انیمیشن با دوربین
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 01/12/2023
در این مقاله قصد داریم در رابطه با سبک انیمیشن با دوربین به صورت کاملا تخصصی صحبت کنیم.
پس از آشنایی های اولیه از مزایا و قابلیت های این سبک همراه با نمونه های آن صحبت خواهیم کرد.
سپس به سراغ متدهای ساخت و پیش نیاز های آن به همراه انواع روش های ساخت خواهیم رفت.
تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
آشنایی با سبک انیمیشن با دوربین (انیمیشن رئال)
این سبک تحت عنوان انیمیشن با دوربین یا انیمیشن رئال شناخته می شود.
اما دلیل این نام گذاری چیست ؟
دلیل این نامگذاری به اینصورت است که شما در این سبک از دوربین واقعی استفاده می کنید و در واقع با استفاده از دوربین واقعی انیمیشن ضبط می شود و از آنجایی که قائدتا ، مدل هایی که در جلوی دوربین هستند نیز کامل واقعی هستند به این سبک انیمیشن رئال نیز گفته می شود.
اما اگر دقیق تر بخواهیم توضیح بدهیم کلیت کار به اینصورت است که با استفاده از یک دوربین واقعی و اجسام و مدل های واقعی در یک محیط ساخته شده و ماکت مانندی شروع به فیلم برداری از اجسام و انیمیت دادن به آن ها به دو صورت مکانیکی یا دیجیتالی می شود.
ما در ابتدای کار به معرفی پیش نیازها و موارد مورد نیاز برای این سبک انیمیشن سازی و پس از آن انواع روش های انیمیت کردن آن خواهیم پرداخت.
پیش نیازها (مواد اولیه)
این سبک انیمیشن سازی مانند سایر سبک ها نیست که شما تنها نیاز به یک سیستم قدرتمند و یک نرم افزار انیمیشن سازی مرتبط داشته باشید.
بلکه در این روش همه چیز مانند ساخت یک فیلم سینمایی می باشد با این تفاوت که کارکترهای شما به جای بازیگران واقعی ، اجسام و مدل های ساخته شده ای بیش نیستند ؛ ( هر چند که می تواند از بازیگر نیز در این سبک هم استفاده کرد )
این پیش نیازها عبارتند از :
1- دوربین فیلم برداری قدرتمند
در درجه ی اول و بدیهی ترین تجهیزاتی که برای شما مورد نیاز است یک دوربین فیلم برداری قدرتمند برای فیلم برداری از صحنه و مدل ها است که شما بتوانید با استفاده از آن تمامی سکانس ها را ضبط کرده و پس از آن وارد محیط نرم افزارهای تدوین و انیمیشن سازی بکنید که تغییرات نهایی بر روی آن ها اعمال شود.
لازم به ذکر است دوربین شما نمی توانید یک دوربین موبایل باشد زیراکه دوربین باید یک دوربین سینمایی بوده و همچنین برای ضبط لنز های مختلفی با حالت های فیلمبرداری مختلفی مورد نیاز است که وابسته به سکانس ها این حالت ها متغیر می باشد.
معمولا برای انیمیشن های رئال شما می توانید دوربین را اجاره کنید که وابسته به سبک کار و نوع دوربین مورد نیاز هزینه ی اجاره ی دوربین نیز متغیر است.
2- تجهیزات فیلم برداری
تجهیزات فیلم برداری عبارتند از پایه دوربین متحرک برای حرکت دوربین در جهات مختلف برای ضبط.
استندهای نورپردازی برای تنظیم نور صحنه و افکت های نوری.
پرده ی سبز برای پوشاندن قسمت هایی که قرار است به صورت جلوه های ویژه پس از تکمیل پروسه ی فیلم برداری به کار اضافه شوند.
میکروفون در صورت نیاز برای ضبط صدایی از صحنه که معمولا صداهای صحنه پس از ضبط توسط نرم افزارهای تدوین اضافه خواهند شد.
یک گیمبال برای زمانی که دوربین در حال حرکت است و شما نیاز به یک ثابت کننده برای ثبات فیلمبرداری دارید.
این تجهیزات در حداقل ترین حالت ممکن باید در صحنه ی فیلمبرداری شما باشد و ممکن است وابسته به هر سناریو و سبک انیمیشن سازی ای این تجهیزات نیاز به ارتقا و یا استفاده از تجهیزات جدید باشد.
