کی فریم ها در انیمیشن سازی
آخرین به روزرسانی در 28/04/2023
در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا تخصصی در رابطه با کی فریم ها (keyframe) توضیح دهیم.
به موارد مانند مفهوم کی فریم ها در انیمیشن سازی ، نحوه ی ایجاد آن ها و در نهایت تنظیمات آن ها خواهیم پرداخت.
لازم به ذکر است کی فریم ها در تمامی نرم افزارهای انیمیشن سازی وجود داشته و ما استفاده از نرم افزار انیمیشن سازی خاصی مد نظرمان نبوده و به تنظیمات و حالت های کلی آن خواهیم پرداخت پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
کی فریم چیست ؟
کی فریم ها نشانگرها یا مانند نقاطی هستند که نرم افزارهای انیمیشن سازی و یا نرم افزارهای تدوین ویدیو از آنها برای ایجاد یک تغییر خاصی در ویدیو یا انیمیشن خود استفاده می کنند.(این تغییر می تواند اضافه کردن یک افکت ، کم یا زیاد کردن opacity ، حرکت در سه محور و یا چرخش و یا سایر انیمیشن های دیگر باشد.)
قرار دادن دو کی فریم با فاصله چند ثانیه از هم، یک بازه فریم کلیدی ایجاد می کند که به برنامه انیمیشن سازی شما می گوید که می خواهید کلیپ شما در مدت زمان مشخص شده از یک حالت به حالت دیگر منتقل شود.
در واقع کی فریم ها را می توان برای نشان دادن حالت های مختلفی نشان داد.
شما با استفاده از این نقاط یا به اصطلاح کی فریم های می توانید برای یک انیمیشن شروع و پایان موشن را مشخص کنید و همچنین با استفاده از اعمال تنظیمات گراف (motion graph) و همچنین تعیین فاصله ی میان آن ها می توانید مشخص کنید که این انیمیشن در چه مدت زمان و با چه افکت های اتفاق بیوفتند.
حالت های انتقال
منظور از حالت های انقال حالت های است که به عنوان مثال فریم 1 به فریم 2 می رود ما در ادامه
بررسی خواهیم کرد که برای انتقال فریم 1 به فریم 2 چه حالت هایی وجود دارد و هر کدام از این حالت ها چه تغییراتی را ایجاد می کند.
1- انتقال Hold :
در این روش انتقال به جای انتقال آهسته و تغییر در طول زمان، یک تغییر ناگهانی در فریم کلیدی انتهایی ایجاد می کند.
این به این معناسب که به عنوان اگر جسم a در مدت زمان 5 ثانیه خواهد از نقطه ی x به نقطه y برود
جسم a نزدیک به 5 ثانیه ثابت در نقطه ی x مانده و تنها در چند صدم ثانیه ی آخر پرشی را به نقطه ی y خواهد داشت .
2- انتقال خطی :
این حالت به اینصورت است که تغییر مورد نظر را در یک حرکت یکنواخت و ثابت انجام می دهد.
به عنوان مثال اگر بخواهید یک شی را در مدت 5 ثانیه از نقطه A به نقطه B منتقل کنید، انیمیشن شما نرخ ثابتی را محاسبه می کند که با آن شیء را برای رسیدن به نقطه B مورد نظر حرکت می دهد.
اگر بخواهیم واضح تر بگوییم در واقع شی با یک سرعت ثابت و یکسان در تمامی طول 5 ثانیه به نقطه B نزدیک می شود.
3- انتقال Bezier :
این روش ترکیبی از انتقال Hold و خطی است.
این روش به شما امکان می دهد یک منحنی و یا یک حالت نمودار را برای الگوی حرکتی مشخص کنید که حالت انتقال شما از آن پیروی می کند و حرکت طبیعی تری ایجاد می کند.
به عنوان مثال به منحنی زیر توجه کنید که حالت انتقال را بین دو نقطه مشابه با منحنی تنظیم میکند و نقاط برامده و فرورفته هر کدام تغییر در حالت انتقال را نمایش میدهد.
از کدام روش انتقال استفاده کنیم ؟
روش انتقالی که باید استفاده کنید به پارامترهای شما و انیمیشن مورد نظر شما بستگی دارد.
اگر می خواهید حرکت شما به اندازه ای طبیعی به نظر برسد که بینندگان حتی متوجه آن نشوند، استفاده از انتقال Bezier به شما در ایجاد این اثر کمک می کند.
اگر می خواهید تغییر شما ناگهانی باشد، مانند انیمیشن محو شدن ناگهانی، انتقال Hold به شما در ایجاد این حرکت کمک می کند.
بازی کردن با فریم های کلیدی و روش های انتقال بهترین راه برای دستیابی به موشن مورد نظر شما است.
انیمیشن کی فریم ها
ما در این بخش قصد داریم به معرفی انواع انیمیشن های ایجاد شده برای کی فریم ها بپریدازیم
که شما یاد بگیرید چگونه می توانید بین دو کی فریم انیمیشن ایجاد کنید که تغییر حالتی اتفاق بیوفتند.
1- Position :
انیمیشن position یا transform که هر دو نام در نرم افزارهای مختلف انیمیشن سازی شناخته می شود جزوه پر استفاده ترین و پر کاربردترین انیمیشن های کی فریم ها می باشد.
این موشن آبجکت را می تواند چهار جهت بالا ، پایین ، چپ و راست حرکت دهد.
