تعریف مدل سازی

مدل سازی اصطلاحا به پروسه ی طراحی گرافیکی کارکترها – اشیا – محیط و هر جزئیات کوچک و بزرگ اطراف ما با استفاده از نرم افزارهای مهندسی را می گویند. 

مدل سازی به ما کمک می کند تا بتوانیم اجسام مورد نظر خود را بهتر و کامل تر تجسم کنیم و از پیش ساخت آن ها مطلع بشویم. 

به طور کلی سفارش مدل سازی در انیمیشن سازی و تبلیغات، معماری و مهندسی و در نهایت بازی سازی بسیار متداول و پر استفاده می باشد که در ادامه به توضیحات کامل آن ها خواهیم پرداخت.

(توجه داشته باشید پروسه ی مدل سازی سازی با استفاده از نرم افزارهای مهندسی با نرم افزارهای انیمیشن سازی و در نهایت با موتورهای بازی سازی کاملا پروسه ی جداگانه ای داشته و از لحاظ کیفی و سبک مدل سازی و پردازشی نیز تفاوت های بسیار زیادی  دارد.)

به طور کلی مدل سازی در نوع کلی انجام می شود که به شرح زیر می باشد :

  • طراحی مدل دو بعدی

در طراحی مدل دو بعدی همانطور که از اسم آن پیداست تمامی کارکترها و اشیا به همراه ریز جزئیات طراحی در یک محیط دو بعدی طراحی خواهند شد.

همانطور که در برگه ی سفارش انیمیشن دو بعدی گفته شده است منظور از دو بعدی بودن یعنی مدل تنها دارای محور  Y , X می باشد.
و اصطلاحا اجسام بعد نداشته و به صورت تخت یا همان دو بعدی می باشند.

  • طراحی مدل سه بعدی

در طراحی مدل سه بعدی برعکس طراحی مدل دو بعدی اجسام  دارای بعد و به صورت فنی دارای سه محور X-Y-Z می باشند.
و معمولا این سبک مدل سازی ، سبک تخصصی تری نسبت به سبک طراحی مدل دو بعدی می باشد.
به طور کلی طراحی مدل سه بعدی کاربرد بیشتر و کامل تری را در صنعت – معماری و فیلدهای مهندسی، داراست اما در مبحث انیمیشن سازی و بازی سازی، کاملا مدل سازی وابسته به پروژه خواهد بود و نمی توان گفت کدام یک بهتر می باشد.

(لازم به ذکر است که از لحاظ تعرفه ای، تعرفه ی طراحی مدل سه بعدی به علت پر کارتر بودن و تخصصی تر بودن پروسه ی مدل سازی بسیار گران تری را نسبت به طراحی مدل دو بعدی دارد.)

دسته بندی سفارش مدل سازی

  • انیمیشن سازی و تیزرهای تبلیغاتی

یکی از پر کاربردترین صنعت هایی که در آن مدل سازی بسیار متداول و مورد استفاده می باشد؛ صنعت انیمیشن سازی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی در انواع دو بعدی و سه بعدی است. 

در انیمیشن سازی، طراحی مدل ها می تواند به روش ها و با گرافیک های متنوعی طراحی و رندر گرفته شود.
که تمامی این موارد وابسته به سبک انیمیشن است.
اما پروسه ی طراحی مدل در تمامی دسته بندی های انیمیشن سازی دارای یک سری قوائد کلی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • بازی سازی

مدل سازی بازی به دو قسمت کلی تقسیم می شود.

