سبک پیکسل آرت
فهرست مطالب
با سبک های گرافیکی آشنایی دارید، پیکسل آرت یکی از متمایز ترین آن ها است.
پیکسل آرت همانطور که از نام آن مشخص است یک گرافیک پیکسلی را به شما ارائه می دهد.
شاید با خود بگویید آیا اصلا این سبک گرافیکی کاربردی دارد و یا اصلا در جایی مورد استفاده قرار می گیرد.
سبک پیکسل آرت قائدتا به روتین بودن سبک هایی مانند realysm یا وکتور آرت نیست و به نوعی جزوه سبک های خاص محسوب می شود.
اما از لحاظ کاربردی بازی های معروفی مانند ماینکرفت با پلیر های چند صد هزار نفری دارای گرافیک پیکسل آرت می باشند.
پیکسل آرت چیست ؟
Pixel Art اصطلاحی است برای توصیف هر طرح هنری مبتنی بر پیکسل و ایجاد شده با استفاده از ابزارهای دیجیتال.
پیکسل آرت یک تکنیک ساده نیست، زیرا انتخاب پالت رنگی و استفاده از رنگ ها برای ایجاد آنچه در نظر گرفته شده است بسیار مهم است.
استفاده از پیکسل آرت در بازی های ویدیویی یکی از متداول ترین کاربردهای این سبک هنری می باشد.
پیکسل آرت در بازی های ویدویی
بازیهای ویدیویی اولیه وضوح پایینتری داشتند، پنهان کردن مستطیلهای کوچکی که دنیای Space Invaders و Donkey Kong را ایجاد میکردند غیرممکن بود؛ بنابراین پیکسل آرت از سر ناچاری به وجود آمد.
چند پیکسل قرمز باید کلاه ماریو را نشان دهد و یک یا دو پیکسل باید به عنوان دست یا صورت او در نظر گرفته شود.
در دوران 16 بیتی دهه 1990، هنر پیکسلی جزئیات بیشتری پیدا کرد، اما روح آن همان گونه باقی ماند.
اگر در مورد صنعت بازیهای ویدیویی به خوبی اطلاعات داشته باشید، میدانید که سبکهای بازی بسیار متفاوتی وجود دارد: بازیهای واقعگرایانه تقریباً در همه ژانرهای اکشن و ورزشی، Cell Shading که با فناوریهای جدید سازگار شده است، بازیهای Low poly و همچنین بازی های ویدیویی مبتنی بر Pixel Art و Pixel Art 3D.
همه آنها هنر دیجیتال مبتنی بر پیکسل را نشان می دهند.
Pixel Art را می توان یک سبک خاص کلاسیک برای بازی های ویدیویی دانست.
این یک فرآیند شطرنجی پیکسل به پیکسل است که با استفاده از پیکسل های رنگی کوچک، امکان ایجاد تمام عناصر یک بازی ویدیویی را فراهم می کند.
دهههای 80 و 90 دهههایی بودند که Pixel Art واقعاً توسعه یافت.
اما پس از آن Pixel Art دوباره ظاهر شده و اکنون قویتر از همیشه است، بهطور متناقضی با گرایشهای رئالیسم غالب در صنعت بازیهای ویدیویی رقابت میکند.
تقاضا برای پیکسل آرت وجود دارد، اما نسبتاً خاص است.
بیشتر آن از صنعت بازی های ویدیویی می آید.
بسیاری از بازیهای ویدئویی مدرن مانند Shovel Knight و Enter the Gungeon، علیرغم طراحیشده برای کنسولها و رایانههای شخصی مدرن، از گرافیکهای سبک NES تقلید میکنند.
فرایند طراحی در پیکسل آرت
۱- با یک طرح نه چندان تمیز شروع کنید
اسپرایت خود را با کشیدن ابزار Pencil به اطراف شروع کنید، به همان روشی که با قلم و کاغذ می کشید، طراحی کنید؛ لازم نیست کامل باشد.
هر خرابی که بکنید، بعداً تمیز می کنیم.
تمام هدف ما در این مرحله اولیه این است که ایده شما و ترکیب آن را روی کنواس نشان دهیم.
۲- تصمیم بگیرید که چه وضوحی را می خواهید
آیا از گرافیک 8 بیتی الهام گرفته اید؟ گرافیک 16 بیتی؟ از قبل تعیین کنید که با چه سبکی کار می کنید، زیرا بر نحوه برخورد شما با هر موضوع تأثیر می گذارد.
