انیمیشن فریم به فریم
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 02/12/2023
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 02/12/2023
انیمیشن فریم به فریم یکی از سبک های انیمیشن سازی محبوب می باشد که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم.
انیمیشن فریم به فریم یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین سبک ها است که در برخی از نرم افزارهای انیمیشن سازی قابل پیاده سازی بوده و قائدتا همانطور که از نام آن مشخص است به صورت فریم به فریم ساخته می شود.
ما در ادامه به بررسی ویژگی های کامل این سبک انیمیشن، اصول طراحی آن، ترکیب آن با سبک های دیگر و … صحبت خواهیم کرد.
با ما همراه باشید.
انیمیشن فریم به فریم جایی است که هر فریم انیمیشن به صورت جداگانه ترسیم شده و در نهایت به یکدیگر متصل می شود که انیمیشن را ایجاد کند.
این برخلاف انیمیشنهای گرافیکی متحرک یا تولید شده توسط رایانه است، که در آن رایانه میتواند به تنهایی تصاویر را در پارامترهای تعیینشده توسط انیماتور ایجاد کند.
اشتباه نکنید این بدان معنا نیست که ما از رایانه برای انیمیشن فریم به فریم استفاده نمی کنیم.
در گذشته، فریم به فریم به صورت دستی (روی کاغذ) ترسیم می شد، بنابراین حداقل اکنون انیماتورهای ما می توانند با استفاده از برنامه های کامپیوتری این سبک انیمیشن را پیاده سازی کنند. (برای یک ثانیه در یک انیمیشن فریم به فریم، انیماتور باید 24 فریم بسازد.)
از سبک فریم به فریم بیشتر در انیمیشن های دو بعدی و سینماتیک استفاده می شود، انیمیشن زیر، انیمیشن تریلر داستانی بازی crypto zee می باشد که توسط واحد انیمیشن سازی ماناتاز به شکل فریم به فریم با نرم افزار Clip Studio Paint ساخته شده است.
فریم به فریم در تضاد مستقیم با تکنیکهای دیجیتالی مانند ریگ است که به موجب آن یک مدل اسکلت برای یک شخصیت ایجاد میشود تا به آن اجازه حرکت دهد.
یکی از متداول ترین استفاده هایی که از سبک فریم به فریم می شود برای انیمیشن های سینماتیک و استاپ موشن است.
در انیمیشن هایی که با یک داستان یا روایت هدایت می شوند، سبک فریم به فریم به شدت خود را نشان می دهد.
این بیشتر در انیمیشنهایی دیده میشود که کارکتر قهرمان دارند و بیننده را در یک سفر میبرند.
یا حتی دنبال کردن چندین کارکتر در سفرهای متعدد؛ اغلب این انیمیشن ها بیشتر بر انتقال احساسات متکی هستند تا انتقال اطلاعات.
به همین دلیل است که تقریباً تمام فیلمهای متحرک دوبعدی با روایت داستانی با استفاده از فریم به فریم ساخته میشوند.
تمام ظرافت های یک شخصیت را می توان نشان داد. گریه در غم و اندوه، پریدن برای شادی مفرح، و خشم انفجاری، همه را می توان به زیبایی به تصویر کشید.
استفاده از استعاره هنگام نوشتن به راحتی قابل درک است، اما هنگام استفاده از استعاره های بصری می تواند کمی کار سخت باشد.
سبک فریم به فریم به دلیل انعطاف پذیری در نحوه برخورد با تصاویر، راه حلی عالی برای نشان دادن ایده های استعاری است.
برای مثال، ممکن است بخواهید به طور استعاری بیان کنید که یک رویداد یا اتفاق چقدر میتواند ترسناک باشد.
فریم به فریم می تواند به طور موثر این حالت را انتقال دهد.
هزینه ساخت انیمیشن فریم به فریم می تواند قبال توجه باشد.
راههایی وجود دارد که میتوانید با افزودن موشن گرافیکهای مقرونبهصرفهتر به ترکیب، بهترینها را از هر دو سبک به دست آورید.
ترکیب موشن گرافیک با فریم به فریم امروزه بسیار محبوب است و می تواند جلوه های خیره کننده ای ایجاد کند.
به عنوان مثال، ممکن است یک شخصیت اصلی داشته باشید که از طریق فریم به فریم متحرک شده است و ما را در سفر روایی خود می برد.
اما همه چیزهای تکمیلی مانند مناظر، مواردی که با آنها تعامل دارند و شخصیتهای پسزمینه را میتوان از طریق موشن گرافیک متحرک کرد.
انیمیشن Flipbook اولین و ساده ترین شکل انیمیشن فریم به فریم است.
این جایی است که هر فریم در یک صفحه جداگانه از یک کتاب ترسیم می شود.
سپس صفحات به سرعت ورق زده می شوند تا توهم انیمیشن را ایجاد کنند.
برای آشنایی کامل با انیمیشن های papering به مقاله ی «انیمیشن سنتی» بروید.
به صورت کلی این سبک به این شکل است که هر فریم به صورت دستی یا دیجیتالی نقاشی شده و سپس پشت یکدیگر قرار می گیرند.
در مرحله ی آخر نیز تدوین شده و جلوه های ویژه روی آن اضافه می شود.
