هزینه های پنهان توسعه بازی
آخرین به روزرسانی در 03/03/2024
در دو مقاله ی مجزا به صورت کامل در رابطه با تعرفه های بازی سازی و هزینه های مشمول آن در داخل و خارج از کشور توضیحاتی را ارائه داده ایم.
اما در این مقاله تمرکز ما در عوامل موثر بر هزینه ی بازی سازی (که در مقاله ای قبلا در رابطه با آن صحبت شده است) و به خصوص عواملی است که کمتر از سایر عوامل به چشم می آید.
یکی از مشکلات رایجی که برای توسعه دهندگان وجود دارد، تخمین های نادرست از هزینه های بازی سازی است که در بطن کار مشخص می شود.
زمانیکه از بالا به پروژه نگاه می کنید خیلی از هزینه هایی که در انتظار شماست به چشم نمی آید و باعث تخمین های اشتباه می شود.
هرچه این هزینه ها مدت طولانی تری پنهان بماند یا در توسعه پروژه ابهام وجود داشته باشد، هزینه آن بیشتر می شود.
برای دانستن این موارد با ما همراه باشید.
هزینه های پنهان ساخت بازی
خب در ادامه به بررسی یک به یک مواردی که در طول فرایند توسعه پروژه هزینه های اضافی را به همراه دارند، خواهیم پرداخت.
تغییر در زمانبندی
زمان کلیدی ترین اصل در تعرفه ها می باشد.
در واقع حقوق تمامی مشاغل با زمان گرفته شده از آن ها کاملا در ارتباط است.
اما چرا این یک مشکل در براورد هزینه های بازی محسوب می شود ؟
دلیل آن این است که بسیاری از پروژه های بازی سازی دچار دیرکرد و افزایش زمان تحویل خواهند شد.
این مورد اکثرا به دلیل کم کاری تیم نیست؛ بلکه به علت بروز مشکلات غیر منتظره در بازی است.
مهم ترین این مشکلات، باگ هایی هستند که بروز آن ها پیش بینی نمی شود اما با به وجود آمدن در روند پروژه وقت بسیاری را درگیر خود خواهند کرد.
این باگ ها در بازی های کوچک و بزرگ با ابعاد مختلف موجود است.
اما همیشه گرفته شدن زمان بیشتر، مربوط به باگ نیست.
در بعضی اوقات نداشتن چشم انداز درست از پروژه و یا دقیق نبودن داکیومنت باعث بروز این مشکلات می شود.
به این معنیکه تیم سازنده به علت نداشتن تجربه و دیدگاه درست از آن پروژه براورد زمانی اشتباهی را داده و در حین پروژه دچار افزایش حجم کاری خواهد شد.
به طور کلی هر مورد دیگری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت با تاثیر بر زمان انجام پروژه باعث افزایش هزینه خواهد شد.
تغییرات سلیقه ای در آرت
هیچگاه یک داکیومنت نمی تواند جزئیات هنری پروژه را به خوبی نمایان کند.
و معمولا تنها سبک گرافیکی بازی و رفرنس های آن در بازی مشخص می شود.
به همین خاطر زمانیکه بازی شما سرمایه گذار داشته باشد؛ تغییرات در بخش هنری بازی خود را نشان می دهد.
این به این معناست که ممکن است سرمایه گذار به کارکترها، محیط ها، ui یا هر بخش گرافیکی بازی ایراد گرفته و توسعه دهندگان مجبور به اصلاح مجدد آن شوند.
هر چه در داکیومنت جزئیات دقیق تری از آرت پروژه و رفرنس ها موجود باشد، بهتر می توان این مورد را کنترل کرد.
مشکلات خارج از بازی
در روند توسعه ممکن است توسعه دهندگان کار خود را به خوبی و به شکل کاملی انجام داده باشند؛ اما یک سری مشکلات خارج از بازی باعث طولانی تر شدن کار و در نتیجه افزایش هزینه ها بشود.
به عنوان مثال سرور یکی از آن ها است.
طبق تجربه ی خود ماناتاز در برخی از مواقع بروز یک سری مشکلات غیر منتظره مانند افت سرعت سرور یا نصب نبودن یک سری پیش نیازها بر روی آن باعث درگیر شدن بیشتر توسعه دهنده ی سمت سرور بازی می شود.
یا در مثال دیگر می توانیم به بازی های بلاکچین اشاره کنیم که مشکلات در آن ها بسیار متداول تر است.
مشکلاتی در کانترکت و فعال نبودن بخش هایی از آن، مشکلات شبکه و اتصالات مربوط به ولت یا مارکت پلیس و … از مواردی هستند که ارتباطی با تیم بازی سازی نداشته اما در روند پروژه مشکل ایجاد خواهند کرد.