3- مدل سازی – ماکت سازی
قطعا یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های انیمیشن با دوربین (انیمیشن رئال) ، مدل سازی و در واقع محیط سازی می باشد.
این مدل سازی ها گاها می توانند به صورت ساخته شده با دست یا به صورت آماده باشند.
همچنین جنس و متریال سازنده ی آن ها نیز کاملا وابسته به مواد مورد نیاز برای انیمیشن شما است.
اگر انیمیشن شما نیاز به مدل های اختصاصی باشد شما می توانید این مدل ها را با استفاده از متریال هایی شامل:
- ماکت
- خمیر
- چوب
- سنگ
- پلاستیک
- فلز
و … بسازید.
اما اگر سناریوی شما به گونه ای باشد که بتوانید از مدل های آماده استفاده کنید کار بسیار ساده تر خواهد بود و این مدل های آماده می تواند هر چیزی از میوه ها تا مایعات و خوراکی های مختلف نیز باشد.
( نکته ی بسیار مهمی که در استفاده از مدل ها وجود دارد این است که شما باید ذهن بسیار خلاق و پویایی را داشته باشید ؛ این مسئله به این معناست که کاربر همه آن چیزی را می بیند که در روبه روی لنز دوربین برای آن نمایش می دهید و در واقع کاربر شما از پشت صحنه ی کار اطلاعی را ندارد پس باید از بهینه ترین مواد و متریال به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.)
اجازه دهید در رابطه با نکته ی بالا یک مثالی را بزنیم.
در تبلیغات تلویزیونی از این تکنیک انیمیشن سازی بسیار استفاده می شود و معمولا تبلیغات تلویزیونی بسیار اغراق آمیز نیز می باشند.
به عنوان مثال تبلیغ یک پنیر پیتزا را در نظر بگیرید ؛ شاید در اولین نگاه مبتدی ، متریالی که به ذهنتان برسد استفاده از همان پنیر پیتزا می باشد اما با یک نگاه حرفه ای برای زیباتر جلوه دادن کار و اغراق آمیز تر بودن آن استفاده از چسب را پیشنهاد می کنیم.
زیراکه استفاده از چسب سفید یا چسب چوب باعث می شود ، حالت کششی پنیر بسیار جذاب تر و اغراق آمیز تر نمایش داده شود و خب در نتیجه برای چشم مخاطب نیز جذاب تر است در صورتیکه مخاطب از پشت صحنه خبری ندارد که شما در حال استفاده از چسب چوب به جای پنیر پیتزا هستید.
4- تجهیزات محیطی
تجهیزات محیطی کاملا پروسه ای مانند مرحله قبل دارد با این تفاوت که روشهای استفاده از آن متفاوت تر است به جز چندین مورد.
محیط سازی در این سبک انیمیشن سازی می تواند به روش های مختلفی انجام بگیرد که برخی از این روش های متداول به شرح زیر می باشد :
- ماکت سازی :
اگر شما بخواهید کار طبیعی تر جلوه پیدا کند می توانید برای طراحی محیط خود شروع به ماکت سازی کنید به اینصورت که با متریال های مختلف مانند نمایش پیش ساخت یک پروژه ی بزرگ ، یک ماکت را برای انیمیشن خود ایجاد می کنید ؛ که روشی بسیار متداول در انیمیشن سازی و فیلم سازی است.
البته لازم به ذکر است روش بسیار پر هزینه ای نیز می باشد.
- جلوه های تصویری و ویدیویی :
استفاده از این روش نسبت به روش قبل از لحاظ طبیعی بودن ، کیفیت پایین تری را دارد اما از لحاظ هزینه ای بهینه تر است؛ هر چند که استفاده از آن کاملا وابسته به سبک و سناریوی انیمیشن می باشد.
در این روش شما با استفاده از پرده ی سبز و سپس نرم افزارهای جلوه های ویژه مانند After Effect محیط را ایجاد می کنید که بسیار روشی متداول و پر استفاده در فیلم های سینمایی است و معمولا محیط هایی را که نمی توان با استفاده از ماکت درآورد با استفاده از پرده ی سبز و جلوه های ویژه پردازش می کنند.
(لازم به ذکر است برای آشنایی بیشتر با جلوه های ویژه به مقاله ی آن مراجعه کنید.)
5- تجهیزات مکانیکی
به روش های انیمیت کردن انیمیشن با دوربین (انیمیشن رئال) در ادامه خواهیم پرداخت اما اگر روش انیمیت کردن مدل ها در صحنه به صورت مکانیکی و با استفاده از تجهیزات فیزیکی باشد ؛ شما وابسته به نوع انیمیت نیاز به تجهیزات کنترلی و مکانیکی نیز دارید.
