بهترین مادی فایر های 3d max
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 16/03/2022
در این مقاله قصد داریم در رابطه با بهترین modifier های 3ds max صحبت کنیم.
مادی فایر ها هسته ی اصلی نرم افزارهای مدل سازی سازی و انیمیشن سازی می باشند که
هر کدام از آن ها با اضافه شدن به مدل ساخته شده ، قابلیت خاصی را اضافه می کنند.
همچنین لازم به ذکر است مادی فایر ها علاوه بر هسته ی اصلی مدل سازی هسته انیمیشن سازی
نیز هستند زیراکه قابلیت افزوده شدن Keyframe را به خود دارند.
ما در این مقاله قصد معرفی مادی فایرها برای نرم افزار3ds max را داریم که از بهترین نرم افزارهای
مدل سازی و انیمیشن سازی می باشد.
نحوه ی استفاده از مادی فایر در 3d max
مادی فایرها راهی برای مدل سازی و ویرایش مدل هارا برای شما فراهم میکنند. آنها می توانند هندسه یک جسم و ویژگی های آن را تغییر دهند.
شما برای استفاده از مادی فایرها باید در ابتدا یک مدل خام داشته باشید که بتوانید مادی فایر مورد نظر را بر روی آن پیاده سازی کنید.
هنگامی که یک modifier asset ایجاد می شود، مانند یک اصلاح کننده برای مدل آماده می کند و وابسته به نوع خود اجازه ی ویرایش خاصی را به مدل می دهد.
مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید و تب Modify را باز کنید.
حال می بینید که شاهد یک لیست از modifier ها هستید که هر کدام از آن نام و ویژگی های خاص مربوط به خود را دارا هستند.
ما در ادامه خواهیم گفت که چگونه با استفاده از هر یک از این مادی فایرها می توانید اعمال خاصی را بر روی مدل انجام دهید.
(لازم به ذکر است از آنجایی که تعداد مادی فایرها بسیار زیاد است ما تنها به معرفی کاربردی تری آن ها خواهیم پرداخت.)
نکاتی در رابطه با modifier ها
اصلاح کننده هایی که روی یک مدل اعمال می کنید در یک stack ذخیره می شوند.
با پیمایش به بالا و پایین stack ، می توانید جلوه ی مادی فایر را تغییر دهید یا آن را از مدل حذف کنید.
یا می توانید تغییرات ایجاد شده را ثبت و نهایی کنید.
نکات کلی در رابطه با مادی فایرها :
- شما می توانید تعداد نامحدودی مادی فایر را روی یک مدل یا بخشی از یک مدل اعمال کنید.
- هنگامی که یک مادی فایر را حذف می کنید، تمام تغییرات آن در مدل ناپدید می شود.
- میتوانید با استفاده از کنترلهای موجود در صفحه نمایش modifier stack ، مادی فایرها را به اشیاء دیگر منتقل و کپی کنید.
- ترتیب یا دنباله ای که در آن مادی فایر ها را اضافه می کنید مهم است. هر مادی فایر بر مواردی که بعد از آن می آیند تأثیر می گذارد.
برای مثال، اضافه کردن یک مادی فایر Bend قبل از Taper میتواند نتایج کاملاً متفاوتی نسبت به زمانی که ابتدا Taper و سپس Bend اضافه کردهاید، به شما بدهد.
بهترین مادی فایر های 3ds max
اصلاح کننده هایی که روی یک مدل اعمال می کنید در یک stack ذخیره می شوند.
با پیمایش به بالا و پایین stack ، می توانید جلوه ی مادی فایر را تغییر دهید یا آن را از مدل حذف کنید.
یا می توانید تغییرات ایجاد شده را ثبت و نهایی کنید.
نکات کلی در رابطه با مادی فایرها :
- شما می توانید تعداد نامحدودی مادی فایر را روی یک مدل یا بخشی از یک مدل اعمال کنید.