۳- اندازه پیکسل های خود را تعیین کنید
هرچه پیکسل کوچکتر باشد، پتانسیل بیشتری برای جزئیات پیچیده است.
۴- تمیزکاری
اکنون زمان آن است که همه چیز را کمی قابل ارائه تر کنیم.
خطوط ناهموار را صاف کنید و پیکسل های اضافی را حذف کنید.
تک پیکسل ها یا گروهی از پیکسل ها که consistency یک خط را از بین می برند، “jaggies” نامیده می شوند.
Jaggies دقیقاً همان چیزی است که ما سعی می کنیم از آن اجتناب کنیم.
اغلب اوقات، مشکل این است که یک بخشی از خط خیلی طولانی یا خیلی کوتاه است و یک پرش ناخوشایند ایجاد می کند.
میخواهید از طول یکنواخت پیکسلها برای انتقال صاف روی یک منحنی استفاده کنید.
یک ردیف از پیکسل ها را با پیکسل های بزرگتر احاطه نکنید.
غیرممکن است که به طور کلی از jaggies اجتناب کنید (مگر اینکه آثار هنری شما فقط از اشکال اولیه تشکیل شده باشد)، اما شما می خواهید سعی کنید آنها را به حداقل برسانید.
۴- وارد کردن رنگ ها
زمان آن فرا رسیده است که ابزار Bucket خود را در دست بگیرید و خط اسپرایت خود را با رنگ ها پر کنید.
به طور معمول، شما می خواهید خود را به یک پالت رنگ محدود کنید.
در گذشته، اندازه اسپرایت اغلب تعداد رنگ ها را در پالت تعیین می کرد.
اگر یک اسپرایت ۱۶×۱۶ بود، به این معنی بود که آرتیست ۱۶ رنگ برای کار با آن داشت.
خوشبختانه، فناوری از آن زمان پیشرفت کرده است و ما دیگر محدود به این قانون نیستیم.
بهترین پالت ها دارای رنگ های متفاوتی هستند که مکمل یکدیگر هستند، مقادیر اشباع متفاوت و ترکیبی از نور و تاریکی.
مگر اینکه از قبل بدانید که چگونه از تئوری رنگ به درستی استفاده کنید، قرار دادن پالت خود در کنار هم می تواند مشکل باشد.
می توانید برای این قسمت از ابزارهای آماده نیز استفاده کنید، Lospec یک پایگاه داده آنلاین عالی پر از پالت های رنگی آماده است.
۵- جزئیات ، Highlights و سایه ها را اضافه کنید
این بهترین بخش کل فرآیند است!
اینجاست که آرت ایجاد شده خود را نشان می دهد.
منبع نور خود را انتخاب کنید و مناطقی را که دورتر از منبع نور هستند با رنگ تیرهتر سایه بزنید.
هایلایت ها باید در مناطقی قرار گیرند که مستقیماً با نور برخورد می کنند.
شما می توانید انتخاب کنید که آرت لاین خود را سیاه نگه دارید یا رنگ آن را تغییر دهید، اما این موضوع به ترجیح شخصی یا سبک هنری شما بستگی دارد.
۶- خروجی
وقت آن است که خروجی کار خود را ببینید.
طبق توضیحاتی که در ادامه گفته می شود، اگر تصویر است باید آن را به عنوان PNG ذخیره کنید.
اما اگر آرت شما دارای انیمیشن است، بهترین فرمت برای آن GIF می باشد.
آنچه مهم است این است که هر دو فرمت از قسمت های بزرگ رنگ ثابت و شفاف پشتیبانی می کنند.
Sprite یا Canvas شما چقدر باید بزرگ باشد؟
هیچ پاسخ اشتباهی برای اندازه اسپریت وجود ندارد.
اما مضربهای هشت در توانهای دو رایجتر هستند (مثلاً ۸×۸، ۱۶×۱۶، ۳۲×۳۲، و غیره) زیرا رایانههای قدیمی نمیتوانستند آنها را بهدرستی نمایش دهند.
هر رزولوشنی که در نهایت تصمیم بگیرید، معمولاً در اندازه کنواس بسیار کوچکتر کار میکنید، سپس پس از پایان کار به وضوح بزرگتر میرسید.