  • سفارش مدل سازی و طراحی کارکترها و اجزای سازنده ی بازی برای گیم پلی بازی:

در این مرحله از مدل سازی شما برای گیم پلی بازی مدل سازی خواهید کرد که در این حالت جزئیات مدل ها و اصول استاندارد طراحی در مدل بسیار حائز اهمیت می باشد.
یعنی باید تمامی بخش های مدل شما به اصطلاح ریگ بندی و به صورت مجزا طراحی شده باشد، اجازه بدهید با یک مثال منظور خود را بهتر شرح دهیم.
فرض کنید برای یک بازی ریسینگ در حال مدل سازی اتوموبیل هستید، در این حالت باید اجزای اتوموبیل مانند : چرخ ها – کاپوت – در – شیشه ها و .. به صورت مجزا طراحی شوند.
زیراکه در صورت تصادف اتوموبیل با اجزای بازی تیم برنامه نویسی و انیمیشن سازی بتوانند آسیب رسی به نقطه ی مورد نظر اتوموبیل را طراحی و شبیه سازی کنند.

 این سبک مدل سازی را برای اشیا شرح دادیم و برای کارکترهای جاندار مانند انسان نیز کاملا پروسه ی مدل سازی مشخص می باشد زیراکه گیمر باید بتواند با استفاده از کنترلر های بازی دست، پا و یا حتی سر کارکتر را تکان دهد و یا در جریان انیمیشن های بازی این اتفاق خواهد افتاد که تمامی این موارد نیازمند ریگ بندی درست و تخصصی مدل می باشد.

(لازم به ذکر است ما در مبحث مدل سازی بازی، بحث بهینگی را داریم که بسیار برای مدل سازی بازی حائز اهمیت می باشد و باید حجم و کیفیت مدل ها وابسته به سبک مدل ها به شدت بهینه باشند تا موارد لودینگ بازی به مشکل نخوریم.
همچنین ما در مدل سازی بازی دو مفهوم high poly و low poly را در طراحی مدل ها داریم که در مقاله ی اجزای مدل سه بعدی به صورت کامل به آن پرداخته ایم.)

  • مدل سازی برای انیمیشن های در جریان بازی :

سفارش مدل سازی برای انیمیشن های بین داستان بازی یا معرفی بازی کاملا پروسه ی ساخت مشابه با دسته بندی انیمیشن سازی را داراست با این تفاوت که در این سبک انیمیشن های واقع گرایانه ی بازی از تکنولوژی به نام موشن کپچر نیز استفاده می شود که قبلا به صورت کامل در برگه ی سفارش انیمیشن سه بعدی در رابطه با آن توضیح داده ایم.

  • صنعت و معماری

در صنعت و معماری سفارش مدل سازی اکثرا به صورت سه بعدی و شبیه سازی شده است.
در بالا به صورت کامل در رابطه با مدل سازی سه بعدی صحبت شده است.
اما منظور از شبیه سازی همانطور که در سبک های انیمیشن سازی قبلا به صورت کامل توضیحات داده شده  ، این می باشد که مدل ها چه در صنعت معماری و چه در صنایع دیگر با واقعیت تفاوتی نداشته و اصطلاحا reality باید طراحی شوند که این مبحث تماما وابسته به دو مورد می باشد:

  • مورد اول مدل سازی واقع گرایانه و با الگو برداری از واقعیت
  • مورد دوم استفاده از موتور رندرگیری مناسب که قبلا در مقاله ی انواع موتورهای رندرگیری به صورت کامل در رابطه با موتورهای رندرگیری توضیحات را داده ایم.

لازم به ذکر است این دسته بندی از سفارش مدل سازی به علت دقت و ظرافت شدیدی که در مدل سازی و رندرینگ آن وجود دارد، معمولا جزوه گران ترین و ارزشمندترین سبک مدل سازی می باشد.

در دسته بندی معماری معمولا برای نشان دادن پیش ساخت یک سازه و یا مدل تمام شده ی آن از طراحی مدل سه بعدی و در دسته بندی صنعتی نیز به منظور نشان دادن کارایی و مزیت ها به همراه مکانیزم یک سیتسم از این سبک مدل سازی استفاده می شود.

روش های مدل سازی

ما به طور کلی برای طراحی دو بعدی مدل یا طراحی سه بعدی مدل روش های پی در پیی را داریم که در ادامه به توضیحات هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت.