از نمونه انیمیشن این سبک که توسط واحد انیمیشن سازی ماناتاز طراحی شده می توانیم به انیمیشن داستانی راوی اشاره کنیم.
استاپ موشن تکنیکی است که برای ایجاد توهم حرکت به اجسام بی جان استفاده می شود.
این کار با حرکت تدریجی اجسام در بین فریم ها انجام می شود.
اگرچه هر نوع جسم بی جانی را می توان برای استاپ موشن استفاده کرد، اما بیشتر مدل های خمیری، پارچه ای و در کل فیزیکی در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند.
(به صورت کلی انیمیشن فریم به فریم سه بعدی بیشتر تحت عنوان انیمیشن استاپ موشن شناخته می شود.)
انیمیشن روتوسکوپی نوعی انیمیشن دوبعدی است که در آن انیماتورها فیلمهای لایو اکشن را فریم به فریم ردیابی کرده و بر روی آن ها افکت های لازم را پیاده سازی می کنند.
این نه تنها باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان در هنگام انیمیشن سازی با دست می شود، بلکه باعث ایجاد حس واقعی تر حرکت در محصول نهایی می شود.
آزادی هنری مزیت اصلی انیمیشن فریم به فریم است.
اما آزادی برای انجام چه کاری؟
در حالی که سبک هایی مانند موشن گرافیک میتواند هنری، خلاقانه و ظریف باشد، برای تحقق این ویژگیها با محدودیتهای فنی و پارامترهایی که همراه با گرافیک حرکتی هستند، روبه رو هستیم.
در مقابل، فریم به فریم این آزادی را دارد که هر چقدر که میخواهید انیمیشن را سفارشی سازی کنید.
میتوانید عناصر خارقالعاده و در عین حال پیچیدهای داشته باشید.
ویدیوی شما می تواند بسیار استعاری و انتزاعی باشد، با اشکالی که به سختی شبیه زندگی واقعی هستند و بیشتر شبیه رویا هستند.
یا میتوانید مانند Prince of Egypt که از ترکیبی از سبکهای انیمیشن استفاده میکرد، تصویری بسیار واقعی از یک شخصیت و تمام ظرافتهای آنها داشته باشید.
مهم ترین ایراد سبک فریم به فریم زمان و هزینه آن است.
اینکه یک شخص با زحمت هر فریم را بکشد بسیار زمان بر است، به این معنی که یک پروژه فریم به فریم صد در صد گرانتر از موشن گرافیک خواهد بود.
انیمیشن فریم به فریم همچنین به مجموعهای از مهارتهای متفاوت از انیماتور نیاز دارد، به این ترتیب که فرآیند بسیار متفاوت از موشن گرافیک است.
از طراحی و کانسپت مربوط به هر فریم گرفته تا متصل کردن و ادغام آن ها به بهترین شکل برای خروجی مورد نظر.
عیب دیگری که می توان به انیمیشن فریم به فریم گرفت که شاید عیب نباشد و بیشتر به علت سبک آن است، حالت خشک بودن این انیمیشن ها می باشد.
از آنجایی که انیمیشن فریم به فریم است، نرمی لازم را در جریان کار نداشته و ممکن است این حس خشکی برای برخی از مخاطبان آزار دهنده باشد. (البته این نکته ی مهم را نیز در نظر داشته باشید که هر چه تعداد فریم ها در واحد ثانیه بیشتر باشد و طراحی ها با جزئیات بیشتری انجام شود، ما انیمیشن نرم تری را خواهیم داشت که اینکار بسیار سخت و زمانبر است.)
1: WE THE PEOPLE | OFFICIAL TRAILER FOR NETFLIX
Rigging یک تکنیک انیمیشن است که در آن یک شخصیت متحرک سه بعدی یا دوبعدی بر روی ساختار داخلی استخوان بندی و بر اساس آن متحرک سازی می شود.
این ساختار استخوانی برای ایجاد حرکت شخصیت تنظیم می شود.
هنگامی که شخصیت ها ساخته شدند، می توان آنها را به انیمیشن اضافه کرد و سپس با استفاده از ترکیبی از tweening و انیمیشن فریم به فریم متحرک شد.
تمام توضیحات مربوط به انیمیشن فریم به فریم تا اینجای کار به صورت کامل داده شد.
اما این سبک انیمیشن چه تفاوتی را با سبک دیجیتالی دارد ؟
منظور از سبک دیجیتالی، انیمیت کردن در خود محیط نرم افزار است.
همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره شد در فریم به فریم هر فریم باید نقاشی شود اما در انیمیشن دیجیتالی اینگونه نیست.
یک کارکتر را در نظر بگیرید، در انیمیشن دیجیتالی این کارکتر ریگ بندی شده و شما با کی فریم گذاری درون خود نرم افزار آن را متحرک سازی خواهید کرد، بدون اینکه بخواهید هر فریم را نقاشی کنید.
قائدتا از لحاظ زمانی و هزینه ای انیمیشن دیجیتالی به صرفه تر از انیمیشن فریم به فریم بوده و همچنین خروجی متفاوتی را نیز دارد.
برنامه نویس بازی و سایت
وقتی انسان آموخت که چگونه با رنج هایش تنها بماند و چگونه بر اشتیاقش به گریختن چیره شود؛ آن وقت چیز زیادی نمانده که یاد نگرفته باشد.