Unreal Engine 5
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 26/04/2024
Unreal Engine 5 در حال حاضر قدرتمندترین موتور بازی سازی جهان است که هم اکنون در دسترسی اولیه برای توسعه دهندگان است و به آنها این امکان را می دهد تا ویژگی های آزمایشی آن را آغاز کرده و نمونه های اولیه بازی های آینده خود را ارائه دهند.
Unreal Engine 5 آزادی و انعطاف پذیری را برای ایجاد بازی های نسل بعدی ایجاد می کند که ذهن بازیکنان را درگیر می کند.
ویژگی های جدید و شگفت انگیزی مانند Nanite و Lumen یک جهش نسلی در جلوه های بصری ایجاد می کند ، در حالی که سیستم جدید World Partition ایجاد دنیاهای گسترده ی بازی با محتوای مقیاس پذیر را امکان پذیر می کند.
همچنین رشد عظیم گرافکی از جمله : نور پردازی ها ، سایه ها ، جزئیات ، متریال ها و … باعث شده است که گرافیک نسل جدید این موتور بازی سازی از واقعیت قابل تشخیص نباشد.
Unreal Engine 5 از اوایل سال 2022 عرضه شده است و سازندگان را در همه فیلدهای بازی سازی قادر خواهد ساخت تا محتواها و تجربیات بی نظیری را در زمان واقعی ارائه دهند.
ویدیو معرفی
Nanite
سیستم Nanite به کاربران امکان می دهد بازی هایی با حجم عظیم و بی سابقه ای از جزئیات هندسی ایجاد کنند.
با استفاده از این قابلیت شما می توانید میلیون ها پولیگان را وارد کنید و میلیون ها بار آنها را کپی برداری کنید و همه ی این جزئیات در حالی اضافه می شود که فریم ریت را در زمان واقعی حفظ خواهد کرد و بدون از دست دادن قابل توجه fidelity ، کار می کند.
Nanite به طور هوشمند تنها جزئیاتی را که می توانید درک کنید ، جریان می دهد و پردازش می کند ، تا حد زیادی شمارش poly را حذف کرده و محدودیت های تماس با اجسام را ترسیم می کند و کارهای وقت گیر مانند ساختن جزئیات در نقشه های معمولی و نوشتن دستی LOD ها را راحت می کند.
همچنین به شما اجازه می دهد از نهایت خلاقیتی که در ذهن دارید و می توانید استفاده کنید.
Lumen
Lumen یکی دیگر از جهش های فوق العاده ی آنریل انجین 5 است که به کاربران این قابلیت را می دهد که صحنه های پویا و باورپذیری ایجاد کنند.
با استفاده از لومن ، نورپردازی غیرمستقیم در فضا با تغییراتی در نورپردازی مستقیم مانند تغییر زاویه خورشید با زمان روز ، روشن کردن چراغ قوه یا باز کردن درب بیرونی ، سازگار می شود و این یک قابلیت فوق العادست که نشان از تاثیر پذیری فوق العاده ی نورها و شیدر ها در محیط های مختلف بازی است.
این قابلیت به بازی سازان کمک می کند که دیگر بدون نیاز به نوشتن ساعت ها کد برای تاثیر پذیری اجسام از روشنایی محیط یا روشنایی المان ها را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنند.
به طور تکنیکال و دقیق تر این بدان معناست که دیگر نیازی به نوشتن اشعه ماوراء بنفش نور نیست ، تنها باید منتظر بمانید تا light map ها ساخته شوند یا عکس های بازتابنده قرار دهید و می توانید به سادگی در داخل ویرایشگر غیرواقعی چراغ ایجاد کرده و ویرایش کنید و همان نور نهایی را هنگام بازی روی کنسول مشاهده خواهید کرد.
Open Worlds
یکی از اهداف اصلی در جهش جدیدی که آنریل کرده است بازی های openworld است ، به اینصورت که با تغییراتی که در خود ایجاد کرده است ، باعث شده پیاده سازی ، ساخت و طراحی بازی های openworld به صورت تیمی کاربر پسندتر و دارای کنترل بهتری باشد.
سیستم جدید World Partition در Unreal Engine 5 نحوه مدیریت و پخش سطوح را تغییر می دهد ، به طور خودکار جهان را به یک شبکه تقسیم کرده و سلولهای لازم را در آن پخش می کند.
