، کندی حرکت کارکترها، تکراری شدن داستان و مواردی از این قبیل در ۲ دقیقه یا بیشتر به اتمام می رسد.
به همین خاطر رعایت اصلی بهینگی در سناریو نویسی انیمیشن و طراحی استوری بورد یک امر کاملا ضروری است.
قطعا یک بخش مهمی از تعرفه ی مربوط به انیمیشن در جهت مدل سازی ها می باشد.
و حذف فرایند مدل سازی به طرز قابل توجهی بودجه ی انیمیشن را کاهش می دهد.
و اینکار با استفاده از مدل های آماده انجام پذیر است.
در بسیاری از سایت های رسمی مدل های آماده ی کارکتر، محیط، آبجکت و … قابل خریداری می باشند و استفاده از این مدل ها هیچگونه مشکل قانونی و حقوق کپی رایت را ندارد.
همچنین این مدل ها بعضا قابل ویرایش نیز می باشند و در صورتیکه بخش هایی از آن ها نیاز به ادیت داشته باشد امکان آن وجود دارد.
برنامه نویس بازی و انیمیشن
تخیل همه چیز است، تخیل پیش نمایشی از زندگی است که در آینده جذب خواهید کرد.