در واقع با استفاده از این انیمیشن شما می توانید شی خود را داخل بین کی فریم ها طی مدت
زمان و تنظیمات مورد نظر در چهار جهت اصلی حرکت دهید.
2- Rotation :
انیمیشن روتیشن یا چرخش همانطور که از نام آن مشخص در آبجکت مورد نظر ما انیمیشن چرخش را
ایجاد می کند.
3- Scale :
انیمیشن اسکیل یا بزرگ نمایی انیمیشنی است که با استفاده از آن شما می تواند شی خود را بزرگ
یا کوچک کرده و از این انتقال حالت از کوچک به بزرگ یا برعکس کی فریم بسازید.
4- Modifire و Effect
مادی فایرها و افکت های یک سری افزودنی ها هستند که بر روی لایه ای اعمال می شوند.
هر نرم افزار انیمیشن سازی یا تدوین ویدیو برای خود یک سری مادی فایرها و افکت های اختصاصی دارد که می توانید با اعمال آن ها بر روی مدل خود و ایجاد تغییرات در پارامترهای آن ها بین دو کی فریم به ایجاد انیمیشن بپردازید.
(به عنوان مثال برای آشنایی بیشتر با کی فریم ها می توانید به مقاله بهترین مادی فایر های تری دی مکس مراجعه کنید.)
5- Transition :
ترنزیشن ها یا تبدیل های انیمیشنی را برای انتقال یک لایه به لایه ی دیگر تعیین می کند.
به عنوان مثال شما فرض کنید دو لایه ی تصویر دارید و می خواهید تصویر 1 پس از 3 ثانیه به تصویر 2 برود.
بدون استفاده از ترنزیشن ها در ثانیه ی سوم به یک دفعه تصویر 1 محو و تصویر 2 بدون هیچ انیمیشن خاصی ظاهر می شود و دقیقا کار ترنزیشن ها ایجاد حالت های انتقال جذاب است.
6- Opacity :
اوپسیتی یا شفافیت یکی دیگر از انیمیشن هایی است که استفاده از آن در لایه ها و ما بین کی فریم ها به شدت متداول می باشد شما با استفاده از این پارامتر می توانید برای کم یا زیاد کردن میزان وضوح و شفافیت شی ها انیمیشن ایجاد کنید.
7- Camera Motion :
در بسیاری از اوقالت شما شاهد این خواهید بود که اشیا و مدل های شما ثابت هستند اما حرکت دوربین است که با تغییر در پوزیشن و یا لنز خود به ایجاد انیمیشن منجرب می شود.
حرکت دوربین یکی از متداول ترین انیمیشن ها در نرم افزارهای انیمیشن سازی دو بعدی و سه بعدی می باشد.
8- انیمیشن نور ها :
نورها در هر نرم افزار انواع خاص خود و تنظیمات مربوطه ی خود را نیز دارا هستند که با کم و زیاد شدت شدت خود ، سایه ها ، نوع تابش ، پرتوها و سایر پارامترهای خود می توانند اقدام به ایجاد انیمیشن بکنند.
9- رنگ ها :
تغییر رنگ ها در یک مدل و یا کم و زیاد شدن غلظت و رقیق بودن آن ها و همچنین پارامترهایی مانند ترکیب شدن تغییر ساختار و … می توانند به ایجاد انیمیشن رنگ برای آبجکت های بین دو کی فریم منجرب شوند.
لازم به ذکر انیمیشن رنگ ها نیز یکی از متداول ترین انیمیشن ها می باشد.
تنظیمات کی فریم ها
کی فریم های یک سری تنظیمات دارند که این تنظیمات شامل پارامتر گرفتن آن ها می باشد.
پارامتر گیری تنظیمات به این معناست که حالت رخ دادن و تبدیل را مشخص می کند.
این بخش شباهت های بسیاری را با بخش حالت های انتقال دارد اما ما قصد توضیحات بیشتری را در
رابطه با تنظیمات آن خواهیم داشت.
به این پارامترهای حالت های اتفاق نیز می گویند که برای آن ها تنوع بسیار زیادی وجود دارد که ما در ادامه به معرفی تنها معروف ترین آن ها خواهیم پرداخت :
1- ease in :
باعث می شود انیمیشن با سرعت بیشتری نسبت به انیمیشن های خطی شروع شود و همچنین در انتها کاهش سرعت دارد.
2- ease out :
برعکس Ease-In بوده و انیمیشن آهسته شروع می شود و سریع به پایان می رسد.
3- ease in out :
آهسته شروع می شود، ما بین کار انیمیشن سریع اتفاق می افتد و پایان آهسته تمام می شود.
لازم به ذکر است شما در این بخش تنها کافی است مفهوم in ، out و in out را یاد بگیرید زیراکه در سایر
حالت ها این سه حالت اتفاق تغییری نخواهد کرد و تنها شکل انیمیشن متفاوت می باشد.
به عنوان مثال به جای ease می تواند zoom قرار گیرد که تمامی مفاهیم بالا را دنبال می کند اما با انیمیشن زوم.
حالت های دیگری که به جای ease می توانند قرار گیرند و متداول هستند عبارتند از :
Power :
مشابه ease اما با نامی متفاوت
Bounce :
انیمیشن لرزش
Elastic :
انیمیشن کششی
Circ :
حالت چرخشی سه بعدی
Sine :
حرکتی سینوسی
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
در زندگی رویاهات را دنبال کن