صنعت بازی سازی و پیش نیازهای آن
فهرست مطالب
آخرین به روزرسانی در 19/04/2024
صنعت بازی سازی و پیش نیاز های آن
در این مقاله که از ماناتاز ، قصد داریم به معرفی صنعت بازی سازی و پیش نیاز های آن بپردازیم.
برای شروع بد نیست با برخی اصطلاحات موجود در بازی سازی آشنا شویم و درمورد کاربردهای بازی سازی بدانیم ؛ امیدوارم تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.
چرا بازی میکنیم ؟
هرچند بسیاری بر این عقیده هستند که بازی موجب اتلاف وقت است و زیاد بازی کردن باعث پرخاشگری و کم شدن حواس میشود، اما از نظر علمی ثابت شده که بازی کردن دارای مزایای غیرقابل انکاری است. بازیها و به خصوص بازیهای رایانهای ﺑﻪ وﻳﮋه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي الکترونیکی ، میﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ روان نیز ﻛﻤﻚ کنند.
سبک مسابقهای
سبک شبیه ساز
سبک شوتر اول شخص
سبک شوتر سوم شخص
سبک مبارزهای
سبک ماجراجویی
سبک پلتفرم
سبک ورزشی
سبک ترسناک
معرفی همهی مراحل و ابزارهای بازی سازی
مرحلهی اول: مشخص کردن هدف
در صنعت بازی و پیش نیاز های آن ، یک بازی میتواند با اهداف مادی ، آموزشی، سرگرمی و … ساخته شود.
همواره قرار نیست با هدف پولدارشدن بازی بسازید؛ به خصوص در ابتدای راه، باید دید خود را تغییر دهید و به قصد تجربه ، کسب مهارت و بررسی بازارکار بازی بسازید.
چیزی که مهم هست، مشخص کردن هدف است ؛ چراکه ساخت یک بازی کامل حداقل سه ماه زمان میبرد و قرار است فرد در این راه سختیهای زیادی را تحمل کند.
مشخص کردن هدف باعث ادامه دادن میشود.
مرحلهی دوم: مشخص کردن بودجه و زمان
بعد از اینکه هدف خود را درک کردید ، باید برآورد کنید که چه میزان بودجه برای توسعهی بازی دارید.
برآورد هزینه کمک میکند تا تصمیم گیری درست و برنامه ریزی خوبی داشته باشید.
حتما باید براساس بودجه اقدام به تشکیل تیم کنید؛ وگرنه ساخت بازی چیزی جز اتلاف وقت و پول نخواهد بود.
همچنین زمان تخمینی برای ساخت بازی را در نظر بگیرید.
حداقل حدود سه ماه برای مسائل تست ، بازاریابی و انتشار بازی باید به این زمان اضافه شود.
بسیار پیش آمده برخی به دلیل کمبود تجربه تصور کردند که بازی طی سه ماه تمام شده و بعد از شروع کار ، به دردسر جدی دچار شدهاند.
تخمین درست زمان ، کمک میکند تا در ادامهی مسیر ، از خیلی از فشارهای کاری در امان باشید.
اگر محدودیت زمان دارید و قرار است بازی را تا مدت مشخصی منتشر کنید، شاید نیاز باشد از ابعاد بازی کمی کاسته و بر کیفیت تمرکز کنید.
بازی یکی از مهمترین زمینههایی است که کمبود کیفیت و سرسری کارکردن در خروجی کارش کاملا قابل لمس است و بازخورد جامعهی بازیکنان معمولا نسبت به سایر زمینهها بسیار صریحتر است.
مرحلهی سوم: تشکیل تیم
یک بازی بنابر نوع محتوای خود با توجه به صنعت بازی و پیش نیاز های آن نیاز به طراحی مکانیزمها و چالشهای بازی ، کاراکتر بازی ، محیط بازی ، صداها و موسیقی ، داستان ، پیادهسازی ، تست و بازاریابی دارد.
یک بازی ساز مستقل ، که قصد دارد به تنهایی بازی بسازد، باید تمامی این وظایف را خود برعهده بگیرد.
به همین دلیل است که اغلب بازی سازهای مستقل با یک بازی ساده شناخته میشوند.