- هنگامی که یک مادی فایر را حذف می کنید، تمام تغییرات آن در مدل ناپدید می شود.
- میتوانید با استفاده از کنترلهای موجود در صفحه نمایش modifier stack ، مادی فایرها را به اشیاء دیگر منتقل و کپی کنید.
- ترتیب یا دنباله ای که در آن مادی فایر ها را اضافه می کنید مهم است. هر مادی فایر بر مواردی که بعد از آن می آیند تأثیر می گذارد.
برای مثال، اضافه کردن یک مادی فایر Bend قبل از Taper میتواند نتایج کاملاً متفاوتی نسبت به زمانی که ابتدا Taper و سپس Bend اضافه کردهاید، به شما بدهد.
Taper
مادی فایر Taper با مقیاسبندی هر دو انتهای هندسه یک مدل، یک کانتور مخروطی ایجاد میکند.
شما می توانید با این مادی فایر دو سر یک مدل را از لحاظ شعاعی مطابق با تصویر زیر کوچک یا بزرگ کنید.
در واقع شما می توانید مقدار و منحنی مخروطی را روی دو بخش از محورها کنترل کنید.
FFD
FFD مخفف Free-Form Deformation است. اثر آن در انیمیشن های کامپیوتری برای چیزهایی مانند ماشین های رقصنده و مخازن بنزین استفاده می شود.
می توانید از آن برای مدل سازی اشکال گرد مانند صندلی و مجسمه نیز استفاده کنید.
این مادی فایر هندسه انتخاب شده را با یک شبکه احاطه می کند. با تنظیم نقاط کنترل شبکه، هندسه محصور را تغییر شکل می دهید.
شما می توانید به راحتی تعداد نقاط و جایگاه آن ها را برای ایجاد تغییر در مدل مشخص کنید.
Bend
مادی فایر Bend به شما امکان میدهد مدل خود را تا 360 درجه حول یک محور خم کنید و یک خمیدگی یکنواخت در هندسه ی آن یک جسم ایجاد کنید.
شما می توانید زاویه و جهت خم را در هر یک از سه محور کنترل کنید.
همچنین می توانید خم شدن را به بخشی از هندسه محدود کنید.
Shell
مادی فایر shell به گونه ای عمل می کند که به عبارتی یک حجم داخلی و خارجی را به مدل می دهد.
در واقع با استفاده از این مادی فایر یک مدل در تمامی جهات با افزایش ضخامت سطح خود همراه می شود.
Edit Splines
شاید این مادی فایر را بیشتر بتوانید برای مدل های دو بعدی کاربردی بدانیم.
همانطور که در مقاله ی روش های مختف مدل سازی گفتیم یکی از روش مدل سازی استفاده از spline ها می باشد.
با این روش شما می توانید با استفاده از مجموعه ای از نقاط به مدل سازی بپردازید.
این مادی فایر نیز اشاره به همین روش دارد به اینصورت که پس از اتمام مدل سازی با این مادی فایر می توانید مجدد کنترلرهای نقاط را فعال و ویرایش کنید.
Skin
یکی دیگر از بهترین مادی فایر های 3d max که بسیار کاربردی می باشد skin است.
شما با استفاده از این مادی فایر می توانید یک مدل را با استفاده از اجاسم دیگر ویرایش و تغییر حالت دهید.
به عنوان مثال ، اشیاء مش، پچ یا NURBS می توانند توسط bones ، splines و سایر اشیاء تغییر شکل دهند.
Extrude
شما با استفاده از این مدی فایر که در قسمت conver to edition poly نیز برای مدل ها وجود دارد؛
می توانید به مدل های مد نظر خود مانند شکل زیر یک عمق را داده و با تنظیماتی که در اختیار دارید ،
میزان عمق را کم و زیاد کنید.
Lathe
یکی دیگر کاربردی ترین و بهترین مادی فایر های 3d max ، Lathe می باشد که مخصوص سه بعدی کارها است.