اعضای تیم همچنین می توانند به طور همزمان در یک منطقه از همان جهان کار کنند بدون اینکه از طریق سیستم جدید One File Per Actor در پروسه ی طراحی یکدیگر دخالت کنند و یا اختلالی را ایجاد کنند.
data layers به شما این امکان را می دهد تا تغییرات متفاوتی از یک جهان ، مانند حالات روز و شب را به عنوان لایه هایی که در یک فضا وجود دارند ، ایجاد کنید.
Animation
از دیگر جهش های فوق العاده ی آنریل انجین 5 در تغییراتی است که در ساخت انیمیشن ها و مدل سازی این موتور اتفاق افتاده است به این شکل که شما می توانید ، کارکتر هایی را با جزئیات گرافیکی فوق العاده بالا و فیزیک های بسیار دقیق و واقع گرایانه ای ایجاد کنید .
با ابزارهایی مانند Control Rig شما می توانید به سرعت مدل هایی ایجاد کرده و آنها را در چندین کاراکتر به اشتراک بگذارید.
همچنین آنها را در Sequencer قرار دهید و حالت ها را با مرورگر جدید Pose ذخیره و اعمال کنید.
به راحتی با IK Full-Body حرکت طبیعی ایجاد کنید، و با Motion Warping ، می توانید حرکت ریشه ای یک شخصیت را به صورت پویا تنظیم کنید تا با یک انیمیشن واحد به اهداف مختلف برسد.
MetaSounds
آنریل انجین 5 با استفاده از MetaSounds ، یک سیستم کاملاً جدید برای ساخت صدا ، با کارایی بالا که کنترل کامل بر تولید منابع صوتی DSP صوتی دارد را ارائه می دهد.
به کاربران امکان می دهد تا تمام جنبه های ارائه صدا را مدیریت کرده و تجربه های صوتی رویه ای نسل بعدی را هدایت کنند ؛ این جزئیات صوتی می تواند حتی در قالب صداهای محیط مانند : صدای باد ، باران ، جنگل و … باشد.
MetaSounds قابلیت های بسیار زیاد دیگر مانند : توانایی ترسیم پارامترهای بازی برای پخش صدا ، بهبودهای صدادهای اصلی کار و … را نیز در خود جای داده است.
Editor Workflow
در آنریل انجین 5 ، Editor Workflow با محیط داینامیک تر و کاربر پسند تر به روز شده است و امکان ویرایشات را برای شما ساده تر و جذاب تر خواهد کرد.
شما با این تغییرات می توانید صفحات ویرایش شده ی جدید را با یکدیگر به بهترین شکل ممکن ترکیب کنید.
اکنون می توانید با یک سیستم دلخواه جدید به سرعت به ویژگی های مکرر مورد استفاده در پنل Details دسترسی پیدا کنید ، در حالی که دکمه new create در نوار ابزار اصلی به شما امکان می دهد بازیگران را به راحتی در دنیای خود قرار دهید.
همچنین گردش کار ساده تری برای ایجاد پروژه های جدید در نسخه ی جدید تعبیه شده است.
MetaHumans
MetaHumans ایجاد شده در MetaHuman Creator با هر دوی ورژن های آنریل 4 و آنریل 5 سازگار است.
برای دسترسی زود هنگام به MetaHuman Creator باید در ابتدا ثبت نام کنید تا ورودی های MetaHumans را دریافت وکار خود را شروع کنید ، همچنین می توانید به سادگی از مدل های بیش از 50 انسان و کارکترهای پیش ساخته را از Quixel Bridge بارگیری و در پروژه ی خود اضافه کنید.
(برای آشنایی بیشتر با MetaHumans به مقاله ی مربوطه ی آن بروید.)
جمع بندی
ما به صورت تخصصی و کامل در رابطه با این موتور بازی سازی و قدرت های فوق العاده ی آن در این مقاله صحبت کرده ایم.
اما قطعا این تازه شروع کار است و ویژگی های فوق العاده ی آنریل انجین ۵ به همینجا خلاصه نشده و این موتور در زمان عرضه و استفاده قدرت های بیشتری از خود را نشان می دهد.
اما واقعیتی که نمی توانیم از آن فرار کنیم این است که بدون شک آنریل یکی از بهترین موتورهای بازی سازی جهان بوده و به استفاده از بازی هایی با گرافیک فوق العاده معروف است.
و با حرکت و جهش به سوی آنریل انجین ۵ واقعیت از بازی به سختی قابل تشخیص می شود.
لازم به ذکر است این موتور بازی سازی بسیار با یونیتی مقایسه می شود که شما می توانید برای درک اطلاعات کاملی از مقایسه ی این دو موتور به مقاله ی یونیتی یا آنریل نیز مراجعه کنید.