اما اگر قصد دارید که یک تیم مستقل داشته باشید، حداقل به یک برنامه نویس، یک طراح هنری برای کارهای گرافیک و تصویری و یک نفر طراح بازی نیاز دارید.
تیمهای بزرگتر معمولا از چند طراح هنری، چند برنامه نویس و چندین طراح بازی، یک متخصص موسیقی و صدا، تست کننده و … بهره میبرند.
نقشهای یک تیم بازی سازی و وظایف آنها عبارتند از:
مدیر پروژه: هماهنگی بخشهای مختلف کار با یکدیگر و برنامهریزی مناسب برای تحویل به موقع بازی
نویسنده: داستان و مفهوم بازی، روایت سرایی
توسعه: برنامه نویسی مکانیزم ، برنامه نویسی منو و رابط کاربری
طراح بازی: طراحی مراحل، طراح چالشهای درون هر مرحله و بالانس دشوار بودن یا نبودن معماها
گرافیک: طراحی کاراکتر، طراحی محیط، انیمیشن ها، مدلسازی، تصویرسازی و ….
طراح صدا: موسیقیهای بازی، صداهای موجود در بازی
تست کننده: رفع باگها و خطاهای احتمالی قبل از انتشار محصول
بازاریاب: ناشر، تبلیغات و جلب حمایت و پشتیبانی
(برای آشنایی بیشتر با این بخش به مقاله ی اعضای تیم بازی سازی بروید.)
مرحلهی چهارم: مستندسازی پروژه
یکی از مراحل بسیار مهم در روند بازی سازی که معمولا نادیده گرفته میشود ، بحث مستند سازی و تهیهی داکیومنت قبل از شروع کار است.
(ما توضیحات این بخش را به صورت کامل در مقاله ی داکیومنت نویسی بازی داده ایم.)
چه بسیار که بازی در ایده و قبل از شروع کار بسیار جذاب بوده، اما به دلیل مستند نکردن همه چیز از کنترل خارج شده است.
مرحلهی پنجم: انتخاب موتور بازی سازی
هرچند این مرحله بسیار مرتبط با برنامه نویسی بازی است، اما مشخص کردن موتور کمک بزرگی در تعیین نقشهای تیم و مشخص کردن مسیر و نقشهی راه است.
همانطور که در گامهای قبل اشاره کردیم پیادهسازی بازی دارای بخشهای مختلفی از قبیل کدنویسی و گرافیک است.
برای تسریع کارها و حل مشکلات بازی سازی، چارچوبهایی داده شدند.
این چارچوبها در واقع دارای بسیاری از کارکردها و مشخصههای از پیش تعریف شده و ساخته شده بودند تا برنامه نویسان راحتتر به توسعه بپردازند.
برخی از موتورهای بازی سازی رایج عبارتند از:
- کانستراکت
- گیم میکر
- یونیتی
- آنریل
- و … ( مقاله ی موتورهای بازی سازی)
گام ششم: حوزههای پیشنهادی بعد از یادگیری بازی سازی
در حال حاضرصنعت بازی سازی و پیش نیاز های آن ، به گستردهترین و سودآورترین حرفهها در صنعت سرگرمی تبدیل شده است.
به دلیل گسترش فناوریها میتوانیم در آینده منتظر فراگیرشدن بازی با ابزارهای جدیدتر نظیر بازیهای واقعیت مجازی نیز باشیم. استفاده از بازیهای الکترونیکی از طریق تلویزیون، دستگاههای جیبی و رایانههای شخصی، هم اکنون به تلفن همراه، رایانههای جیبی و گیرندههای دیجیتال تلویزیونی نیز کشیده شده است.
همچنین، محتوای بازیها به سرعت در حال تغییر است و با کاربردهای گرافیکی و به دلیل جاذبهای که در آنها نهفته است، روز به روز واقعیتر به نظر رسیده و نظر افراد بیشتری را به خود جلب مینمایند.
(لازم به ذکر است در مقاله ی مراحل بازی سازی می توانید مراحل ساخت یک بازی موفق را به صورت کامل تری یاد بگیرید.)