افزایش نفرات تیم
بدیهی است که هر چه تعداد نفرات بیشتری بر روی یک پروژه باشند، هزینه ی بیشتری نیز برای آن پروژه لازم است.
نکته اینجاست که اگر تعداد این افراد در حین پروژه تغییر کند چه ؟
به عنوان مثال در پروژه ی شوتر ماناتاز، فاز ۱ بازی با یک تیم ۶ نفره شروع و با تیم ۸ نفره به اتمام رسید؛ زیراکه برای دو بخش آرت بازی نیاز به اضافه شدن نیرو در حین روند توسعه پیش آمد.
در بخش اول برای تکمیل مپ اول یک نیرو اضافه شد و در بخش دوم برای تسریع روند طراحی کارکتر، یک کانسپت آرتیست به پروژه افزوده شد که هر دوی این نیروها باعث افزایش هزینه ی پروژه شد.
و دلیل آن این است که در ابتدای پروژه نقش آن ها تعریف نشده بود و با بالا رفتن جزئیات و حجم کاری نیاز به حضور آن ها ایجاد شد.
خب تا به اینجای کار به مواردی اشاره کردیم که برای توسعه دهندگان هزینه های غیر قابل منتظره و پیش بینی نشده را به وجود می آورد، حال قصد داریم به مواردی بپردازیم که برای سرمایه گذاران و ناشران هزینه های غیر منتظره را به وجود می آورد.
به روزرسانی های لازم متناسب با بازخورد
اکثریت سرمایه گذاران توقع دارند هزینه های به روزرسانی بازی از درآمد خود بازی تامین شود و خب این مورد در صورتی است که بازی با بازخورد خوبی مواجه شده باشد.
اما اگر بازی با بازخورد خوبی مواجه نشد چه، اون موقع باید چه کرد ؟
در این موقعیت معمولا بازی باید وارد فاز به روزرسانی شود و تغییراتی در آن متناسب با بازخورد مارکت انجام بشود که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند.
یکی از بزرگ ترین مثال هایی که برای این موضوع می توان زد بازی CyberPunk 2077 است که وقتی منتشر شد با بازخوردهای منفی زیادی روبه رو شد؛ به علت باگ ها و کاستی های فراوانی که داشت؛ اما بازی توانست با آپدیت های پی در پی مجددا نظرات کاربران را به خود جلب کند.
در این حالت قائدتا سرمایه گذار مجبور به هزینه های اضافی برای به روزرسانی های بازی نیز می شود.
بازاریابی
در مقالات مختلف به این موضوع به صورت کاملا واضح اشاره شده است که بازاریابی که یک رابطه ی مستقیمی را با کیفیت بازی دارد.
در واقع بازاریابی یک بازی را از ۲۰ میلیون تومان میتوان شروع کرد و تا بودجه گذاری های میلیاردی نیز می توان رفت.
و اینکه بازی چه میزان بودجه برای مارکتینگ خود نیاز دارد که به درآمد خوبی برسد از دسته مواردی است که کاملا غیر قابل پیش بینی و وابسته به بازخورد مارکت می باشد.
یک بازی ممکن است با ۱۰.۰۰۰ کاربر به درآمد برسد و یک بازی ممکن است با ۱۰۰.۰۰۰ کاربر، در واقع می توان یک نرخ تقریبی را برای تعداد کاربر در نظر گرفت که به عنوان مثال به ازای هر ۵ میلیون تومان می توان ۱۰۰۰ نصب برای بازی گرفت، اما اینکه با چه میزان نصب بازی به درآمد برسد از دسته موارد غیر قابل پیش بینی شده ای است که باید عوامل زیادی را از جمله اقتصاد بازی برای آن بررسی کرد.
همین مورد می تواند برای سرمایه گذاران هزینه های مارکتینگ اضافی و در نتیجه غیر منتظره را به همراه داشته باشد.
الحاقیات بازی
الحاقیات بازی می تواند از تریلر بازی تا تغییرات در آرت یا فیچرهای بازی باشد.
تغییرات در روند توسعه و اضافه شدن موارد اضافی یک امر کاملا طبیعی است و معمولا با ایده پردازی های طرفین انجام می شود.
به عنوان مثال در حین پروژه ممکن است نیاز به اضافه شدن یک محیط اضافی، یا فیچر اضافی مانند چت و مواردی از این قبیل باشد که در ابتدای کار نیازمندی برای آن ها حس نمیشد.
فیچرهای اضافی می تواند زمان و هزینه ی اضافی را به همراه داشته باشد.
مهرسا امینی
برنامه نویس بازی و سایت
تاریک ترین لحظه ی هر شبی نزدیک روزه