فرض کنید می خواستید به وضوح استاندارد 1080p برسید. می توانید روی کانواس 384×216 کار کنید و سپس 500 درصد بزرگتر کنید.
مقیاس بندی نیز باید آخرین کاری باشد که انجام می دهید.
نمی خواهید مقیاس را به سمت بالا تغییر دهید و سپس با ابزار مداد تک پیکسلی خود به کشیدن ادامه دهید.
این شما را با نسبتهای پیکسل متفاوتی میگذارد که هرگز خوب به نظر نمیرسد.
Emi Monserrate یکی از بهترین هنرمندان سبک پیکسل میگوید: «ارجاعات از زندگی واقعی به خوبی در پیکسل آرت مانند سایر رشتههای هنر دیجیتال کاربرد ندارند؛ شما باید راه های ساده سازی اشکال پیچیده مانند دست ها یا حالات صورت را بیاموزید."
Emi Monserrate
بهترین نرم افزار برای پیکسل آرت
از اکثر برنامه های مدرن ویرایش/نقاشی تصویر دوبعدی می توان برای پیکسل آرت استفاده کرد.
به عنوان مثال، ادوبی فتوشاپ تمام عملکردهای اساسی را دارد که برای ایجاد تصاویر پیکسلی نیاز دارید، و Adobe Illustrator به شما امکان می دهد کار خود را بر روی یک شبکه پیکسلی تراز کنید تا کنترل مورد نیاز برای تصاویر یکپارچهسازی با ظاهر زیبا را به دست آورید.
اکثر هنرمندان این سبک یا از نرمافزارهای گرافیکی دوبعدی همه منظوره مانند Adobe Photoshop و GIMP، یا برنامههای مخصوص پیکسل آرت مانند Aseprite، Pyxel Edit، Pixel Studio، GraphicsGale و Pro Motion یا حتی ابزارهای آنلاین مانند Pixel Art Maker استفاده میکنند.
فایل های PNG یا GIF بهترین نوع هستند.
این یک نوع فایل رایج و اغلب پیشفرض است، اما فشردهسازی که JPG اعمال میکند میتواند کیفیت پیکسل آرت را به خطر بیندازد و عملکرد پیکسل به پیکسل هنرمند را مختل کند.
Dithering در پیکسل آرت
Dithering تکنیکی است که گاهی در پیکسل آرت برای ترکیب رنگ ها در جایی که از یک پالت محدود استفاده می شود استفاده خواهد شد؛ تا تصور یک پالت بسیار بزرگتر را ایجاد کند.
می توان از آن برای ایجاد سایه های بیشتر در پالت، انتقال نرم تر و جلوه های نیمه شفاف مانند سایه ها در آثار پیکسلی استفاده کرد.
این معمولاً با روی هم قرار دادن تک تک پیکسلهای رنگی که میخواهید در یک الگوی متناوب یکنواخت ترکیب کنید، به دست میآید.
Dithering را می توان به عنوان یک نسخه دیجیتالی از cross-hatching یا تکسچر رنگ در نظر گرفت که گاهی در اشکال هنری سنتی استفاده می شود.
به همین ترتیب، میتوان از آن به عنوان یک انتخاب هنری برای افزودن تکسچر یا نویز به اشیاء خاص در تصاویر پیکسلی استفاده کرد.
به دلیل تکسچر اجتنابناپذیری که پیکسلهای متضاد ایجاد میکنند، میتواند نامطلوب و از نظر بصری در موارد خاص (مثلاً هنگام کشیدن اجسام صاف، سخت یا فلزی) نامطلوب باشد.
بنابراین لازم است در مورد محل استفاده از dithering دقت کنیم تا تصویر هنری پیکسلی تمیز و از نظر بصری جذابی تولید کنیم.
Dithering بیشتر در پالت های بسیار محدود کننده استفاده می شود که توانایی استفاده از بسیاری از رنگ های میانی را برای سایه زدن محدود می کند.
همانطور که سختافزار گرافیکی توانمندتر شد (با پالتهای کلی بزرگتر، و همچنین تعداد بیشتری از رنگهای مجاز روی صفحهنمایش به طور همزمان)، تداخل در رنگ ها تا حد زیادی کم شد.
با این حال، هنوز هم از Dithering استفاده میشود.
مهرسا امینی
برنامه نویس سایت و بازی
لحظه ای درد به یک عمر شکوه می ارزد.