اجازه دهید چندین مثال ساده بزنیم :
به عنوان مثال برای انیمیشن باد و موج نیازمند یک پنکه یا سشوار هستید.
یا برای انیمیشن های حرکتی نیازمند ریگ بندی کارکترهای مدل سازی شده هستید.
( برای آشنایی ریگ بندی به مقاله ی مربوطه ی آن مراجعه کنید .)
یا برای حرکت های ماشین های نیازمند ماشین کنترلی هستید.
و …
6- نرم افزارهای انیمیشن سازی و تدوین
آخرین نیازمندی قطعا استفاده از نرم افزارهای انیمیشن سازی و تدوین برای اضافه کردن جلوه های ویژه و افکت پردازی به صحنه است.
همچنین مراحل تدوین ، انیمیت کردن های دیجیتالی ، صداپردازی ، تنظیم نور و سایه ها ، شبیه سازی کردن و سایر پروسه های مربوط به بخش دیجتال و افکت پردازی های نرم افزاری با استفاده از این نرم افزارها پیاده سازی می شود.
انواع متدهای انیمیشن با دوربین ( انیمیشن رئال)
ما به طور کلی طبق توضیحاتی که در بالا گفته شد از لحاظ سبکی و نوع متریال دهی ، روش های بسیار متنوعی را داریم و قطعا این روش ها وابسته به نوع متریال و نوع سناریو تغییر خواهد کرد ، به عنوان مثال سبک انیمیشن shaun the sheep به اینصورت است که نوع متریال خمیری می باشد و مدل سازی ها با استفاده از خمیر صورت گرفته است.
و در نهایت با سبک انیمیت تلفیقی کار به این شکل در آمده است.
پس ما در ادامه تنها به سبک های مختلف انیمیت کردن می پردازیم نه سبک های مربوط به نوع متریال.
1- انیمیت مکانیکی
در این روش انیمیت معمولا پروسه ی متحرک سازی با استفاده از ابزارهای مکانیکی می باشد.
این به این معناست که کارکترها و مدل های انیمیشن توسط متریالی مانند خمیر ، پارچه و سایر مواد مجسمه سازی ساخته شده و سپس با یک سری از ابزارهای مکانیکی متحرک می شوند.
این متحرک سازی می تواند به صورت کاملا دستی یا کاملا مکانیکی و یا تلفیقی از دستی و مکانیکی باشد.
نمونه انیمیشن زیر ، تلفیقی از حالت متحرک سازی مکانیکی و دستی می باشد.
2- انیمیت دیجیتالی
در این سبک از انیمیت خب قائدتا طبق روال این سبک از انیمیشن سازی مدل ها فیزیکی هستند اما عملیات انیمیت دادن به صورت کاملا دیجیتالی انجام می شود.
به عنوان مثال شما یک گلی را فرض کنید که از حالت شکفته شده می خواهد رو به پژمردگی برود و این سکانس می خواهد برداشت شود.
خب قائدتا با استفاده از نرم افزارهایی مانند افتر افکت می توان در ابتدا از حالت اولیه ی گل فیلمبرداری کرد سپس با استفاده از نرم افزار ، جلوه ها و انیمیت هایی را به گل اضافه کنیم به شکلی که گل رو به پژمردگی می رود.
به عنوان مثال از این سبک انیمیت کردن می توان به ویدیوی زیر اشاره کرد که یک پریویو می باشد.
(البته لازم به ذکر است در ویدیوی زیر نیز تنها بخش افزایش جمعیت متد انیمیت دیجیتالی می باشد.)
3- انیمیت تلفیقی
این سبک انیمیت پر طرفدارترین و متداول ترین نوع انیمیشن با دوربین (انیمیشن رئال) می باشد که شما در این سبک همانطور که از نام آن پیداست از هر دو روش بالا به صورت تلفیقی استفاده می کنید و
یک اثر فوق العاده را خلق می کنید که به بهترین شکل ممکن جلوه خواهد کرد.
برای مثال از این سبک انیمیت کردن می توانیم به پریویوی زیر اشاره کنیم که به این سبک انیمیت های بسیار زیبایی برای اتوموبیل ها خلق کرده است.