شما با استفاده از آن می توانید اجسام دو بعدی را به اجسام سه بعدی تبدیل کنید.
لازم به ذکر است نحوه ی سه بعدی سازی در این مادی فایر دارای تنظیمات پیشرفته ای می باشد به اینصورتکه شما در جهت سه محور x.y,z می توانید این عملیات را انجام دهید با پارامترهای پیشرفته.
UVW Map
شما با استفاده از این مادی فایر بر روی مدل می توانید تنظیمات پیشرفته ای را برای متریال و تکسچرهای روی مدل اعمال کنید.
همانطور که می دانید با استفاده از بخش متریال ادیتور در تری دی مکس اعمال و ساخت متریال بر روی مدل های صورت می پذیرد.
اما اینکه متریال ها در چه مختصاتی ، با چه شکلی و در کدامین بخش های مدل قرار گیرند تماما بخشی از تنظیماتی است که با استفاده از این مادی فایر می توان انجام داد.
MeshSmooth
به تصویر زیر و تغییر حالتی که کرده است دقت کنید ؛ همچنین به نام این مادی فایر نیز دقت کنید.
به راحتی متوجه می شوید که این یک مادی فایر نرم کننده است که به اصطلاح مدل را نرم می کند.
این نرم کردن به معنای این است که تمامی گوشه ها ، لبه ها و زوایای سخت و نوک تیز مدل نرم و منحنی مانند شده و مدل شما حالت یکپارچه ای را به خود خواهد گرفت.
در کنار MeshSmooth یک مادی فایر دیگر به نام TurboSmooth نیز وجود دارد که شاید برای شما
سوال پیش بیاید تفاوت های این دو در چیست که در ادامه به ذکر این تفاوت ها خواهیم پرداخت :
TurboSmooth بسیار سریعتر و کارآمدتر از MeshSmooth است به گونه ای که
TurboSmooth گزینه ای برای Explicit Normals دارد که در MeshSmooth در دسترس نیست.
TurboSmooth زیر مجموعه محدودی از عملکرد MeshSmooth را ارائه می دهد.
( به طور خاص، TurboSmooth می تواند تنها بر کل مدل اعمال شود و نمی تواند بخش های خاص را پوشش دهد.)
Surface
این یک مادی فایر کاربردی برای تنظیمات سطوح می باشد.
ممکن است شما در مدل سازی نتوانسته باشید سطوح مدل خود را به درستی و اصطلاحا تمیز طراحی کنید.
در برخی موارد ممکن است ، ورتکس ها یا خطوط برخی از سطوح در هم تنیده و یک مدل غیر استاندارد را پدید آورده باشند.
تمامی این موارد با استفاده از این مادی فایر و تنظیات فوق العاده ی دیگر آن امکان پذیر می باشد.
Slice
همانطور که از نام این مادی فایر مشخص است برای برش مدل مورد استفاده قرار می گیرد.
شما با استفاده از این مادی فایر و صفحه ای که برای برش در اختیار شما می گذارد می توانید اجسام را
در جهت دلخواه و با مقادیر مورد نظر خود مانند تصویر زیر برش بدهید.
Noise
این مادی فایر یکی از بهترین مادی فایر های 3d max می باشد که انیمیشنی را نخواهید دید که در آن از این پارامتر استفاده نشده باشد.
شما با استفاده از این مادی فایر می توانید به ایجاد موج بر روی مدل های مختلف بپردازید.
ایجاد موج ها می تواند در جهات مختلف با اشکال مختلف و با پارامترهای بسیار پیشرفته ای صورت بپذیرد که تمامی آن ها قابلیت کی فریم گذاری را برای ساخت انیمیشن دارا هستند.
معمولا از این مادی فایر برای ایجاد موج دریا ، پارچه های داینامیک مانند پرچم ، زمین های هموار و … استفاده می کنند.
مهرسا امینی
برنامه نویس ، انیماتور ، سئوکار
در زندگی رویاهات را دنبال کن