سبک Cel shading
فهرست مطالب
فهرست مطالب
با یکی دیگر از مقالات مختص آرتیست های حوزه ی بازی، مدل سازی و انیمیشن سازی با شما هستیم.
در این مقاله قصد پرداختن به یکی دیگر از محبوب ترین و در عین حال متمایزترین سبک های گرافیکی یعنی سبک cel shading را داریم.
این سبک گرافیکی خاص و متمایز در بسیاری از بازی های بزرگ مانند Legend of Zelda و borderland و خیلی از بازی های دیگر استفاده شده است.
با ما در ادامه همراه باشید تا به صورت کامل با ویژگی ها، نوع و کاربرد استفاده و سایر جژئیات این سبک آشنا شویم.
(در مقاله ی سبک های گرافیکی بازی به صورت مختصر به این سبک و سایر سبک های گرافیکی پرداخته شده است که ما در این مقاله قصد تکمیل توضیحات مربوط به این سبک را داریم.)
Cel-shading که با نام “toon shading” نیز شناخته می شود، یک تکنیک یا می توان گفت سبک گرافیکی است برای ایجاد یک شی یا صحنه سه بعدی که صاف به نظر می رسد و از سبک بصری انیمیشن سنتی یا کمیک آرت تقلید می کند.
این روش شامل استفاده از رنگهای سایهدار کمتر و خطوط پررنگتر است، برخلاف گرادینت ها و رنگهای shading دقیقتر که معمولاً در تکنیکهای رندر سهبعدی واقعی یافت میشوند.
با ایجاد یک سبک بصری منحصر به فرد که عناصر هر دو جهان را با هم ترکیب می کند، خود را از سایر اشکال، مانند رندر سه بعدی سنتی و انیمیشن دو بعدی دستی متمایز می کند.
در حالی که رندر سه بعدی سنتی با هدف تکرار عمق، نور و تکسچر اشیاء دنیای واقعی است، cel shading به طور عمدی این عناصر را ساده می کند تا ظاهری شیک و کارتونی (یا شاید بهتر باشد بگوییم فانتزی) به ارمغان بیاورد.
یکی از مزایای کلیدی cel shading این است که می تواند اشیاء سه بعدی را بیشتر شبیه به آرت دو بعدی کند که می تواند برای ایجاد یک سبک بصری خاص یا برای تأکید بر جنبه های خاصی از یک بازی یا انیمیشن مفید باشد.
علاوه بر این، از آنجایی که cel shading اغلب شامل سادهسازی هندسه یک شی میشود، میتواند از نظر محاسباتی کمتر از سایر انواع رندر باشد.
تکنیک مشابهی نیز وجود دارد که به آن sof shading می گویند.
در حالی که cel shading از رنگ های متمایز و مسطح برای ایجاد ظاهری کارتونی استفاده می کند، sof shading از گرادینت های صاف و انتقال بین رنگ ها برای ایجاد ظاهری واقعی تر و سه بعدی استفاده می کند.
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد استفاده از سل شیدینگ در بازی ها و انیمیشن ها متداول است.
معمولاً در بازیهای ویدیویی برای دادن ظاهر متمایز و متحرک به محیط، کارکترها، آبجکت ها و … استفاده میشود و همچنین در انیمیشن ها برای ترکیب انیمیشنهای سه بعدی و دوبعدی استفاده میشود.
مزیت cel shading در خاص بودن آن است به شکلی که از رندر واقع گرایانه متمایز بوده و اغلب منجر به تصاویر به یاد ماندنی و چشم نواز می شود؛ البته ماهیت فانتزی cel shading ممکن است برای همه محتواها مناسب نباشد و آن را برای هر پروژه ای مناسب نکند.
در نهایت، اگر این روش بیش از حد استفاده شود یا با تنوع کافی اجرا نشود، می تواند تکراری شود و منجر به خستگی بصری شود.
AKIRA یکی از اولین فیلم های انیمه ای بود که استفاده از celluloid sheets را گسترش داد و واقعاً cel shading را به سطح جدیدی رساند.
در AKIRA، سایهها با دست روی رنگ پایه کشیده میشدند و باعث میشد شخصیتها و اشیاء، سهبعدی به نظر برسند.
Cel shading، در حال حاضر دیگر روی celluloid sheets انجام نمی شود.
در عوض، به صورت دیجیتالی با نرم افزارهای هنری مانند Clip Studio Paint یا با نرم افزارهای تخصصی انیمه مانند Retas Studio طراحی می شود.
استودیوهای انیمه ژاپنی، مانند استودیو گیبلی، toon shading را به عنوان بخشی از فرآیند انیمیشن خود ادغام کردند.
وقتی صحبت از بازیهای ویدیویی میشود که شبیه انیمههای cel shaded هستند، به لطف toon shaders موجود در موتورهای بازی مختلف مانند Unreal Engine، Blender و Unity است.
Softimage و toon shader یکی از اولین نرم افزارهایی بود که می توانست برای تولید نتایج کارتونی برای بازی های ویدیویی استفاده شود.
بعدها، بازیهایی مانند Jet Set Radio (که در ژوئن 2000 عرضه شد) و Legend Of Zelda Wind Waker (در سال 2002 راهاندازی شده) به طور کامل از toon shaders برای ایجاد تجربهای بصری که شبیه به فیلمهای کارتونی بود استفاده کردند.
Guilty Gear Xrd بود که با استفاده از Unreal Engine در ترکیب با Autodesk Softimage، بازیهای cel-shaded را به سطح جدیدی وارد کرد.
UE در حال حاضر یکی از پرکاربردترین موتورهای بازی برای ساخت برخی از زیباترین بازی های انیمه در جهان است و Arc System Works را می توان به عنوان یکی از پیشگامان صنعت بازی سازی cel-shaded دانست.
برنامه نویس بازی و سایت
تا وقتیکه دست از کارهایی نکشیم که باعث شکستمان می شود؛ نمی توانیم به تغییراتی متعهد شویم که موفقیت را برایمان خواهند آورد.