تفاوت میان انیمیشن با دوربین با استاپ موشن
بسیاری از افراد این سبک از انیمیشن سازی را با استاپ موشن اشتباه می گیرند ، اما این روش تفاوت های بسیار ریزی دارد که باعث متفاوت شدن آن از استاپ موشن می شود.
(قبل از هر چیزی اگر آشنایی کاملی را با استاپ موشن ندارید به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.)
در درجه ی اول که می توان گفت استاپ موشن نیز زیر مجموعه ای از این سبک انیمیشن سازی می باشد زیرا همانطور که اشاره کردیم نام دیگر انیمیت مکانیکی همان استاپ موشن می باشد.
در واقع تمامی پروسه های استاپ موشن شبیه به انیمیشن با دوربین است از تجهیزات مورد نیاز تا مدل سازی ها و محیط سازی ها اما به طور کلی در این دو روش یک تفاوت اصلی وجود دارد که باعث متمایز شدن آن ها می شود.
تفاوت اصلی در این است که ما در استاپ موشن فریم به فریم را عکس برداری می کنیم و سپس با استفاده از نرم افزارهای انیمیشن عکس ها را در کنار هم قرار داده و فریم ها را با تنظیمات مربوطه به صورت نرم و پشت سرهم نمایش می دهیم.
در واقع پس از ایجاد انیمیت مکانیکی در هر فریم از آن عکس گرفته می شود و سپس وارد نرم افزار می شود.
اما در انیمیشن با دوربین ما فریم به فریم عکس نمیگیریم بلکه در حال فیلمبرداری از مدل ها هستیم و پس از فیلمبرداری کار برای تدوین و ادیت نهایی وارد نرم افزارهای تدوین و انیمیشن سازی می شود.
مزایای این سبک انیمیشن سازی
1- خاص و نوین بودن :
این سبک از سبک های خاص و نوین می باشد و کمتر در نمونه کارهایی که موجود است از این سبک خواهیم دید ؛ زیراکه بسیار پیاده سازی آن دشوار است.
پس می تواند به چشم مخاطب بسیار جذاب و منحصر به فرد باشد.
2- شکیل بودن و شبیه سازی بودن کار :
در این سبک شما می توانید وابسته به نوع سناریو ، کار را به صورت کاملا شبیه سازی درآورید.
در صورتیکه اگر کار بخواهد به صورت دیجیتالی و صفر تا صد با نرم افزار به صورت شبیه سازی ساخته شود ؛ هزینه ی شما بسیار بالاتر می رود. (البته این کاملا وابسته به سناریو است زیراکه در برخی از موارد نیز هزینه های ساخت انیمیشن رئال بسیار بالاتر از شبیه سازی سه بعدی می باشد.)
3- استفاده ی آسان در صورت داشتن خلاقیت :
اجازه دهید این مزیت را با یک مثال شرح دهیم فرض کنید شما قصد دارید یک انیمیشن کاملا شبیه سازی را داشته باشید که در آن یک گل رز در حال تکان خورد می باشد ، خب قائدتا شما اگر برای این انیمیشن از روش دیجیتالی استفاده کنید هزینه ی شما بسیار بالا رفته و همچنین کار نیز بسیار سخت است اما با استفاده از روش رئال به راحت ترین و جذاب ترین شکل ممکن ساخت این انیمیشن امکان پذیر است.
معایب این سبک انیمیشن سازی
1- محدودیت در انیمیت :
شما در این سبک در برخی از سناریو ها نمی توانید از مدل سازی فیزیکی و زنده استفاده کنید و نهایتا مجبور به استفاده از سبک تلفیقی و انیمیشن های دیجیتالی خواهید شد که البته این عیب نیست و صرفا محدودیت است زیراکه تازه به این شکل کار شما زیباتر نیز جلوه خواهد کرد.
2- هزینه ی بالا :
اگر سناریوی شما یک سناریوی داستانی مانند انیمیشن shaun the sheep باشد هزینه ی ساخت انیمیشن بسیار بالا می باشد به گونه ای که در برخی موارد صرفه با استفاده از روش دیجیتالی است.
3- سختی و دشواری مدل سازی :
در این روش پیچیده ترین اصل بحث مدل سازی و محیط سازی می باشد که بسیار سخت و حرفه ای می باشد که هر کسی نمی تواند به راحتی در این عرصه متخصص باشد.
مهرشاد شادان مهر
مدرس سئو ، طراح سایت ، انیماتور
قهرمان زندگی شما در چند سال آینده ی شما می باشد