(لازم به ذکر است به غیر از روشهای معرفی شده در زیر روش مدل سازی Nurbs نیز وجود دارد که روش مدل سازی تخصصی تر و غیر متداول ترین نسبت به روش های دیگری است.)

  • Polygon

یکی از محبوب ترین و متداول ترین روش های طراحی مدل سه بعدی روش پلیگان می باشد.
در این روش شما از اشیاه هندسی آماده شامل: مربع – مثلت – دایره – استوانه و … که باید در نرم افزارهای مهندسی موجود باشند؛ استفاده می کنید و با استفاده از ابزارها و افزودنی هایی که نرم افزار مهندسی در اختیار شما خواهند گذاشت؛ به این اشیا هندسی فرم دهی داده و آن ها را به شکل مدل نهایی خود ، سوق می دهید.

به عنوان مثال شما میخواهید یک اتومبیل طراحی کنید نزدیک ترین شی هندسی که از لحاظ شکل و شمایل به اتوموبیل نزدیک می باشد، مستطیل است پس در ابتدا یک مستطیل رسم کرده و سپس با استفاده از ابزارهای فرم دهی و افزودنی های نرم افزار از مستطیل یک اتوموبیل خواهیم ساخت.

  • Spline

در این روش سفارش مدل سازی همانطور که از اسم آن مشخص می باشد، با استفاده از خطوط به طراحی مدل سه بعدی می پرد ازیم اما چگونه ؟

در این روش ما ابتدا مدل خود را با استفاده از خطوط به صورت دو بعدی طراحی می کنیم، سپس پس از پایان طراحی مدل دو بعدی با استفاده از خطوط، از افزودنی های نرم افزار استفاده کرده و خود نرم افزار با استفاده از پلاگین های خود به مدل دو بعدی شما عمق داده و آن را تبدیل به یک مدل سه بعدی خواهد کرد.

به عنوان مثال در نرم افزار 3d max شما با استفاده ازپلاگین laice و در برخی از مدل ها stretch می توانید مدل دو بعدی که با استفاده از اتصال خطوط به یکدگیر متصل کرده اید را به مدل سه بعدی تبدیل کنید.

  • Vertex

    طراحی مدل با استفاده از نقاط را اصطلاحا ورتکس می گویند ، این روش بسیار مشابه با روش spline می باشد.
    به نحوی که برخی از افراد آن را روش مجزایی نمی دانند زیراکه ما در این روش نیز ابتداد نقاط کلیدی یک مدل را رسم می کنیم؛ سپس نقاط را به یکدیگر متصل کرده و در نهایت مانند روش spline از پلاگین هایی استفاده کرد و مدل دو بعدی را به مدل سه بعدی تبدیل می کنیم.

برخی از نمونه کارهای ماناتاز و تیم گرافیکی شرکت در طراحی مدل سه بعدی

نمونه کار مدل سازی پروژه ی ثبت اختراع

شما همچنین برای دریافت توضیحات تخصصی تر در رابطه با انواع سبک های مدل سازی می توانید به مقاله ی سبک های مختلف مدل سازی مراجعه کنید.

بهترین نرم افزارهای مدل سازی برای انیمیشن سازی

بهترین نرم افزارهای مدل سازی برای معماری

خلاصه
سفارش مدل سازی
نوع خدمات
سفارش مدل سازی
نام ارائه دهنده
ایرانیان ماناتاز,
ایران - اصفهان - خ ابوریحان بیرونی , Telephone No.02128425884
حوزه
کل کشور
توضیحات
سفارش مدل سازی در انواع دو بعدی - سه بعدی و انتخاب موتور رندرینگ مناسب با کاربری شما از : بازی سازی - انیمیشن سازی تا معماری و صنعت با بهترین و متخصص ترین واحد فنی و گرافیکی شرکت ایرانیان ماناتاز